Goedkoop alternatief voor RVS ivm zuurstofdoorlaatbaarheid

Gestart door hansHalberstadt, 25-08-2018 09:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 12-12-2016  18:09 uNatuurlijk niet, je hebt dan nog steeds levende gist in je gistingsvat en die consumeert dan de O2 die door de HDPE kan diffunderen.

Hier nog de diffusie berekend door Ray Apte per liter bier per jaar (uit het boek Wild Brews door Jeff Sparrrow)
HDPE blijft slecht scoren als het om lageren gaat, een 20l HDPE vat laat 10x zoveel O2/l bier door als een eiken vat van 200l op jaar basis.
Een HDPE vat is goed als gistingsvat maar echt niet goed om in te lageren.



Ik kwam ineens op het idee om een goedkope gistingsemmer aan de buitenkant helemaal te beplakken met aluminium tape, inclusief deksel. Daarmee los je het probleem van zuurstofdoorlaatbaarheid waarschijnlijk op omdat zuurstof niet door metaal (aluminium) heen kan diffunderen. Dan heb je dus mbt zuurstof de voordelen van RVS, maar niet de nadelen van de prijs.

haicoterbeek

Sommige lijmen dringen in het kunststof en veranderen de structuur van het materiaal.
In hoeverre dit een afweging is om het wel of niet te doen weet ik niet, maar neem dit mee in je overweging.

Voor mij is de zuurstofdoorlaatbaarheid geen item. Kunststof vaten hebben bij mij altijd prima voldaan. Dat ik over ben naar RVS heeft andere redenen.

BrouwMark

Daar heb ik ook wel eens aan zitten denken, maar het lijkt me niet echt praktisch met schoonmaken en zo. Mijn volgende gedachte was: zet de emmer in iets dat geen zuurstof doorlaat maar niet voedselveilig hoeft te zijn (een oude oliedrum of zo) en maak een waterslotdoorvoer. Ik heb het verder niet in de praktijk gebracht...

hansHalberstadt

Zuurstof merk je in eerste instantie misschien niet, maar het verkort wel de houdbaarheid van je bier. Je zou inderdaad ook een dubbelwandige constructie kunnen nemen en de koolzuur die vrijkomt door de dubbele wand leiden. Zelf gebruik ik sinds een aantal jaren wel RVS en denk toch een kwaliteitsverbetering te kunnen proeven.

Mthijs

RVS neemt ook geen geurtjes en smaken op. Kunststof vaten wel...

BrouwMark

Hmmm... zou je met deze methode een plastic gistvat luchtdicht 'genoeg' kunnen krijgen voor een Vlaams bruin/lambiek? Bijvoorbeeld door alleen de zijkant van de emmer te beplakken?

 :denken:

BrouwMark

Is er nog iemand die hier⬆️een gedachte over heeft?

Wildor

Citaat van: BrouwMark op 10-09-2018  11:55 uIs er nog iemand die hier⬆️een gedachte over heeft?

Heb er wel een gedachte over, maar weet niet of dit iets oplost.

Ik zat zelf ook te denken wat ik zou kunnen verbeteren aan mijn standaard brouwemmer omdat de invloed van zuurstof blijkbaar een factor kan zijn of worden.
Dit lost niet het probleem van de zuurstofdoorlaatbaarheid op, maar omdat ik vooralsnog nieuw ben op dit gebied, en kleine batches ga maken ter lering en vermaak volg ik deze discussies al even.

Voor de hoofdvergisting gebruik ik nu een 31 L gistvat met schroefdeksel, zonder kraan. Vanwege de hoofdvergisting is de grote kopruimte geen probleem, want voldoende CO2 erboven, en geen risico van blow-off. Echter na de hoofdvergisting moet ik de batch nog laten lageren op 20-21 graden. Vanwege de grote kopruimte in dit vat ga ik dit overhevelen naar een 12L brouwemmer. Gedurende deze periode komt er minder CO2 vrij, en wordt dit wel of geen probleem? Over het algemeen is het 'geen paniek, komt goed' of 'de verschillen zijn minimaal, en nog niet zo interessant' als je net begint. Toch volg ik deze topics met interessen en denk er wel over na.

Nu heb ik een CO2 fles van mijn aquarium staan, en heb er ook een regulator bij. In het aquarium voeg je hiermee CO2 toe aan het water. En vandaag bedacht ik of het bruikbaar zou kunnen zijn om boven in het deksel van de brouwemmer een gaatje te maken waarin een rubber stopje met slangdoorvoer  wordt gemaakt en een lichte stroom CO2 de emmer in laat lopen om het bier te beschermen. Eigenlijk zet je hierbij het vat op lichte overdruk, net zoals de hoofdvergisting. Doel: zuurstof minimaliseren en waterslot laten 'lopen'.

Uiteraard kun je nooit de zuurstof tegenhouden, maar wellicht voorkom je we de opbouw van zuurstof in de kopruimte van de emmer.
Geen oplossing dus, maar misschien minimaliseer je hiermee de invloed van de zuurstof?


BrouwMark

Citaat van: stiaanke op 10-09-2018  16:21 uGewoon PET.

