Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: The next level  (gelezen 1780 keer)

Offline Marther

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
The next level
« Gepost op: 17-08-2018 19:25 u »
Wat brouwen betreft wil ik naar the next level. Pakketbrouwen is helemaal niets mis mee, maar de verschillende bieren gaan steeds meer op elkaar lijken wat betreft smaak. Dus ik wil een stapje verder, het echte brouwproces met de Arsegan Easybrew 30. Heb mij al wat verdiept in het brouwproces , brouwsoftware en verschillende recepten, alleen ben ik er nog niet over uit welk bier ik wil gaan brouwen. Ik denk zelf aan een porter, stout of een IPA.

Wat raden jullie aan om mee te beginnen? Tips of adviezen zijn welkom!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: the next level
« Reactie #1 Gepost op: 17-08-2018 19:43 u »

Offline billiebob

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • ...
« Reactie #2 Gepost op: 17-08-2018 20:13 u »
Als je IPA's lekker vindt, dan zou ik lekker voor een IPA gaan. Het grote voordeel is dat je dan al je beginnersfoutjes (smaakafwijkingen) kunt verbloemen met de flinke lading hop ;D
US-05 is ook nog eens een heel makkelijke en goed uitvlokkende gist en perfect voor IPA.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 17-08-2018 20:45 u »
trouwsoftware

;D ;D ;D

Die is al vaker langs gekomen. Zal een gevolg zijn van spellingscontrole op een mobieltje.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Re: The next level
« Reactie #4 Gepost op: 17-08-2018 20:49 u »
Wat brouwen betreft wil ik naar the next level. Pakketbrouwen is helemaal niets mis mee, maar de verschillende bieren gaan steeds meer op elkaar lijken wat betreft smaak. Dus ik wil een stapje verder, het echte brouwproces met de Arsegan Easybrew 30. Heb mij al wat verdiept in het brouwproces , trouwsoftware en verschillende recepten, alleen ben ik er nog niet over uit welk bier ik wil gaan brouwen. Ik denk zelf aan een porter, stout of een IPA.

In feite kun je met elk bier beginnen. Het maakt het voor de Easybrouw niet uit hoe de storting er uit ziet. Het handigst is een bier te brouwen met een alcoholgehalte tussen de 5 en 7%.

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #5 Gepost op: 17-08-2018 20:57 u »
In feite kun je met elk bier beginnen. Het maakt het voor de Easybrouw niet uit hoe de storting er uit ziet. Het handigst is een bier te brouwen met een alcoholgehalte tussen de 5 en 7%.
Waarom zijn bieren van boven de 7% lastiger? Komt dat omdat je dan meer mout gaat gebruiken? Of is dat vanwege de gist?

Ik zit zo'n beetje in dezelfde situatie Marther. Ik ga zondag voor het eerst moutbrouwen met de Easybrew 30. Gelukkig komt een ervaren brouwer meebrouwen :-). Wij gaan een wit biertje brouwen van 5,2%.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #6 Gepost op: 17-08-2018 21:08 u »
Wat brouwen betreft wil ik naar the next level. Pakketbrouwen is helemaal niets mis mee, maar de verschillende bieren gaan steeds meer op elkaar lijken wat betreft smaak. Dus ik wil een stapje verder, het echte brouwproces met de Arsegan Easybrew 30. Heb mij al wat verdiept in het brouwproces , trouwsoftware en verschillende recepten, alleen ben ik er nog niet over uit welk bier ik wil gaan brouwen. Ik denk zelf aan een porter, stout of een IPA.

Brouwers maken wort, gist maakt bier. Ik raad je aan eerst te investeren in gecontroleerde vergisting. Temperatuur is een van de belangrijkste factoren die de eigenschappen van je Bier beïnvloeden.

Pakketbrouwen en de constatering dat de verschillende bieren steeds meer op elkaar gaan lijken qua smaak begrijp ik niet. Wat bedoel je hier mee?

Het echte brouwproces met de arsegan Easybrew. Wat is dat?   

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 17-08-2018 21:23 u »
Waarom zijn bieren van boven de 7% lastiger? Komt dat omdat je dan meer mout gaat gebruiken? Of is dat vanwege de gist?

Bij een zwaarder bier verloopt het filteren wat moeizamer. Het wort is viskeuzer en lastiger uit te spoelen.

Daarnaast heb je meer gist nodig en loop je eerder het risico dat je bier niet helemaal is uitgegist als je gaat bottelen omdat de nagisting slepend kan verlopen.

Een niet al te zwaar bier heeft daarom de voorkeur. Maar als je een zware RIS wilt brouwen met 11 à 12% houd ik je niet tegen. Het is jouw feestje...  ;)

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #8 Gepost op: 17-08-2018 21:51 u »
Bij een zwaarder bier verloopt het filteren wat moeizamer. Het wort is viskeuzer en lastiger uit te spoelen.

Daarnaast heb je meer gist nodig en loop je eerder het risico dat je bier niet helemaal is uitgegist als je gaat bottelen omdat de nagisting slepend kan verlopen.

Een niet al te zwaar bier heeft daarom de voorkeur. Maar als je een zware RIS wilt brouwen met 11 à 12% houd ik je niet tegen. Het is jouw feestje...  ;)

Thanx voor de tip :-) Komt allemaal vast goed; genoeg info te vinden hier op het forum!

Offline Marther

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 18-08-2018 02:42 u »
haicoterbeek, ik bedoel dat de bieren van de Arseganpakketten qua smaak over het algemeen hetzelfde karakter hebben in beginsel. niets mis mee, maar ik ben toe aan een nieuwe uitdaging.

De Arsegan Easybrew is een elektrische brouwketel, te koop bij Brouwmarkt.

Offline Marther

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 18-08-2018 02:43 u »

Ik zit zo'n beetje in dezelfde situatie Marther. Ik ga zondag voor het eerst moutbrouwen met de Easybrew 30. Gelukkig komt een ervaren brouwer meebrouwen :-). Wij gaan een wit biertje brouwen van 5,2%.

Ben benieuwd naar je ervaringen. Leuk!

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #11 Gepost op: 18-08-2018 06:43 u »
trouwsoftware
;D ;D ;D
Wat is daar lollig aan?
Je kunt Trouwhulp gebruiken, of Trouwvisie. Stuk voor stuk prima.

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #12 Gepost op: 18-08-2018 22:34 u »
Je vergeet Treersmith  >:D

Offline Marther

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 19-08-2018 00:42 u »
Je vergeet Treersmith  >:D
Ok, stelletje lolbroeken. de tekst is aangepast. weer on topic vanaf nu  :lol:

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #14 Gepost op: 19-08-2018 00:49 u »

Hou het simpel. Ga voor SMaSH.
1 Mout,
1 Hop,
Eenstaps maisch.

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #15 Gepost op: 19-08-2018 08:53 u »
Of als het je alleen om een grotere smaakvariatie gaat, kun je ook speciaalmouten "steepen" zoals de Amerikanen dat noemen.
Dit kan bijvoorbeeld door meer donkere mouten, die voor smaak en kleur worden toegevoegd, maar niet voor vergistbare suikers, in een zak in je warme wort te hangen. Een soort thee zetten dus.
Je kunt dan wel met extract brouwen en toch een nieuwe dimensie toevoegen, dit zou je als tussenstap kunnen proberen naar volmout brouwen. :brouwen:

Offline Marther

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 19-08-2018 13:42 u »
Hou het simpel. Ga voor SMaSH.
1 Mout,
1 Hop,
Eenstaps maisch.

Dit lijkt mij inderdaad het beste om mee te beginnen. welke moutsoort en/of hop zijn hier het meest geschikt voor? en bestaan hier recepten van?

Offline Thanatosti

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 19-08-2018 14:43 u »
Dit lijkt mij inderdaad het beste om mee te beginnen. welke moutsoort en/of hop zijn hier het meest geschikt voor? en bestaan hier recepten van?

Pale Ale malt lijkt me het beste hiervoor. Als je chique wilt doen Maris Otter Pale Ale malt.

Qua hop een lekkere citrus hop met aardig wat alfazuur zodat je deze als bitter en aromahop kunt gebruiken: Cascade, Citra, bijna elke andere C-hop. Dan wordt het dus een SMaSH IPA

Recept is vrij simpel meestal: éénstaps maisch op 66 a 67 graden. verschillende hopgiften op 60, 30 minuten en eventueel vlamuit/whirlpool en/of dryhoppen.

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #18 Gepost op: 19-08-2018 14:46 u »
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk12
Naam receptSMaSH Cascade
Brouwdatum19-08-2018
BiertypePale Ale (American)
Volume20,2 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)25 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Zutphen
10,51 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,500 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
beta-amylase65,0 °C1 min.60 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gCascadebellen5,5%60 min.20,4 IBU
25,0 gCascadebellen5,5%10 min.4,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist

Met Pilsener kan ook. Zelfde storting.
Citra als hop is ook lekker, maar door het hoge alfazuurgehalte, zou ik daar voor de bitterhop niet hoger mee gaan dan 15 gram.
Aromahop zelfde houden.

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #19 Gepost op: 22-08-2018 09:41 u »

Tags: