Aankoeken kookplaat Easybrew30 en hoe schoon te maken?

Gestart door Donny_V_, 25-05-2020 14:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter1954

Ik heb de laatste keer bij het brouwen van een weizen een pond rijsthulzen mee gemaischt. Filtratie ging probleemloos maar ik had evengoed behoorlijk wat aangekoekte resten op de bodem van mijn Grainfather.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 07-06-2020  13:03 uhttps://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40469.msg611797.html#msg611797
laat zien dat roeren wel het maischrendement verbetert tov niet roeren, maar het gaat hier om roeren versus rondpompen. Hoeveel verschil dat oplevert is nog maar de vraag. Ik weet niet of Jacques dat een keer echt heeft uitgezocht?
Een geheel dichtgeslipt filter door veel tarwe is een uiterste, daar heb ik het nu niet over. Als het rondpompen al redelijk doorloopt scheelt roeren tussendoor ca 2 - 5 %. Gisteren had ik met roeren 85%, 80 % vind ik ook prima, maar ja, leuk om een beetje mee te doen in het proces. Iemand die niet roert snap ik volledig.

ExPeteriment

Citaat van: ExPeteriment op 07-06-2020  16:54 uEen geheel dichtgelipt filter door veel tarwe is een uiterste, daar heb ik het nu niet over. Als het rondpompen al redelijk doorloopt scheelt roeren tussendoor ca 2 - 5 %. Gisteren had ik met roeren 85%, 80 % vind ik ook prima, maar ja, leuk om een beetje mee te doen in het proces. Iemand die niet roert snap ik volledig.
Oh ja en waar het hier eigenlijk over gaat: geen enkele aanbranding, al jaren niet.

beermenke

Citaat van: ExPeteriment op 07-06-2020  16:56 uOh ja en waar het hier eigenlijk over gaat: geen enkele aanbranding, al jaren niet.
Ik denk dat aanbranden van diverse factoren afhankelijk kan zijn, bijv. Hoeveelheid en soort moutstort, volume water en pompsnelheid en vermogen verwarmen. Zelfs denk ik dat er in ketels onderling ook verschil in kan zitten tussen bodem en element. Kortom leer je ketel kennen voor je eigen gebruik en je hebt jaren brouwplezier!

ExPeteriment

Citaat van: beermenke op 07-06-2020  17:19 uIk denk dat aanbranden van diverse factoren afhankelijk kan zijn, bijv. Hoeveelheid en soort moutstort, volume water en pompsnelheid en vermogen verwarmen. Zelfs denk ik dat er in ketels onderling ook verschil in kan zitten tussen bodem en element. Kortom leer je ketel kennen voor je eigen gebruik en je hebt jaren brouwplezier!
Klopt, mijn tweede brouwsel in de Easybew 30 was een Weizen met redelijk veel tarwe. Pomp knijpen deed ik niet. Zwart aangebrand, keihard. Week in schoonmaakazijn geweekt. Steeds even verwarmd, daarna flink geboend met harde doek. Meest hardnekkige punten met schuurspons. Daarna was ik een gewaarschuwd mens, dit is me niet meer gebeurd en gebruik ik de brouwketel nog steeds met enorm veel plezier.

Pimmels

Citaat van: ExPeteriment op 07-06-2020  17:40 u'Daarna was ik een gewaarschuwd mens, dit is me niet meer gebeurd en gebruik ik de brouwketel nog steeds met enorm veel plezier.'
Ik heb er ook niet veel last van hoor, bij veel tarwe zet ik rendement vast wat lager in Brewfather(meer mout) , pomp iets harder en vermogen wat lager...  :brouwen:

Heuvinger brouwerij

Citaat van: beermenke op 07-06-2020  17:19 uZelfs denk ik dat er in ketels onderling ook verschil in kan zitten tussen bodem en element.
Als je zo'n ketel hebt met een gat in de bodem, je laat de pomp flink door lopen, slecht doorlopen van het filter, de ketel op vol vermogen, dan is succes verzekerd!

BrewingByNumbers

Vandaag met de hopcat maisch rendement van 87%, niet spoelen, wel roeren. Ruim 23L voor 3.5Kg (alleen Pils en Vienna). 30 minuten op 63, 30 minuten op 70 graden.

Beetje bruine drab op het warmte element. Zo'n 8 liter water erin, oxi erbij en toen het opgewarmd was naar 40 graden was het element zonder poetsen al helemaal schoon.

Biertje1985

Enzybrew, werkt prima op die aanslag, of een vaatwastablet. Het is wel echt een Easybrew probleempje dit. Ik heb een U vormig element die brand soms ook aan maar is met enzybrew makkelijk schoon te maken.

Misschien een fijnfilter in de binnenpan plaatsen zodat de gomstoffen in je pan blijven.

Jacques

Citaat van: BLUB op 07-06-2020  12:19 uHeb ik naar aanleiding van de surgesties in dit draadje bij een recept wat ik al tientallen keren heb gebrouwen een paar keer gedaan.

Resultaat: nope, geen verschil.

Maar als je je er goed bij voelt, vooral doen  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

Bijzonder. De meeste anderen, waaronder ikzelf, hebben heel andere ervaringen bij het gebruik van een brouwautomaat. Roeren zorgt bij mij voor 5 tot 15% hoger rendement.
Het een en ander is afhankelijk van de hoeveelheid mout in de moutkorf. Met meer mout is een hogere winst te halen (het roeren gaat dan wel moeilijker).


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.