Na 3 dagen nog geen vergisting

Gestart door PeterSelie10, 22-08-2018 19:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Ok, alles is denk ik wel duidelijk en al gezegd. Ik ben uiteindelijk benieuwd wat PeterSelie10 nu verder gaat doen na het overhevelen en wat nu de status is.

Berend Postema

Maar de flessen voorzien van een terugslagklepje hebben veel meer last van oxidatie zeg je jacques. 

Dat klopt ook want daar is een terugslag klep ook niet voor gemaakt. Als je er op blaast zal hij wel dicht slaan en goed afgesloten zijn maar zonder tegendruk zal hij nooit goed sluiten. 

Zoals jij het heb gebruikt heeft hij geen tegendruk of voldoende zuiging om de klep voor 100 procent goed af te sluiten. Tenzij je een terugslag klep gebruikt met een veer, Maar ga er gezien van oxidatie even vanuit dat je die niet gebruikt hebt.

Zie het als die membraamklepjes op je ouderwetse voetpomp.

Jacques

Citaat van: Berend Postema op 26-08-2018  13:04 uMaar de flessen voorzien van een terugslagklepje hebben veel meer last van oxidatie zeg je jacques. 

Dat klopt ook want daar is een terugslag klep ook niet voor gemaakt. Als je er op blaast zal hij wel dicht slaan en goed afgesloten zijn maar zonder tegendruk zal hij nooit goed sluiten. 

Zoals jij het heb gebruikt heeft hij geen tegendruk of voldoende zuiging om de klep voor 100 procent goed af te sluiten. Tenzij je een terugslag klep gebruikt met een veer, Maar ga er gezien van oxidatie even vanuit dat je die niet gebruikt hebt.

Zie het als die membraamklepjes op je ouderwetse voetpomp.

Daarom schrijf ik ook dat:
CiteerGebruik zowel een terugslagklepje als ook een waterslot. Op die manier voorkom je oxidatie op een effectieve manier. Het terugslagklepje voorkomt dat het waterslot de andere kant op blupt en het waterslot zorgt voor een betere afsluiting.

Het terugslagklepje zorgt er voor dat lucht het vat uit komt en dat er geen lucht via het waterslot in het vat aangezogen wordt.  Het waterslot zorgt er voor dat er geen directe verbinding is tussen de buitenlucht en het vat. Hierdoor wordt oxidatie voorkomen.

Zie ook dit filmpje dat ik gemaakt heb.


Berend Postema


PeterSelie10

Er is een mooie discussie gestart zie ik. Erg interessant!  Ergens tussen de regels door las ik de vraag wat wij nou gingen doen. Dus bij deze een kleine update:

Zoals gezegd hebben we het overgeheveld in een ander vat, hierdoor is het weer ligt gaan gisten.

Het gisten lijkt nu helemaal gestopt, daarom de vraag wanneer jullie zouden gaan bottelen?

marc0871

Voorlopig nog niet. 1 Week is veel te kort.
Meet het SG eind van de week eens en 3 dagen later nog een keer.
Blijft het gelijk, kan je bottelen.
Is het gezakt, meet 3 dagen later nog eens.

Jacques

Citaat van: PeterSelie10 op 27-08-2018  18:07 uZoals gezegd hebben we het overgeheveld in een ander vat, hierdoor is het weer ligt gaan gisten.

Het gisten lijkt nu helemaal gestopt, daarom de vraag wanneer jullie zouden gaan bottelen?

Het is een bekend verschijnsel dat na overhevelen de vergisting weer even opleeft. Dat is prima want daardoor heb je nagenoeg geen last van oxidatie door het overhevelen.

Voor hoe nu verder marc0871 een goed antwoord gegeven.

Om oxidatie te voorkomen door het nemen van monsters kun je een sanitaire monsterkraantje in je vat maken en een terugslagklepje plaatsen tussen het gistvat en het waterslot.
Het is jammer dat onze leveranciers niet een dergelijk kraantje in hun assortiment hebben.

Zie Ali Express voor een voorbeeld.

PeterSelie10

Dank jullie, erg blij met alle adviezen.

Ik ben nog wel benieuwd hoe ik oxidatie kan herkennen. En hoe dit uiteindelijk in de smaak, kleur enz te herkennen is?

Vooral ben ik benieuwd hoe dit uiteindelijk in de smaak te herkennen is?




BLUB

Citaat van: PeterSelie10 op 27-08-2018  21:41 uIk ben nog wel benieuwd hoe ik oxidatie kan herkennen. En hoe dit uiteindelijk in de smaak, kleur enz te herkennen is?

Vooral ben ik benieuwd hoe dit uiteindelijk in de smaak te herkennen is?

Zou ik niet doen, dan gaan een hoop bieren je niet meer smaken  ;)  :biersmile:

 :degroeten:

BLUB

Jacques

Citaat van: PeterSelie10 op 27-08-2018  21:41 uDank jullie, erg blij met alle adviezen.

Ik ben nog wel benieuwd hoe ik oxidatie kan herkennen. En hoe dit uiteindelijk in de smaak, kleur enz te herkennen is?

Vooral ben ik benieuwd hoe dit uiteindelijk in de smaak te herkennen is?

Als het bier niet te lang heeft gestaan nadat het uitgegist was kan het meevallen.


Het is heel eenvoudig om de smaak te leren. Houd bij het bottelen een flesje apart zonder deze af te sluiten en te voorzien van bottelsuiker. Vouw een stuk aluminiumfolie over de hals van de fles. Op die manier bescherm je het bier tegen infecties en kan er lucht bij het bier komen. Laat het 3 dagen staan en voeg alsnog bottelsuiker toe en sluit de fles. Na de hergisting op de fles vergelijk je dit flesje met de overige flessen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.