Ss Brewtech BREW BUCKET 26 liter / 7 Gal VS de Polsinelli 35 Ltr

Gestart door MikeG, 20-08-2018 15:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MikeG

Hallo allemaal,

Ik weet dat er al wat over geschreven is maar dat is al een tijdje geleden en ik zit in dubio. Gisteren de "brouwers walhalla" bezocht om daar naar de SS Brewtech bucket 26 liter te kijken. https://www.Brouwmarkt.nl/ss-brewtech-brew-bucket-26-liter-7-gal.html. Mooi vergistingsvat maar wel aan de stevige kant qua prijs. (wil hem het liefst met de thermometer erin welke was uitverkocht).  Daarnaast is mijn ook gevallen op een Italiaans product welke weer zeer gunstig geprijsd is. https://www.polsinelli.it/en/35-l-stainless-steel-beer-fermenter-P1326.htm
Uiteraard zie ik wel verschillen op de foto's zoals de platte bodem en de conische bodem echter de echte voordelen van de conische bodem lijken me wat beperkt omdat er maar 1 kraan op zit.

Ik ben daarom erg nieuwsgierig naar de gebruikerservaringen hier op het forum en met name naar mensen die een van beide vaten al wat langer gebruiken.

Ik hoor het graag!

StefanUT

Ik heb zelf de kleine brewbucket en daar ben ik heel tevreden over. De gist blijft redelijk compact in het konische deel, in combinatie met de racking arm zorgt dit er bij mij voor dat ik minder verlies heb in vergelijking met het hevelen uit een glazen mandfles.
Ik heb pas 3 brouwsels gedaan in de bucket dus ik kan je helaas nog geen lange termijn review geven.

MikeG

Citaat van: StefanUT op 20-08-2018  16:44 uIk heb zelf de kleine brewbucket en daar ben ik heel tevreden over. De gist blijft redelijk compact in het konische deel, in combinatie met de racking arm zorgt dit er bij mij voor dat ik minder verlies heb in vergelijking met het hevelen uit een glazen mandfles.
Ik heb pas 3 brouwsels gedaan in de bucket dus ik kan je helaas nog geen lange termijn review geven.

Dank voor jouw reactie. Is het schoonmaken redelijk goed te doen?

Easywoods

Citaat van: StefanUT op 20-08-2018  16:44 uIk heb zelf de kleine brewbucket en daar ben ik heel tevreden over. De gist blijft redelijk compact in het konische deel, in combinatie met de racking arm zorgt dit er bij mij voor dat ik minder verlies heb in vergelijking met het hevelen uit een glazen mandfles.

Ik zit ook al een poos naar die brewbucket te kijken ipv de glazenmandfles die ik nu gebruik. Bedoel je met de racking arm de "kraan" die er standaard op zit of heb je een extra optie op je brewbucket?


JoepH

Omdat ik meestal ergens rond de 24 tot 25 liter in mijn vergistingsvat heb is het fijn om een vat te hebben dat ook nog eens voldoende kopruimte heeft. Ik brouw met een EB30. Een vat van 27 liter, of dat nou een SS Brewtech is, of iets van een ander merk, is te klein. Voor de grootte is dus een 35 liter vat of groter toch beter.
9 gallon zou ideaal zijn. Het 35 liter vat van Fermentasaurus is ook fijn. Alleen is deze denk ik einde van dit kalenderjaar "End of life". Er komen 2 nieuwe vaten aan. 27 liter en 50 liter. De eerste te klein en de tweede aardig ruim bemeten. Wat denken jullie van 25 liter vergisten in een 50 liter vat?Vooropstaande dat je vergistingskast groot genoeg is.

MikeG

Citaat van: JoepH op 20-08-2018  20:48 uOmdat ik meestal ergens rond de 24 tot 25 liter in mijn vergistingsvat heb is het fijn om een vat te hebben dat ook nog eens voldoende kopruimte heeft. Ik brouw met een EB30. Een vat van 27 liter, of dat nou een SS Brewtech is, of iets van een ander merk, is te klein. Voor de grootte is dus een 35 liter vat of groter toch beter.
9 gallon zou ideaal zijn. Het 35 liter vat van Fermentasaurus is ook fijn. Alleen is deze denk ik einde van dit kalenderjaar "End of life". Er komen 2 nieuwe vaten aan. 27 liter en 50 liter. De eerste te klein en de tweede aardig ruim bemeten. Wat denken jullie van 25 liter vergisten in een 50 liter vat?Vooropstaande dat je vergistingskast groot genoeg is.

Volgens mij moet een 50 liter vat makkelijk kunnen aangezien de kopruimte toch gevuld wordt met koolzuurgas gedurende het vergisten. Geeft inderdaad wel wat marge in de liters die je kan brouwen ;) Ik wil persoonlijk naar een RVS VAT omdat dit makkelijker schoon te maken is en het staat ook nog een leuk (hoewel in de gistkast zie je daar weer niks van ;) )

haicoterbeek

Citaat van: Easywoods op 20-08-2018  20:41 uBedoel je met de racking arm de "kraan" die er standaard op zit of heb je een extra optie op je brewbucket?


Een racking arm is een gebogen pijpje dat je in zijn fitting kunt verdraaien. Hierdoor steekt deze hoger of lager t.o.v. de bodem in het vat.
Afhankelijk van de dikte van de laag uitgevlokte gistcellen kun je deze afstellen/verdraaien.



Markiej87

Ik draai hem nooit. Als er eerst gist uitkomt laat ik die weglopen :)

Easywoods

Citaat van: haicoterbeek op 20-08-2018  21:21 uEen racking arm is een gebogen pijpje dat je in zijn fitting kunt verdraaien. Hierdoor steekt deze hoger of lager t.o.v. de bodem in het vat.
Afhankelijk van de dikte van de laag uitgevlokte gistcellen kun je deze afstellen/verdraaien.

Ja, maar zit hij dus standaard op de Brewbucked Mini?

CeesM

Citaat van: Easywoods op 20-08-2018  23:03 uJa, maar zit hij dus standaard op de Brewbucked Mini?
Nee.

billiebob

volgens mij wel hoor. bij de 7gal versie zit hij sowieso en op alle plaatjes van de mini (3.5gal) staat de arm ook.

ik heb de 7gal, met thermowell. in combinatie met de Easybrew 30 en batches van 20-22 liter is hij perfect.

als je grotere batches wilt maken óf gist wil aftappen, dan is hij niet geschikt.

schoonmaken is een eitje. 5 minuutjes en hij is klaar :)

haicoterbeek

Citaat van: Easywoods op 20-08-2018  23:03 uJa, maar zit hij dus standaard op de Brewbucked Mini?
https://www.ssbrewtech.com/products/brew-bucket-mini

StefanUT

Citaat van: Easywoods op 20-08-2018  23:03 uJa, maar zit hij dus standaard op de Brewbucked Mini?
Ja zat er standaard bij!
Ik vind het in ieder geval een handig ding. Schoonmaken gaat ook makkelijk, gewoon de deksel eraf en je kan overal bij, het oppervlak is glad dus je hoeft niet echt te boenen.  Het kraantje demonteer ik wel tussen brouwsels, ik weet niet of dat ook echt noodzakelijk is.

Easywoods

Citaat van: StefanUT op 21-08-2018  09:56 uJa zat er standaard bij!

Dank je  ;) :duimop:

emiel1

Citaat van: Markiej87 op 20-08-2018  21:51 uIk draai hem nooit. Als er eerst gist uitkomt laat ik die weglopen :)
Als er eerst gist uit komt betekent toch dat je aan het aftappen bent vanuit je gistkoek? Het lijkt me dat je dan altijd te veel gist mee blijft nemen. Of zie ik dat verkeerd?

StefanUT

Citaat van: emiel1 op 21-08-2018  10:24 uAls er eerst gist uit komt betekent toch dat je aan het aftappen bent vanuit je gistkoek? Het lijkt me dat je dan altijd te veel gist mee blijft nemen. Of zie ik dat verkeerd?
de arm komt nooit helemaal tot op de bodem van de conus. Je tapt dus nooit je hele gistkoek af. Ik draai zelf de arm wel bij overigens.

emiel1

Citaat van: StefanUT op 21-08-2018  10:35 ude arm komt nooit helemaal tot op de bodem van de conus. Je tapt dus nooit je hele gistkoek af. Ik draai zelf de arm wel bij overigens.
Maar je blijft wel in je gist afzuigen, in plaats van in heldere vloeistof. Ik merk met mijn hevel altijd dat is ik m te diep laat komen, ik gist blijf aanzuigen en dat stopt pas als ik m weer wat omhoog haal

haicoterbeek

Citaat van: StefanUT op 21-08-2018  09:56 uHet kraantje demonteer ik wel tussen brouwsels, ik weet niet of dat ook echt noodzakelijk is.

Aan mijn cct zit zo'n zelfde kraantje (bevestigd met moer en o-ring afdichting)
Ik heb deze er nog nooit uit gehaald.

Maar ja dat wil niet zeggen dat dat de beste methode is.

StefanUT

Citaat van: emiel1 op 21-08-2018  10:39 uMaar je blijft wel in je gist afzuigen, in plaats van in heldere vloeistof. Ik merk met mijn hevel altijd dat is ik m te diep laat komen, ik gist blijf aanzuigen en dat stopt pas als ik m weer wat omhoog haal
Ja, ik zet hem zelf tijdens het vergisten horizontaal, en dan draait ik hem bij het aftappen omlaag zodat deze ook de laatste beetjes helder bier oppikt. Toen ik laatst een porter had gemaakt was dit wel moeilijk te zien overigens  ;D

thezewery

Citaat van: StefanUT op 21-08-2018  11:05 uJa, ik zet hem zelf tijdens het vergisten horizontaal, en dan draait ik hem bij het aftappen omlaag zodat deze ook de laatste beetjes helder bier oppikt. Toen ik laatst een porter had gemaakt was dit wel moeilijk te zien overigens  ;D
Ik zou hem altijd iets naar beneden richten om te voorkomen dat er gist in neerslaat

Markiej87

Citaat van: emiel1 op 21-08-2018  10:24 uAls er eerst gist uit komt betekent toch dat je aan het aftappen bent vanuit je gistkoek? Het lijkt me dat je dan altijd te veel gist mee blijft nemen. Of zie ik dat verkeerd?
Nee hoor, dat gaat prima.

Daze

Citaat van: MikeG op 20-08-2018  15:47 uHallo allemaal,

Ik weet dat er al wat over geschreven is maar dat is al een tijdje geleden en ik zit in dubio. Gisteren de "brouwers walhalla" bezocht om daar naar de SS Brewtech bucket 26 liter te kijken. https://www.Brouwmarkt.nl/ss-brewtech-brew-bucket-26-liter-7-gal.html. Mooi vergistingsvat maar wel aan de stevige kant qua prijs. (wil hem het liefst met de thermometer erin welke was uitverkocht).  Daarnaast is mijn ook gevallen op een Italiaans product welke weer zeer gunstig geprijsd is. https://www.polsinelli.it/en/35-l-stainless-steel-beer-fermenter-P1326.htm
Uiteraard zie ik wel verschillen op de foto's zoals de platte bodem en de conische bodem echter de echte voordelen van de conische bodem lijken me wat beperkt omdat er maar 1 kraan op zit.

Ik ben daarom erg nieuwsgierig naar de gebruikerservaringen hier op het forum en met name naar mensen die een van beide vaten al wat langer gebruiken.

Ik hoor het graag!
Ik ben het me je eens dat met de brewbucket enkele voordelen van een conisch vat wegvallen, de racking arm van het kraantje komt (zoals eerder genoemd) niet tot de bodem.
Op deze manier verlies je een groot deel van het vermogen om gist te verwijderen en ook te lageren in de bucket. Voor mij is dit de belangrijkste reden om voor conisch te gaan, i.e. niet te hoeven hevelen.
Ik zie overigens nog wel een groot voordeel vs de platte bodem van poli als het gaat om minder verlies, aangezien de cone wel je gist beter concentreert, dus voor aftappen gist voor je volgende brouw of het hevelen van je jongbier zonder gistkoek je waardevolle goedje niet/minder wordt meegezogen.

Maar altijd hevelen met deze producten imo. Persoonlijk zou ik nog even verder sparen en een conisch vat halen met een dump poort.

MikeG

Citaat van: Daze op 22-08-2018  12:28 uIk ben het me je eens dat met de brewbucket enkele voordelen van een conisch vat wegvallen, de racking arm van het kraantje komt (zoals eerder genoemd) niet tot de bodem.
Op deze manier verlies je een groot deel van het vermogen om gist te verwijderen en ook te lageren in de bucket. Voor mij is dit de belangrijkste reden om voor conisch te gaan, i.e. niet te hoeven hevelen.
Ik zie overigens nog wel een groot voordeel vs de platte bodem van poli als het gaat om minder verlies, aangezien de cone wel je gist beter concentreert, dus voor aftappen gist voor je volgende brouw of het hevelen van je jongbier zonder gistkoek je waardevolle goedje niet/minder wordt meegezogen.

Maar altijd hevelen met deze producten imo. Persoonlijk zou ik nog even verder sparen en een conisch vat halen met een dump poort.

Dank! Er nuttig advies!

billiebob

In ieder geval in de serie van Brewtech is het niet 'even' doorsparen om de stap te maken van de brewbucket naar een cct.. ;)

Ik ben erg blij met het vat en trek er kraakhelder jongbier uit. Perfect!

Daze

Citaat van: billiebob op 22-08-2018  23:38 uIn ieder geval in de serie van Brewtech is het niet 'even' doorsparen om de stap te maken van de brewbucket naar een cct.. ;)

Ik ben erg blij met het vat en trek er kraakhelder jongbier uit. Perfect!
Tja, elke Euro is er één natuurlijk maar die "met de thermometer erin" die de OP wilde is €220 (brewmaster editie) voor €140 meer heb je een CCT. Als je dat geld dan toch uitgeeft....en je kan nog wat doorsparen, zit je met een tank en niet met een emmer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.