Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Platenkoeler is niet efficiŽnt  (gelezen 1069 keer)

Offline Hans VH

• Vol lid
  • Land: be
Platenkoeler is niet efficiŽnt
« Gepost op: 18-08-2018 18:37 u »
Ik heb jaren +/-20l wort gekoeld met een platenkoeler van 12 platen. Onlangs ben ik overgeschakeld naar een grotere capaciteit. Ik kan +/- 35 liter brouwen en heb nu een platenkoeler van 36 platen.

Nu stel ik vast dat die 36 platen er niet in slagen om te koelen naar 20įC. Zelfs een brouwsel van 20 l krijg ik maar gekoeld tot 25-27įC. En dan moet het zeer traag lopen en het koelwater zeer hard.

Ik heb het gevoel dat die 12 platen beter werkten dan die 36. Wat kan hier mis zijn?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
Re: Platenkoeler is niet efficiŽnt
« Reactie #1 Gepost op: 18-08-2018 18:51 u »
Wat is de positie van de koeler? Liggend? Staand?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #2 Gepost op: 18-08-2018 19:22 u »
Luchtbellen in de koeler kunnen een probleem zijn. Een paar keer draaien in verschillende richtingen en dan zie je of er lucht vrij komt.

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #3 Gepost op: 18-08-2018 19:23 u »
Zijn de platen van koper? of RVS? (bij beide) :brouwen:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 18-08-2018 19:41 u »
Nu stel ik vast dat die 36 platen er niet in slagen om te koelen naar 20įC.

Dan doe je toch iets heel erg niet goed... ik neem aan dat je ze wel in tegenstroom hebt aangesloten ? ( duh..) ... :brouwen:

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #5 Gepost op: 18-08-2018 21:44 u »
Niet alleen het aantal platen is van belang, maar vooral ook de lengte van de platen. Ik heb een wat langere koeler met 14 platen en ťťntje met 30 platen die korter is. De langere versie koelt net zo goed als die met meer platen.

Ook de watertemperatuur is van grůůt belang. Nu  in de zomer gaat het koelen veel minder snel dan in de winter als het leidingwater vťťl kouder is.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #6 Gepost op: 18-08-2018 22:18 u »
Bij mij is het leidingwater vandaag de dag 23 įC, dat is lastig koelen naar 20 įC  ;D.

Offline Johan_vL

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 18-08-2018 22:37 u »
Je kunt beide koelers ook aan elkaar koppelen dan heb je 12+36=48 platen  :brouwen:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 18-08-2018 22:37 u »
Persoonlijk meet ik de temperatuur van de gekoelde wort nooit... en dat vind ik ook alles behalve belangrijk... In mijn vergistingskoelkast wordt het voldoende snel terug gekoeld zodra deze is ingesteld. Dus ik zou mij niet druk maken. :brouwen:

Offline Johan_vL

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 18-08-2018 22:41 u »
Persoonlijk meet ik de temperatuur van de gekoelde wort nooit... en dat vind ik ook alles behalve belangrijk... In mijn vergistingskoelkast wordt het voldoende snel terug gekoeld zodra deze is ingesteld.... dus ik zou mij niet druk maken.... :brouwen:

Hoeveel tijd ongeveer @Oscar? Wat is je gemiddelde tijd tussen koelen en enten van de gist? Ben benieuwd  :brouwen:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 18-08-2018 23:11 u »
Hoeveel tijd ongeveer @Oscar? Wat is je gemiddelde tijd tussen koelen en enten  an de gist? Ben benieuwd  :brouwen:

Ik koel in 15 minuten en daarna gaat meteen de gist erbij, of soms wel tijdens het koelen... :brouwen:

Offline haicoterbeek

• Senior lid
  • Brouwerij ďRamĒ
« Reactie #11 Gepost op: 19-08-2018 06:43 u »
Er van uitgaand dat je oppervlakte 36/12=3 keer zo groot is geworden zou het vermogen ook ca. 3 keer zo groot moeten zijn. (Als de oppervlakte van de platen in de nieuwe en de oude koeler de zelfde oppervlakte hebben)

Als het vermogen minder is als verwacht dan:

Is de koeler vervuilt?

Is de koeler niet voldoende ontlucht?

Is de koeler niet in tegenstroom aangesloten?

Het probleem met lucht kan te maken hebben met de montage.
Als je de koeler plaatst met de 4 aansluitingen naar boven (op zn rug zeg maar) zal deze automatisch ontluchten.

