Vergisten uitstellen

Gestart door jackodb, 25-08-2018 08:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jackodb

Na een foute bestelling zit ik met een gistemmer van 25 L en 2 pannen: 12 en 15 liter.

Nu vroeg ik me het volgende af. Ik zou de pannen kunnen gebruiken tot hooguit 10 liter, denk ik.
Maar dan heb ik in de emmer wel erg veel ongebruikte ruimte. Teveel, lijkt me.

Tijdens het koken in pan2, zou ik pan1 kunnen schoonmaken en al een volgend proces beginnen met dezelfde recept. Het idee erachter is dat er dan genoeg wort is om de emmer redelijk gevuld te laten zijn. Natuurlijk wel zo dat de tijdschema's mooi op elkaar aansluiten.

Ik zit alleen met de tijd dat de eerste liters na de koeling zouden moeten wachten totdat de tweede sessie ook afgekoeld is, zodat alles tegelijk kan gaan vergisten.

Ofwel, is het verantwoord om afgekoelde wort een uur te laten wachten, voordat ik er gist op strooi?


Mark GA

Als je 20 liter in een 25 litervat giet zit je goed hoor, geeft je prima kopruimte.
Gewoon in 1 batch 2 x 10 L brouwen en in dat ene vat gieten.
En als je maar 1 pan tegelijk kunt gebruiken kun je de gist er gewoon bij doen en dan (anderhalf want binnen een uur lukt je niet) uur later aanvullen met de volgende batch. Is niet ideaal ivm zuurstof maar ik betwijfel of dat in dit stadium een mega-effect zal hebben wanneer de hoofdvergisting nog niet op gang is.

jackodb

Klopt, het zal eerder anderhalf uur zijn.

En die overmaat aan zuurstof is inderdaad ook mijn grootste zorg.
Dat gisting nog maar amper op gang zou zijn, had ik me nog niet bedacht. Dat geeft wel een beetje speling in de tijd.

Mark GA

Gewoon doen en kijken wat er gebeurt. En anders bestel je 2x 11 L gistvaten. Heb je met een paar dagen in huis en gebruik je dat 25 L vat om te lageren of als bottelemmer

Fermon

10 liter vergisten in een 25 liter emmer wil prima. Wanneer de gisting op gang is is de zuurstof zo verdreven. Let er wel op of je emmer niet lek is, tijdens de hoofdvergisting is dit geen probleem maar daarna kan er weer zuurstof binnendringen.

Fermon

Citaat van: Mark GA op 25-08-2018  08:43 uAls je 20 liter in een 25 litervat giet zit je goed hoor, geeft je prima kopruimte.

Heb je wel eens de Wyeast 3787 high gravity gebruikt?

haicoterbeek

Door het kookproces is de zuurstof uit je wort verdreven. Gist heeft minimaal 8 ppm nodig om een gezonde celwand op te bouwen. Hier moet je behoorlijk je best doen om dit niveau te bereiken. Lucht bevat maar 21% zuurstof. Daarom gebruiken professionele brouwerijen vaak pure zuurstof.

Als je het eerste deel voldoende koelt en zonder veel zuurstofinslag in je gistvat laat stromen kun je rustig het tweede deel aanmaken. Daarna toevoegen, beluchten en als laatste de gist enten.

Zoals je al gepland had te doen. Prima!



Dugraph

Ik snap het probleem met zuurstof niet? Als je anderhalf uur later een tweede batch bij het onvergiste deel gooit kan je het volgens mij gewoon laten klateren?

Wat betreft het uitstellen van vergisting; als je de deksel op het gistvat doet en bewust bent van evt infectiebronnen dan kun je wort ook nog wel 24 uur (of langer?) laten staan. Vooral in Australie is het een populaire methode bij hobbybrouwers om je wort niet mechanisch te koelen maar gewoon een dagje op een koelere plek neer te zetten om vervolgens pas gist te enten.

hansHalberstadt

Lijkt me prima. aan het begin van de gisting is juist zuurstof nodig en kan zeker geen kwaad. alle zuurstof wordt immers gretig door de gist opgenomen en gebruikt om zijn interne structuren op orde te krijgen. Pas als de gisting goed begonnen is mag er geen zuurstof meer bij, maar dat is bij jou niet het geval lijkt me want tussen jouw 2 brouwsels zit maar een uurtje of 6 en dan gebruik je feitelijk de ene batch die nog gist aan het vermeerderen is voor aanenten van de 2e batch. eigenlijk een soort supergiststarter dus. alleen maar goed.
Enige nadeel is dat je 2x moet brouwen, maar als je brouwen leuk vind is dat juist een voordeel.

Heisenberg

Citaat van: Dugraph op 25-08-2018  10:37 uIk snap het probleem met zuurstof niet? Als je anderhalf uur later een tweede batch bij het onvergiste deel gooit kan je het volgens mij gewoon laten klateren?

Wat betreft het uitstellen van vergisting; als je de deksel op het gistvat doet en bewust bent van evt infectiebronnen dan kun je wort ook nog wel 24 uur (of langer?) laten staan. Vooral in Australie is het een populaire methode bij hobbybrouwers om je wort niet mechanisch te koelen maar gewoon een dagje op een koelere plek neer te zetten om vervolgens pas gist te enten.

Dus als ik het goed begrijp is koelen met een spiraal of platenkoeler niet echt nodig? Ik heb dat ook eens ooit geopperd op het forum na het zien van een filmpje op Youtube maar werd me toen afgeraden. Kan ik dus bijvoorbeeld na het koken het wort in een gistvat doen nadat het is afgekoeld tot een graad of 40 en in een koelkast verder af laten koelen? En wanneer het wort is afgekoeld tot laten we zeggen 20-22 graden het gist toevoegen? Dan de temperatuur instellen of 22 graden? Dat zou voor mij super handig zijn. Mijn keuken is maar klein. Ik zou liever gewoon in de kamer brouwen. Ik zie het alleen niet zitten om met meters slang door mijn appartement te leuren naar een spiraal of platenkoeler.

seed7

Citaat van: jackodb op 25-08-2018  08:41 uNu vroeg ik me het volgende af. Ik zou de pannen kunnen gebruiken tot hooguit 10 liter, denk ik.
Maar dan heb ik in de emmer wel erg veel ongebruikte ruimte. Teveel, lijkt me.

Het vergisten van 10l liter wort levert ongeveer 300 l aan CO2 op. Afhankelijk van de gist die je gebruikt heb je tot 100% kopruimte nodig (b.v. Westmalle). De ruimte in je emmer is dus niets om je zorgen over te maken.

Ingo

Dugraph

Citaat van: Heisenberg op 25-08-2018  13:47 uKan ik dus bijvoorbeeld na het koken het wort in een gistvat doen nadat het is afgekoeld tot een graad of 40 en in een koelkast verder af laten koelen? En wanneer het wort is afgekoeld tot laten we zeggen 20-22 graden het gist toevoegen? Dan de temperatuur instellen of 22 graden?

Dat kan zeker. Geen idee of je bier er beter van wordt of niet. En dus meer kans op infecties...

Zelf pas ik jouw methode toe bij het maken van ondergisters. Voor mij de enige manier om wort terug te koelen tot 12C.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 25-08-2018  09:49 uDoor het kookproces is de zuurstof uit je wort verdreven. Gist heeft minimaal 8 ppm nodig om een gezonde celwand op te bouwen. Hier moet je behoorlijk je best doen om dit niveau te bereiken. Lucht bevat maar 21% zuurstof. Daarom gebruiken professionele brouwerijen vaak pure zuurstof.

Als je het eerste deel voldoende koelt en zonder veel zuurstofinslag in je gistvat laat stromen kun je rustig het tweede deel aanmaken. Daarna toevoegen, beluchten en als laatste de gist enten.

Zoals je al gepland had te doen. Prima!

Beluchten is nodig voor het aanmaken van nieuwe gistcellen. De gist heeft zuurstof nodig voor het omzetten van verzadigde vetzuren in onverzadigde vetzuren en voor het aanmaken van sterolen. Bij een goed beluchte wort heb je minder kans op een gestokte vergisting.
Intensief beluchten is niet nodig wanneer je er voor zorgt dat je voldoende actieve gist ent. Dat kan doordat je een giststarter gemaakt hebt die intensief belucht is geweest. Of door het enten van voldoende gedroogde gist. De fabrikant van de gist zorgt er voor dat de gist in een goede conditie wordt gedroogd.

Ook in de grote commerciële brouwerijen wordt tegenwoordig minder intensief belucht dan 10 à 15 jaar geleden.

Jacques

Citaat van: Dugraph op 25-08-2018  10:37 uWat betreft het uitstellen van vergisting; als je de deksel op het gistvat doet en bewust bent van evt infectiebronnen dan kun je wort ook nog wel 24 uur (of langer?) laten staan. Vooral in Australie is het een populaire methode bij hobbybrouwers om je wort niet mechanisch te koelen maar gewoon een dagje op een koelere plek neer te zetten om vervolgens pas gist te enten.

Bij deze methode blijft het wort lange tijd heet of warm. Dat heeft een tweetal nadelen:

- je krijgt meer DMS (gekookte groente smaak) in je bier. Door het koken verdrijf je de stoffen uit het wort waaruit later de gist DMS vormt. Na het koken daalt de temperatuur. Tussen de 100 en 80 ºC worden deze stoffen nog steeds gevormd. Omdat het wort niet kookt verdampen ze minder en blijven ze in het wort;

- door de hoge temperatuur krijg je meer vorming van Maillardproducten. Dat zijn smaakactieve verbindingen tussen aminozuren en suikers. Bij een amberkleurig bier (veel Australische bieren zijn amberkleurig) en donkerkleurige bieren is dat niet zo'n probleem. Vanuit donkere mouten komen immers veel Maillardproducten in je bier.

Brouw je graag een fris smakend lichtgekleurd bier kun je beter je wort snel afkoelen.


Jacques

Citaat van: jackodb op 25-08-2018  08:41 uNa een foute bestelling zit ik met een gistemmer van 25 L en 2 pannen: 12 en 15 liter.

Nu vroeg ik me het volgende af. Ik zou de pannen kunnen gebruiken tot hooguit 10 liter, denk ik.
Maar dan heb ik in de emmer wel erg veel ongebruikte ruimte. Teveel, lijkt me.

Tijdens het koken in pan2, zou ik pan1 kunnen schoonmaken en al een volgend proces beginnen met dezelfde recept. Het idee erachter is dat er dan genoeg wort is om de emmer redelijk gevuld te laten zijn. Natuurlijk wel zo dat de tijdschema's mooi op elkaar aansluiten.

Ik zit alleen met de tijd dat de eerste liters na de koeling zouden moeten wachten totdat de tweede sessie ook afgekoeld is, zodat alles tegelijk kan gaan vergisten.

Ofwel, is het verantwoord om afgekoelde wort een uur te laten wachten, voordat ik er gist op strooi?

Een groot gistvat is geen probleem. Je komt veel eerder in de problemen bij een te klein gistvat. Op voorwaarde dat je gistvat goed afsluit hoef je niet bang te zijn voor oxidatie als je gistvat dicht laat. Het nemen van monsters kan via een kraantje. Het beste is een sanitaire monsterkraan te gebruiken. Bijvoorbeeld deze.




Wanneer je een monster neemt kan er zuurstof worden aangezogen door het waterslot. Dit kan ook wanneer de nagisting nagenoeg is afgerond en het bier afkoelt. Ter voorkoming dat het waterslot de andere kant op werkt kun je een eenvoudig terugslagklepje plaatsen tussen het gistvat en je waterslot. Zie hier.

jackodb

Een berg aan antwoorden. Allen bedankt.

Al met al ga ik het maar gewoon proberen.


haicoterbeek

Citaat van: jackodb op 26-08-2018  19:29 uEen berg aan antwoorden. Allen bedankt.

Al met al ga ik het maar gewoon proberen.
Ervaring is een optelsom van alle probeersels uit het verleden. Succes en laat het horen.

jackodb

Citaat van: haicoterbeek op 28-08-2018  07:27 uErvaring is een optelsom van alle probeersels uit het verleden. Succes en laat het horen.

Uiteraard  :)

jackodb

Voordat ik met de dubbele batch kan beginnen, had ik nog een pakketje klaarstaan voor 10 liter. Met alleen de 25L gistemmer beschikbaar.

Het hoort dan ook eigenlijk niet helemaal thuis in dit topic, maar het raakt wel het punt van de 'kopruimte'.

Na een paar dagen geduldig wachten op bubbels, vermoedde ik dat het bier mislukt was. In het waterslot zag ik wel wat verloop in de waterniveaus. Maar, inmiddels een week later, een bolstaand deksel, maar nog steeds geen enkele bubbel.
Na verschillende berichten om geduld te hebben en niet steeds te controleren, heb ik na 1 week toch een monster genomen. En het blijkt dat de SG toch gedaald is van 1053 naar 1016. Dus nu nog maar een week wachten.

De aangemaakte CO2 lijkt me niet te passen in de 15L kopruimte. Ik vermoed dat het deksel niet perfect afsluit, al reageert het water in het waterslot meteen wanneer ik zachtjes op het deksel druk.
Of is het op een andere manier te verklaren?

Fermon

Citaat van: jackodb op 09-09-2018  16:55 uVoordat ik met de dubbele batch kan beginnen, had ik nog een pakketje klaarstaan voor 10 liter. Met alleen de 25L gistemmer beschikbaar.

Het hoort dan ook eigenlijk niet helemaal thuis in dit topic, maar het raakt wel het punt van de 'kopruimte'.

Na een paar dagen geduldig wachten op bubbels, vermoedde ik dat het bier mislukt was. In het waterslot zag ik wel wat verloop in de waterniveaus. Maar, inmiddels een week later, een bolstaand deksel, maar nog steeds geen enkele bubbel.
Na verschillende berichten om geduld te hebben en niet steeds te controleren, heb ik na 1 week toch een monster genomen. En het blijkt dat de SG toch gedaald is van 1053 naar 1016. Dus nu nog maar een week wachten.

De aangemaakte CO2 lijkt me niet te passen in de 15L kopruimte. Ik vermoed dat het deksel niet perfect afsluit, al reageert het water in het waterslot meteen wanneer ik zachtjes op het deksel druk.
Of is het op een andere manier te verklaren?

Inderdaad een lekke emmer. Die 15 liter kopruimte zit zo vol met koolzuurgas wanneer de vergisting bezig is, daar hoef je geen zorgen om te maken. Maar wanneer de hoofdgisting over is en je hevelt je bier niet over kan er zuurstof binnendringen door de lek, dit vermengt zich uiteindelijk met het koolzuur en zal ook in je bier komen met als gevolg oxidatie... Ook al had je een kop ruimte van 1 liter, met een lekke deksel zal er dan ook zuurstof binnendringen. Of je hevelt je bier na de hoofdvergisting in een lek vrije gistvat, mandfles ed. Of je moet een lekvrij gistvat aanschaffen.

jackodb

Op zo'n antwoord had ik niet gehoopt. Maar ergens wel verwacht.

Tegen beter weten in ga ik het nu wel verder netjes afwerken. Misschien jammer van de kroonkurkjes, maar weggooien kan altijd nog :)

Is er een simpele manier om de gasdichtheid te testen? Lauw suikerwater in een bepaalde verhouding en dan gist erop? Of denk ik dan te simpel?

Jacques

Citaat van: jackodb op 09-09-2018  19:11 uIs er een simpele manier om de gasdichtheid te testen? Lauw suikerwater in een bepaalde verhouding en dan gist erop? Of denk ik dan te simpel?

Er zijn simpelere methoden. Zie http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:controle_gistvat#vooraf_controle_op_lekken

jackodb

Citaat van: Jacques op 09-09-2018  21:44 uEr zijn simpelere methoden. Zie http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:controle_gistvat#vooraf_controle_op_lekken

Intussen heb ik de blaas-op-het-waterslot-methode gebruikt. Het deksel blaas ik wel bol, maar verder geen ontsnappend gas te zien.
Een slokje jongbier smaakte ook helemaal niet verkeerd. Dus de rest dan toch maar gebotteld. Over 2 maanden testen.

jackodb

Na 2 maanden, eindelijk het moment van proeven.

Kort gezegd, prima gelukt.
Wel wat veel koolzuurgas, veel schuim. Ik vermoed dat ik iets teveel bottelsuiker gebruikt heb.

Maar met voorzichtig openen en een groot glas lukt het wel :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.