Dat laat geen zuurstof door. Ik bedoelde: zou ik met een emmer + alutape de zuurstofdoorlaatbaarheid van hout kunnen bereiken?

dirk

Nog aan glas gedacht? Wat is er mis met een mandfles? Mits goed behandeld knappen ze echt niet zo snel.

hansHalberstadt

Citaat van: BrouwMark op 10-09-2018  16:26 uDat laat geen zuurstof door. Ik bedoelde: zou ik met een emmer + alutape de zuurstofdoorlaatbaarheid van hout kunnen bereiken?
Ja ik denk het wel.

hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 10-09-2018  16:32 uNog aan glas gedacht? Wat is er mis met een mandfles? Mits goed behandeld knappen ze echt niet zo snel.
Mandfles werkt prima. 

Serge VL

Citaat van: BrouwMark op 10-09-2018  16:26 uDat laat geen zuurstof door. Ik bedoelde: zou ik met een emmer + alutape de zuurstofdoorlaatbaarheid van hout kunnen bereiken?
Niet vergeten dat de grootste zuurstof toevoer zowel bij een klein kunststof vat of bij een klein houten vat gewoon de afdichting aan de stop is. en als je er een waterslot op staan hebt dit het water in het waterslot is.

Zie document in deze link :https://www.dropbox.com/s/krwayr7f61gjhlf/doorlaatbaarheid%20Kunsstof%20en%20stoppen.pdf?dl=0
(het was te groot als bijlage)

BrouwMark

Mooi onderzoek, Serge!

Ik begreep dat je voor het vervaardigen van lambiek geen glas of PET kon gebruiken, omdat die materialen te weinig zuurstof doorlaten, en ook geen HDPE of PP vat omdat die teveel zuurstof doorlaten. Vandaar mijn vraag of het met een vrijwel dichtgeplakt plastic vat wél goed zou gaan. Scheelt toch weer een houten vat kopen  :)

Serge VL

Citaat van: BrouwMark op 10-09-2018  22:14 uMooi onderzoek, Serge!

Ik begreep dat je voor het vervaardigen van lambiek geen glas of PET kon gebruiken, omdat die materialen te weinig zuurstof doorlaten, en ook geen HDPE of PP vat omdat die teveel zuurstof doorlaten. Vandaar mijn vraag of het met een vrijwel dichtgeplakt plastic vat wél goed zou gaan. Scheelt toch weer een houten vat kopen  :)

Je kan in elk vat een lambiek maken enkel de verzuring gaat sneller of trager, dit is voornamelijk afhankelijk van de verhouding volume bier tov de oppervlakte, het materiaal dat gebuikt wordt hout PET HDPE,.... des te kleiner vat des te groter wordt ook de invloed van de stop/waterslot en de vulling van het waterslot.
Ik brouw al jaren gewoon lambiek in glas en PET en daarop staat een gewon een waterslot, na 2 jaar indien onvoldoende verzuring is opgetreden vervang ik eventueel het waterslot door een sterilock.

De grootste invloed die ik heb is als ik na 2 jaar een staal neem om eens te proeven en te meten, dan breng ik dadelijk veel O2 in je fles door de stop te openen, en het is al een aantal keren gebeurt dat op 2 maand na de staalname de lambiek plots sterk zuur was (je doorprikt dan ook de pellicile)

Beter is een vat/fles te hebben waar lang je langs onder een staal kan nemen, zodat je de pellicile niet moet doorprikken en je de stop bovenaan niet moet verwijderden dan kan je mooi de verzuring opvolgen en bottelen wanneer de lambiek naar je eigen gevoel ver genoeg verzuurd is. (opletten bij het bottelen breng je natuurlijk voeg je ook weer een beetje zuurstof toe wat de verzuring weer gaat bevorderen).

Ik staar mij niet meer dood op de manier hoe de grote lambiek brouwen, onze verhoudingen en volumes zijn totaal anders en je kan eigenlijk dus niet gaan vergelijken.
Zelfs bij de industriële lambiek brouwers gebruikt men verschillende formaten van vaten om achteraf te kunnen belenden (een foeder is meesstal minder zuur dan een 200l vat)

En als je geen houten vat gebuikt vergeet dan vooral niet de eikenchips toe te voegen deze zorgen wel voor een deel van de aroma's die geproduceerd worden. (ik gebruik 4r/l eikenchips)
 
Misschien is bijgevoegd stukje van Raj B Apte (als je het nog nooit moest gelezen hebben) ook verhelderend. https://www.dropbox.com/s/oglu3coabazn9dg/Sour%20beers%20zuurstof%20toevoer%20en%20vergistingsverpakking.pdf?dl=0

BrouwMark


Haagse Wouter


Johan_vL

Citaat van: dirk op 10-09-2018  16:32 uNog aan glas gedacht? Wat is er mis met een mandfles? Mits goed behandeld knappen ze echt niet zo snel.

Ik gebruik altijd mandflessen voor vergisten en lageren. Ondertussen heb ik een aardige verzameling in allerlei soorten en maten en dat bevalt helemaal prima. Voor deel is dat je ook kunt zien wat er in de fles gebeurd, zonder dat je hem hoeft te openen.
 :brouwen:

RoyB

Is het misschien een idee om je emmer in te smeren met een laag zuivere/voedselveilige was? Zoiets wat ook gebruikt wordt voor kaas? Dat is makkelijk aan te brengen en je kunt daar ook nog spelen met de dikte van deze laag.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.