Gisten voor hoge vergistingstemperaturen

Gestart door Fractus, 17-08-2018 13:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fractus

Beste medebrouwers,

Het warme weer heeft het lastig gemaakt voor brouwers zonder gistkast met controleerbare temperatuur om bier te brouwen. Zelfs de temperatuur in de kelder is na de hittegolf ver boven de 20 graden gekomen en koelt niet zo snel weer af. Omdat het voor mij op het moment geen optie is om een gekoelde gistkast te plaatsen in de ruimte waar we vergisten, zoek ik een manier om toch lekkere brouwsels te maken.

Wie o wie heeft er suggesties voor gist-bierstijl combinaties die een goed en lekker bier opleveren bij een vergistingstemperatuur van rond de 25 graden? Het liefst droge gistsoorten in mijn geval, maar voor andere brouwers die meelezen zijn vloeibare gisten vast ook interessant. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!

Pim

Saison brouwen met de Belle Saison korrelgist van Danstar? Probeer die de eerste twee dagen enigzins te temperen tot 21-22 graden maar mag daarna gerust naar de 26-27 graden oplopen.

hans_nwk

Een saison met opkweek van Saison Dupont. Prachtige gist.

P3SM

Of een Kveik. Op 35 ºC geeft ie het mooiste resultaat! Had je tijdens de hittegolf gewoon in de huiskamer kunnen zetten!  :biersmile:

billiebob

Een saison natuurlijk. De echte hitte lijkt nu voorbij, dus ongecontroleerd vergisten zal vanaf nu eerder rond de 20-25 graden worden dan hoger. Voor de hitte van laatst is de M29 van Mangrove Jack heel goed. Die heeft het lekker tussen ongeveer 25 en 32 graden :)

haicoterbeek

Citaat van: billiebob op 17-08-2018  19:01 uEen saison natuurlijk. De echte hitte lijkt nu voorbij, dus ongecontroleerd vergisten zal vanaf nu eerder rond de 20-25 graden worden dan hoger. Voor de hitte van laatst is de M29 van Mangrove Jack heel goed. Die heeft het lekker tussen ongeveer 25 en 32 graden :)
Elke gist heeft het lekker bij die temperaturen.


billiebob

Citaat van: haicoterbeek op 17-08-2018  22:36 uElke gist heeft het lekker bij die temperaturen.
:degroeten:
Beetje jammer, die hypercorrectie. Zorgt alleen maar voor verwarring bij startende brouwers. Nergens voor nodig...

Jacques

Citaat van: billiebob op 17-08-2018  23:48 u:degroeten:
Beetje jammer, die hypercorrectie. Zorgt alleen maar voor verwarring bij startende brouwers. Nergens voor nodig...

Ik snap je reactie niet helemaal.
Het klopt namelijk dat elke gist sneller werkt bij een hogere temperatuur en ook meer gistingsnevenproducten geeft.

Eigenlijk had de vraag moeten zijn: welke bierstijlen bij hogere vergistingstemperaturen?
En dan komen we snel uit bij Belgische en Engelse bierstijlen.

billiebob

Ik merk wel vaker dat men hier op het forum moeite heeft om gericht vragen te beantwoorden.

Ja, vrijwel alle gisten zullen het prima 'doen' bij 30 graden. jullie hebben helemaal gelijk. Wat je er dan alleen ook even bij moet vertellen is dat je dan vrijwel altijd een gedrocht van een bier krijgt.

het is 100% waar wat hierboven wordt gezegd, maar het is totaal niet informatief voor de topicstarter en het zorgt alleen maar voor verwarring.



Als iemand vraagt: "ik sta op het punt om te bottelen met 80 gram suiker per liter, gaat dat goed?"

een 100% correct antwoord is: "ja hoor". alleen kun je dan mede verantwoordelijk zijn voor het feit dat iemand blind wordt.
Een nuttig antwoord is: "ik hoop dat je 8 gr/l bedoelt. met 80 gr/l krijg je gegarandeerd levensgevaarlijke handgranaten"


En daarbij komt: de vraag had helemaal niets anders moeten zijn. 'de vraag'  is datgene wat de topicstarter vraagt.

Maar dit is maar mijn bescheiden mening.

haicoterbeek

Citaat van: billiebob op 17-08-2018  23:48 u:degroeten:
Beetje jammer, die hypercorrectie. Zorgt alleen maar voor verwarring bij startende brouwers. Nergens voor nodig...
Sorry als ik met mijn opmerking bij jou een knop heb ingedrukt. En het is zeker niet mijn bedoeling verwarring te zaaien bij startende brouwers.

Mijn opmerking is bedoeld als advies om temperatuur gecontroleerd te vergisten. Het is een instrument om een bier te brouwen zoals jij het in gedachten hebt.
Het is de kunst gistcellen hun werk te laten doen bij de temperatuur die jij wenst. Niet waarbij de gist zich het lekkerste voelt.

