The next level

Gestart door Marther, 17-08-2018 19:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marther

Wat brouwen betreft wil ik naar the next level. Pakketbrouwen is helemaal niets mis mee, maar de verschillende bieren gaan steeds meer op elkaar lijken wat betreft smaak. Dus ik wil een stapje verder, het echte brouwproces met de Arsegan Easybrew 30. Heb mij al wat verdiept in het brouwproces , brouwsoftware en verschillende recepten, alleen ben ik er nog niet over uit welk bier ik wil gaan brouwen. Ik denk zelf aan een porter, stout of een IPA.

Wat raden jullie aan om mee te beginnen? Tips of adviezen zijn welkom!

Oscar

Citaat van: Marther op 17-08-2018  19:25 utrouwsoftware

 ;D ;D ;D

billiebob

Als je IPA's lekker vindt, dan zou ik lekker voor een IPA gaan. Het grote voordeel is dat je dan al je beginnersfoutjes (smaakafwijkingen) kunt verbloemen met de flinke lading hop ;D
US-05 is ook nog eens een heel makkelijke en goed uitvlokkende gist en perfect voor IPA.

Jacques

Citaat van: Oscar op 17-08-2018  19:43 u
Citaat van: Marther op 17-08-2018  19:25 utrouwsoftware

 ;D ;D ;D

Die is al vaker langs gekomen. Zal een gevolg zijn van spellingscontrole op een mobieltje.

Jacques

Citaat van: Marther op 17-08-2018  19:25 uWat brouwen betreft wil ik naar the next level. Pakketbrouwen is helemaal niets mis mee, maar de verschillende bieren gaan steeds meer op elkaar lijken wat betreft smaak. Dus ik wil een stapje verder, het echte brouwproces met de Arsegan Easybrew 30. Heb mij al wat verdiept in het brouwproces , trouwsoftware en verschillende recepten, alleen ben ik er nog niet over uit welk bier ik wil gaan brouwen. Ik denk zelf aan een porter, stout of een IPA.

Wat raden jullie aan om mee te beginnen? Tips of adviezen zijn welkom!

In feite kun je met elk bier beginnen. Het maakt het voor de Easybrouw niet uit hoe de storting er uit ziet. Het handigst is een bier te brouwen met een alcoholgehalte tussen de 5 en 7%.

ray81

Citaat van: Jacques op 17-08-2018  20:49 uIn feite kun je met elk bier beginnen. Het maakt het voor de Easybrouw niet uit hoe de storting er uit ziet. Het handigst is een bier te brouwen met een alcoholgehalte tussen de 5 en 7%.
Waarom zijn bieren van boven de 7% lastiger? Komt dat omdat je dan meer mout gaat gebruiken? Of is dat vanwege de gist?


Ik zit zo'n beetje in dezelfde situatie Marther. Ik ga zondag voor het eerst moutbrouwen met de Easybrew 30. Gelukkig komt een ervaren brouwer meebrouwen :-). Wij gaan een wit biertje brouwen van 5,2%.

haicoterbeek

Citaat van: Marther op 17-08-2018  19:25 uWat brouwen betreft wil ik naar the next level. Pakketbrouwen is helemaal niets mis mee, maar de verschillende bieren gaan steeds meer op elkaar lijken wat betreft smaak. Dus ik wil een stapje verder, het echte brouwproces met de Arsegan Easybrew 30. Heb mij al wat verdiept in het brouwproces , trouwsoftware en verschillende recepten, alleen ben ik er nog niet over uit welk bier ik wil gaan brouwen. Ik denk zelf aan een porter, stout of een IPA.

Wat raden jullie aan om mee te beginnen? Tips of adviezen zijn welkom!
Brouwers maken wort, gist maakt bier. Ik raad je aan eerst te investeren in gecontroleerde vergisting. Temperatuur is een van de belangrijkste factoren die de eigenschappen van je Bier beïnvloeden.

Pakketbrouwen en de constatering dat de verschillende bieren steeds meer op elkaar gaan lijken qua smaak begrijp ik niet. Wat bedoel je hier mee?

Het echte brouwproces met de arsegan Easybrew. Wat is dat?   

Jacques

Citaat van: ray81 op 17-08-2018  20:57 uWaarom zijn bieren van boven de 7% lastiger? Komt dat omdat je dan meer mout gaat gebruiken? Of is dat vanwege de gist?

Bij een zwaarder bier verloopt het filteren wat moeizamer. Het wort is viskeuzer en lastiger uit te spoelen.

Daarnaast heb je meer gist nodig en loop je eerder het risico dat je bier niet helemaal is uitgegist als je gaat bottelen omdat de nagisting slepend kan verlopen.

