Puro San laat veel schuim achter

Gestart door rickvl, 16-08-2018 20:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rickvl

Het is zover, ik kan mijn eerste bier gaan bottelen.
Ik heb vorige week mijn flesjes gereinigd met Puro Caustic en daarna gespoeld met water.
Zojuist heb ik met de Avvinatore de flesjes met Puro San gespoeld.
Dit moet met 15-25 ml op 10 liter. de avvinatore is iets meer dan een liter en dat is vrij lastig afmeten. Ik heb ongeveer 3ml Puro San erin gedaan.
Nu kwam er erg veel schuim vrij tijdens het spoelen en in de flesjes zitten nu nog wat belletjes.
Ook de mond van sommige flesjes zit vol schuim.
(Zie afbeeldingen, zijn een kwartslag gedraaid door Tinypic.com...)
Is dit een probleem? Of moet ik gewoon even wachten tot het droog is en dan lekker bottelen?
Alvast bedankt!



foz


rickvl

Zo. Daar staan ze :) Mijn aller eerste batch.

rickvl

Uit angst voor exploderende flessen en omdat ik niet wist hoe vol ik ze moet doen heb ik ze wat minder vol gedaan dan 'normale' bierflesjes. Wat kan hier het gevolg van zijn? Alleen wat minder sissen bij het openen of heeft het ook effect op de smaak?

BrouwMark

Star San doet dat. Niet bang van zijn en gewoon doen wat je doet. Je leert het vanzelf negeren en accepteren, of zoals ze inderdaad zelf zeggen: dont fear the foam!

Flesjes vooral vol genoeg vullen, dat scheelt weer zuurstofinslag. Proost, op je eerste batch!

Easywoods

Citaat van: rickvl op 16-08-2018  23:32 uUit angst voor exploderende flessen en omdat ik niet wist hoe vol ik ze moet doen heb ik ze wat minder vol gedaan dan 'normale' bierflesjes. Wat kan hier het gevolg van zijn? Alleen wat minder sissen bij het openen of heeft het ook effect op de smaak?

Volgende keer de kopruimte niet meer groter laten, bij grotere kopruimte wordt de druk hoger...  :biersmile:

rickvl

Citaat van: Easywoods op 17-08-2018  00:11 ubij grotere kopruimte wordt de druk hoger...  :biersmile:
Hmm die snap ik niet. Ik dacht als ik meer ruimte laat zit er dus minder bier in waardoor er vanzelfsprekend minder druk opgebouwd kan worden. En daarnaast is er meer ruimte voor de druk. Als je de helemaal vol doet (2 cm onder dop) heb je toch juist meer druk?

Easywoods

Citaat van: rickvl op 17-08-2018  01:30 uHmm die snap ik niet. Ik dacht als ik meer ruimte laat zit er dus minder bier in waardoor er vanzelfsprekend minder druk opgebouwd kan worden. En daarnaast is er meer ruimte voor de druk. Als je de helemaal vol doet (2 cm onder dop) heb je toch juist meer druk?

Citaat van: Jacques op 29-04-2012  18:30 uBij meer vrije ruimte in de fles kan er meer koolzuurgas expanderen. Het gevolg is dat de knal veel heftiger is met alle mogelijke gevolgen van dien.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,20048.msg298283.html#msg298283

jaapz

Bovendien krijg je punt aftrek op competities als je te laag gevuld hebt  :huilen:

Dirtbag

Citaat van: rickvl op 17-08-2018  01:30 uHmm die snap ik niet. Ik dacht als ik meer ruimte laat zit er dus minder bier in waardoor er vanzelfsprekend minder druk opgebouwd kan worden. En daarnaast is er meer ruimte voor de druk. Als je de helemaal vol doet (2cm onder dop) heb je toch juist meer druk?

De druk ontstaat niet veel verschil in, echter de hoeveelheid energie in de fles wel.

Stel de druk is 3 bar in de fles. Nu heb je twee cm kopruimte, laten we het 5 ml noemen. 3 bar houdt in dat je in 5 ml ruimte een hoeveelheid lucht hebt die na openen 20 ml ruimte in wil nemen. Zodra je de dop dus omtrekt wil er 15 ml passeren en de druk daalt snel. PSSST, (ahh lekker biertje)

Nu heb je de fles gevuld met 6 cm kopruimte. Fles is conisch in de nek dus dit zal al richting de 25 ml gaan. Je hebt nog steeds 3 bar. Bij openen wil er nu dus 75 ml passeren in zeer korte tijd. Resultaat is dat de druk minder snel daalt en als je de dop niet vast hebt dat deze wil vertrekken. Tevens krijg je een sterkere schokgolf door je bier heen, hetgeen meer CO2 laat loskomen en hoppa, je bier schuimt over de fles heen.

Kleren vies, witte stoffen bank vies, partner over de zeik, einde brouwhobby ;)

(ik heb trouwens de volumes intussen even gemeten)

db

hansHalberstadt

Citaat van: rickvl op 16-08-2018  23:32 uUit angst voor exploderende flessen en omdat ik niet wist hoe vol ik ze moet doen heb ik ze wat minder vol gedaan dan 'normale' bierflesjes. Wat kan hier het gevolg van zijn? Alleen wat minder sissen bij het openen of heeft het ook effect op de smaak?
De vulhoogte heeft geen enkele invloed op de kans op exploderende flessen, mits er nog wel minimaal wat ruimte over is bv 1 cm als je een flesje maar deels vult heeft dat wel als nadeel dat er meer zuurstof inzit die de gist dan gaat verbruiken tijdens de nagisting. Dat levert smaakafwijkingen op in het extreme geval, als je het flesje bv maar half zou vullen. Grootste nadeel van deels vullen is echter dat in geval van explosie het effect veel groter is omdat gecomprimeerd gas veel meer explosieve energie heeft dan bier, immers gas zet uit als de fles barst en dan vliegen de scherven met meer energie in de rondte.

Je kunt een fles je dus het beste vullen tot 1 a 2 cm onder de rand.

rickvl

Bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik wat mee. Volgende keer ga ik gewoon normaal vullen, 2 cm onder de dop.
Ik heb 2 dagen na het bottelen een flesje geopend en merkte dat het inderdaad heel erg schuimde. Toen al  ::)
over een paar dagen maak ik er weer een open en kijk hoe dat gaat. Als er erg veel koolzuur op zit zet ik alles koud.
Nog een vraagje, hoe lang duurt gemiddeld de gisting op fles? Oftewel na hoe lang weet ik dat ze niet meer gaan exploderen  ;D
Het staat nu veilig in plastic bakken en ik wil liever niet dat er een in de koelkast ontploft.

billiebob

ik dacht er nooit over na, maar sinds ik me heb ingelezen over de bommetjes, ben ik er toch ook best angstig voor geworden. ik ga gewoon na 4 dagen op fles er eentje open maken. als het dan een suf pufje is, doe ik er na 8 dagen nog een etc. als hij na 4 (of 8 ) dagen een gusher geeft, dan zet ik alles koud en wip ik daarna al mijn doppen een beetje los. op die manier heb je het redelijk onder controle, denk ik.

Ik ga er vanuit dat ja na 4 dagen sowieso nog geen bommetjes hebt, of je moet wel een enorme fout gemaakt hebben... Ook een goede kans om de bierontwikkeling (smaak, helderheid, etc) te volgen!

rickvl

Citaat van: billiebob op 20-08-2018  23:56 uals hij na 4 (of 8 ) dagen een gusher geeft, dan zet ik alles koud en wip ik daarna al mijn doppen een beetje los. op die manier heb je het redelijk onder controle, denk ik.
Dat loswippen van de doppen heb ik vaker gelezen. Hoe doe je dat? Want als er eenmaal een (kleine) opening is gaat uiteindelijk toch alle druk/koolzuur weg? Of zet je ze weer vast met het kroonkurk apparaat?

Barmosa

Wat de concentratie van Star San in de avinnatore betreft, wanneer je een bottelvat gebruikt is het sowieso verstandig deze even met een Star San oplossing te spoelen, rond de 8 liter water en ~5ml Star San en dan via het kraantje of gewoon bottelvat kieperen en wat in je avinnatore laten lopen. :D

billiebob

Citaat van: rickvl op 21-08-2018  00:40 uDat loswippen van de doppen heb ik vaker gelezen. Hoe doe je dat? Want als er eenmaal een (kleine) opening is gaat uiteindelijk toch alle druk/koolzuur weg? Of zet je ze weer vast met het kroonkurk apparaat?
ja, gewoon de dop een beetje liften met een opener en na het ontluchten meer aandrukken. en als je hem er per ongeluk helemaal aftrekt, gewoon een nieuwe dop erop :)

TeVeHa

Met welk apparaat doe je de kroonkurken erop? Ik vind ze namelijk stevig ingedeukt in vergelijking met die van mij. Mvg

rickvl


CeesM

Citaat van: rickvl op 21-08-2018  09:07 uDeze: https://www.brouwmarkt.nl/onze-producten/bierbrouwen/bier-bottelen-bier-tappen/kroonkurkapparaten/kroonkurkapparaat-luxe-gestanste-koppen-26-29mm.html

Heeft 2 standen. Misschien de verkeerde gebruikt..
Dat lijkt me onmogelijk. Als je de 29 mm kop hebt gebruikt blijven je kroonkurken losjes er op zitten.
Die deukjes had ik met zo'n handapparaat ook bij flesjes met een kortere rand om de hals. Die moest je dan extra aandrukken.
Ik heb nu zo'n tafelmodel (Lisa meen ik) van Brouwmarkt, die werkt perfect.

billiebob

Citaat van: billiebob op 20-08-2018  23:56 uik dacht er nooit over na, maar sinds ik me heb ingelezen over de bommetjes, ben ik er toch ook best angstig voor geworden. ik ga gewoon na 4 dagen op fles er eentje open maken. als het dan een suf pufje is, doe ik er na 8 dagen nog een etc. als hij na 4 (of 8 ) dagen een gusher geeft, dan zet ik alles koud en wip ik daarna al mijn doppen een beetje los. op die manier heb je het redelijk onder controle, denk ik.

Ik ga er vanuit dat ja na 4 dagen sowieso nog geen bommetjes hebt, of je moet wel een enorme fout gemaakt hebben... Ook een goede kans om de bierontwikkeling (smaak, helderheid, etc) te volgen!
Gedverderrie, wat een stom idee van mezelf  :D

Een saison met zeer weinig koolzuur, nog geen schuimvorming, nog lang niet 'clean' in de mond en nog zoet door grotendeels onvergiste bottelsuiker... De 8 dagen stap sla ik over en de volgende fles open ik óver 8 dagen...

Alles voor de wetenschap  :P

Easywoods

Citaat van: billiebob op 23-08-2018  20:53 uGedverderrie, wat een stom idee van mezelf  :D

Een saison met zeer weinig koolzuur, nog geen schuimvorming, nog lang niet 'clean' in de mond en nog zoet door grotendeels onvergiste bottelsuiker... De 8 dagen stap sla ik over en de volgende fles open ik óver 8 dagen...

Alles voor de wetenschap  :P

Hahaha, 4 dagen kan ook niet anders maar daar ben je nu ook achter... komt vanzelf goed maar kost iets meer tijd  ;) :duimop:

Joreb

Citaat van: rickvl op 16-08-2018  20:40 uHet is zover, ik kan mijn eerste bier gaan bottelen.
Ik heb vorige week mijn flesjes gereinigd met Puro Caustic en daarna gespoeld met water.
Zojuist heb ik met de Avvinatore de flesjes met Puro San gespoeld.
Dit moet met 15-25 ml op 10 liter. de avvinatore is iets meer dan een liter en dat is vrij lastig afmeten. Ik heb ongeveer 3ml Puro San erin gedaan.
Nu kwam er erg veel schuim vrij tijdens het spoelen en in de flesjes zitten nu nog wat belletjes.
Ook de mond van sommige flesjes zit vol schuim.
(Zie afbeeldingen, zijn een kwartslag gedraaid door Tinypic.com...)
Is dit een probleem? Of moet ik gewoon even wachten tot het droog is en dan lekker bottelen?
Alvast bedankt!




Ik zie geen plaatjes  ;)

Pas op met teveel schoonmaken! Schoon is schoon!

Cleanen flessen met Caustic beetje mee oppassen! (caustic = caution!)

Goed zorgvuldig uitspoelen is nodig hierna! Meestal doe ik net voor het bottelen goed schoon maken van de flessen met alleen water (om goed de schoonmaaktroep te verwijderen)

Sander van Dijk

Citaat van: Easywoods op 23-08-2018  20:57 uHahaha, 4 dagen kan ook niet anders maar daar ben je nu ook achter... komt vanzelf goed maar kost iets meer tijd  ;) :duimop:
Hoeft niet hoor. In het begin was ik reuze ongeduldig en heb ik na 1,5 dag al wel eens een flesje open getrokken en daar zat toen al volop koolzuur in. De hergisting kan soms heel snel gaan. Hangt vooral van de fitheid van de gist af. Dit was ook geen zwaar bier. Bij zwaardere bieren zal dit sowieso wel wat langer duren.

billiebob

Ik heb het enerzijds gedaan vanwege de angst voor bommetjes. Volgens mij heb ik lang genoeg gewacht, maar het is een saison en die kunnen rare dingen doen. Maar het lijkt nu in ieder geval mee te vallen :)

Daarnaast kan ik nu de ontwikkeling van het bier volgen. Ik weet nu wat er met een bier gebeurt (of eigenlijk wat er juist nog niet is gebeurt) als je het niet genoeg tijd geeft om te rijpen.

Over mijn voorlaatste bier was ik na 3 weken op fles ook nog niet te spreken, maar nu na 3 maanden is hij veel beter.
Ik weet nu precies wat men bedoelt met een 'cleane' smaak :)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.