Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste brouwsel: vergisting/emmer lek?  (gelezen 1949 keer)

Offline Survival

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Eerste brouwsel: vergisting/emmer lek?
« Gepost op: 20-08-2018 10:20 u »
Beste Hobbybrouwers,

Vorige week zondag, 12 augustus, mijn eerste brouwsel (een tripel) klaargezet in de vergistingsemmer. Ik had van vrienden een startpakket van Brouwstore gekregen. Na 3 dagen flinke, constante activiteit in het waterslot, kwam het waterslot vanaf donderdag bijna helemaal tot rust (ongeveer één keer per uur nog wat beweging). Het water zat gedurende het weekend nog wel ongelijk in het waterslot, dat is het nu niet meer. Om deze reden dacht ik vanochtend, ook na flink wat topics hier gelezen te hebben, dat ik het vergistingsproces eventueel klaar zou kunnen zijn. Ik las dat ik dit met een hydrometer zou kunnen controleren (meten over meerdere dagen). Nu zat er geen hydrometer bij het startpakket, dus deze heb ik inmiddels besteld en moet binnen enkele dagen binnenkomen.

Nu stond de vergistingsemmer vanochtend even in de weg, dus voorzichtig opgetild en één meter opgeschoven. Resultaat: zie bijgevoegde foto.

Nu is mijn vraag: heb ik iets fout gedaan (het te lang laten staan zonder dat er activiteit was in het waterslot) of is de emmer 'gewoon' lek? Tijdens het ontsmetten e.d. heb ik hier namelijk niets van gemerkt.
En ik neem aan, in verband met oxidatie en andere ellende, dat het mengsel wel door de gootsteen gespoeld kan worden?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Senior lid
  • Land: nl
    • North Brews' facebookpagina
Re: Eerste brouwsel: vergisting/emmer lek?
« Reactie #1 Gepost op: 20-08-2018 10:38 u »
Heeft je emmer een kraantje? Misschien dat het kraantje niet helemaal perfect aansluit. Deze hoeveelheid lekkage na 8 dagen lijkt me in ieder geval geen reden om je zorgen te maken.

Sowieso nooit iets door de gootsteen spoelen zonder te proeven, zelfs grote fouten leveren soms goed bier op en zo niet, dan leer je er misschien nog wat van.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 20-08-2018 10:38 u »
Dit kan ook gewoon condens zijn welke aan de buitenkant van je emmer zat?

Ik snap niet goed waarom je het direct door de gootsteen zou willen gooien, dan had je net zo goed niet kunnen beginnen met brouwen ;). Lek is je emmer waarschijnlijk niet, aangezien je ook duidelijke activiteit in het waterslot zag.

Rustig blijven, indien het uitvergist is, gewoon bottelen. In het gekste geval smaakt het fantastisch ;)

Offline snowdog2006

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #3 Gepost op: 20-08-2018 10:44 u »
Dit kan ook gewoon condens zijn welke aan de buitenkant van je emmer zat?

Ruikt het naar bier @Survival?

Offline Survival

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 20-08-2018 10:46 u »
Dank voor jullie reactie!

De vergistingsemmer heeft inderdaad een kraantje, maar die is helemaal schoon en droog.

Het is volgens mij niet alleen condens, in het midden lijkt het zeer sterk op schimmel. Het plakt en ruikt in ieder geval al erg naar bier. Ik schrok daar van, zeker bij zo'n eerste brouwsel. Ik wil namelijk niemand vergiftigen met mijn bier... ;)

Offline emiel1

• Beheerder
  • Senior lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #5 Gepost op: 20-08-2018 10:53 u »
Het ziet er inderdaad uit als bier. Dat het beschimmeld is is niet zo heel vreemd, aangezien het een week afgesloten onder de emmer heeft gezeten. Het is echt maar heel weinig, dus het is waarschijnlijk maar een druppel per uur of zo wat er lekt.

