Beginnend klein brouwer: wel of geen brouwsoftware?

Gestart door pim93, 20-08-2018 20:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pim93

Beste brouwers,

Ik ben nog een beginnend en een klein thuisbrouwer. Ik heb nu een aantal brouwsels van elk 5 liter gebrouwen.

Ik heb inmiddels veel gelezen op dit forum over o.a. BrouwHulp en BrouwVisie en het spreekt me aan om goed te documenteren wat ik brouw qua ingrediënten etc. Maar ik heb echter het idee/gevoel gekregen dat het werken met brouwsoftware meer is voor brouwers die in grotere hoeveelheden brouwen (>20 L en meer) en een beetje te veel van het goede is voor kleine brouwseltjes van slechts 5 L. 

Is brouwsoftware ook goed bruikbaar bij het brouwen van kleine hoeveelheden bier (5 L) en zo ja; welk programma raden jullie aan voor een beginner?

Ik hoop dat jullie mij enkele nuttige tips kunnen geven!

Alvast bedankt. Pim

Sander van Dijk

Ik gebruik zelf BrouwHulp en ik ken BrouwVisie of andere programma's niet, dus ik geef nu mijn visie voor het gebruik van BrouwHulp i.c.m. kleine batches.

Ik zou niet weten waarom je BrouwHulp niet kunt gebruiken i.c.m.  brouwsels van 5 liter. Mijn normale brouwsels zijn 18 liter, maar ik heb ook een profiel voor mijn starterwort van 1 liter (maischen in een thermosfles) in BrouwHulp staan. Het is gewoon een kwestie van je brouwprofiel goed in te voeren. Dus de afmetingen en dus inhoud van je maisch- en kook pan, je verliezen, rendement en verdamping. Dan kun je een bouwprogramma net zo goed gebruiken voor een brouwsel van 1 of 100 liter.

MikeG

Citaat van: pim93 op 20-08-2018  20:32 uBeste brouwers,

Ik ben nog een beginnend en een klein thuisbrouwer. Ik heb nu een aantal brouwsels van elk 5 liter gemaakt.

Ik heb inmiddels veel gelezen op dit forum over o.a. BrouwHulp en BrouwVisie en het spreekt me aan om goed te documenteren wat ik brouw qua ingrediënten etc. Maar ik heb echter het idee/gevoel gekregen dat het werken met brouwsoftware meer is voor brouwers die in grotere hoeveelheden brouwen (>20L en meer) en een beetje te veel van het goede is voor kleine brouwseltjes van slechts 5 L. 

Is brouwsoftware ook goed bruikbaar bij het brouwen van kleine hoeveelheden bier (5L) en zo ja; welk programma raden jullie aan voor een beginner?

Ik hoop dat jullie mij enkele nuttige tips kunnen geven!

Alvast bedankt. Pim

Ook voor kleine batches is brouwsoftware zeer nuttig. Zeker op kleine hoeveelheden luistert eea soms zelfs veel nauwer (minder marge voor fouten/afwijkingen in hoeveelheden)Er zijn veel "grotere" brouwers die kleine batches invoeren in de software om hier vervolgens proef brouwsels van brouwen om het later te converteren naar grotere hoeveelheden.

haicoterbeek

En dan is er ook nog BeerSmith 3.
Niet gratis maar heeft voor de beginner schaalbare recepten (in de cloud)
Erg makkelijk om nieuwe recepten te ontwikkelen.


tdp

Op zich maakt de grootte van je brouwsel niet uit of je wel of niet gebruikt maakt van software. Ik heb verschillende programma's gebruikt, maar ik vind de Nederlandstalige versies wel het fijnst (BrouwHulp of BrouwVisie). En ik heb recepten van 5 tot 50 liter hierin staan. Wat dat betreft is het net koken van soep, de hoeveelheid maakt niet uit als je de verhoudingen maar gelijk houdt ;)

Oscar

Citaat van: pim93 op 20-08-2018  20:32 uIs brouwsoftware ook goed bruikbaar bij het brouwen van kleine hoeveelheden bier (5 L) en zo ja; welk programma raden jullie aan voor een beginner?

Brouwsoftware is prima te gebruiken voor brouwsels van 1 liter tot 1000 liter tot 10.000 liter... ;-)  Het volume maakt dus niet uit. :brouwen:

Zedd

Bij het zelf brouwen en tijdens het geven van de workshops gebruik ik altijd een recept (BrouwHulp).

Maar ik help soms een bevriende brouwer die graag een lekker biertje maakt voor zijn brouwcafé, daar worden geen recepten gebruikt en worden alle gegevens minimaal genoteerd (eigenlijk alleen sg en ingrediënten). Komen prima bieren uit alleen is opnieuw brouwen van een eerdere batch vrijwel uitgesloten.

Kortom, net wat je zelf wil. Ik vind met software het fijnste omdat ik heel nieuwsgierig ben en de "waarom" van mijn bieren wil weten.

seed7

Brouwsoftware is handig, al was het maar om vlot met een receptje te kunnen prutsen. Als je wat wilt leren maak je een eigen spreadsheetje met de basisberekeningen.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 20-08-2018  22:58 uBrouwsoftware is handig, al was het maar om vlot met een receptje te kunnen prutsen. Als je wat wilt leren maak je een eigen spreadsheetje met de basisberekeningen.

Ingo
Dat is inderdaad de beste manier om veel inzicht te krijgen. Brouwsoftware is heel handig ook voor kleine hoeveelheden, maar om gevoel te krijgen voor wat je aan het doen bent is het beheersen van de basisberekeingen wel heel gewenst. Zelf heb ik heel veel tijd geinvesteerd om de basis goed te begrijpen en daar heb ik heel veel aan gehad. Daarom gebruik ik ook alleen mijn eigen software omdat ik alleen daarvan exact begrijp wat het doet en waarom.   

El Pastor Belga (MaJa)

Ik gebruik beersmith. Dit is voor mij handig omdat het het enige programma is dat rekening houdt met de hoogte ivm hopberekeningen en kooktemp van water. Voor Hopberekeningen kan je ook de Whirpool-tijd ingen en deze allemaal tezamen schelen toch wel wat in de berekeningen.

hansHalberstadt

Citaat van: MaJa op 20-08-2018  23:15 urekening houdt met de hoogte ivm hopberekeningen en kooktemp van water
Wat bedoel je daarmee? Wat voor invloed heeft de hoogte op wat?

Oscar

Citaat van: seed7 op 20-08-2018  22:58 uAls je wat wilt leren maak je een eigen spreadsheetje met de basisberekeningen.

En dat doe je 1x om de berekeningen erachter te begrijpen (als je dat wilt) en daarna gebruik je gewoon weer de brouwsoftware... puur voor het gemak... :brouwen:

Laten we a.u.b. niet terug gaan naar het Excelsheet tijdperk... :nut: ;)

seed7

Citaat van: Oscar op 20-08-2018  23:54 uEn dat doe je 1x om de berekeningen erachter te begrijpen (als je dat wilt) en daarna gebruik je gewoon weer de brouwsoftware... puur voor het gemak... :brouwen:

Laten we a.u.b. niet terug gaan naar het Excelsheet tijdperk... :nut: ;)

Precies zo, ja.

Ingo

El Pastor Belga (MaJa)

Hans ik woon in Cusco op 3400 meter en hier kookt het water op 90°c. Dus wat is de invloed van 90°c ipv 100°C... Voor de IBU maakt dit wel veel uit.
Ook de whirpool tijd die ik er ingeeft heeft veel invloed op de IBU. Laat alle hop immers zitten en ik koel met een spiraalkoeler.

hansHalberstadt

Citaat van: MaJa op 21-08-2018  14:37 uHans ik woon in Cusco op 3400 meter en hier kookt het water op 90°c. Dus wat is de invloed van 90°c ipv 100°C... Voor de IBU maakt dit wel veel uit.
Ook de whirpool tijd die ik er ingeeft heeft veel invloed op de IBU. Laat alle hop immers zitten en ik koel met een spiraalkoeler.
O zo. Ben overigens wel benieuwd of je andere smaken krijgt bij brouwen op die hoogte.

El Pastor Belga (MaJa)

Het is voorlopig nog wat zoeken met de hoppen. Er zijn ook enkel pellets te koop, vroeger altijd met bloemen gebrouwen. Er begint nu wat meer op de markt te komen.

arend1989

Ik heb bik mijn laatste brouwsel ook voor het eerst BrouwHulp gebruikt, en kan het echt elke beginneling aanraden. Ja, er zitten zó veel opties in dat je in het begin door de bomen het bos niet meer ziet, maar dankzij het programma én goeie tips daarover hier op het forum, durf ik te beweren dat mijn hobby naar een hoger niveau getild is!

Koen S

Citaat van: arend1989 op 31-08-2018  15:21 uIk heb bik mijn laatste brouwsel ook voor het eerst BrouwHulp gebruikt, en kan het echt elke beginneling aanraden. Ja, er zitten zó veel opties in dat je in het begin door de bomen het bos niet meer ziet, maar dankzij het programma én goeie tips daarover hier op het forum, durf ik te beweren dat mijn hobby naar een hoger niveau getild is!
3400 m?
Grapje. BrouwHulp is echt wel een heel degelijk programma, een flinke hulp, maar brouwen doe je nog altijd zelf.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.