Ss Brewtech BREW BUCKET 26 liter / 7 Gal VS de Polsinelli 35 Ltr

Gestart door MikeG, 20-08-2018 15:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

snowdog2006

Citaat van: emiel1 op 28-08-2018  11:58 uBij mij past ie net aan. Op een plankje past ie denk ik niet in de hoogte, maar aangezien de diameter bovenaan groter is dan onderaan en dankzij het feit dat ie door de 4 pootje een vierkant grondvlak heeft, kan ie precies ver genoeg naar achteren geschoven worden om de deur goed dicht te kunnen doen.

Bedankt Emiel.

Kan er iemand toevallig eens opmeten wat de omtrek is van de Brewtech onderaan en dan daar waar de 4 poten in het vat overgaat? Dat moet inderdaad smaller zijn dan 31.7 cm.

Ik denk dat als ik hem op een wat dikkere plank zet het wel moet lukken aangezien het stuk van de deur waar de flessen in zit en dan de onderkant daarvan niet gedemonteerd kan worden en dus ruimte kost.

billiebob

Hij is pak hem beet 52,5 cm hoog (zonder waterslot), bovenaan 32,5 cm breed (deksel) en onderaan 26,0 cm breed (aansluiting poten)!

Neetje

Citaat van: snowdog2006 op 30-08-2018  11:25 uIk denk dat als ik hem op een wat dikkere plank zet het wel moet lukken aangezien het stuk van de deur waar de flessen in zit en dan de onderkant daarvan niet gedemonteerd kan worden en dus ruimte kost.

Er vanaf zagen/slijpen en een aluminium plaatje tegen de deur, over de ontstane gaten kitten.

snowdog2006

Citaat van: billiebob op 30-08-2018  18:57 uhij is pak m beet 52,5 cm hoog (zonder waterslot), bovenaan 32,5 cm breed (deksel) en onderaan 26,0 cm breed (aansluiting poten)!

Bedankt man!

Citaat van: Neetje op 30-08-2018  20:10 uEr vanaf zagen/slijpen en een aluminium plaatje tegen de deur, over de ontstane gaten kitten.

Dat zou inderdaad een optie zijn. Het is alleen een nieuwe koelkast dus op de een of andere manier vind ik het zonde om er in te boren. De draden van de verwarmingselement laat ik bv nu ook door het rubber lopen ipv gat te boren.

MikeG

De brew bucket (zonder thermometer) is in de aanbieding bij Brouwmarkt. Ik vermoedde dat dit al ging gebeuren omdat ik 2 weken geleden in Almere was en de betreffende medewerker vertelde mij dat ze een hele batch "verkeerde" brew buckets hadden gekregen. Er moest een batch MET thermometer komen en er door een fout van de leverancier ZONDER geleverd dus nu zitten ze met een redelijk grote partij.

Wellicht interessant voor deze en gene die er over na aan het denken waren. Ik ga er overigens wel 1 bestellen.

De link: https://www.Brouwmarkt.nl/ss-brewtech-brew-bucket-26-liter-7-gal.html

Joreb

Heb nu de SS brewtech bucket (26 liter) al een tijdje en moet zeggen dat er toch best wat nadelen bij komt kijken...

1) Je kan echt max 20 liter in doen (wellicht 21 en heel misschien 22 liter) maar dan ook niet meer dan dat! Anders heb je meer kans op foam overflow
2) Schoonmaken is wat lastiger (althans moet er aan wennen denk ik)
3) Meer verlies bier door de conische bodem (hield er uiteindelijk 16 liter over van de 20 liter, echt zonde!)
4) Kraantje kan gaan lekken! (Door te strak draaien kan de pakking niet goed zitten, vantevoren checken met water of er geen lekkage is) Zit erover na te denken om een ander pakking te gaan gebruiken, weet nog niet hoe en wat.

Wellicht wat meer ervaring met de bucket zal het misschien beter gaan , maar ik dacht toch maar even melden  :)

joenedu

Citaat van: Joreb op 22-08-2019  23:53 uWellicht wat meer ervaring met de bucket zal het misschien beter gaan , maar ik dacht toch maar even melden  :)

Dank voor deze post! Ik brouw meestal ook net iets meer dan 20 liter, dus dat gaat lastig worden in dit vergistingsvat.