Ongecontroleerd vergisten is altijd een zinloze bezigheid. Je stop er veel tijd, grondstoffen en energie in terwijl je maar moet afwachten wat het resultaat is. Een soort plug & pray. Een blikbrouwer die zijn vergistingstemperatuur kan controleren zal 100% zeker een beter bier produceren.

Wolter

Citaat van: haicoterbeek op 18-08-2018  08:46 uSorry als ik met mijn opmerking bij jou een knop heb ingedrukt. En het is zeker niet mijn bedoeling verwarring te zaaien bij startende brouwers.

Mijn opmerking is bedoeld als advies om temperatuur gecontroleerd te vergisten. Het is een instrument om een bier te brouwen zoals jij het in gedachten hebt.
Het is de kunst gistcellen hun werk te laten doen bij de temperatuur die jij wenst. Niet waarbij de gist zich het lekkerste voelt.

Ongecontroleerd vergisten is altijd een zinloze bezigheid. Je stop er veel tijd, grondstoffen en energie in terwijl je maar moet afwachten wat het resultaat is. Een soort plug & pray. Een blikbrouwer die zijn vergistings temperatuur kan controleren zal 100% zeker een beter bier produceren.

Het zou handig zijn deze uitleg er volgende keer bij te zetten om verwarring te voorkomen. Met alleen de zin die jij nu plaatste was het mij ook niet duidelijk dat bovenstaande boodschap er achter zat.

billiebob

Citaat van: haicoterbeek op 18-08-2018  08:46 uSorry als ik met mijn opmerking bij jou een knop heb ingedrukt. En het is zeker niet mijn bedoeling verwarring te zaaien bij startende brouwers.

Mijn opmerking is bedoeld als advies om temperatuur gecontroleerd te vergisten. Het is een instrument om een bier te brouwen zoals jij het in gedachten hebt.
Het is de kunst gistcellen hun werk te laten doen bij de temperatuur die jij wenst. Niet waarbij de gist zich het lekkerste voelt.

Ongecontroleerd vergisten is altijd een zinloze bezigheid. Je stop er veel tijd, grondstoffen en energie in terwijl je maar moet afwachten wat het resultaat is. Een soort plug & pray. Een blikbrouwer die zijn vergistings temperatuur kan controleren zal 100% zeker een beter bier produceren.
Ik snap je mening en je hebt helemaal gelijk hoor. Maar soms lijkt hier vergeten te worden dat er ook een hoop échte beginnende brouwers meelezen, die gewoon voor de lol eens een biertje willen brouwen. Bijvoorbeeld met een HEMA-pakketje of een startsetje van Brouwmarkt of zo.
Je kunt gewoon niet verwachten dat elke beginnende brouwer meteen investeert (qua geld en ruimte) in een opstelling om gecontroleerd te vergisten. Geef ze dus advies om het beste er uit te halen met de spullen die ze hebben.

Oftewel, als je denkt dat je twee weken lang de temperatuur in je rommelhok op 25+ graden kan houden, neem dan een saison. tussen 20 en 25? Neem dan een saison of een beetje andere stevige bovengister zoals S-05. hou er dan wel rekening mee dat je waarschijnlijk flink wat hogere alcoholen krijgt. Wordt het winter en is het dagenlang 18-20 graden in je hok? Mooi zo, dan kun je vrijwel alle bovengisters wel proberen!

Jacques

Citaat van: billiebob op 18-08-2018  00:28 uIk merk wel vaker dat men hier op het forum moeite heeft om gericht vragen te beantwoorden.

Ja, vrijwel alle gisten zullen het prima 'doen' bij 30 graden. jullie hebben helemaal gelijk. Wat je er dan alleen ook even bij moet vertellen is dat je dan vrijwel altijd een gedrocht van een bier krijgt.

het is 100% waar wat hierboven wordt gezegd, maar het is totaal niet informatief voor de topicstarter en het zorgt alleen maar voor verwarring.



Als iemand vraagt: "ik sta op het punt om te bottelen met 80 gram suiker per liter, gaat dat goed?"

een 100% correct antwoord is: "ja hoor". alleen kun je dan mede verantwoordelijk zijn voor het feit dat iemand blind wordt.
Een nuttig antwoord is: "ik hoop dat je 8 gr/l bedoelt. met 80 gr/l krijg je gegarandeerd levensgevaarlijke handgranaten"


En daarbij komt: de vraag had helemaal niets anders moeten zijn. 'de vraag'  is datgene wat de topicstarter vraagt.

Maar dit is maar mijn bescheiden mening.

Een vraag goed stellen is net zo moeilijk als een vraag goed beantwoorden.
De laatste tijd zijn meerdere vragen gesteld die net wat anders hadden moeten luiden. Een voorbeeld daarvan is de vraag waarom een laag alcoholgehalte gehaald wordt terwijl het eigenlijk gaat om het brouwzaalrendement. Ja, je krijgt een lager alcoholisch bier als het rendement tegenvalt, maar dat is geen gevolg van een slechte vergisting die de vraag deed vermoeden.

Goed lezen is ook een kunst...
Door mij was geschreven dat als je op een hoge temperatuur vergist je meer vergistingsproducten krijgt. Ik heb daarbij niet geschreven dat dit ook te veel kan zijn. Het is niet mogelijk om steeds naar aanleiding van een vraag alle kennis van het forum in een antwoord te gieten. Daarvoor is het brouwproces te complex en het is de vraag of je met een heel lang antwoord het goede antwoord geeft op de vraag die leeft bij de vragensteller.


Het zijn vooral Belgische bieren die zich kenmerken door veel vergistingsnevenproducten. Vandaar het advies om dergelijke bieren te brouwen. Jij doet de suggestie om een saison te brouwen en dat past prima binnen dat advies.

Volgens mij zijn we het met elkaar eens en zeggen we hetzelfde.



Overigens: als het zo heet is als de afgelopen periode en je beschikt niet over een temperatuurgecontroleerde gistvat kun je beter niet brouwen. In het verleden werd toen men geen beschikking had over koelmachines niet gebrouwen in de zomer.

El Pastor Belga (MaJa)

Het kan ook zijn dat er iemand een vraag stelt over alcoholgehalte, en dat dit volgens de gevorderde thuisbrouwer eigenlijk een vraag over brouwzaalrendement had moeten zijn. Maar de niet zo gevorderde beginneling thuisbrouwer weet wel wat alcohol is maar brouwzaalrendement heeft die nog niet van gehoord... Is dat dan een reden om die persoon af te zeiken?
Verdraagzaam zijn is ook een kunst...



Jacques

Citaat van: MaJa op 18-08-2018  16:50 uHet kan ook zijn dat er iemand een vraag stelt over alcoholgehalte, en dat dit volgens de gevorderde thuisbrouwer eigenlijk een vraag over brouwzaalrendement had moeten zijn. Maar de niet zo gevorderde beginneling thuisbrouwer weet wel wat alcohol is maar brouwzaalrendement heeft die nog niet van gehoord... Is dat dan een reden om die persoon af te zeiken?
Verdraagzaam zijn is ook een kunst...

Het is geen kwestie van afzeiken maar de weg wijzen...

Oscar

Citaat van: Fractus op 17-08-2018  13:31 uOmdat het voor mij op het moment geen optie is om een gekoelde gistkast te plaatsen in de ruimte waar we vergisten,

Ken je het princiepe van een waterbad?  :brouwen: ^-^ :)

haicoterbeek

Citaat van: Oscar op 18-08-2018  23:53 uKen je het princiepe van een waterbad?  :brouwen: ^-^ :)
Ja dat is een goeie Oscar. Het hoeft niet meteen een aangepaste koelkast te zijn om je temperatuur te beïnvloeden.

Met een beetje aandacht is er veel mogelijk. Daar zijn ondertussen voorbeelden genoeg van besproken op dit forum.



Fractus

Bedankt voor jullie reacties. Ik weet dat een gecontroleerde temperatuur veel beter is, maar zoals ik eerder al aangaf is dit op het moment geen optie. Niet door geldgebrek of een tekort aan (klus)enthousiasme, maar door andere, praktische, bezwaren.

Als ik het goed begrijp is de Saison een bierstijl die goed combineert met hoge vergistingstemperaturen, bedankt voor de tip!

Nu hebben typische Belgische bieren, (zwaar) blond, tripel en quadrupel ook soms een redelijke hoeveelheid hogere alcoholen. Iemand nog een suggestie voor gisten die bij, zeg, 23-25 graden, niet al te veel hogere alcoholen produceren? Ik gebruik nu vaak de Mangrove Jack M31 en M47, en de Danstar Nottingham, soms de S-05. Heb het idee dat die laatste wat cleanere bieren geeft.

Jacques

Citaat van: Fractus op 19-08-2018  17:14 uIk gebruik nu vaak de Mangrove Jack M31 en M47, en de Danstar Nottingham, soms de S-05. Heb het idee dat die laatste wat cleanere bieren geeft.

Ik denk dat je in plaats van S-05 US-05 bedoelt. Die gist geeft inderdaad wat cleanere bieren.

Fractus

Citaat van: Jacques op 19-08-2018  17:18 uIk denk dat je in plaats van S-05 US-05 bedoelt. Die gist geeft inderdaad wat cleanere bieren.

Je hebt gelijk, de US-05!

breda82

Laatst ook een saison gebrouwen met lemongrass. Gebruik gemaakt van een simpel recept en vergist met de belle saison. Heerlijk frisse droge doordrinker geworden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.