Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Na 3 dagen nog geen vergisting  (gelezen 2970 keer)

Offline PeterSelie10

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Na 3 dagen nog geen vergisting
« Reactie #25 Gepost op: 24-08-2018 11:44 u »
Bedankt iedereen!

Ik heb nog een klein vraagje?

Wij hebben inmiddels een stuk of 6 biertjes gebrouwen en wij zijn eigenlijk wel toe aan een volgende stap, want wij willen het proces optimaliseren.

Hiervoor zouden wij graag een keer samen met een meer ervaren brouwer brouwen of in de vorm van een workshop waarin we wel kunnen brouwen hoe wij altijd brouwen en dat we daarin bruikbare adviezen kunnen krijgen.

Uiterraard zijn wij er toe bereid als iemand tijd en energie insteekt om hier een passende vergoeding voor te geven.

Wie zou hier voor openstaan of wie heeft advies waar we het beste terecht kunnen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 24-08-2018 11:50 u »
Er zijn vast brouwers bereid daartoe. Ik weet niet in welke regio je zit? Wellicht kun je kijken op de ledenkaart of er een brouwer in de buurt zit, of kijken of er een brouwclub in de regio zit.

Offline PeterSelie10

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 24-08-2018 11:52 u »
Regio Groningen, maar wij zijn ook wel bereid om buiten onze provincie te kijken.

Offline PeterSelie10

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 24-08-2018 12:01 u »

Er zijn vast brouwers bereid daartoe. Ik weet niet in welke regio je zit? Wellicht kun je kijken op de ledenkaart of er een brouwer in de buurt zit, of kijken of er een brouwclub in de regio zit.

Hoe kom ik bij de ledenkaart?

Er zit in Groningen een biergilde alleen krijg ik daar geen contact mee. Daarom dat alle suggesties welkom zijn.

Online emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #29 Gepost op: 24-08-2018 12:12 u »

Hoe kom ik bij de ledenkaart?

Er zit in Groningen een biergilde alleen krijg ik daar geen contact mee. Daarom dat alle suggesties welkom zijn.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=googlemap

Offline PeterSelie10

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 24-08-2018 18:54 u »
Super dankje

Kleine update: we hebben het overgeheveld in een ander vat en de vergisting is weer licht gestart gezien het waterslot

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #31 Gepost op: 24-08-2018 20:29 u »
Waarom heb je het overgeheveld als de gisting al voorbij is. Nu heb je groot risico op oxidatie omdat er volledig lucht boven je bier staat. Als het inderdaad niet meer gist zou ik het dit weekend maar gaan bottelen om oxidatie te beperken.

Offline PeterSelie10

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 24-08-2018 20:44 u »
Waarom heb je het overgeheveld als de gisting al voorbij is. Nu heb je groot risico op oxidatie omdat er volledig lucht boven je bier staat. Als het inderdaad niet meer gist zou ik het dit weekend maar gaan bottelen om oxidatie te beperken.
Oké, wij hevelen het eigenlijk altijd na 5/6 dagen over in een ander vergistingsvat om de gist restanten te laten bezinken.

Dit hebben we ooit als advies gekregen,maar ik begrijp nu dat dit advies niet juist is?

Ik leer graag en krijg graag advies

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #33 Gepost op: 24-08-2018 21:04 u »
Oké, wij hevelen het eigenlijk altijd na 5/6 dagen over in een ander vergistingsvat om de gist restanten te laten bezinken.

Dit hebben we ooit als advies gekregen,maar ik begrijp nu dat dit advies niet juist is?

Ik leer graag en krijg graag advies
Toevallig is er net een discussie over ergens anders op het forum. Wel leuk om eens te lezen misschien.
rode draad daarbij is om te zorgen dat je zoveel mogelijk voorkomt dat er zuurstof bij het bier kan en ook zoveel mogelijk voorkomt dat je erg lang moet wachten totdat voldoende gist is bezonken om te kunnen bottelen. Lang wachten met veel gist geeft weer kans op autolyse= ontbinding van je gistcellen met nadelige smaak effecten.
een veelgebruikt compromis is dan niet overhevelen en na de gisting zo snel mogelijk bottelen, bij voorkeur ca 1-2 weken nadat de gisting is gestopt met liefst het bier wat koeler zetten om neerslag van gist te bevorderen.
Een andere veelgebruikt compromis is overhevelen als er nog redelijk wat gisting is zodat je dan al veel neergeslagen gist kwijt bent en je sneller kunt bottelen.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37319.msg564151.html#msg564151

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 25-08-2018 21:36 u »

In het geval dat het gistvat niet luchtdicht is altijd overhevelen.
Via het lek komt er lucht bij het bier. Een stevige oxidaiesmaak is het gevolg. Dit gebeurt al na een 2 tot 3 dagen.

Door oxidatie wordt de kleur van het bier donkerder. Dat zie je vooral goed als je een monster neemt van het bier en dat in een fles met een rubberen stop voorzien van een waterslot bewaart. Vergelijk de kleur en de smaak van het bier met dat in het vat op het moment dat je wilt bottelen. Wedden dat je daarna zo snel als mogelijk is een nieuw gistvat koopt dat wel goed afsluit.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #35 Gepost op: 25-08-2018 22:09 u »
Via het lek komt er lucht bij het bier. Een stevige oxidaiesmaak is het gevolg. Dit gebeurt al na een 2 tot 3 dagen.

Ja maar dan wel overhevelen als het bier nog gist. Zoals nu overhevelen als het bier is uitgegist heeft alleen maar tot gevolg dat het bier van het ene vat met lucht erboven naar het volgende vat gaat met lucht erboven en tijdens het overhevelen alleen nog maar meer contact krijgt met zuurstof. Beste lijkt mij dus on nu te bottelen.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #36 Gepost op: 25-08-2018 22:11 u »
Via het lek komt er lucht bij het bier. Een stevige oxidaiesmaak is het gevolg.
“Soms bu’j te bange” zegt ze hier!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 25-08-2018 22:37 u »
Ja maar dan wel overhevelen als het bier nog gist. Zoals nu overhevelen als het bier is uitgegist heeft alleen maar tot gevolg dat het bier van het ene vat met lucht erboven naar het volgende vat gaat met lucht erboven en tijdens het overhevelen alleen nog maar meer contact krijgt met zuurstof. Beste lijkt mij dus on nu te bottelen.

Nee. Door het overhevelen komt er koolzuur vrij. Dat verdrijft de zuurstof. Daarna komt er geen zuurstof meer bij het bier op voorwaarde dat het vat waarin je overhevelt wel lekdicht is.

Door het bier in het vat te laten staan in het het vat dat niet luchtdicht is gaat de oxidatie alsmaar door.

Het advies om niet over te hevelen gaat alleen op indien je gistvat goed afsluit.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 25-08-2018 22:41 u »
“Soms bu’j te bange” zegt ze hier!

Dat word je door schade en schande.

In het verleden toen ik nog niet zo lang bezig was heb ik veel last gehad van geoxideerde bieren. Door het bier na de vergisting over te hevelen naar een mandfles werd het beduidend minder.

Vervolgens kreeg ik er weer last van door een lekje in het rubber van de kap over de mandfles waarin het waterslot zat. Deze vervangen door een volrubberen stop en toen was ik het probleem kwijt.

Oxidatie maakt meer bier kapot dan je lief is...

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #39 Gepost op: 25-08-2018 22:45 u »
Nee. Door het overhevelen komt er koolzuur vrij. Dat verdrijft de zuurstof. Daarna komt er geen zuurstof meer bij het bier op voorwaarde dat het vat waarin je overhevelt wel lekdicht is.

Door het bier in het vat te laten staan in het het vat dat niet luchtdicht is gaat de oxidatie alsmaar door.

Het advies om niet over te hevelen gaat alleen op indien je gistvat goed afsluit.
In het bier zit maar 0.17 % koolzuur en dat is als het goed is de evenwichtsdruk aannemende dat er koolzuurgas boven zit. De reden waarom er koolzuur vrij komt als je gaat overhevelen is dan omdat er zuurstof oplost. Bier met zuurstof kan minder koolzuur bevatten. Als je niet zou overhevelen zou er ook zuurstof oplossen maar dan langzamer. dus wat je ook doet, je maakt het alleen maar erger.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 25-08-2018 22:51 u »
In het bier zit maar 0.17 % koolzuur en dat is als het goed is de evenwichtsdruk aannemende dat er koolzuurgas boven zit. De reden waarom er koolzuur vrij komt als je gaat overhevelen is dan omdat er zuurstof oplost. Bier met zuurstof kan minder koolzuur bevatten. Als je niet zou overhevelen zou er ook zuurstof oplossen maar dan langzamer. dus wat je ook doet, je maakt het alleen maar erger.

Je vergeet dat er steeds meer zuurstof bij het bier komt indien je het bier laat staan in het vat dat niet afsluit.

Zoals ik schreef ben ik een ervaringsdeskundige. Overhevelen is bij een gistvat dat niet goed afsluit voor de smaak van je bier vele malen beter dan gewoon laten staan. Vaak wordt er nog een beetje koolzuur gevormd na het overhevelen.

Neem eens de proef op de som.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #41 Gepost op: 25-08-2018 22:57 u »
Je vergeet dat er steeds meer zuurstof bij het bier komt indien je het bier laat staan in het vat dat niet afsluit.

Zoals ik schreef ben ik een ervaringsdeskundige. Overhevelen is bij een gistvat dat niet goed afsluit voor de smaak van je bier vele malen beter dan gewoon laten staan. Vaak wordt er nog een beetje koolzuur gevormd na het overhevelen.

