Even voorstellen: Willem

Gestart door WLigtenberg, 16-08-2018 18:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WLigtenberg

Ik ben Willem, 36 jaar, data scientist van beroep met een opleiding biomedische technologie, woon zowat om de hoek bij Jacques, maar hij is niet de reden dat ik begonnen ben met brouwen.
Ik wilde dit al wat langer, maar de totale kosten weerhielden mij er altijd van.
In ons vorige huis hadden we peren- en appelbomen en dus ook in een keer veel appels en peren. Toen ben ik dus maar begonnen met cider maken. Dat was op zich zeer makkelijk beginnen. Maar met cider kun je niet zoveel variƫren.

Ik ben vorige week begonnen met mijn eerste brouwsel, wel meteen starten met mout. Extract brouwen vind ik persoonlijk niet zo interessant. Het gaat me juist om het "vakmanschap".
Verder maak ik expres kleine volumes, mijn eerste was iets kleiner uitgevallen, ik mikte op 5L en het werd 4.5L. Dus ik wil iets groter, maar veel meer dan 7-9 L hoeft van mij (nog) niet.

Qua bier juist ook veel interesse om dingen te brouwen die hier in NL niet zo gangbaar zijn, bijvoorbeeld de Britse ales. Ik kan de wat lagere alcohol wel waarderen.

Apparatuur:
inductieplaat + pan
koelkast met inkbird
software: BrewTarget (open source brouw tool)

Op zoek naar een goede manier om te filteren, rekening houdend met mijn kleine volumes.

Edit:
Whahaha, gewoon mijn leeftijd verkeerd opschrijven  :proost:

Jacques

Welkom Willem op het forum.

Alweer een hobbybrouwer meer in Loon op Zand. In het boek Bierbrouwen voor dummies dat nu gedrukt wordt en over een week of twee in de boekhandel verkrijgbaar is besteed ik de nodige aandacht aan verschillende filtermogelijkheden. Filteren kan eenvoudig en hoeft niet veel te kosten.

Heb je belangstelling om lid te worden van De Roerstok? Er is een carpool naar Tilburg-Noord zodat je maar zo nu en dan hoeft te rijden. Dat is wel zo fijn.

Easywoods

Citaat van: WLigtenberg op 16-08-2018  18:16 uIn ons vorige huis hadden we peren- en appelbomen en dus ook in een keer veel appels en peren. Toen ben ik dus maar begonnen met cider maken. Dat was op zich zeer makkelijk beginnen. Maar met cider kun je niet zoveel variĆ«ren.

Welkom Willem, die cider skills zijn nooit weg, zoek maar eens op Graff of Graf... Erg lekker ciderbier  :proost:

https://www.homebrewersassociation.org/how-to-brew/how-to-make-graf-a-cider-beer-hybrid/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.