RIS met Poolse hop

Gestart door MaartenM, 29-08-2018 17:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MaartenM

Hallo allemaal,

Overmorgen ga ik een RIS maken met Poolse hoppen van Twoj Browar. Het recept is gebaseerd op een recept uit "Brewing porters and stouts". Opmerkingen zijn welkom:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHoogezandster PIS (poolse RIS)
KenmerkRIS met poolse hop
Brouwdatum31-8-2018
BiertypeStout (Imperial Russian)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1097 (9,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater32,8 liter
Maischdikte2,7 l/kg
Maischwater23,0 liter
Spoelwater10,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur201 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid58 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout, Maris otter44,8 %3,860 kg5 EBC
Munchener mout (BM)21,0 %1,810 kg16 EBC
viennamout (WM)21,0 %1,810 kg8 EBC
Pale crystal mout5,3 %0,454 kg60 EBC
Special B (DM)2,6 %0,227 kg310 EBC
Chocolademout2,6 %0,227 kg900 EBC
Coffee, BlackSwaen2,6 %0,227 kg600 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Magnat11,2 %30 gr90 minuten36 EBU
Marynka8,8 %30 gr30 minuten21 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortMangrove Jack's M42 New World Strong Ale
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
165°C90 minuten2,7 l/kg
278°C5 minuten2,7 l/kg


MaartenM

Ivm twijfels over de kwaliteit van mijn Munchener mout vervang ik deze door Marris Otter Pale Ale. Niet heltzelfde maar ik doe het er mee...

RienP

Er mag op zich wel wat meer donkere mouten in. Ik zou het totaal ophogen naar +/-10. Voor de rest gewoon lekker brouwen.

Wat was er mis met je Munchener mout?

Koen S

Ik denk dat je van die Vienna weinig gaat proeven in een RIS. De helft vervangen door Maris Otter, de andere helft eventueel door Brown, dat is wel een lekkere mout in een RIS.
Zoals RienP schrijft: wat meer donkere mouten: 5% chocolade, 5 % coffee. Ik gebruik zelf geen coffee- en  chocolademout in een RIS maar 5% geroosterde gerst en 5 % black van Thomas Fawcett, maar dat is persoonlijke smaak.
Als je wat meer zwarte mouten toevoegt, zou ik ook het IBU verhogen naar 80 tot 100.
Maar nu ben ik heel je recept aan het herschrijven en dat was waarschijnlijk je bedoeling niet. Mijn excuses, ik kon het niet laten.  8)

MaartenM

Bedankt voor de reacties, daar post ik ook (mede) voor. De mout was al erg oud en vond er een stel wel heel donker uitzien... heb het weggegooid...

Volgens BrouwVisie is hij al mooi pikzwart. Bij het recept staat de volgende omschrijving die mij aansprak waarom ik ook zo weinig donkere mout erin heb: "a high gravity beer with lots of alcohol and a medley of malts to produce enough flavors to balance the alcohol with perhaps a little emphasis on chocolate notes. Just to show that you really can het chocolate flavor without actualiteit adding chocolate."

MaartenM

Ga nog de laatste 10 minuten 20 g Marynka mee koken voor een extra hoppigheid. Stijgt de EBU naar 65 wat nog steeds vrij mild is voor het type

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.