Fermentasaurus onderdelen NIET in de vaatwasser!

Gestart door JoepH, 19-08-2018 10:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JoepH

In mijn onschuld het opvangflesje in de vaatwasser mee laten draaien. Het flesje was nog steeds een flesje maar had een totaal andere vorm aangenomen. PET kan dus niet tegen de vaatwasser. Misschien alleen op heel lage temperatuur. Dat ga ik dus niet testen.
Met de dop erop boven de stoom van een open waterkoker heb ik het ding nog enigszins in model gekregen. Functioneel weer in orde. Optisch is het een lichtelijk misbaksel geworden.
WEES GEWAARSCHUWD!   :o

Dirtbag

Klopt. Is ook de reden dat ik uiteindelijk geen Fermentesaurus heb gekocht. Deze beperking heeft mij ook al eens een carboy gekost. Mijn heetwaterkraan is te warm.

Nu gebruik ik een Poolse CCT.  Bevalt mij erg goed.

db

Hay

Dank je voor de waarschuwing.
Je weet dat je de flesjes los na kan bestellen toch?

hansHalberstadt

Citaat van: Dirtbag op 19-08-2018  11:16 uDeze beperking heeft mij ook al eens een carboy gekost. Mijn heetwaterkraan is te warm.

Nu gebruik ik een Poolse CCT.  Bevalt mij erg goed.

db
Dan kun je ipv zo'n PET fles beter een glazen mandfles gebruiken. Die kun je zelfs uitstomen als je het voorzichtig doet. (Stoomslang in het middel hangen zodat hij gelijkmatig wordt opgewarmd en de stoom niet op 1 punt direct tegen de wand komt, doe ik al 25 jaar zo en nog nooit een gebarsten)
Daar ik alles uitstoom is PET voor mij bij voorbaat al geen optie. 

JoepH

Citaat van: Hay op 19-08-2018  12:25 uDank je voor de waarschuwing.
Je weet dat je de flesjes los na kan bestellen toch?
Ook het onderdeel met die dubbel schroefdraad die je vanuit de binnenkant aan de buitenkant vastschroeft heeft een tik gehad. De schroefdraad is geen 100% meer. Deze waarschuwing mag met koeienletters op de doos. Jammer! Verder een perfect vergistingsvat. Ben benieuwd wat de nieuwe modellen gaan kosten.

CeesM

In de gebruiksaanwijzing staat dat je het niet mag schoonmaken met water boven de 50 ºC.
Hier de gebruiksaanwijzing.http://www.oxebar.com.au/Downloads/Fermentasaurus%20Instructions.pdf

JoepH

Citaat van: CeesM op 19-08-2018  21:03 uIn de gebruiksaanwijzing staat dat je het niet mag schoonmaken met water boven de 50 ºC.
Hier de gebruiksaanwijzing.http://www.oxebar.com.au/Downloads/Fermentasaurus%20Instructions.pdf

Grrrr.... De kleine lettertjes.  Door schade en schande wijs worden, heet dat. Pfffff....

Heisenberg

Citaat van: JoepH op 19-08-2018  21:29 uGrrrr.... De kleine lettertjes.  Door schade en schande wijs worden, heet dat. Pfffff....
Ben maar blij dat de Fermentasaurus zelf niet in de vaatwasser past...

Heisenberg

Ik heb zelf de Fermentasaurus mede doordat ie zo lomp groot is en moeilijk schoon te maken van de hand gedaan. En inderdaad: lees de gebruiksaanwijzing of vraag het hier.

Biertje1985

Citaat van: JoepH op 19-08-2018  10:06 uIn mijn onschuld het opvangflesje in de vaatwasser mee laten draaien. Het flesje was nog steeds een flesje maar had een totaal andere vorm aangenomen. PET kan dus niet tegen de vaatwasser. Misschien alleen op heel lage temperatuur. Dat ga ik dus niet testen.
Met de dop erop boven de stoom van een open waterkoker heb ik het ding nog enigszins in model gekregen. Functioneel weer in orde. Optisch is het een lichtelijk misbaksel geworden.
WEES GEWAARSCHUWD!   :o
Heb het ook gedaan, nieuw balletje kost 7 euro dus is jammer maar niet heel erg.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 19-08-2018  21:03 uIn de gebruiksaanwijzing staat dat je het niet mag schoonmaken met water boven de 50 ºC.
Hier de gebruiksaanwijzing.http://www.oxebar.com.au/Downloads/Fermentasaurus%20Instructions.pdf
Ok staat er dus wel gewoon in en zelfs al op pagina2 in normale letters onder warnings in hoofdletters. De fabrikant is dus niets te verwijten in dit geval lijkt mij.

Heisenberg

Citaat van: Biertje1985 op 20-08-2018  09:18 uHeb het ook gedaan, nieuw balletje kost 7 euro dus is jammer maar niet heel erg.
Ik heb de opvangbal zelf maar 1 keer gebruikt. Daarna alleen maar dat tuitje met een siliconen slangetje.

snowdog2006

Citaat van: JoepH op 19-08-2018  10:06 uIn mijn onschuld het opvangflesje in de vaatwasser mee laten draaien. Het flesje was nog steeds een flesje maar had een totaal andere vorm aangenomen. PET kan dus niet tegen de vaatwasser. Misschien alleen op heel lage temperatuur. Dat ga ik dus niet testen.
Met de dop erop boven de stoom van een open waterkoker heb ik het ding nog enigszins in model gekregen. Functioneel weer in orde. Optisch is het een lichtelijk misbaksel geworden.
WEES GEWAARSCHUWD!   :o

Goede tip. Ik heb zelf een vergistingsfles van PET en daar staat ook dat er geen water heter dan (uit mijn hoofd) rond de 50 graden mee schoon gemaakt kan worden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.