Ss Brewtech BREW BUCKET 26 liter / 7 Gal VS de Polsinelli 35 Ltr

Gestart door MikeG, 20-08-2018 15:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

billiebob

Ow, ik had naar de unitanks zitten kijken (vanaf 900 euro), maar ze hebben nog een meer betaalbare tussenvorm :)

iI ben alsnog heel blij met de brewbucket. ja, je moet na de hoofdvergisting (en navergisting en eventueel lageren) wel een keer overhevelen om de suiker toe te voegen, maar die ene stap met de emmer vind ik de moeite niet. En misschien heb ik het mis, maar zelfs als ik een conisch vat zou hebben, dan zou ik nog eerst willen hevelen voor de suikertoevoeging, denk ik. Het voordeel zou er dan alleen in zitten dat je 'schoner' kunt lageren. dat vind ik echter geen noodzaak, dus dan is ook die 140 euro meer een mooie besparing :)

brucero

Gisteren de Brew Bucket 7 gal. gaan halen bij Bms € 175, daar kan ik er 2 van kopen tov een cct van € 365, en gist recuperen doe ik niet meer heb ik gemerkt bij mijn fastferments. En wat me vooral ook stoorde is al het extra kuiswerk aan zo een cct tov een brew bucket want ik weet van mijn eigen als er de mogelijkheid is om die kranen van de cct iedere keer volledig te demonteren dat ik dat dan ook doe.
De brew bucket is wel veel mooier afgewerkt als ik vergelijk met mijn brouwketel die ik heb   van Polsinelli

Daze


Citaat van: billiebob op 23-08-2018  08:18 uOw, ik had naar de unitanks zitten kijken (vanaf 900 euro), maar ze hebben nog een meer betaalbare tussenvorm :)

iI ben alsnog heel blij met de brewbucket. ja, je moet na de hoofdvergisting (en navergisting en eventueel lageren) wel een keer overhevelen om de suiker toe te voegen, maar die ene stap met de emmer vind ik de moeite niet. En misschien heb ik het mis, maar zelfs als ik een conisch vat zou hebben, dan zou ik nog eerst willen hevelen voor de suikertoevoeging, denk ik. Het voordeel zou er dan alleen in zitten dat je 'schoner' kunt lageren. dat vind ik echter geen noodzaak, dus dan is ook die 140 euro meer een mooie besparing :)

Met een niet-unitank cct hevel je mogelijk een keer voor een suikergift bij bottelen, afhankelijk hoe je vult natuurlijk. Ik heb zelf een vulreservoir waar ik met CO2 naartoe "hevel".
Wat betreft het schoner lageren, ik heb recent nog een totaal onwetenschappelijke vergelijking gedaan met dezelfde brouwbatch in een CCT met een dumpschema vergisten en lageren en een brouwemmer waar ik zoveel mogelijk gist aftapte na hoofdvergisting die ik voor lagering naar een mandfles had geheveld. Beide vergist bij dezelfde temperatuur, maar zeer uiteenlopend resultaat. De CCT zat dichter bij het receptontwerp vooral qua bitterheid.

henkie

Citaat van: Daze op 22-08-2018  12:28 uIk ben het me je eens dat met de brewbucket enkele voordelen van een conisch vat wegvallen, de racking arm van het kraantje komt (zoals eerder genoemd) niet tot de bodem.
 

Kun je pijpje in het vat niet verlengen met een stukje siliconenslang zodat je wel vanaf de bodem gist kan aflaten?
Ik overweeg ook een Brewucket aan te schaffen.

tdp

Citaat van: henkie op 23-08-2018  12:56 uKun je pijpje in het vat niet verlengen met een stukje siliconenslang zodat je wel vanaf de bodem gist kan aflaten?
Ik overweeg ook een Brewucket aan te schaffen.

Die racking-arm is voor het bottelen, niet voor het gist aflaten.

henkie


Daze

Citaat van: henkie op 23-08-2018  16:18 uDat is geen antwoord op de vraag :).
Ss brewtech is zelf ook op zoek naar een oplossing. https://ssbrewtech.zendesk.com/hc/en-us/articles/202956715-Are-you-going-to-add-a-dump-valve-to-the-Brew-Bucket

Geen idee of het werkt met een tube, maar denk dat je de echte slurry er niet doorheen trekt. Wellicht als je heel snel en vaak dumpt, maar dit komt je bier niet ten goede gezien er ook positieve effecten van de dode gist zijn aan het begin van de vergisting.

tdp

Citaat van: henkie op 23-08-2018  16:18 uDat is geen antwoord op de vraag :).

Je kunt het pijpje vast verlengen met een stuk siliconenslang, er zal vast gist afgetapt mee kunnen worden.
Succes met uitproberen en we horen graag je bevindingen ;)

haicoterbeek

Citaat van: henkie op 23-08-2018  12:56 uKun je pijpje in het vat niet verlengen met een stukje siliconenslang zodat je wel vanaf de bodem gist kan aflaten?
Ik overweeg ook een Brewucket aan te schaffen.
Gist aftappen via een pijpje met een diameter van 8 mm kun je gewoon vergeten! Geen kans. Daar is het pijpje ook niet voor gemaakt!
Mijn CCT heeft een drain van 1,5" die heeft zelfs de neiging verstopt te raken met slurry bij een sterk vlokkende gist!
De rackingarm (de naam zegt het al) is bedoeld om je bier af te tappen.
Deze hoort boven de gist slurry te staan zodat er geen slurry meegenomen wordt naar je bottelemmer of vat.
Tevens is het een mooi monstername kraantje.
Ruiken, proeven, kijken en voelen en je wordt een echte gistfluisteraar.

tdp

Citaat van: haicoterbeek op 23-08-2018  19:42 uGist aftappen via een pijpje met een diameter van 8mm kun je gewoon vergeten! Geen kans. Daar is het pijpje ook niet voor gemaakt!
Mijn CCT heeft een drain van 1,5" die heeft zelfs de neiging verstopt te raken met slurry bij een sterk vlokkende gist!
De rackingarm (de naam zegt het al) is bedoeld om je bier af te tappen.
Deze hoort boven de gist slurry te staan zodat er geen slurry meegenomen wordt naar je bottelemmer of vat.
Tevens is het een mooi monstername kraantje.
Ruiken, proeven, kijken en voelen en je wordt een echte gistfluisteraar.

Dat, maar blijkbaar was dat niet het antwoord op zijn vraag ;)

henkie

Citaat van: tdp op 24-08-2018  09:06 uDat, maar blijkbaar was dat niet het antwoord op zijn vraag ;)

O sorry.. Ik wist niet dat je verongelijkt zou zijn. :-[ Maar ik vond je antwoord niet echt behulpzaam.

Heb de Brewbucket  besteld :biersmile:

haicoterbeek

Citaat van: henkie op 24-08-2018  18:38 uHeb de Brewbucket  besteld :biersmile:

Mooi dingske hoor. Veel plezier ermee!

Jacques

Citaat van: henkie op 23-08-2018  16:18 uDat is geen antwoord op de vraag :).

Het is niet het antwoord dat je wilt horen...

Via een rackingarm zal het niet lukken om gist af te laten. Zoals haicoterbeek terecht opmerkt kan het depot heel dik zijn. Dat krijg je niet door zo'n dun pijpje. Vergeet ook niet dat je gist omhoog moet drukken en dat je daarvoor sowieso veel druk in je vat nodig hebt. Soms is het gistdepot als klei en moet je de kraan onder in de CCT met een doorsnede van 1,5" helemaal openzetten en een paar minuten wachten voordat je 'een drol' gist kunt opvangen. Met een pijpje van 8 mm met een knik en ook nog omhoog kun je dit vergeten.


haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 25-08-2018  22:16 uHet is niet het antwoord dat je wilt horen...
Ik denk dat Henkie het nu wel snapt!

henkie


tdp

Citaat van: henkie op 24-08-2018  18:38 uO sorry.. Ik wist niet dat je verongelijkt zou zijn. :-[ Maar ik vond je antwoord niet echt behulpzaam.

Heb de Brewbucket  besteld :biersmile:

Nee hoor, ik ben niet snel verongelijkt :). Mijn antwoord was in eerste instantie wat kort door de bocht inderdaad.

snowdog2006

Dus het grootste voordeel van de brewbucket (buiten het feit dat het van RVS is) is het feit dat alle gist zich in het conische deel verzamelt en je middels de rackingarm boven de gist dus meer helder bier kunt aftappen? 
Hierdoor hoef je dus ook niet meer (minder snel) over te hevelen aangezien het bier minder lang of in ieder geval met een minder groot deel contact maakt met de gist

brucero

Dat is toch ook één van de reden waarom ik hem gekocht heb

snowdog2006

Citaat van: brucero op 27-08-2018  14:42 uDat is toch ook één van de reden waarom ik hem gekocht heb

En wat waren de andere redenen? :)
Als je zowel mensen hebt die sowieso overhevelen en een andere groep die niet-overhevelen en deze RVS gisttank zorgt dat je het argument waarom je juist moet overhevelen buiten spel zet is het dus ideaal en maakt dat je nooit meer hoeft over te hevelen.  :biersmile:? (buiten naar je bottelvat natuurlijk!)

brucero

De andere reden was dat hij dus van RVS is, dat ik mijn fastferments niet meer wil gebruiken want ik krijg stress van die kraan die maar niet uit en in elkaar wil, daarom dat ik ook geen cct wil veel teveel stukken die je moet uit elkaar halen en reinigen, en voor het budget van de goedkoopste cct kan ik twee brew buckets kopen. Ivm het overhevelen weet ik nog niet of ik mijn bier zolang in de brew bucket kan laten, daar ik dan veel te weinig kan brouwen, of tenzij ik mij er nog één bijkoop.

Joop van den Hoek

Oke, hij is niet van RVS, maar ik vind hem ideaal!

http://www.fastbrewing.com/products/fastferment

Nooit meer overhevelen en niets verspillen.
Eventueel kan je de gist voor hergebruik bewaren.
En ja, schoonmaken is een makkie...

brucero

Citaat van: Joop van den Hoek op 27-08-2018  17:29 uOke, hij is niet van RVS, maar ik vind hem ideaal!

http://www.fastbrewing.com/products/fastferment

Nooit meer overhevelen en niets verspillen.
Eventueel kan je de gist voor hergebruik bewaren.
En ja, schoonmaken is een makkie...
Mocht je er nog twee willen bijkopen hier zijn ze in de aanbieding, ik ben er klaar mee[emoji849]

haicoterbeek

Citaat van: Joop van den Hoek op 27-08-2018  17:29 uOke, hij is niet van RVS, maar ik vind hem ideaal!

http://www.fastbrewing.com/products/fastferment

Nooit meer overhevelen en niets verspillen.
Eventueel kan je de gist voor hergebruik bewaren.
En ja, schoonmaken is een makkie...
Ieder zijn ding (topic)!

snowdog2006

Past bij jullie de 26L variant vd Brew Bucket in een tafelkoelkast?

Mijn koelkast is 85 cm hoog. Het stuk voor de compressor is uiteraard smaller (door de niet te gebruiken ruimte vd compressor) en daar past denk ik niet de 31cm (diameter) van de Brewbucket. Mijn PET fles van 19 L is 28 cm in diameter en die past net aan. Als ik de BrewBucket op het plankje zet die ik gemaakt heb hiervoor dan ben ik bang dat hij qua hoogte 52 cm niet of nauwelijks past zeker gezien er nog een waterslot of blow off op moet.

emiel1

Citaat van: snowdog2006 op 28-08-2018  10:38 uPast bij jullie de 26L variant vd Brew Bucket in een tafelkoelkast?

Mijn koelkast is 85 cm hoog. Het stuk voor de compressor is uiteraard smaller (door de niet te gebruiken ruimte vd compressor) en daar past denk ik niet de 31cm (diameter) van de Brewbucket. Mijn PET fles van 19 L is 28 cm in diameter en die past net aan. Als ik de BrewBucket op het plankje zet die ik gemaakt heb hiervoor dan ben ik bang dat hij qua hoogte 52 cm niet of nauwelijks past zeker gezien er nog een waterslot of blow off op moet.
Bij mij past ie net aan. Op een plankje past ie denk ik niet in de hoogte, maar aangezien de diameter bovenaan groter is dan onderaan en dankzij het feit dat ie door de 4 pootje een vierkant grondvlak heeft, kan ie precies ver genoeg naar achteren geschoven worden om de deur goed dicht te kunnen doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.