Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gebruik van waterslot Brouwmarkt  (gelezen 2506 keer)

Offline marucjuh

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gebruik van waterslot Brouwmarkt
« Gepost op: 25-08-2018 13:49 u »
Beste bierbrouwers,

Ik heb sinds kort de ´Startset bierbrouwen PREMIUM PLUS´ van Brouwmarkt.
Mijn eerste brouwsel zit in het vergistingsvat en alles lijkt goed te gaan.
Het bijgeleverde waterslot is anders dan het waterslot wat wordt beschreven in de cursus blikbier brouwen en ben deze dan ook nog nergens tegen gekomen.

Ik hoop dat jullie de foto kunnen zien want zo ziet hij eruit.

Ik heb hem gevuld met een deel water en nu loop ik tegen een paar problemen aan:
1. Je ziet en hoort geen belletjes, de deksel komt los waardoor er lucht bij het brouwsel komt?
2. Weinig tot geen indicatie wanneer het vergisten op zijn einde loopt.
3. Hoe werkt dit waterslot? Er zit geen handleiding bij en ik kom er zo niet uit. Ik heb de deksel nu ''vast gezet'' met elastiek zodat er geen valse lucht bij het brouwsel komt.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen zodat mijn eerste brouwsel smaakt naar meer!

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,

Marc

Ps. Als de foto niet is geupload, dit is mijn pakket waarbij je ook het waterslot kunt zien: https://www.Brouwmarkt.nl/onze-producten/bierbrouwen/startset-bierbrouwen/startset-bierbrouwen-premium-plus.html

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Emanuel

• Vol lid
  • Land: nl
  • Oefening baart kunst.
Re: Gebruik van waterslot Brouwmarkt
« Reactie #1 Gepost op: 25-08-2018 14:08 u »
Je gebruikt wel gewoon het gistvat uit het pakket? Zo ja, dan hoef je geen elastiek te gebruiken om deze af te dichten. Omdat je de deksel er op schroeft zit deze al goed dicht. Het waterslot dat je gebruikt is op zich een goed slot. Dat de deksel omhoog komt is normaal, want dat komt door de druktoename in het gistvat tijdens het gisten. De CO2 zal, zodra de deksel van je slot kort boven het waterniveau uitkomt ontsnappen en weer omlaag zakken. Je hoeft je geen zorgen te maken dat zuurstof in je vat komt. De druk in het vat is hoger dan buiten je vat dus zuurstof kan er niet inkomen.

Zelf hanteer ik meestal 2 weken om het gisten te laten voltooien. Na die 2 weken test ik over 2 dagen of de dichtheid van de vloeistof (SG) gelijk blijft. Blijft deze gelijk dan bottel ik het bier. Ik stel voor dat je dit zo de komende tijd ook doet.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 25-08-2018 14:17 u »
In dit topic vind je wel wat antwoorden: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=19009.0

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #3 Gepost op: 26-08-2018 00:48 u »
Het waterslot zover vullen dat de deksel ca. 1 cm boven de rand drijft.
Ik heb er jaren plezier van gehad. Elastiek heb ik nooit gebruikt.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
« Reactie #4 Gepost op: 26-08-2018 01:01 u »
Ik heb er ook twee. En nog nooit problemen mee gehad. Dat het lijkt of ie open blijft staan is een beetje vreemd, maar is geen probleem. Net zoals mijn voorganger al schreef: net zover vullen dat ie op ongeveer 1 cm. drijft.

Offline marucjuh

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 26-08-2018 14:37 u »
Ten eerste bedankt voor de reacties en tips!

Als ik het goed begrijp vullen jullie het waterslot totdat de deksel op ongeveer 1 cm boven het slot drijft?
Bij mij is het inderdaad dat de deksel omhoog komt maar vervolgens niet helemaal terug komt op zijn plek.
Maar als je dus de deksel op 1 cm laat drijven is er verder geen probleem?

Ps. Waterslot zit goed aan het vat, ik gebruikte elastieken om de deksel op het waterslot te houden.

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 26-08-2018 14:59 u »
Bedacht net dat ik er ook een keer een topic over heb geopend:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35654.msg538419.html#msg538419

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #7 Gepost op: 26-08-2018 15:38 u »
Ik heb ook zo'n waterslot, echter omdat ik graag wat zie en hoor borrelen, heb ik er een stop met een "normaal" waterslot ingestoken.

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 26-08-2018 15:45 u »
Ik heb ook zo'n waterslot, echter omdat ik graag wat zie en hoor borrelen, heb ik er een stop met een "normaal" waterslot ingestoken.
Zoiets is ook niet prettig om aan te horen de hele dag  :o :o :proost: :proost:

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #9 Gepost op: 26-08-2018 22:49 u »
Ten eerste bedankt voor de reacties en tips!

Als ik het goed begrijp vullen jullie het waterslot totdat de deksel op ongeveer 1 cm boven het slot drijft?
Bij mij is het inderdaad dat de deksel omhoog komt maar vervolgens niet helemaal terug komt op zijn plek.
Maar als je dus de deksel op 1 cm laat drijven is er verder geen probleem?

Ps. Waterslot zit goed aan het vat, ik gebruikte elastieken om de deksel op het waterslot te houden.
Als je het waterslot te ver vult dan gaat de deksel schuiner staan. Doordat deze nog verder kantelt als er een CO2 bel voorbij komt, gaat deze zo schuinstaand dat deze blijft hangen.

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 26-08-2018 23:16 u »
Als je het waterslot te ver vult dan gaat de deksel schuiner staan. Doordat deze nog verder kantelt als er een CO2 bel voorbij komt, gaat deze zo schuinstaand dat deze blijft hangen.
Het is eigenlijk een kwestie van uitproberen hè?

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #11 Gepost op: 27-08-2018 09:49 u »
Het is eigenlijk een kwestie van uitproberen hè?
Ja precies, en uitproberen is leuk!

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 27-08-2018 17:13 u »
Ja precies, en uitproberen is leuk!
Ja, alhoewel mijn ouders daar vroeger toch anders over dachten!

Tags: