Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Houdbaarheid Wyeast Pack  (gelezen 4985 keer)

Offline Bierke

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouw met verstand, brouw lekker en gezond!
Houdbaarheid Wyeast Pack
« Gepost op: 28-01-2007 21:15 u »
Is er iemand die weet hoe lang (in de koelkast bij 4 °C) een Wyeast pack houdbaar is?
Ik gebruikte twee weken geleden een pack gekocht begin januari met datum 6 dec 2006; Alles ok! Maar gisteren wilden 2 andere packs (datum eind november, en half december) niet opzwellen en kreeg ik er geen giststarter of het wort mee aan de praat! Beide packs waren bruinachtig van kleur en niet met de typische gist-kleur... Het schuim op de giststarter had niet de typische 'schuimkraagstructuur'. Raar!
Dus binnen de hoeveel weken moet je een gekocht pack gebruiken? Wat is jullie ervaring hiermee?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Re: Houdbaarheid Wyeast Pack
« Reactie #1 Gepost op: 28-01-2007 21:38 u »
Pas maar op met Wyeast Packs die over datum zijn. Mijn IPA wilde ook niet vlot gisten. Zodra een pack over datum is ga ik ze niet meer gebruiken tenminste  :-\.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #2 Gepost op: 28-01-2007 21:43 u »
Goed schudden en warm wegzetten, het kan een aantal dagen duren maar opzetten gaat hij zeker doen al is hij een jaar oud. Nooit gebruiken voordat de verpaking bol begint te staan daar hij dan lang nog niet actief genoeg is om een starter mee te maken of direct te gebruiken in een kleine batch wort.

Kijk anders ook even naar deze topic.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #3 Gepost op: 28-01-2007 21:57 u »
Voor mijn Kolsch gebrouwen begin januari heb Ik Wyeast gist gebruikt met de datum juli 2006, ik had hem al ruim 3/4 jaar in de koelkast. Na het smacken duurde het 5 dagen voordat hij volledig bol stond, na de hoofdvergisting die wel wat langzaam op gang kwam was het eind SG 1016, hij is nog wel aan het doorgisten op fles die momenteel buiten staat gezien het schuim laagje aan de oppervlakte, denk dat ik iets te vroeg heb overgeheveld. Hoofdvergisting duurde 10 dagen op een lage kamertemperatuur.

Vrg,
Pieter

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 28-01-2007 23:03 u »
Pas maar op met Wyeast Packs die over datum zijn. Mijn IPA wilde ook niet vlot gisten. Zodra een pack over datum is ga ik ze niet meer gebruiken tenminste  :-\.

Net als Hans heb ik de ervaring dat oude Wyeast verpakkingen gewoon aan de gang gaan als je wat meer geduld hebt. Je moet dus in je planning er rekening mee houden dat je bijvoorbeeld een week eerder het binnenzakje kapot drukt.
Warm wegleggen en regelmatig schudden maakt dat de vergisting op gang komt.
Als de verpakking toch (te) snel bol staat kun je deze rustig in de koelkast zetten. Een dag voordat je gaat brouwen kun je dan een giststarter met de Wyeast gist zodat de gist in optimale conditie komt.

Er is geen enkele reden om goed betaalde Wyeast verpakkingen die over de datum zijn weg te gooien.

Offline Bierke

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 29-01-2007 23:30 u »
Whaaaaaaaaaaaaaw !!!!! Ik ben blij !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :elifant: :hoera:

Sinds deze middag is het wort (25 l) in de de gistingsvaten druk aan het gisten !!!!
Ik had er zaterdag een (naar ik dacht vervallen) pak XL Wyeast (Belgisch abdij) aan toe gevoegd. En er kwam weinig reactie na anderhalve dag. Ik zal in het vervolg wat geduldiger moeten wachten.
Bedankt voor de tips !!

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #6 Gepost op: 30-01-2007 07:25 u »
Niet langer wachten, maar eerder beginnen!

Offline Bierke

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 01-02-2007 15:07 u »
Raar... Maar het Wyeast pack waarvan ik dacht dat het niet meer goed was is gisteren, na 3 dagen spontaan beginnen gisten in de giststarter. Misschien moet ik dan het volgend weekend maar nog es brouwen en de gist alsnog gebruiken, of vinden jullie dit te riskant. Mijn vrouw zal er niet zo blij mee zijn denk ik, driemaal brouwen op 4 weken tijd.
We zien wel.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #8 Gepost op: 01-02-2007 15:34 u »
Als ie actief is, prima, gewoon gebruiken. Gistvoeding erbij, 24 uur flink beluchten en dan brouwen maar. Eventueel kun je hem bewaren in de koelkast en over een week afgieten en in nieuwe wort doorkweken. Net wat jij wilt (of je vrouw).

