Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen.. Brouwert  (gelezen 864 keer)

Offline Brouwert

• Senior lid
  • Land: no
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Even voorstellen.. Brouwert
« Gepost op: 22-08-2018 12:42 u »
Hallo Iedereen,

Na lang enkelt een bezoeker van het forum te zijn geweest heb ik toch een account aangemaakt om me af en toe ook eens in discussies te mengen en vragen te stellen.
Ik ben eind vorig jaar begonnen met bierbrouwen na de kunst te hebben afgekeken van mijn vader die dat al enige jaren doet.
Ik brouw per 10 liter zodat ik wat vaker kan experimenteren en (hopelijk) leren.
Mijn brouwketel staat overigens in Noorwegen.

Tot dusver is het forum voor mij fantastische bron van informatie, ervaringen en inspiratie! Ik hoop er ook wat aan te kunnen bijdragen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Even voorstellen.. Brouwert
« Reactie #1 Gepost op: 22-08-2018 12:52 u »
Welkom!

Online Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #2 Gepost op: 22-08-2018 19:54 u »
Welkom op het forum, heb je in de omgeving in Noorwegen ook andere medebrouwers?

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #3 Gepost op: 22-08-2018 20:25 u »
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik heb plannen om naar Noorwegen te verhuizen in de toekomst.
Ik had al gepeild of grondstoffen verscheept kunnen worden nAt Noorwegen maar dat is nog niet makkelijk.
Verder ben ik ge´nteresseerd in de wetgeving omtrent bier brouwen daar.
Dus alle info is welkom!
En jij ook, hier, natuurlijk.

Offline Brouwert

• Senior lid
  • Land: no
« Reactie #4 Gepost op: 23-08-2018 08:25 u »
Dank!

Ik brouw nu nog redelijk "solo" maar ik ben wel van plan om wat aansluiting te gaan zoeken bij de lokale hobbybrouwvereniging. Er is een overkoepelende organisatie hier met eigen forum (Norbrygg.no) met lokale "afdelingen".
Hobbybrouwen is hier best populair (niet in de laatste plaats door de alcoholprijzen) en ook stikt het hier van de microbrouwerijen.
Grondstoffen zijn daardoor hier prima te krijgen maar soms loop je tegen beperkingen aan. Bijvoorbeeld bijna alle hop hier wordt als pellets verkocht. Bloemen zijn lastig te krijgen.
Er zijn volop brouwinkels en -winkeltjes maar alles is wel een stukje duurder (zoals eigenlijk alles hier).
Importeren is iets lastiger omdat Noorwegen geen EU land is. Je spullen gaan altijd door de douane en je betaalt BTW (25%) op alles wat je invoert.

Qua wetgeving is het vrij eenvoudig: het is toegestaan om voor eigen gebruik thuis te brouwen, zolang je onder de 22% alcohol vol. blijft. Ik heb geen beperkingen in hoeveelheden gevonden (maar ook hiet heel hard naar gezocht) maar wel gelezen dat verkoop (uiteraard) niet is toegestaan.

Offline Gimde

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 23-08-2018 16:54 u »
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik heb plannen om naar Noorwegen te verhuizen in de toekomst.
Ik had al gepeild of grondstoffen verscheept kunnen worden nAt Noorwegen maar dat is nog niet makkelijk.
Verder ben ik ge´nteresseerd in de wetgeving omtrent bier brouwen daar.
Dus alle info is welkom!
En jij ook, hier, natuurlijk.

Dag Mark,

Dan zou ik een huis met een stuk grond kopen om gerst en misschien hop te telen. ;D
Dan ben je verzekerd van je grondstoffen en ze zijn nog verser ook. :brouwen: :biersmile:

Tags: