Wat is het geheim van een goede vergisting?

Gestart door Nuwink, 27-08-2018 22:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nuwink

Bedankt voor jullie reacties!
Mijn verwachting was dat het wat langer flink moest gisten. Als dat na 2 dgn al ophoudt dan word ik ongeduldig en ben bang dat het misgaat. Ik wacht nog even af, ben soms te ongeduldig.  :biersmile:

Mark GA

Sowieso moet je meten om te kunnen bepalen of de hoofdvergisting klaar is. Zeker na pas twee dagen.

EBC

Ach, het hangt helemaal af van de giststam.

Lallemand Abbaye doet het in twee dagen, Belle Saison heeft drie weken nodig om echt uit te gisten, hoewel die in 6 dagen al heel ver lijkt te zijn, maar pas op!

Hier een plaatje van Abbaye. Gebrouwen in twee batches. De eerste op 22 augustus. Op 23 is er een tweede batch toegevoegd. Twee keer ruim 140 liter, 14 Plato, met 200 gram gist. 25 augustus was het gedaan. En zo is het steeds met dit bier, twee dagen max.

Voor zwaardere bieren gebruik ik, net zoals Adbrouwt 1 gram gist per liter. En dat is ook wat de fabrikanten adviseren.



Hier een, plaatje van een voor mij typische Belle Saison, slechts 12 Plato, en 200 gram gist voor 280 liter:


Drie dagen geen verschil is niet voldoende ... laat die maar minstens 3 weken staan.

Ofwel, Abbaye is in 2 dagen gedaan, en Belle Saison is na 14 dagen nog niet gedaan. Ik maak me zorgen dat ik minder gist zou hebben gebruikt.

Weinigen van ons hebben deze grafieken van vergisting in de tijd. Met dank aan TILT en mijn eigen programmeerwerk  ;D. Maar deze TILTs geven wel veel inzicht in het verloop van de vergisting. Een meting na twee weken is niet altijd dezelfde. Of neem de techniek van Henielma voor meer inzicht ... misschien Plaato binnenkort ...

Sander van Dijk

Citaat van: beermenke op 28-08-2018  09:45 uHelemaal mee eens. Overdaad.....
Vermelding op zakje is een richtlijn waar ik me ook aan hou
Er staar voor 20 a 30 liter. Ik heb 23 liter gebrouwen en 1 zakje is prima. Nog nooit problemen gehad.

Citaat van: Mark GA op 28-08-2018  08:49 uIk wil alleen maar aangeven dat die zakjes er op gemaakt zijn om bieren tot een bepaald volume optimaal te laten vergisten door de leverancier.
Als jij twee zakjes op 20L wilt gebruiken moet je dat natuurlijk doen maar waarom zou je, als het ook met minder kan?

Je kunt niets of weinig zeggen over de benodigde hoeveelheid gist zonder de combinatie met de zwaarte en volume van je wort. 20 liter met een SG van 1,080 is een heel ander verhaal dan 20 liter met een SG van 1,040 De 11 gram is vaak maar voldoende voor ca 20 liter met een SG < 1,050  Maar inderdaad even berekenen d.m.v. Mr. Malty of een soort gelijk programma of app.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 28-08-2018 &nbsp;19:51 uAch, het hangt helemaal af van de giststam.

Lallemand Abbaye doet het in twee dagen, Belle Saison heeft drie weken nodig om echt uit te gisten, hoewel die in 6 dagen al heel ver lijkt te zijn, maar pas op!

Hier een plaatje van Abbaye. Gebrouwen in twee batches. De eerste op 22 augustus. Op 23 is er een tweede batch toegevoegd. Twee keer ruim 140 liter, 14 Plato, met 200 gram gist. 25 augustus was het gedaan. En zo is het steeds met dit bier, twee dagen max.

Voor zwaardere bieren gebruik ik, net zoals Adbrouwt 1 gram gist per liter. En dat is ook wat de fabrikanten adviseren.



Hier een, plaatje van een voor mij typische Belle Saison, slechts 12 Plato, en 200 gram gist voor 280 liter:



Wat je volgens mij mooi ziet in die plaatjes is de afbraak van de verschillende suikertypes. Maltotriose kan door de belle saison vergist worden maar moet tegelijkertijd afgebroken worden door enzymenom het vergistbaar te maken en dat gaat langzaam.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 28-08-2018 &nbsp;19:51 uWeinigen van ons hebben deze grafieken van vergisting in de tijd. Met dank aan TILT en mijn eigen programmeerwerk  ;D. Maar deze TILTs geven wel veel inzicht in het verloop van de vergisting. Een meting na twee weken is niet altijd dezelfde. Of neem de techniek van Henielma voor meer inzicht ... misschien Plaato binnenkort ...

Zie ook deze link: gisting volgen via drijver en weegschaal
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg554451.html#msg554451
Of deze: via refractometer en injectiespuitje monsters nemen
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12014.msg551527.html#msg551527

Wolter

Tot nu toe komen er op de vraag van de topicstarter maar weinig antwoorden. Een hele discussie over wel of niet over of onder enten en wie er wel/niet gelijk heeft is al vaker gevoerd op het forum.
Wat blijven jullie echte geheimen mbt een goede vergisting? Of is dit de enige input die jullie kunnen leveren?  ???

elBieros

Citaat van: Wolter op 29-08-2018 &nbsp;07:32 uWat blijven jullie echte geheimen mbt een goede vergisting? Of is dit de enige input die jullie kunnen leveren?  ???

1) schoon werken!!
2) goed sluitend vergistingsvat
3) temperatuurgecontroleerd vergisten
4) voldoende gist enten, berekenen met http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Iemand nog meer punten?   :brouwen:

gr, elB


Koen S

Citaat van: elBieros op 29-08-2018 &nbsp;07:54 u1) schoon werken!!
2) goed sluitend vergistingsvat
3) temperatuurgecontroleerd vergisten
4) voldoende gist enten, berekenen met http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Iemand nog meer punten?   :brouwen:

gr, elB
5) Geduld, geduld, geduld

tdp

Temperatuur onder controle houden is een erg belangrijk punt. Heb redelijk snel die investering gedaan en dat heeft zich wel terugbetaald vind ik. Te veel en te weinig gist is sowieso niet goed, je moet voldoende gist enten. En de juiste! En dat is van zoveel factoren afhankelijk...

Uiteindelijk is het een optelsom van vele, soms kleine zaken die de vergisting goed doen verlopen en een prachtig bier opleveren.

emiel1

6) Weten wat bepaalde temperaturen doen. Als een gist een range van 16-24 graden heeft, smaakt het eindproduct bij constant 16 graden heel anders dan bij constant 24, of bij een verloop in temperatuur. Uitproberen of goed inlezen dus...

Hai

Citaat van: Koen S op 29-08-2018 &nbsp;08:07 u5) Geduld, geduld, geduld
Gistvoeding

Thamerdal

Citaat van: Koen S op 29-08-2018 &nbsp;08:07 u5) Geduld, geduld, geduld
Hiermee bedoelt Koen (denk ik): goed laten uitvergisten en enige tijd lageren.

Koen S

Citaat van: Thamerdal op 29-08-2018 &nbsp;10:15 uHiermee bedoelt Koen (denk ik): goed laten uitvergisten en enige tijd lageren.
Klopt, te snel bottelen heeft al veel bieren genekt: te zoet en/of gushers.

snowdog2006

Citaat van: Koen S op 29-08-2018 &nbsp;10:22 uKlopt, te snel bottelen heeft al veel bieren genekt: te zoet en/of gushers.

Waarom zou te snel bottelen leiden tot een zoet bier? De gist is dan toch juist nog steeds (te) actief? Ik dacht alleen in het geval van een gestokte vergisting aangezien onvergistbare suikers niet of weinig zoet smaken.

Edit:Ah je bedoelt natuurlijk dat in het geval je dus geen goede vergisting hebt (zie topic) dat je dan dus te maken hebt met een zoet bier. 

BrouwMark


seed7

Zink.

Bijvoorbeeld in de vorm van zgn zink-gist of zinksulfaat. Je hebt er maar heel weinig van nodig.

Zink kan ook helpen een vastgelopen gisting vlot te trekken.

Ingo

ciesvandekwis


Jacques

Citaat van: Nuwink op 27-08-2018 &nbsp;22:20 uIk ben dit voorjaar begonnen met brouwen. Afgelopen zaterdag aan mijn vierde brouwsel begonnen. Het maischen, filteren en koken gaan volgens mij prima. SG aan het begin is goed. Vergisting komt ook steeds goed op gang maar is iedere keer op de 2e of 3e dag nog matig tot bijna niet zichtbaar. Eerste bier is wat zoet (SG bleef rond 1020, moest 1010-1015 zijn). Tweede gistte ook niet goed door, paar weken niet naar om gekeken. Toen was het SG toch gedaald. Gebotteld maar smaakte zuur helaas. Bij deze twee heb ik korrelgist gebruikt.  Ik heb nu een Bryggja triple staan. Gebrouwen op 18-8-2018. Begin SG was 1066 en is nu 1030. Heb Wyeast gebruikt en zag later dat ik bij een SG boven 1060 een giststarter had moeten maken. Kan ik nu iets doen om de vergisting te stimuleren?
Kan iemand mij vertellen welke beginnersfout ik evt maak?
Caroline

Er is een hele discussie ontstaan naar aanleiding van deze vraag.

Als ik zie dat er sprake is van een begin SG van 1066 en stokkende waarde bij 1030 is mijn eerste vraag: waarmee heb je het SG bepaalt? Is dat toevallig een refractometer...


En om de vraag te beantwoorden wat is het geheim van een goede vergisting:
- een klein beetje gistvoeding toevoegen 5 minuten voor het einde koken wort;
- heel licht troebele wort (een klein beetje eiwitten meenemen in het gistvat);
- voldoende en actieve gist (dit is uitermate belangrijk);
- een zo constant mogelijke temperatuur tijdens de vergisting;
- het bier de tijd even om uit te gist (maar geen weken laten staan als de vergisting is stilgevallen).

Nuwink

Bedankt voor alle tips en opmerkingen! Heb weer veel geleerd en ga binnenkort weer met een nieuw brouwsel beginnen waarbij ik weer beter weet waarop te letten :D

Serge VL

Citaat van: Jacques op 30-08-2018 &nbsp;10:12 uEr is een hele discussie ontstaan naar aanleiding van deze vraag.

- een klein beetje gistvoeding toevoegen 5 minuten voor het einde koken wort;


Opletten met het voorschrijven van het meekoken van gistvoeding, Niet alle gistvoeding mag mee gekookt worden zo is er de "Vitamon® Cerevisiae" van Erbsloeh  (verkocht bij BMS Kuurne) welke zeker niet mag meegekookt worden daar het vitaminecomplex in deze gistvoeding niet thermisch stabiel is.
Beter is hier gewoon de voorschriften van de fabrikant te volgen.

Via mail heeft een collega brouwer volgend antwoord gekregen van Erbsloeh
CiteerHello, Toddy I buy your product in a local store in a package of 50gr. Before I was using Wyeast nutrient blend, this product you have to put in to the wort 10 min. before finish cooking to be sure everything is sterilized. Your product you have to put in to the wort after the cooking, when it's ready to start fermentation. So my question is: Is there no risc of an infection when you do it like this? 2nd question: Can you use it when you are brewing according 'Deutsche reinheitsgebot'?



For your questions; the product has as ingredients 3 vitamins, which are not thermostable. Also there is no risc on cross contamination, when the product is used by start fermentation. We recommend always, the use with the pitched yeast, means when you prepare only the yeast with an amount of 25g/hl pitching yeast, your fermentation will boost afterwards and this is the most economic use of the product.

For your 2nd question; all ingredients will be adsorbed by the yeast and you can´t detect/analyse them in beer. It´s not strict in the alignment with the German purity of law, but I can tell you, we have a lot of breweries, which are using this product.

Please don't hesitate and contact me, when questions coming up, usage of our products.

Greetings,

Volker

Jacques

Citaat van: Serge VL op 08-09-2018 &nbsp;15:33 uOpletten met het voorschrijven van het meekoken van gistvoeding, Niet alle gistvoeding mag mee gekookt worden zo is er de "Vitamon® Cerevisiae" van Erbsloeh  (verkocht bij BMS Kuurne) welke zeker niet mag meegekookt worden daar het vitaminecomplex in deze gistvoeding niet thermisch stabiel is.
Beter is hier gewoon de voorschriften van de fabrikant te volgen.

Mijn aanbeveling was vooral gericht op het niet te lang te laten meekoken van gistvoeding in verband met het feit dat de werking van gistvoeding daardoor teniet gedaan kan worden.

Er is gistvoeding die sterk hygroscopisch is. Door het aantrekken van vocht kunnen micro-organismen zich gaan ontwikkelen. Hoewel de leverancier het niet voorschrijft is het toch aanbevelenswaardig om dergelijke gistvoeding korte tijd mee te laten koken. Wij maken in de regel een verpakking gistvoeding niet in 1 keer op.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 08-09-2018 &nbsp;22:20 uEr is gistvoeding die sterk hygroscopisch is. Door het aantrekken van vocht kunnen micro-organismen zich gaan ontwikkelen. Hoewel de leverancier het niet voorschrijft is het toch aanbevelenswaardig om dergelijke gistvoeding korte tijd mee te laten koken.
Je zou het ook in wat drinkbare alcohol kunnen desinfecteren ipv koken. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-09-2018 &nbsp;01:14 uJe zou het ook in wat drinkbare alcohol kunnen desinfecteren ipv koken.

Bij de meeste gistvoeding volstaat kort koken.
Zie bijvoorbeeld Wyeast Nutrient Blend  https://wyeastlab.com/Wyeast-nutrient-blend-he (aanbeveling 10 tot 15 koken).
En Servomyces https://www.whitelabs.com/other-products/servomyces (aanbeveling 10 minuten koken).

De gistvoeding waar Serge over heeft is een uitzondering.

EBC

Gistvoeding is enkel nodig bij het vermeerderen van (vloeibare) gist.

In hoofdwort gebruik je normaal geen gistvoeding. Indien je voldoende actieve gistcellen ent, is voeding overbodig. Ik dacht dat we dit met zijn allen al heel lang geleden hadden ervaren en beslist. Gaan we het wiel opnieuw uitvinden? Nee toch?

En ook: Bij het gebruik van gedroogde gist (5-10 gram op 10 liter) hoef je het hoofdwort niet te beluchten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.