Osmose apparaat paar maanden niet gebruikt...

Gestart door Tom den Hollander, 20-08-2018 16:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tom den Hollander

Beste allemaal ik heb een vrij nieuw osmose apparaat (OsmoPure 50BA) en heb er bij het eerste en enige gebruik op 24 maart 2018 ongeveer 30 liter RO water mee gemaakt.

Nu staat hij al sindsdien stil.
Wat is nu wijsheid? Gewoon wat liters RO maken (5 L?) om hem door te spoelen en dan komt er weer vers/schoon/bruikbaar RO uit?
Of moet ik de filters vervangen of iets dergelijks?

Jacques

Gewoon gebruiken. De filters vervangen lijkt mij nergens voor nodig.

Heisenberg

Citaat van: Tom den Hollander op 20-08-2018  16:05 uBeste allemaal ik heb een vrij nieuw osmose apparaat (OsmoPure 50BA) en heb er bij het eerste en enige gebruik op 24 maart 2018 ongeveer 30 liter RO water mee gemaakt.

Nu staat hij al sindsdien stil.
Wat is nu wijsheid? Gewoon wat liters RO maken (5 L?) om hem door te spoelen en dan komt er weer vers/schoon/bruikbaar RO uit?
Of moet ik de filters vervangen of iets dergelijks?
Ik had een zeeaquarium. Daarvoor is een osmoseapparaat onontbeerlijk. Op een begeven moment was het aquarium weg. Een paar jaar later (net voordat ik ging brouwen) het osmoseapparaat verkocht. Ik had er een inline tds (total dissolved solids) meter aanhangen. Of ook wel geleidbaarheidsmeter genaamd. Zelfs na die paar jaar gaf die meter nog 0 ppm aan. Dus ik zou me daar niet te druk om maken. Maar zoals je zelf aangeeft is het niet verkeerd om een paar liter te spoelen, dat kan nooit kwaad natuurlijk. Succes!

Markiej87

Citaat van: Heisenberg op 20-08-2018  22:59 uMaar zoals je zelf aangeeft is het niet verkeerd om een paar liter te spoelen, dat kan nooit kwaad natuurlijk. Succes!
Ja man, waarom niet.

hansHalberstadt

Hoe zit het eigenlijk met bacteriegroei in zo'n ding. Als ik een plastic emmer met water een paar weken laat staan dan zit een een hele slijmerige aanslag op de wanden.

Tom den Hollander

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik heb ook even de verkopende partij gemaild. Hun reacties:
'Wanneer het membraan nat is gebleven dan zal het waarschijnlijk een kwestie zijn van de eerste liters weg laten lopen en daarna weer in gebruik nemen. '
'Wanneer hij afgesloten is geweest met de plugjes dan zal dat voldoende moeten zijn. Aangezien het voor consumptie is zou ik het ruim nemen en een 5 a 10 liter weggooien.'
'Het is onwaarschijnlijk, maar als hij droog heeft gestaan dan zal er nagenoeg geen osmosewater uitkomen.'

Bedoeling is om morgen aan de slag te gaan met het osmoseapparaat. Wil zaterdag een Milkstout brouwen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 21-08-2018  00:34 uHoe zit het eigenlijk met bacteriegroei in zo'n ding. Als ik een plastic emmer met water een paar weken laat staan dan zit een een hele slijmerige aanslag op de wanden.

Dat is volgens mij een aanslag van algen.
Het grote voordeel van een osmose apparaat is dat het een filter is. Als de kamer na het filter doorgespoeld is heb je niet veel te vrezen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.