Offline Rudie

• Junior lid
  • **
  • The sky is the limit (when you're sober)
« Reactie #9 Gepost op: 04-02-2007 00:22 u »
Naar aanleiding van dit topic afgelopen woensdag uit nieuwsgierigheid een, gekregen, pak Wyeast 1335 British II mfg 21 feb 05 gesmackt. Door omstandigheden heb ik er verder geen aandacht meer aan geschonken, tot ik vanavond thuis kwam. Het pak stond op knappen, morgen toch maar een starter maken en komende week een pale ale of bitter brouwen (vrouw vindt het prima  ;D).

Oftewel gooi je Wyeast pak niet te snel weg.  :neenee:

Offline Guppie

• Vol lid
  • Motus nercesse est
« Reactie #10 Gepost op: 29-08-2018 15:08 u »
Ik snap dat het niet helemaal netjes is om zo'n oud topic omhoog te schoppen, maar ;-)

Ik heb laatst twee smackpacks gekregen Wyeast bohemian lager 2124 december 2016 zouden deze nog op gang kunnen komen? Zo nee kan ik de gistvoeding die in het pack zit nog kunnen gebruiken?

Offline Brouwert

• Vol lid
  • Land: no
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #11 Gepost op: 29-08-2018 15:19 u »
Ik zou zeggen van niet.  Doorgaands wordt aangeraden om de gist binnen 6 maanden van productiedatum te gebruiken.
Diverse tools geven een levensvatbaarheid van 0% als deze zo oud is.
Maar je kunt er een klap op geven en kijken wat er gebeurd...

Offline JoepH

• Senior lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #12 Gepost op: 29-08-2018 15:22 u »
Ik snap dat het niet helemaal netjes is om zo'n oud topic omhoog te schoppen, maar ;-)

Ik heb laatst twee smackpacks gekregen Wyeast bohemian lager 2124 december 2016 zouden deze nog op gang kunnen komen? zo nee kan ik de gist voeding die in het pack zit nog kunnen gebruiken?
Je zou kunnen proberen de gist op te kweken. In stapjes van 300 ml in een erlemeyer naar zo'n 2 liter. Gebeurt er niks dat kieper je alles gewoon weg.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 29-08-2018 22:51 u »
Ik zou zeggen van niet.  Doorgaands wordt aangeraden om de gist binnen 6 maanden van productiedatum te gebruiken.
Diverse tools geven een levensvatbaarheid van 0% als deze zo oud is.
Maar je kunt er een klap op geven en kijken wat er gebeurd...

Op basis van mijn ervaring is ik ja. Je moet wel heel veel geduld hebben. Het kan een week tot twee weken duren voordat de verpakking bol gaat staan. Wanneer dat gebeurt moet je een twee keer grotere starter maken dan gebruikelijk is.

Offline Guppie

• Vol lid
  • Motus nercesse est
« Reactie #14 Gepost op: 29-08-2018 23:12 u »
Ik ga het gewoon proberen, houd wel een nieuwere gist klaar ingeval van, maar het lijkt me wel leuk om te kijken of er nog iets van wilt komen. ik zal rekening houden met de twee weken.

Offline Croch

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 30-08-2018 07:16 u »
Gewoon proberen, desnoods met een starter inderdaad. Had laatst een oude (half 2013) Wyeast ESB 1968 gesmackt, stond binnen enkele uren bol en gaf een mooie, complete vergisting, zonder een starter daarvan te hebben gemaakt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 30-08-2018 09:25 u »
Hoe zit de gist eigenlijk in dat zakje? Is het al vloeibaar of wordt het pas vloeibaar als je de componenten menging in gang zet?
Vloeibare gist heeft nl een veel kortere houdbaarheid vergeleken met gedroogde gist.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 30-08-2018 09:52 u »
Hoe zit de gist eigenlijk in dat zakje? Is het al vloeibaar of wordt het pas vloeibaar als je de componenten menging in gang zet?
Vloeibare gist heeft nl een veel kortere houdbaarheid vergeleken met gedroogde gist.

Het is al vloeibaar. Anders dan vaak gedacht wordt zit niet de gist maar de voeding in het zakje dat je kapot slaat.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 30-08-2018 09:57 u »

Zie: http://members.ziggo.nl/drents.hopbier/gist.html#zakje

Hopbier

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #19 Gepost op: 30-08-2018 13:47 u »

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 30-08-2018 21:46 u »
Slurry, dus maar zeer beperkt houdbaar

Je hebt in principe maar één levende cel nodig. Het duurt een tijd voordat er voldoende delingen zijn geweest tot er voldoende gistcellen zijn voor een vergisting. Vandaar mijn advies om voldoende tijd te nemen voor het opkweken van de gist en ook een grotere starter te maken.

Tags: Wyeast houdbaarheid