Een niet al te zwaar bier heeft daarom de voorkeur. Maar als je een zware RIS wilt brouwen met 11 à 12% houd ik je niet tegen. Het is jouw feestje...  ;)

ray81

Citaat van: Jacques op 17-08-2018  21:23 uBij een zwaarder bier verloopt het filteren wat moeizamer. Het wort is viskeuzer en lastiger uit te spoelen.

Daarnaast heb je meer gist nodig en loop je eerder het risico dat je bier niet helemaal is uitgegist als je gaat bottelen omdat de nagisting slepend kan verlopen.

Een niet al te zwaar bier heeft daarom de voorkeur. Maar als je een zware RIS wilt brouwen met 11 à 12% houd ik je niet tegen. Het is jouw feestje...  ;)

Thanx voor de tip :-) Komt allemaal vast goed; genoeg info te vinden hier op het forum!

Marther

haicoterbeek, ik bedoel dat de bieren van de Arseganpakketten qua smaak over het algemeen hetzelfde karakter hebben in beginsel. niets mis mee, maar ik ben toe aan een nieuwe uitdaging.

De Arsegan Easybrew is een elektrische brouwketel, te koop bij Brouwmarkt.

Marther

Citaat van: ray81 op 17-08-2018  20:57 uWaarom zijn bieren van boven de 7% lastiger? Komt dat omdat je dan meer mout gaat gebruiken? Of is dat vanwege de gist?


Ik zit zo'n beetje in dezelfde situatie Marther. Ik ga zondag voor het eerst moutbrouwen met de Easybrew 30. Gelukkig komt een ervaren brouwer meebrouwen :-). Wij gaan een wit biertje brouwen van 5,2%.

Ben benieuwd naar je ervaringen. Leuk!

Mark GA

Citaat van: Marther op 17-08-2018  19:25 utrouwsoftware
Citaat van: Oscar op 17-08-2018  19:43 u;D ;D ;D
Wat is daar lollig aan?
Je kunt Trouwhulp gebruiken, of Trouwvisie. Stuk voor stuk prima.

Johan_vL

Je vergeet Treersmith  >:D

Marther

Citaat van: Johan_vL op 18-08-2018  22:34 uJe vergeet Treersmith  >:D
Ok, stelletje lolbroeken. de tekst is aangepast. weer on topic vanaf nu  :lol:

marc0871

Citaat van: Marther op 17-08-2018  19:25 uWat raden jullie aan om mee te beginnen? Tips of adviezen zijn welkom!

Hou het simpel. Ga voor SMaSH.
1 Mout,
1 Hop,
Eenstaps maisch.

Johan_vL

Of als het je alleen om een grotere smaakvariatie gaat, kun je ook speciaalmouten "steepen" zoals de Amerikanen dat noemen.
Dit kan bijvoorbeeld door meer donkere mouten, die voor smaak en kleur worden toegevoegd, maar niet voor vergistbare suikers, in een zak in je warme wort te hangen. Een soort thee zetten dus.
Je kunt dan wel met extract brouwen en toch een nieuwe dimensie toevoegen, dit zou je als tussenstap kunnen proberen naar volmout brouwen. :brouwen:

 

Marther

Citaat van: marc0871 op 19-08-2018  00:49 uHou het simpel. Ga voor SMaSH.
1 Mout,
1 Hop,
Eenstaps maisch.

Dit lijkt mij inderdaad het beste om mee te beginnen. welke moutsoort en/of hop zijn hier het meest geschikt voor? en bestaan hier recepten van?

Thanatosti

Citaat van: Marther op 19-08-2018  13:42 uDit lijkt mij inderdaad het beste om mee te beginnen. welke moutsoort en/of hop zijn hier het meest geschikt voor? en bestaan hier recepten van?

Pale Ale malt lijkt me het beste hiervoor. Als je chique wilt doen Maris Otter Pale Ale malt.

Qua hop een lekkere citrus hop met aardig wat alfazuur zodat je deze als bitter en aromahop kunt gebruiken: Cascade, Citra, bijna elke andere C-hop. Dan wordt het dus een SMaSH IPA

Recept is vrij simpel meestal: éénstaps maisch op 66 a 67 graden. verschillende hopgiften op 60, 30 minuten en eventueel vlamuit/whirlpool en/of dryhoppen.

marc0871

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk12
Naam receptSMaSH Cascade
Brouwdatum19-08-2018
BiertypePale Ale (American)
Volume20,2 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)25 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Zutphen
10,51 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,500 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
beta-amylase65,0 °C1 min.60 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gCascadebellen5,5%60 min.20,4 IBU
25,0 gCascadebellen5,5%10 min.4,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist

Met Pilsener kan ook. Zelfde storting.
Citra als hop is ook lekker, maar door het hoge alfazuurgehalte, zou ik daar voor de bitterhop niet hoger mee gaan dan 15 gram.
Aromahop zelfde houden.


ray81

Citaat van: Marther op 18-08-2018  02:43 uBen benieuwd naar je ervaringen. Leuk!

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37308.msg564039.htm

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.