Mensen vergiftigen met bier is vrijwel onmogelijk, lekker aan je vrienden voeren dus, of als het erg lekker is allemaal zelf opdrinken ;)

Online BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #6 Gepost op: 20-08-2018 12:01 u »
De vergistingsemmer heeft inderdaad een kraantje, maar die is helemaal schoon en droog.

Het lekt vrijwel nooit door je kraantje heen, maar langs de rubberring die het schroefdraad moet afdichten. Er zit dan vlak onder de ring een plakkerig plekje. Heb je de kraan correct gemonteerd? Vanaf de buitenkant: kraantje, rubber ring, emmerwand, moer.

Offline BrouwMout.nl

• Junior lid
  • **
  • Voor al je bieringrediënten
    • BrouwMout.nl
« Reactie #7 Gepost op: 20-08-2018 13:46 u »
De kraantjes zijn vrij lastig lekvrij te krijgen/houden.
Mijn advies is om in een emmer zonder kraantje te vergisten en de emmer met kraantje te gebruiken als bottelvat.

Offline peterw

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 20-08-2018 14:10 u »
Vaak wordt het kraantje te vast aangedraaid met de moer. Daardoor vervormt de rubberring en lekt de emmer. Gewoon handvast aandraaien is voldoende.

Offline PiWi

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #9 Gepost op: 20-08-2018 14:29 u »
Ik denk dat je gewoon wat geknoeid hebt wat op de bodem van je emmer terecht is gekomen en ik zou me er niet al te veel zorgen over maken. Overigens krijg ik ook schimmelvorming op mijn houten vloer als ik er een vochtige bloemenpot op heb gezet, het is dus maar de vraag of de schimmel die je ziet van het bier komt.

Offline Survival

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 20-08-2018 17:37 u »
Dank voor alle reacties, blij dat ik mijn eerste brouwsel nog niet op hoef te geven.

Wat betreft de gisting, wat zouden raden jullie aanraden qua bottelen?
Staat nu 8 volle dagen in de emmer (heb niet overgeheveld, verder: eerste 3 dagen heftige bubbels, daaropvolgende 2 dagen zeer rustige bubbels en afgelopen 3 dagen volledige rust in het waterslot). Hydrometer komt met een beetje geluk woensdag.

De hydrometer afwachten of bottelen?

Offline Rob.Erto

• Junior lid
  • **
  • Al doende leert men
« Reactie #11 Gepost op: 20-08-2018 17:53 u »
Wachten op je hydrometer. SG meten, na een paar dagen nogmaals. Geen verschil? Dan bottelen.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 20-08-2018 17:58 u »
De kraantjes zijn vrij lastig lekvrij te krijgen/houden.
Mijn advies is om in een emmer zonder kraantje te vergisten en de emmer met kraantje te gebruiken als bottelvat.

Niet mee eens, Ik ben in 2014 begonnen met blikbrouwen en heb toen een starterspakket aangeschaft en een extra vergistingsvat allebei met kraan.
Gebruik deze emmers nog regelmatig voor de hoofdgisting.
Na gebruik haal ik de kraantjes uit mekaar en maak alles schoon en ook de ring die er in zit .
Nog nooit problemen mee gehad het is maar hoe je er mee omgaat.

Ps verder helemaal eens met Teun waarom wil iedereen alles maar meteen weggooien.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 20-08-2018 19:13 u »
Het kan ook onder het deksel door zijn gegaan tijdens de felle gistingspiek. Dan moet er een dun streepje restant bier te zien zijn langs de buitenkant van je vat naar de bodem. Maar ook dat is niet erg.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 20-08-2018 20:56 u »

Ps verder helemaal eens met Teun waarom wil iedereen alles maar meteen weggooien.

Wellicht is het ongeduld icm onzekerheid: Juist van fouten kun je leren, mocht het überhaupt al een fout zijn. En geloof mij, ik heb heel veel fouten ondertussen gemaakt in mijn brouwcarrière!

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #15 Gepost op: 21-08-2018 00:14 u »
Niet mee eens, Ik ben in 2014 begonnen met blikbrouwen en heb toen een starterspakket aangeschaft en een extra vergistingsvat allebei met kraan.
Na gebruik haal ik de kraantjes uit mekaar en maak alles schoon en ook de ring die er in zit .

Helemaal mee eens. Ik gebruik mijn blikbrouw emmers van 18 jaar oud nog steeds. Kraantjes doen het nog perfect.
Vroeger was alles beter!

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #16 Gepost op: 21-08-2018 00:23 u »
Wellicht is het ongeduld icm onzekerheid: Juist van fouten kun je leren, mocht het überhaupt al een fout zijn. En geloof mij, ik heb heel veel fouten ondertussen gemaakt in mijn brouwcarrière!

Ik denk meer ongeduld. Daar worstelde ik ook mee. Je wilt zoooooo graag proeven hè?  :proost: :proost: :proost: :proost:

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 21-08-2018 08:25 u »
Ik denk meer ongeduld. Daar worstelde ik ook mee. Je wilt zoooooo graag proeven hè?  :proost: :proost: :proost: :proost:

Maar dan zo ongeduldig zijn dat je het bier door de gootsteen wilt gieten? Klinkt niet logisch, toch? ;)

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #18 Gepost op: 21-08-2018 08:41 u »
Wat voor waterslot heb je? Lag er vocht op het deksel? Ik heb ook wel eens dat het waterslot met zwanenhals wat water uitspuugt tijdens de gisting als ik niet heb opgelet bij het vullen. Misschien dat er zo wat water uit is gespoten.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #19 Gepost op: 21-08-2018 10:03 u »

Ik gebruik zo´n kraantje alleen in mijn bottelvat. Na gebruik spoel ik het kraantje zorgvuldig door. Daarna in de OXI. Die ring en de rubberen pakking uiteraard ook. Dat kraantje op zichzelf kan verder niet uit mekaar, of toch?

Weggooien kan inderdaad altijd nog. Ik heb nog nooit een druppel weggegooid! Doodzonde.  :brouwen: :brouwen:

Online BrouwMark

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 21-08-2018 10:19 u »
Dat kraantje op zichzelf kan verder niet uit mekaar, of toch?

Ja hoor, gewoon trekken en draaien. Iemand heeft het ooit in elkaar gezet, dus kan het ook weer uit elkaar  :biersmile:

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #21 Gepost op: 21-08-2018 10:43 u »
Ja hoor, gewoon trekken en draaien. Iemand heeft het ooit in elkaar gezet, dus kan het ook weer uit elkaar  :biersmile:

Voor zover krijg ik hem uit mekaar. Dat witte gedeelte dus niet...

Offline RCJH

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 21-08-2018 15:50 u »

In dit geval klopt dat natuurlijk, maar dat gaat niet altijd op. Spuitgieten of 3d printen kan met tussenkomst van een tussenmateriaal dat vervolgens oplost in water of een ander vloeistofbad. Met als resultaat een niet demontabel maar wel beweegbaar onderdeel  :nut:
Voor nu weer genoeg moderne techniek, bierrrrrrr!

Offline joerivang

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 21-08-2018 16:48 u »
Zie dit filmpje als je wil weten hoe je het kraantje uit elkaar haalt:

Online BrouwMark

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 21-08-2018 23:47 u »
In dit geval klopt dat natuurlijk, maar dat gaat niet altijd op. Spuitgieten of 3d printen kan met tussenkomst van een tussenmateriaal dat vervolgens oplost in water of een ander vloeistofbad. Met als resultaat een niet demontabel maar wel beweegbaar onderdeel  :nut:
Voor nu weer genoeg moderne techniek, bierrrrrrr!

Neejjj, anders zouden die kraantjes niet zo goedkoop zijn.  :proost:

Tags: