Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Voortgang wilde tripel (brett)  (gelezen 642 keer)

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Voortgang wilde tripel (brett)
« Gepost op: 26-08-2018 17:47 u »
Eind maart heb ik 25 L tripel geŽnt met Brett gist (zuivere Orval brett, via een forumgenoot). Het recept van de tripel was 85% pilsmout, 15% suiker en Safale BE-256 gist. Voor het enten met brett stond deze op SG1008, ik heb nu nog geen metingen gedaan. Het betreft een 25 liter petfles met een siliconen carboy afgesloten met een standaard waterslot. Ik heb nooit een borrel gezien, ik vermoed dus dat de CO2 ontsnapt via de carboy. De fles staat in mijn trapkast met een temperatuur van 20-25c, weinig flucturerend. Er zit nog veel gist bovenop, enigszins gestort doordat ik de fles moest verschuiven voor de foto. Iemand die wat kan zeggen over de voortgang"?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline DoubleW

• Vol lid
Re: Voortgang wilde tripel (brett)
« Reactie #1 Gepost op: 26-08-2018 18:18 u »
Wat ik zie is een flor de vin (bovendrijvende gist)
Mijn voorstel is om te proeven, pH meting doen en sg bepaling, als de brett actief is gaat de sg door onder de 1000. Wat je daarna kan doen is rijpen op hout of tank omdat de kwaliteit dan beter wordt. Dat is tenminste het idee achter bret en Orval

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 26-08-2018 19:29 u »
Orval brett eindigt meestal ergens in de buurt van SG 0.998 a 0.996 in de nagisting.

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 29-09-2018 09:17 u »
Smaak is goed, en SG is ook goed. Ik neig er naar om niet te coldcrashen en te bottelen met 3,5 g per liter. Is dit juist?

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 29-09-2018 09:35 u »
Ik zou goed meten brett gist kan echt heel ver doorgaan. Voor een tripel zou ik zeker wat meer suiker nemen 7-8 gram per liter is zeker niet overdreven.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 29-09-2018 17:25 u »
Smaak is goed, en SG is ook goed. Ik neig er naar om niet te coldcrashen en te bottelen met 3,5 g per liter. Is dit juist?

Het is goed om te weten wat het echte eind SG is. Als je wat eerder bottelt dan weet je nooit waar je precies op uitkomt.

Er is wel een truc om daar achter te komen. Neem een monster van je bier met een overmaat aan gist onder uit het gistvat. Zet het monster goed warm weg en zwenk er regelmatig mee. Laat het minstens een week staan. En meet het SG nog een keer.
Als alternatief voor de SG meting kun je de weegmethode gebruiken. De absolute waarde van het SG is daarbij niet van belang wel het feit dat het gewicht van het flesje niet afneemt.

Je kunt hiervoor deze weegschaal gebruiken.

Tags: