Snel bottelen

Gestart door Sjoerd, 20-08-2018 22:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Besten,

Ik heb even een vraag. Ik heb vorige week 14-15 liter zwaar blond gebrouwen met MJ M47. Nog nooit zo'n snelle gisting gehad, op 20,5 graden in nog geen 3 dagen van 1076 naar 1018. Nu doet hij al een paar dagen helemaal niets meer. Vaak hevel ik nog wel over, maar nu wil ik hem direct bottelen. Als ik hem woensdag bottel, 1 week na brouwen, heeft ie dan al zijn noodzakelijke procesjes gehad? Als dat niet zo is, is het dan erg dat dit nog op de fles gebeurd of moet ik hem nog wat langer in het gistvat laten zitten?

CeesM

SG meten, na 3 dagen weer meten. Blijft het SG gelijk, dan kan je bottelen.

Jacques

Citaat van: CeesM op 20-08-2018  22:33 uSG meten, na 3 dagen weer meten. Blijft het SG gelijk, dan kan je bottelen.

Voor de zekerheid houd ik tegenwoordig 4 tot 5 dagen aan. De gist zakt dan ook wat beter uit.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Sjoerd op 20-08-2018  22:24 uAls dat niet zo is, is het dan erg dat dit nog op de fles gebeurd of moet ik hem nog wat langer in het gistvat laten zitten?
Doe eens ruig, bottel het bier gewoon nu met 4 gr/L suiker.
Vooral niet meer, want 4 gr/L levert je wat ruimte op, mocht het bier toch niet helemaal uit gegist zijn.
Je leest hier allerlei fantatische verhalen over 6 of 8 gr/L, gewoon niet doen, je krijgt .
Liever wat laag in koolzuur, dan dat het bier er zo uit komt.
Nadeel van vroeg bottelen is dat je wat meer neerslag in de fles krijgt.
Voordeel is dat het bier eerder drinkbaar is en het gistingsvat is leeg.
Als het gistingsvat leeg is, kan er weer gebrouwen worden.

hansHalberstadt

Ik zou nadat de gisting is gestopt ook een weekje wachten  of 4-5 dagen zoals jacques zegt. Teveel gist levert later meer autolyse op in je flesjes dan nodig en die gist kan dan tijdens het bezinken in je gistingsvat mooi nog wat 'rommel' opruimen. 

BrouwMark

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 21-08-2018  23:27 uDoe eens ruig, bottel het bier gewoon nu met 4 gr/L suiker.
Vooral niet meer, want 4 gr/L levert je wat ruimte op, mocht het bier toch niet helemaal uit gegist zijn.
Je leest hier allerlei fantatische verhalen over 6 of 8 gr/L, gewoon niet doen, je krijgt ....

Ik blijf me toch enigszins verbazen dat je dat blijft zeggen, brij. Hulzebos. Het advies zou toch moeten zijn: zorg dat je bier in eerste instantie helemaal uitgegist is. Dat is ook voor de kwaliteit van je bier beter. Pas daarna kun je je gewenste carbonisatie bepalen. Voor een duvelachtig bier kun je dan zelfs tot 10g/l bottelsuiker gaan. 
Mensen adviseren om (te) vroeg te bottelen en dan maar 'voor de zekerheid' 4 g/l te laten toevoegen vind ik veel teveel nattevingerwerk. Niet doen!

Heuvinger brouwerij

Citaat van: BrouwMark op 21-08-2018  23:59 uMensen adviseren om (te) vroeg te bottelen en dan maar 'voor de zekerheid' 4 g/l te laten toevoegen vind ik veel teveel nattevingerwerk. Niet doen!
Ik bottel vrijwel altijd binnen 15 dagen en met 4 gr/L

BrouwMark

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 22-08-2018  00:14 uIk bottel vrijwel altijd binnen 15 dagen en met 4 gr/L

Ja, dat begreep ik al. Dat kan heel goed werken, maar is geen gouden regel.

hansHalberstadt

Hoe dichter je op het randje van de afgrond gaat fietsen hoe groter de kans dat je er een keer invalt. Maar het kan een tijdje goed gaan. Vooral bij wat zwaardere bieren met lastige gisting loop je risico. En als je risico loopt moet er iets van voordeel tegenover staan, maar ik zie het voordeel niet, wel de nadelen: onvoorspelbare hoeveelheid koolzuur en teveel gist in je flesjes.

Sander van Dijk

Citaat van: Sjoerd op 20-08-2018  22:24 uBesten,

Ik heb even een vraag. Ik heb vorige week 14-15 liter zwaar blond gebrouwen met MJ M47. Nog nooit zo'n snelle gisting gehad, op 20,5 graden in nog geen 3 dagen van 1076 naar 1018. Nu doet hij al een paar dagen helemaal niets meer. Vaak hevel ik nog wel over, maar nu wil ik hem direct bottelen. Als ik hem woensdag bottel, 1 week na brouwen, heeft ie dan al zijn noodzakelijke procesjes gehad? Als dat niet zo is, is het dan erg dat dit nog op de fles gebeurd of moet ik hem nog wat langer in het gistvat laten zitten?
Inderdaad, wat de anderen al zeggen. Nog een weekje laten staan, mogelijk de temperatuur nog iets verhogen, zodat de gist nog iets aangemoedigd wordt. Ik zou niet meer overhevelen, omdat de vergisting al (bijna) klaar is.

Het advies om standaard met 4 gram bottelsuiker per liter te bottelen, om te voorkomen dat je te veel koolzuur krijgt, vind ik niet handig. Gewoon zorgen dat het uitvergist is. Anders niet bottelen. Die 2 à 3  gram per liter minder gaat je niet helpen als je echt te vroeg bent met bottelen.

Koen S

Citaat van: Sander van Dijk op 22-08-2018  09:07 uInderdaad, wat de anderen al zeggen. Nog een weekje laten staan, mogelijk de temperatuur nog iets verhogen, zodat de gist nog iets aangemoedigd wordt. Ik zou niet meer overhevelen, omdat de vergisting al (bijna) klaar is.

Het advies om standaard met 4 gram bottelsuiker per liter te bottelen, om te voorkomen dat je te veel koolzuur krijgt, vind ik niet handig. Gewoon zorgen dat het uitvergist is. Anders niet bottelen. Die 2 à 3  gram per liter minder gaat je niet helpen als je echt te vroeg bent met bottelen.
Ik bottel ten vroegste na 3 weken, voor zwaardere bieren duurt dit soms wat langer.
Ik bottel met 6 tot 9 gram per liter. De hoeveelheid bottelsuiker is afhankelijk van de bierstijl en vooral van je persoonlijke smaak.

Sjoerd

Hij zit sinds zondagochtend op 1018, precies 77% SVG volgens verpakking. Ik denk dat ie er is. Ik lees nog te weinig over deze gist op het forum, dus inderdaad klein risico. Het is maar 14 liter, die is met een half jaar wel weg. Dus hij gaat vanavond gewoon de fles in met 8gr/liter zoals ik altijd doe. Dank voor de reacties en ik laat jullie het resultaat weten!

ThaLokster

8 gram per liter? [emoji848]


Sjoerd

Ja, doe ik altijd, vind een beetje koolzuur wel lekker in een zwaar blond, tripel en Quadrupel. Ps dank voor de waarschuwingen. Ondanks dat al dagen geen activiteit meer waarneembaar is, SG wel verder gedaald naar 1014. Ik wacht dus nog maar een paar dagen met bottelen.

ThaLokster

8 gram stond ik niet van te kijken, wel het moment waarop de 8 gram. Even wachten lijkt me geen overbodige luxe en een verstandig besluit.


hansHalberstadt

Citaat van: Sjoerd op 22-08-2018  21:34 uJa, doe ik altijd, vind een beetje koolzuur wel lekker in een zwaar blond, tripel en Quadrupel. Ps dank voor de waarschuwingen. Ondanks dat al dagen geen activiteit meer waarneembaar is, SG wel verder gedaald naar 1014. Ik wacht dus nog maar een paar dagen met bottelen.
Geen activiteit waarneembaar maar wel 4 SG punten gezakt (komt overeen met ruim de totale hoeveelheid bottelsuiker) dus had je bijna handgranaten gehad toch als je enkele dagen geleden had gebotteld? 

Sjoerd

Ik had niet zondag al willen bottelen, maar omdat de gisting zo extreem snel gegaan was bij ruim 20 graden en er geen activiteit meer waarneembaar was en de SVG van de verpakking al gehaald had, had ik niet gedacht dat hij nog verder zou dalen. Wel dus. Ik heb 1 keer bommetjes gehad, gebeurd me niet nog een keer

emiel1

Gistcellen zijn onbetrouwbare sujetten die de handleiding niet lezen. Juist op momenten dat je haast hebt gaan ze opeens tegenwerken en voor je het door hebt plegen ze een aanslag in je bergruimte en mag je van geluk spreken als er geen slachtoffers vallen.
Maar als je meewerkt en ze de tijd geeft die ze willen kunnen ze wel hele lekkere dingen maken.
Daarom: nooit bottelen voor je 100% zeker weet dat de vergisting klaar is.

Ik spreek helaas ook uit ervaring...

Drents Hopbier

Citaat van: emiel1 op 22-08-2018  22:24 uDaarom: nooit bottelen voor je 100% zeker weet dat de vergisting klaar is.

Hoe weet je of de 100 % bereikt is?
Wort ging van 1083 naar 1035 en bleef daar. Toen met extra gist en gistvoeding en iets hogere temperatuur na een week naar 1031. Recept gaf aan eind s.g. 1015.
Bottelen of niet?

Hopbier

hansHalberstadt

Citaat van: Drents Hopbier op 05-09-2019  11:56 uHoe weet je of de 100 % bereikt is?
Wort ging van 1083 naar 1035 en bleef daar. Toen met extra gist en gistvoeding en iets hogere temperatuur na een week naar 1031. Recept gaf aan eind s.g. 1015.
Bottelen of niet?

Hopbier
Als het SG een week niet meer zakt is je gisting gestopt. Maar dat wil nog niet zeggen dat je suiker op is. De zaak kan ook zijn vastgelopen. Maar als het is vastgelopen is er iets anders misgegaan zoals te lage temperatuur/te weinig actieve gist in combinatie met de sterkte van het bier.
Dan heb je inderdaad een probleem en zal de nagisting het ook niet doen. Dus moe je dat zien te voorkomen met de keuze van je gist, temperatuur etc. 

BrouwMark

Citaat van: Drents Hopbier op 05-09-2019  11:56 uWort ging van 1083 naar 1035 en bleef daar.

Duvelgistje, 1388?

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 05-09-2019  18:37 uAls het SG een week niet meer zakt is je gisting gestopt. Maar dat wil nog niet zeggen dat je suiker op is. De zaak kan ook zijn vastgelopen. Maar als het is vastgelopen is er iets anders misgegaan zoals te lage temperatuur/te weinig actieve gist in combinatie met de sterkte van het bier.
Dan heb je inderdaad een probleem en zal de nagisting het ook niet doen. Dus moe je dat zien te voorkomen met de keuze van je gist, temperatuur etc. 
Ik heb daar wel een mooi voorbeeld van.
Met een zwaar bier ging de gisting ook vastlopen ergens halverwege. Toen de vastgelopen wort overgeheveld in een schoon vat en bij de gist op de bodem verse wort gedaan met wat voeding, dat flink schudden op te beluchten en na ca 6-12 uur gistte dat weer flink. toen de originele wort er weer bij. Toen gistte het weer een behoorlijk stuk verder, maar liep uiteindelijk weer vast. Zelfde proces nog een keer herhaald en toen werd eind SG bereikt.
De brouwsels daarna met veel meer gist begonnen en toen dit proleem niet meer gehad.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.