Robert1968

20-22 liter wort gaat prima in de SS brewbucket, als je maar een blow-off aanlegt bij gistsoorten die voor flink wat "schuim" zorgen.

emiel1

Ik heb ook een Brewbucket en kan me niet helemaal vinden in de kritiek. Vooral omdat het niet echt specifieke nadelen van de Brewbucket zijn.
Laat me het uitleggen :)

1) Dat hangt volledig af van je gistkeus en temperatuur en lijkt me niet anders dan bij andere gistvaten. Wat is je ervaring met andere vaten?
2) Vergeleken met wat? Als je de Brewbucket hebt met kraantje en thermowell heb je inderdaad meer onderdelen en aansluitingen om schoon te maken dan bij een simpele emmer. Maar ik vermoed dat een gemiddelde CCT meer schoonmaakwerk vergt.
3) De conische bodem zou juist moeten zorgen voor minder verlies. Hoe kleiner de oppervlak van de overgang van gist/trub naar bier, hoe minder je hoeft achter te laten. 20% verlies op 20 liter is heel veel, waarschijnlijk heb je flink gekoudhopt en de racking arm niet zo ver naar beneden gedraaid?
4) Dat is met vrijwel alle kraantjes die je te strak aandraait zo.

DeAik

Citaat van: emiel1 op 23-08-2019  10:59 uIk heb ook een Brewbucket en kan me niet helemaal vinden in de kritiek. Vooral omdat het niet echt specifieke nadelen van de Brewbucket zijn.

Eens met bovenstaande. Heb sinds kort ook een brew bucket en vind het een geweldig ding. Vergisting gaat mooi. Temperatuur sonde van mijn inkbird past er ook mooi in waardoor klimaatkast nog beter werkt.
Schoonmaken is een eitje, mooi glad van binnen en het kraantje en buis van temperatuur makkelijk te verwijderen. Deksel sluit ook mooi af.
In het conische gedeelte blijft de gist mooi liggen. Bij aftappen van 20 liter kreeg ik er ruim 19,5 liter uit.
Mijn kraantje heeft nog niet gelekt. Ik draai 'm met de hand aan. Dat blijkt strak genoeg.

snowmansion

Een vraag over de rackingarm. Als het goed is heeft deze een diameter van 3/8 inch. https://www.ssbrewtech.com/products/miniballvalvewnewrackingarm
Welke siliconen slang kan ik hier het beste voor nemen voor het overhevelen naar mijn bottelvat?
Op Brouwmarkt heb ik wel gekeken, maar wist niet met zekerheid welke diameter ik moest nemen.
https://www.braumarkt.com/wijn-maken/hevelen-en-filteren/slangen-en-toebehoren.


bsmpower

Ook een paar vraagjes omdat ik misschien wil overgaan naar een Brew Bucket:
1. Als ik het goed begrijp verzakt het gist in het conische gedeelte, en als je het pijpje naar beneden draait om af te tappen neem je geen gist mee?
2. Ik brouw rond de 20 liter per sessie, dus dan zou deze ketel net wel of net niet voldoen qua voldoende' headspace'. Ik lees dat je een blow-off tube kan kopen. Is het voldoende om deze in de deksel te schroeven en ontsnapt eventuele overdruk automatisch via dit onderdeel?

DeAik

Ik heb hem nu 2 brouwsels en in beide gevallen tapte ik geen/weinig gist mee via het kraantje. Gist bleef liggen in het conische gedeelte.
Ik brouw ook 20 liter en heb geen last gehad van spuiters. (normaal waterslot).

DieterB

Ik heb al aardig wat brouwsels laten vergisten in mijn SS Brewtech Brew Bucket en dezelfde ervaring als De Aik hierboven schrijft.
Meestal zo'n 19 liter en geen problemen met te weinig kopruimte. Het kraantje staat als je de bucket goed instaleert naar boven. Dat is ver boven het niveau waarop de gistslurry zich bevindt. Tijdens het aftappen draai ik deze langzaam met de klok mee, tot er gist mee komt, zo haal ik er meer uit dan 16 liter.

Ik ben erg tevreden met de Brew Bucket. Heb een heating pad rond het conische gedeelte en een koelspiraal met pompje (die gaat in koelbox met ijskoud water). Daarmee kan ik temperatuur-gecontroleerd vergisten. Werkt prima. Enige nadeel is schoonmaken van de spiraal, vooral de aangekoekte gistresten zijn moeilijk weg te krijgen tussen de spiralen...   

bsmpower

Bedankt voor de reacties! Dit weekend een Brew Bucket Brewmaster Edition aangeschaft bij Braumarkt omdat ie nog in de aanbieding was. Die gaven ook aan dat ie groot genoeg is voor een batch van ongeveer 20 liter. Verder gaven ze aan dat zij het pijpje vanaf het begin al naar beneden hebben staan en er eigenlijk nooit gist mee komt. Ik denk dat ik moet ervaren wat voor mij het beste werkt. Het langzaam draaien van het pijpje lijkt wel een veiligere oplossing mocht het gist toch teveel in de buurt van het pijpje liggen.

Joreb

Citaat van: Joreb op 22-08-2019  23:53 uHeb nu de SS brewtech bucket (26 liter) al een tijdje en moet zeggen dat er toch best wat nadelen bij komt kijken...

1) Je kan echt max 20 liter in doen (wellicht 21 en heel misschien 22 liter) maar dan ook niet meer dan dat! Anders heb je meer kans op foam overflow
2) Schoonmaken is wat lastiger (althans moet er aan wennen denk ik)
3) Meer verlies bier door de conische bodem (hield er uiteindelijk 16 liter over van de 20 liter, echt zonde!)
4) Kraantje kan gaan lekken! (Door te strak draaien kan de pakking niet goed zitten, vantevoren checken met water of er geen lekkage is) Zit erover na te denken om een ander pakking te gaan gebruiken, weet nog niet hoe en wat.

Wellicht wat meer ervaring met de bucket zal het misschien beter gaan , maar ik dacht toch maar even melden  :)

Na een aantal keren ermee heb gewerkt, moet ik zeggen dat het me best bevalt! Wel moet ik erbij zeggen dat begin niet echt makkelijk was! (gebruiksaanwijzing is wat gebrekkig!)

Ik heb ondervonden dat mijn vaatwasmachine de bucket goed kan schoonmaken, dat scheelt :)

Over het kraantje dat kan lekken, test ik eerst met een bad met Puro San, zo weet ik zeker dat het niet lekt! Het overhevelen doe je met gemak (wel een goede maat slang gebruiken). Na gebruik is het ook goed en snel schoon te maken! De rubber van deksel kan in begin lastig zijn om het te bevestigen, maar hier is een techniek voor (te vinden op youtube).

Ook een tip: (voor de brewmaster-versie): je hoeft geen twee plastic O-ringen te gebruiken bij de temperatuurmeter-sensor stang, een O-ring voldoet prima :) (dit stond ook niet in manual) en voor geïnteresseerden -> de temperatuur sensor dat erbij zit, zit los! dus je kan een andere sensor dat je misschien eerder gebruikt erin plaatsen!

MartijnNOP

Wat is het maximale aantal in liters wat je over kunt houden aan bier?

Derp

Ik heb er ook één gekocht. Ga er hopelijk van het weekend mee brouwen als Braumarkt opschiet met de bestelling van mijn mout. :)

Citaat van: Robert1968 op 23-08-2019  10:51 u20-22 liter wort gaat prima in de SS brewbucket, als je maar een blow-off aanlegt bij gistsoorten die voor flink wat "schuim" zorgen.
Hoe werkt dat? Gewoon een slangetje in de siliconenstop steken en het uiteinde van het slangetje in (bijvoorbeeld) een halve liter PET flesje?

Nog een (wellicht domme) vraag: is het mogelijk te bottelen direct uit het vat, met het suikerwater toegevoegd in het vat? Of zal er altijd bij het mengen te veel gist gaan rondzweven?

En als ik dan toch domme vragen aan het stellen ben: is het niet mogelijk om bijvoorbeeld met een automatische hevel of een injectiespuit met een verlengpijpje erop simpelweg het gistkoek onderuit de conus weg te zuigen alvorens te gaan bottelen?

Niet dat ik dat van plan ben bij de eerste batches nu ik weer ga brouwen, maar wellicht voor later.  ;D

André de Laat

Citaat van: Derp op 04-06-2020  16:18 uIk heb er ook één gekocht. Ga er hopelijk van het weekend mee brouwen als Braumarkt opschiet met de bestelling van mijn mout. :)
Die zijn niet de snelste met leveren, maar ook bij Postnl is het druk. Hopelijk krijg je je mout op tijd. :)
Hoe werkt dat? Gewoon een slangetje in de siliconenstop steken en het uiteinde van het slangetje in (bijvoorbeeld) een halve liter PET flesje?
Of een dikkere slang nemen die precies in het voorgeboorde gat in de deksel past. Ik heb 3 buckets met een RVS knie van Brewtech.
https://www.ssbrewtech.com/collections/recommended-brew-bucket-accessories/products/blow-off-barb-for-ftss-lids

Nog een (wellicht domme) vraag: is het mogelijk te bottelen direct uit het vat, met het suikerwater toegevoegd in het vat? Of zal er altijd bij het mengen te veel gist gaan rondzweven?
Domme vragen bestaan niet. Maar dat gaat niet werken. Je zou wel per flesje suiker toe kunnen voegen. De binnendiameter van de slang op de kraan is 3/8".

En als ik dan toch domme vragen aan het stellen ben: is het niet mogelijk om bijvoorbeeld met een automatische hevel of een injectiespuit met een verlengpijpje erop simpelweg het gistkoek onderuit de conus weg te zuigen alvorens te gaan bottelen?
Alles kan natuurlijk, maar de racking arm is er juist voor bedoeld om geen gist mee in je bottelvat/flesjes/kegs te krijgen.

Niet dat ik dat van plan ben bij de eerste batches nu ik weer ga brouwen, maar wellicht voor later.  ;D
Succes!  :brouwen: :proost: :biersmile:

De o-ringen. Deze zitten zowel bij de kraan als bij de zakbuis alleen aan die kant waar geen moer zit. De andere twee zijn reserve. En vooral niet te vast aandraaien, want dan gaat het lekken. Verder de racking arm naar beneden richten als je de bucket vult en de racking arm alleen met de klok mee draaien.


Theo Mol

Citaat van: Derp op 04-06-2020  16:18 uNog een (wellicht domme) vraag: is het mogelijk te bottelen direct uit het vat, met het suikerwater toegevoegd in het vat? Of zal er altijd bij het mengen te veel gist gaan rondzweven?
Een leuke vraag, vind ik. Je geeft zelf het antwoord.
CiteerEn als ik dan toch domme vragen aan het stellen ben: is het niet mogelijk om bijvoorbeeld met een automatische hevel of een injectiespuit met een verlengpijpje erop simpelweg het gistkoek onderuit de conus weg te zuigen alvorens te gaan bottelen?
De drab is vrij dik (merkte ik deze week na het bottelen) dus dat zal lastig worden.

Ik heb nu de suikerklontjesmethode geprobeerd maar meestal hevel ik eerst over naar een ander vat om suiker erbij te doen.
Jouw vraag werkt inspirerend, ik vraag me nu af of en hoe het mogelijk is om de bottelsuiker toe te voegen via een T-stukje of zo in de leiding tussen het vat en het flesje. Het zal wel mogelijk zijn met een hoop gepruts, en of dat beter werkt dan eenvoudig hevelen is maar de vraag.

Leuk om over na te denken. Ik wacht nu eerst af hoeveel koolzuur ik krijg met de klontjes.

Jacques

Citaat van: Theo Mol op 05-06-2020  10:21 uJouw vraag werkt inspirerend, ik vraag me nu af of en hoe het mogelijk is om de bottelsuiker toe te voegen via een T-stukje of zo in de leiding tussen het vat en het flesje. Het zal wel mogelijk zijn met een hoop gepruts, en of dat beter werkt dan eenvoudig hevelen is maar de vraag.

Leuk om over na te denken. Ik wacht nu eerst af hoeveel koolzuur ik krijg met de klontjes.

Het nadeel van klontjes is dat je vastzit aan een standaard hoeveelheid.

Opgelost bottelsuiker injecteren wordt door sommigen van ons gedaan. Dan kun je wel de ene keer meer bottelsuiker geven dan de andere keer. Het gewenste koolzuurgehalte is namelijk ook afhankelijk van de bierstijl.

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22292.msg336644.html#msg336644

Derp

Citaat van: André de Laat op 05-06-2020  07:56 uDe o-ringen. Deze zitten zowel bij de kraan als bij de zakbuis alleen aan die kant waar geen moer zit. De andere twee zijn reserve. En vooral niet te vast aandraaien, want dan gaat het lekken. Verder de racking arm naar beneden richten als je de bucket vult en de racking arm alleen met de klok mee draaien.
Dank! Wou dat ik het op tijd gelezen had, maar het lekt in elk geval niet. Volgende keer binnenste ringen er uit laten dus. :)

Citaat van: Theo Mol op 05-06-2020  10:21 uEen leuke vraag, vind ik. Je geeft zelf het antwoord.De drab is vrij dik (merkte ik deze week na het bottelen) dus dat zal lastig worden.

Ik heb nu de suikerklontjesmethode geprobeerd maar meestal hevel ik eerst over naar een ander vat om suiker erbij te doen.
Jouw vraag werkt inspirerend, ik vraag me nu af of en hoe het mogelijk is om de bottelsuiker toe te voegen via een T-stukje of zo in de leiding tussen het vat en het flesje. Het zal wel mogelijk zijn met een hoop gepruts, en of dat beter werkt dan eenvoudig hevelen is maar de vraag.

Leuk om over na te denken. Ik wacht nu eerst af hoeveel koolzuur ik krijg met de klontjes.
Dan denk ik dat ik het eerst eens bij overhevelen naar een bottelvat laat. Het nadeel daarvan is vermoedelijk dat er wat kans is op besmetting? Maar dat is off-topic voor een SS brew tech brew bucket topic vermoed ik.  :weetniet: Het bijvoegen met een T-stukje is inderdaad interessant! Maar denk ik wel zo veel werk en foutgevoelig dat ik me afvraag of het de moeite waard is.

Een opmerking specifiek over de Brew Bucket trouwens: ik heb het idee dat het rubber stopje niet heel erg strak zit. Twijfelde zelfs of het wel luchtdicht is, maar zal vast meevallen. Denk dat ik voor de volgende keer wel een iets groter stopje bestel. Weet niet of anderen hetzelfde vinden?

Edit: wel luchtdicht want inmiddels hevige activiteit. Maar toch eens kijken maar een iets groter stopje.

André de Laat

Citaat van: Derp op 07-06-2020  10:41 uDank! Wou dat ik het op tijd gelezen had, maar het lekt in elk geval niet. Volgende keer binnenste ringen er uit laten dus. :)

Heel veel informatie vind je hieronder in de link.
https://www.ssbrewtech.com/

Succes.

André de Laat

Citaat van: Derp op 07-06-2020  10:41 uEen opmerking specifiek over de Brew Bucket trouwens: ik heb het idee dat het rubber stopje niet heel erg strak zit. Twijfelde zelfs of het wel luchtdicht is, maar zal vast meevallen. Denk dat ik voor de volgende keer wel een iets groter stopje bestel. Weet niet of anderen hetzelfde vinden?

Edit: wel luchtdicht want inmiddels hevige activiteit. Maar toch eens kijken maar een iets groter stopje.

Waarom? Goed = Goed, toch? Je zou ook een blowoff kunnen overwegen.
De stop en het waterslot vervang je dan door een RVS knie en een stuk slang dat uitmondt in een fles met water.

Derp

Citaat van: André de Laat op 08-06-2020  12:57 uWaarom? Goed = Goed, toch? Je zou ook een blowoff kunnen overwegen.
De stop en het waterslot vervang je dan door een RVS knie en een stuk slang dat uitmondt in een fles met water.


Goeie tip, bedankt! Ik las dat dit bij sommige bieren en gistsoorten wel nodig is omdat ie nog wel eens wat schuim mee kan blazen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.