Neem eens de proef op de som.
Ik ben het helemaal met je eens dat je geen zuurstof boven je bier wilt. Maar wat je dan moet doen is overhevelen in een vat wat volgepompt zit met koolzuur. Dat is de enige wel werkende remedie in dit geval. Of denk je dat het nog interessant is om te weten hoe snel je bier verder oxideert met 25% koolzuur en 75% lucht erboven of met 100% lucht erboven. In beide gevallen is het voor mij soweiso al te laat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #42 Gepost op: 25-08-2018 23:02 u »
Ik ben het helemaal met je eens dat je geen zuurstof boven je bier wilt. Maar wat je dan moet doen is overhevelen in een vat wat volgepompt zit met koolzuur. Dat is de enige wel werkende remedie in dit geval. Of denk je dat het nog interessant is om te weten hoe snel je bier verder oxideert met 25% koolzuur en 75% lucht erboven of met 100% lucht erboven. In beide gevallen is het voor mij sowieso al te laat.

Het vat vullen met koolzuurgas is beter. Alleen niet iedere hobbybrouwer heeft een koolzuurfles...

Het gaat hier vooral om verder schade te voorkomen. Vandaar dat je altijd moet overhevelen bij een gistvat dat niet gasdicht is. Na 3 dagen kun je namelijk nog niet bottelen en het bier nog een 5 tot 7 dagen laten staan in het niet sluitend gistvat maakt dat je een zeer onaangenaam smakend bier krijgt.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #43 Gepost op: 25-08-2018 23:08 u »
Het bier op de foto was totaal schuimloos en de brouwer dacht zelfs dat de gisting nog niet begonnen was, dus daaruit concludeer ik dat er geen gisting meer is. Dus ook geen koolzuurvorming om de zuurstof te verdrijven. Lijkt me dus vrij hopeloos. Nu bottelen geeft misschien wat meer gist in je flesjes, maar stopt wel verdere oxidatie. oxidatie is denk ik erger dan wat teveel gist. Dat geeft wel autolyse na een tijdje. De brouwer heeft nu dus de riante positie op te kiezen tussen oxidatie of autolyse.  :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 25-08-2018 23:20 u »
Het bier op de foto was totaal schuimloos en de brouwer dacht zelfs dat de gisting nog niet begonnen was, dus daaruit concludeer ik dat er geen gisting meer is. Dus ook geen koolzuurvorming om de zuurstof te verdrijven. Lijkt me dus vrij hopeloos. Nu bottelen geeft misschien wat meer gist in je flesjes, maar stopt wel verdere oxidatie. oxidatie is denk ik erger dan wat teveel gist. Dat geeft wel autolyse na een tijdje. De brouwer heeft nu dus de riante positie op te kiezen tussen oxidatie of autolyse.  :)

Het bier moet wel helemaal zijn uitgegist. Dat kun je niet beoordeling aan de hand van een foto. Om daar zeker van te zijn moet het bier nog een tijdje staan. Pas als zeker is dat er vergisting meer is kan er gebotteld worden.
Te vroeg bottelen om oxidatie te beperken is daarom geen optie. Op bierbommen zit niemand te wachten...

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #45 Gepost op: 26-08-2018 08:36 u »
Mijn ervaring is, dat als je gaat hevelen, het jongbier ontgast. Er zit CO2 in het jongbier en misschien is het door de werveling / dynamiek dat het ontgast, ik weet het niet. Maar ook zonder gisting kan er dan nog een deken van CO2 vormen.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #46 Gepost op: 26-08-2018 09:38 u »
Mijn ervaring is, dat als je gaat hevelen, het jongbier ontgast. Er zit CO2 in het jongbier en misschien is het door de werveling / dynamiek dat het ontgast, ik weet het niet. Maar ook zonder gisting kan er dan nog een deken van CO2 vormen.
Dat is mijn ervaring ook. Punt is echter dat die deken maar vrij dun is en daarboven alsnog lucht zit. Na een uurtje is allle gas gemengd (diffusie) en heb je bv 10% koolzuur en 90% lucht boven je bier staan. En 90 of 100% lucht geeft nog steeds vrijwel dezelfde oxidatie. En door het overhevelen heb je ook nog extra zuurstof in het bier gebracht juist door wervelingen/dynamiek

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #47 Gepost op: 26-08-2018 11:48 u »
Dat is mijn ervaring ook. Punt is echter dat die deken maar vrij dun is en daarboven alsnog lucht zit. Na een uurtje is allle gas gemengd (diffusie) en heb je bv 10% koolzuur en 90% lucht boven je bier staan. En 90 of 100% lucht geeft nog steeds vrijwel dezelfde oxidatie. En door het overhevelen heb je ook nog extra zuurstof in het bier gebracht juist door wervelingen/dynamiek

Door overhevelen naar een gistvat dat wel goed afsluit of een mandfles stop je de toevoer van nog meer zuurstof. Die zuurstof zorgt voor nog meer oxidatie.

Het gaat hier niet om een theoretische benadering maar om praktijkervaringen. Bij een vat dat niet luchtdicht is moet je overhevelen om de gevolgen van oxidatie zo veel mogelijk te voorkomen.
Niet overhevelen is alleen een optie als je gistvat wel goed afsluit.

In brouwerijen waar men een open vergisting toepast wordt het bier na de hoofdvergisting overgebracht in gesloten lagertanks. Dat is niet voor niets.

Om te illustreren dat je na de hoofdgisting een stevige oxidatie krijgt verwijs ik na naar de test die ook door jou gevolgd is.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35777.msg542434.html#msg542434

Bij deze test is de vergistingsgraad van 6 flessen gevolgd.

Citaat
Maar er is nog iets zeer opmerkelijks. De C-flessen zijn in totaal 15 keer bemonsterd. Dat wil zeggen dat er steeds bier uit de flessen is genomen met een pipet voor een Brix- en pH-meting. De flessen die gebruikt zijn voor de weegmethode zijn voorzien van terugslagklepje. Het idee daarachter was dat, anders dan bij een waterslot, er geen water kan verdampen uit de afsluiter. Omdat deze flessen tijdens het verloop van de test niet geopend zijn was mijn verwachting dat de C-flessen last zouden krijgen van oxidatie en dat de flessen die gebruikt zijn voor de weegmethode daar geen last van zouden hebben. Wat bleek vandaag: precies het tegenovergestelde is het geval. Ongetwijfeld zal er ook bij de C-flessen door het regelmatig nemen van monsters sprake zijn van oxidatie. Maar de flessen voorzien van een terugslagklepje hebben veel meer last van oxidatie. Dat is goed te zien aan de donkere kleur van deze flessen. Ook in de smaak is dat onmiskenbaar waar te nemen. Weer eens een bewijs dat oxidatie serieus de kwaliteit van je bier in negatieve zin kan beďnvloeden. Mijn advies om een terugslagklepje te gebruiken in plaats van een waterslot herroep ik hierbij. Dat wil zeggen dat ik mijn advies nuanceer. Gebruik zowel een terugslagklepje als ook een waterslot. Op die manier voorkom je oxidatie op een effectieve manier. Het terugslagklepje voorkomt dat het waterslot de andere kant op blupt en het waterslot zorgt voor een betere afsluiting.

Door het steeds bemonsteren is zuurstof bij het bier gekomen in de flessen met een code die eindigt op de letter C. Nadat de nagisting nagenoeg afgerond was heb ik geen monsters meer genomen. Tot die tijd was de kleur van zowel de C-serie en van de andere flessen gelijk. De oxidatie is derhalve na einde nagisting opgelopen.

Zoals ik al schreef is na 3 dagen nog een beetje vergisting. Daarom is het het beste zo snel als mogelijk over te hevelen.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #48 Gepost op: 26-08-2018 12:04 u »
Nogmaals ik ben het helemaal met je eens dat er geen zuurstof boven je bier mag staan ivm oxidatie. Maar dan moet na overhevelen wel de zuurstof verdwijnen en dat gebeurt niet als er geen gisting of nog maar zeer weinig meer is. Dat kwartje lijkt bij jou toch niet te vallen. Het is net zoiets als je gistingsvat maar voor de helft steriliseren. Dat heeft ook totaal geen zin.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 26-08-2018 12:11 u »
Nogmaals ik ben het helemaal met je eens dat er geen zuurstof boven je bier mag staan ivm oxidatie. Maar dan moet na overhevelen wel de zuurstof verdwijnen en dat gebeurt niet als er geen gisting of nog maar zeer weinig meer is. Dat kwartje lijkt bij jou toch niet te vallen. Het is net zoiets als je gistingsvat maar voor de helft steriliseren. Dat heeft ook totaal geen zin.

Sorry Hans, maar bij jou lijkt het kwartje nog niet gevallen te zijn dat het geen zin heeft om te dweilen als de kraan nog open staat. De kraan moet sowieso dicht en dat door je door het bier over te brengen in een gesloten gistvat.
Dat je ondertussen wat oxidatie krijgt is niet te voorkomen, maar je moet zorgen dat het niet van kwaad naar erger gaat. En dat gebeurt als je het bier in het vat laat staan.

En als je koolzuurgas tot je beschikking hebt is dat beter. Maar dat hebben de meeste beginnende hobbybrouwers niet in huis omdat ze dat ook niet nodig hebben. Een goed sluitend gistvat hebben ze wel nodig, dat is zo gehaald.

Tags: