Mirabellen fruitbiertje

Gestart door Duffie77, 22-08-2018 00:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Duffie77

Hallo iedereen,

Ik heb in mijn tuin een boom staan met mirabellen (wit-gele pruimen) en aan het doorhangen van de takken te zien, was het een goed jaar ;-).

Jullie horen me waarschijnlijk al afkomen... ik zou dus graag een mirabellen-fruitbiertje maken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb nog nooit een fruitbier gebrouwen en dus heb ik enkele vragen:
* witbier of blond bier (ik heb gezien dat de meeste fruitbieren met mirabellen op basis van witbier zijn)
* welke gist gebruiken
* hoeveel fruit toevoegen
* mirabellen in zijn geheel laten vergisten of in stukken snijden
* is fruit enkele weken invriezen voldoende om infectie te vermijden
* met of zonder de pit vergisten

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen... Alvast bedankt!!!

BrouwMark

Even opletten dat pruimen heel veel pectine bevatten. Misschien wat pectinase gebruiken om de 'dikheid' te verminderen. Even goed invriezen is wel handig denk ik. Ook kunnen de pitten bij vergisten wat methanol in je bier brengen, ontpitten is denk ik wel beter. Leuk idee, laat maar weten hoe het wordt alsjeblieft!

Oscar

Citaat van: Duffie77 op 22-08-2018  00:04 uHeeft iemand hier ervaring mee?

Een lambiek met mirabellen.... :proost:

Duffie77

Citaat van: Oscar op 22-08-2018  00:37 uEen lambiek met mirabellen.... :proost:

Daarvoor woon ik net iets te ver van de Zenne (45 km)  ;)

Duffie77

Citaat van: BrouwMark op 22-08-2018  00:09 uEven opletten dat pruimen heel veel pectine bevatten. Misschien wat pectinase gebruiken om de 'dikheid' te verminderen. Even goed invriezen is wel handig denk ik. Ook kunnen de pitten bij vergisten wat methanol in je bier brengen, ontpitten is denk ik wel beter. Leuk idee, laat maar weten hoe het wordt alsjeblieft!

Dat zijn dan al meteen twee gouden raden, waar ik niet aan zou gedacht hebben.. Bedankt!!! Ik laat zeker iets weten, binnen enkele maanden ;)

Oscar

Citaat van: Duffie77 op 22-08-2018  00:48 uDaarvoor woon ik net iets te ver van de Zenne (45 km)  ;)

Die heb je niet nodig!  :brouwen:

Koen S

Invriezen is niet voldoende om infecties te vermijden. Best je mirabellen eerst even in water zetten (5 tot 10 minuten) waar je sulfiet en citroenzuur aan toevoegt. Dan in stukken snijden en invriezen.
Maak een witbier met een witbier-gist. Wanneer de eerste vergisting voorbij is, haal je diepgevroren mirabellen uit de diepvriezer. Doe ze in een schoon afgesloten gistingsvat en laat ze een nacht ontdooien. De volgende dag hevel je het jongbier erop, zo krijgt de gist geen temperatuurschok.
Inderdaad pecto-enzyme toevoegen, bv:
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/zuren-enzymen-ontzuurders/enzymen-vinoferm/d/pecto-enzyme-vinoferm-zymex-100-g
Voor de hoeveelheid fruit gok ik op minstens 5 kg op 20 liter bier.

DoubleW

Mijn advies: maak een blond bier op basis van pils of pale mout. Neem een gist als US 04 of 05. Laat dit een week vergisten. Doe de mirabellen 4 dagen na start vergisting in een plastic vat met water en wat pecto-enzym en xylanase enzym op 50 graden en laat dit drie dagen staan. Voeg dit dan toe aan het jongbier. Op de mirabellen zit een wilde gist die de vergisting overneemt waardoor het bier een lambiek/brett karakter krijgt. Maak je geen zorgen over de pitten ( bevatten wat blauwzuur maar daar ga je niet aan)
Gebruik zo rijp mogelijke mirabellen anders wordt het niets, het gaat om suiker en smaak tenslotte.
Succes

Duffie77

Bedank iedereen. Ik laat jullie weten wat het geworden is!!!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.