Als het een gebruikte koeler is dan kun je deze zuren en logen om te reinigen.

Offline Hans VH

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 20-08-2018 11:06 u »
Iedereen bedankt om te reageren en voor de (meestal evidente) tips. Water en bier gaan tegenstroom. Staat tijdens gebruik meestal rechtop (alle aansluitingen naar boven) maar ik heb ook al liggend of hellend (bier naar boven en koelwater naar boven) geprobeerd. Alles geen effect.
De koeler is van Brouwland, volgens info in RVS. maar na gebruik, spoelen en uitlekken heb ik vastgesteld dat er blauwe aanslag op de uiteinden verschijnt. Dat wijst dus op koper!

Het koelwater is momenteel inderdaad niet zeer koud, geen idee hoeveel precies, maar zou toch voldoende moeten zijn om te koelen tot ongeveer 23-25įC, in een aanvaardbare tijd.

Ik zal nog eens mijn oude 12-platenkoeler gebruiken en vergelijken met mijn 36-platen. We zullen zien.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #13 Gepost op: 20-08-2018 16:55 u »
De koeler is van Brouwland, volgens info in RVS. maar na gebruik, spoelen en uitlekken heb ik vastgesteld dat er blauwe aanslag op de uiteinden verschijnt. Dat wijst dus op koper!

Vaak zijn het RVS platen die met koper zijn gelast.

Het koelwater is momenteel inderdaad niet zeer koud, geen idee hoeveel precies, maar zou toch voldoende moeten zijn om te koelen tot ongeveer 23-25įC, in een aanvaardbare tijd.

Als je koelwater nu bijvoorbeeld 23įC is, dan heb je al hťťl veel koelwater nodig om op 24įC te komen en 23įC ga je niet redden, terwijl als je koelwater in de winter bijvoorbeeld 8įC is zit je zo op de 20įC

Dus dan zou je ze inderdaad naast elkaar moeten testen, maar de uitkomst wordt dat degene met 36 platen beter koelt :)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 20-08-2018 19:05 u »
En als je beide koelers wilt vergelijken dan moet je ook nog de stroomsnelheid van zowel koelwater als te koelen vloeistof in beide gevallen hetzelfde nemen. Het zou me niet verbazen als daar het verschil vandaan komt. om goed te kunnen koelen moet je koelwatertemperatuur toch wel minimaal 5 graden onder de te bereiken temperatuur liggen, en nog liever 10 graden. Vandaar dat men bij brouwerijen vaak een ijsbankkoeler gebruikt.

Offline haicoterbeek

• Senior lid
  • Brouwerij ďRamĒ
« Reactie #15 Gepost op: 21-08-2018 00:08 u »
Iedereen bedankt om te reageren en voor de (meestal evidente) tips. Water en bier gaan tegenstroom. Staat tijdens gebruik meestal rechtop (alle aansluitingen naar boven) maar ik heb ook al liggend of hellend (bier naar boven en koelwater naar boven) geprobeerd. Alles geen effect.

Ik zal nog eens mijn oude 12-platenkoeler gebruiken en vergelijken met mijn 36-platen. We zullen zien.
Pannetje met 20 liter vullen met heet water uit de kraan.
Aan de kook brengen en vervolgens 10 liter door de ene koeler jagen en 10 liter door de andere.
Laat maar weten wat het resultaat is!

Offline RonaldAnthonissen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #16 Gepost op: 21-08-2018 11:52 u »
2 weken terug heb ik hetzelfde probleem voorgehad.
De temperatuur was niet onder de 27į te krijgen, hoe snel of hoe traag ik het wort of het water ook liep lopen. Uiteindelijk heeft het koelen van minder dan 20l wort meer dan 45min en liters water gekost.

Mijn vorige brouwsel, 2 maanden eerder, net voor de warme zomer begon, heb ik zonder problemen kunnen koelen met een 24-platenkoeler.

Het heeft mij achteraf aan het denken gezet: zou het een goed idee zijn om een volgende keer als er weer zo'n warm water uit de kraan komt, de slang met "gekoelde" wort eerst nog door een bak met ijswater te laten lopen?

Een andere optie zou zijn om de koelkast die ik als vergistingskast gebruik, goed voor te koelen tot wanneer ik mijn gistingsvat er in plaats. Nadeel hiervan is dan volgens mij dat het veel langer duurt tot het wordt in het midden van het vat ook is afgekoeld, of een eventuele temperatuurschok voor de gist. Ik heb eigenlijk geen idee hoe snel de uitwisseling van temperatuur tussen het wort en de koelkast gebeurt.

Ik was maar even wat luidop aan het denken...

Offline Koen S

• Senior lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #17 Gepost op: 21-08-2018 12:02 u »
2 weken terug heb ik hetzelfde probleem voorgehad.
De temperatuur was niet onder de 27į te krijgen, hoe snel of hoe traag ik het wort of het water ook liep lopen. Uiteindelijk heeft het koelen van minder dan 20l wort meer dan 45min en liters water gekost.

Mijn vorige brouwsel, 2 maanden eerder, net voor de warme zomer begon, heb ik zonder problemen kunnen koelen met een 24-platenkoeler.

Het heeft mij achteraf aan het denken gezet: zou het een goed idee zijn om een volgende keer als er weer zo'n warm water uit de kraan komt, de slang met "gekoelde" wort eerst nog door een bak met ijswater te laten lopen?

Een andere optie zou zijn om de koelkast die ik als vergistingskast gebruik, goed voor te koelen tot wanneer ik mijn gistingsvat er in plaats. Nadeel hiervan is dan volgens mij dat het veel langer duurt tot het wordt in het midden van het vat ook is afgekoeld, of een eventuele temperatuurschok voor de gist. Ik heb eigenlijk geen idee hoe snel de uitwisseling van temperatuur tussen het wort en de koelkast gebeurt.

Ik was maar even wat luidop aan het denken...
Ik koel in de zomer altijd maar tot ongeveer 30įC (met dompelkoeler). Dan laat ik alles nog een uurtje rusten en bezinken, daarna hevel ik af in het gistingsvat en zet dat in de koelkast tot ik de gewenste temperatuur (= ondergrens van de gist) heb bereikt. Pas dan voeg ik de gist toe, geen temperatuurschok dus.

Offline RonaldAnthonissen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #18 Gepost op: 21-08-2018 13:01 u »
Ik koel in de zomer altijd maar tot ongeveer 30įC (met dompelkoeler). Dan laat ik alles nog een uurtje rusten en bezinken, daarna hevel ik af in het gistingsvat en zet dat in de koelkast tot ik de gewenste temperatuur (= ondergrens van de gist) heb bereikt. Pas dan voeg ik de gist toe, geen temperatuurschok dus.

Dat is natuurlijk ook een optie  :D

Ik koel na het filteren, dus zou het wort verder laten afkoelen in de koelkast om dan pas de gist toe te voegen.
Enige bezorgdheid is dan de blootstelling aan zuurstof. Maar in hoeverre dat dat problemen kan geven, is in andere topics al voldoende besproken.

Offline Koen S

• Senior lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #19 Gepost op: 21-08-2018 14:06 u »
Dat is natuurlijk ook een optie  :D

Ik koel na het filteren, dus zou het wort verder laten afkoelen in de koelkast om dan pas de gist toe te voegen.
Enige bezorgdheid is dan de blootstelling aan zuurstof. Maar in hoeverre dat dat problemen kan geven, is in andere topics al voldoende besproken.
Zuurstof is geen probleem aan de koude kant, vlak voor de vergisting. Veel brouwers beluchten zelfs extra na koeling om het de gist wat makkelijker te maken.

Offline Hans VH

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 22-08-2018 15:59 u »
Zuurstof is geen probleem aan de koude kant, vlak voor de vergisting. Veel brouwers beluchten zelfs extra na koeling om het de gist wat makkelijker te maken.
Zuurstof niet, maar besmettingsgevaar. Het komt erop aan zo snel mogelijk te koelen om besmettingsgevaar te vermijden. Daarom laat ik nooit hete wort in de kookketel of (half afgekoelde wort in het gistvat staan. Ik koel quasi onmiddellijk na koken en voeg de gist toe tijdens het koelen (uiteraard beneden de max temp die de gist aankan).

Offline Hans VH

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 22-08-2018 16:00 u »
Pannetje met 20 liter vullen met heet water uit de kraan.
Aan de kook brengen en vervolgens 10 liter door de ene koeler jagen en 10 liter door de andere.
Laat maar weten wat het resultaat is!
Was ik ook al van plan. Misschien in het weekend eens proberen.

Tags: