Koel-vrieskast ombouwen

Gestart door Ger Snopkowski, 15-08-2018 19:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ger Snopkowski

Vandaag een 2der hans koel-vrieskast gekocht voor een leuke prijs.

Nu wil ik deze ombouwen met de volgende onderdelen
TCS-1000

Verwaeming

Thermokoppel


Nu lukt het me wel om die in te bouwen maar mijn vraag is of iemand kennis van zaken heeft of het mogelijk is zo in te bouwen dat ik de vrieskast nog als vriezer kan gebruiken en zo ja hoe ik dat moet doen.
Opm: De combi heeft maar 1 compressor.
         De vrieskast is niet apart in te stellen.

Heisenberg

Het zal heus wel gaan maar die vriezer zal ook 24/7 meebrullen.
Ik zelf was voor een gewone koelkast gegaan. Die koop je ook voor ¨weinig¨ op Marktplaats.

Pieter1954

Ik heb zelf ook laatst zo'n combinatie met één compressor gekocht.
Het gaat je niet lukken om de vriezer te laten werken als de koeling niet  werkt en moet verwarmen.
Als het constant warm weer is en de koeling werkt doet de vriezer het ook wel maar het blijft risky.

emiel1

Koelkast permanent aan, flink verwarmingselement er in en alleen de verwarming laten regelen door de temperatuurcontroller  :proost:

(Wanneer de energierekening komt: ik ben onschuldig! )

Ger Snopkowski

Citaat van: emiel1 op 15-08-2018  22:25 uKoelkast permanent aan, flink verwarmingselement er in en alleen de verwarming laten regelen door de temperatuurcontroller  :proost:

(Wanneer de energierekening komt: ik ben onschuldig! )

Dat kan ik ook op 2 vingers uitrekenen Ha Ha


Ger Snopkowski

Citaat van: Heisenberg op 15-08-2018  20:05 uHet zal heus wel gaan maar die vriezer zal ook 24/7 meebrullen.
Ik zelf was voor een gewone koelkast gegaan. Die koop je ook voor ¨weinig¨ op Marktplaats.

Deze was ook maar 35 euro en werkt nog prima.
(hebben jullie nu ook die reclame van Bang good waar ik die onderdelen besteld heb of zie ik die alleen)  :weetniet:

Heisenberg

Citaat van: Ger Snopkowski op 16-08-2018  01:35 uDeze was ook maar 35 euro en werkt nog prima.
(hebben jullie nu ook die reclame van Bang good waar ik die onderdelen besteld heb of zie ik die alleen)  :weetniet:
Je bedoelt foto´s die erbij staan neem ik aan?

biertje

Ger, lekker ventje, niks mis mee. Boeiend dat die vriezer mee loeit, kan je weer mooi hop en soep invriezen. Succes en de groeten.

Dirtbag

Ik snap niet waar je het thermokoppel voor hebt? De STC heeft zijn eigen thermometer een NTC (huppeldepuppel dingetje) een willekeurige thermokoppel kun je dus niet direct aansluiten op een STC.

Betreffende het vriesgedeelte, tsja, zonde van de ruimte, bij de meeste brouwsels wordt de koeling niet voldoende gebruikt om het vriesgedeelte bruikbaar te maken. Je kan er dus niet op vertrouwen dat als je er hop of soep in legt dat de hop goed bewaard wordt of de soep niet gaat leven.

Je gaat het echter wel koelen dus verspil je energie.

Als je dit nu hebt, gewoon hiermee werken, als je tzt een keer een nieuwe gaat halen zou ik er voor kiezen om zonder vriesgedeelte te werken.


Ik bedenk nu trouwens, als je de deuren van de koelkast en het viesgedeelte afhaalt en dan laat aansluiten op een eigengebouwde koelcel je wel een aanzienlijk formaat koeling kunt maken. Wel een pukkel werk die veel ruimte in gaat nemen dan.



db

Ger Snopkowski

Citaat van: Heisenberg op 16-08-2018  13:41 uJe bedoelt foto´s die erbij staan neem ik aan?

Nee in de banners van de site. Als ik op het forum kom zie ik reclame van de zaak waar ik het besteld heb. Dus vroeg ik me af of jullie die ook krijgen.


Ger Snopkowski

Citaat van: Dirtbag op 16-08-2018  17:19 uIk snap niet waar je het thermokoppel voor hebt? De STC heeft zijn eigen thermometer een NTC (huppeldepuppel dingetje) een willekeurige thermokoppel kun je dus niet direct aansluiten op een STC.

Betreffende het vriesgedeelte, tsja, zonde van de ruimte, bij de meeste brouwsels wordt de koeling niet voldoende gebruikt om het vriesgedeelte bruikbaar te maken. Je kan er dus niet op vertrouwen dat als je er hop of soep in legt dat de hop goed bewaard wordt of de soep niet gaat leven.

Je gaat het echter wel koelen dus verspil je energie.

Als je dit nu hebt, gewoon hiermee werken, als je tzt een keer een nieuwe gaat halen zou ik er voor kiezen om zonder vriesgedeelte te werken.


Ik bedenk nu trouwens, als je de deuren van de koelkast en het viesgedeelte afhaalt en dan laat aansluiten op een eigengebouwde koelcel je wel een aanzienlijk formaat koeling kunt maken. Wel een pukkel werk die veel ruimte in gaat nemen dan.



db

Wat betreft het thermokoppel stond er bij dat die vaak mee gekocht werd en dacht een voor reserve is nooit weg en koste maar 2.50 euro.

Met het vriesvak was wilde ik Hop bewaren en ijs maken om het wort te koelen
Maar jou idee is eigenlijk ook niet zo slecht

Heisenberg

Citaat van: Ger Snopkowski op 16-08-2018  17:32 uMet het vriesvak was wilde ik Hop bewaren en ijs maken om het wort te koelen
Je hebt een Brewferm elektrische brouwketel. Hoe denk je die te gaan koelen dan? Ik zou investeren in een spiraal- of platenkoeler.

emiel1

Citaat van: Ger Snopkowski op 16-08-2018  17:20 unee in de banners van de site. Als ik op het forum kom zie ik reclame van de zaak waar ik het besteld heb. Dus vroeg ik me af of jullie die ook krijgen.


Dat is retargeting, dat krijg jij alleen te zien. Ze hopen dat je nog meer koopt ;)

Ger Snopkowski

Citaat van: Heisenberg op 16-08-2018  18:11 uJe hebt een Brewferm elektrische brouwketel. Hoe denk je die te gaan koelen dan? Ik zou investeren in een spiraal- of platenkoeler.

Ik ga koelen na het uitfilteren van de hop. Dan heb ik alles in een gistemmer die ik in de eerste 50-60 graden koel in water met ijs. (Daar ik nog geen goede koeler heb)
Die ik dan verder koel in de koelkast tot 25 graden

Dirtbag

Persoonlijk kan ik je van harte aanraden om een spiraalkoeler of een tegenstroomkoeler aan te schaffen in plaats van je gehele batch met ijs en een koelkast te koelen. Je smaakpupillen en het gebruiksgemak zullen je dankbaar zijn :)

db

Heisenberg

Citaat van: Dirtbag op 20-08-2018  11:44 uPersoonlijk kan ik je van harte aanraden om een spiraalkoeler of een tegenstroomkoeler aan te schaffen in plaats van je gehele batch met ijs en een koelkast te koelen. Je smaakpupillen en het gebruiksgemak zullen je dankbaar zijn :)

db
Ik zou ook niet gaan lopen leuren. Je kunt ook zelf een spiraalkoeler maken. Ben je voor een paar tientjes klaar.

Koen S

Citaat van: Ger Snopkowski op 20-08-2018  09:58 uIk ga koelen na het uitfilteren van de Hop. Dan heb ik alles in een gistemmer die ik in de eerste 50-60 graden koel in water met ijs. (Daar ik nog geen goede koeler heb)
Die ik dan verder koel in de koelkast tot 25 graden
Dat is de omgekeerde wereld. Je moet eerst koelen en dan pas filteren, dan ben je van de hop én de eiwittrub af, die bezinkt namelijk pas na koeling. Ik koel met een spiraalkoeler tot pakweg 30°C, laat de ketel dan een uurtje staan en daarna filter ik met een hevelfilter. Daarna koel ik verder in de koelkast tot de gewenste temperatuur.

Koen S

Gewenste temperatuur = ondergrens van de gebruikte gist.

Ger Snopkowski

Citaat van: Koen S op 20-08-2018  13:13 uDat is de omgekeerde wereld. Je moet eerst koelen en dan pas filteren, dan ben je van de hop én de eiwittrub af, die bezinkt namelijk pas na koeling. Ik koel met een spiraalkoeler tot pakweg 30°C, laat de ketel dan een uurtje staan en daarna filter ik met een hevelfilter. Daarna koel ik verder in de koelkast tot de gewenste temperatuur.

Op mijn schema stond "hop uitfilteren en dan koelen" En er was niet veel te filteren daar ik een hop zakje gebruikte.

Het bier is inmiddels klaar en ben zeer tevreden wat kleur, helderheid en smaak betreft. En anderen die geproefd hebben vonden het allemaal heel goed.


Ger Snopkowski

Wat betreft die koeler: die ga ik zeker aanschaffen of maken maar wil even kijken en bedenken wat het beste is.  :biersmile:

Neetje

Citaat van: Koen S op 20-08-2018  13:13 uDat is de omgekeerde wereld. Je moet eerst koelen en dan pas filteren, dan ben je van de hop én de eiwittrub af, die bezinkt namelijk pas na koeling. Ik koel met een spiraalkoeler tot pakweg 30°C, laat de ketel dan een uurtje staan en daarna filter ik met een hevelfilter. Daarna koel ik verder in de koelkast tot de gewenste temperatuur.

Mee eens. Daarom gebruik ik een spiraalkoeler.

Vele platenkoeler-gebruikers gaan van kook meteen naar gistvat. Dan ligt het anders.

CeesM

Citaat van: Heisenberg op 20-08-2018  12:16 uIk zou ook niet gaan lopen leuren. Je kunt ook zelf een spiraalkoeler maken. Ben je voor een paar tientjes klaar.
Door de enorm gestegen koperprijs is het zelfmaken niet meer rendabel. Voor het zelfde geld en moeite kan je beter een kant en klare RVS koelspiraal kopen. ;)

Ger Snopkowski

Citaat van: Neetje op 30-08-2018  19:53 uMee eens. Daarom gebruik ik een spiraalkoeler.

Vele platenkoeler-gebruikers gaan van kook meteen naar gistvat. Dan ligt het anders.

Inmiddels een spiraalkoeler gekocht.

Nu heb ik met een paar brouwers gesproken wat betreft uitfilteren van hop voor het koelen.
Volgens de meeste maakt het niet veel uit al is het verstandig is te filteren voor dat je koelt met een platen koeler.

snowdog2006

Citaat van: Ger Snopkowski op 31-08-2018  13:57 uInmiddels een spiraal koeler gekocht.

Nu heb ik met een paar brouwers gesproken wat betreft uitfilteren van hop voor het koelen.
Volgens de meeste maakt het niet veel uit al is het verstandig is te filteren voor dat je koelt met een platen koeler.

Wat bedoel je met filteren en dan koelen? Je kan toch gewoon whirlpoolen en dan hoppa rechtstreeks het wort in het gistvat? Evt nog een vergiet bij de uitloop en gaan.

Ger Snopkowski

Citaat van: snowdog2006 op 31-08-2018  15:11 uWat bedoel je met filteren en dan koelen? Je kan toch gewoon whirlpoolen en dan hoppa rechtstreeks het wort in het gistvat? Evt nog een vergiet bij de uitloop en gaan

Ik heb gemerkt dat als je hoppellets gebruikt er best veel nog rondzweeft. Dat ik dan nog uit filter naar het gistvat in.
Het kan natuurlijk zijn als ik nu met een spiraalkoeler eerst koel alles uitzakt.
 

Heisenberg

Citaat van: Ger Snopkowski op 01-09-2018  01:53 uIk heb gemerkt dat als je hop pellets gebruikt er best veel nog rondzweeft. Dat ik dan nog uit filter naar het gistvat in.
Het kan natuurlijk zijn als ik nu met een spiraal koeler eerst koel alles uitzakt.
Je kunt ook hopzakjes of een hopspider gebruiken, dan heb je dat probleem ook niet.

Ger Snopkowski

Koeler nu gebruikt bij het volgende bier. Daar de korste slang 15 meter was heb ik een gedeelte in een emmer gerold (toevoer) en deze emmer met water en ijs gevuld.
Dit ging super snel met weinig water. De koeler heb ik deze keer in de Brew Monk (nieuw) en daarna pas alles in het gistvat  gedaan.

Heisenberg

Citaat van: Ger Snopkowski op 05-09-2018  12:34 uKoeler nu gebruikt bij het volgende bier. Daar de korste slang 15 meter was heb ik een gedeelte in een emmer gerold (toevoer) en deze emmer met water en ijs gevuld.
Dit ging super snel met weinig water. De koeler heb ik deze keer in de Brew Monk (nieuw) en daarna pas alles in het gistvat  gedaan.
En ging dat goed? Ja hè? Mooi man! Had je koeler ook 10 minuten voor het einde van de kooktijd in de ketel gezet? Dan wordt ie meteen gesteriliseerd.

Ik heb ook een BrewMonk. Bevalt prima.

Ger Snopkowski

Citaat van: Heisenberg op 05-09-2018  13:29 uEn ging dat goed? Ja hè? Mooi man! Had je koeler ook 10 minuten voor het einde van de kooktijd in de ketel gezet? Dan wordt ie meteen gesteriliseerd.

Ik heb ook een BrewMonk. Bevalt prima.

Nee dat heb ik niet gedaan maar gewoon ontsmet maar is wel een idee  :brouwen:
Mijn temperatuur regeling van de elect. brouwketel werkte niet goed maar waar ik hem gekocht heb daar zijn ze met vakantie (i.v.m. garantie).
En aangezien ik natuurlijk niet kan wachten heb ik die BrewMonk maar gekocht.  :groots: :proost:

Heisenberg

Citaat van: Ger Snopkowski op 06-09-2018  01:48 uNee dat heb ik niet gedaan maar gewoon ontsmet maar is wel een idee  :brouwen:
Mijn temperatuur regeling van de elect. brouwketel werkte niet goed maar waar ik hem gekocht heb daar zijn ze met vakantie (i.v.m. garantie).
En aangezien ik natuurlijk niet kan wachten heb ik die BrewMonk maar gekocht.  :groots: :proost:
Die andere ketel kun je gebruiken voor je spoelwater. Ik wou die eerst verkopen maar ben achteraf blij dat ik ´m gehouden heb. En de BrewMonk is hetzelfde als de Arsegan Easybrew/Klarstein/ACE. Doe je ook mee aan de verloting van de Whirlpool arm? Ik zou zeker meedoen... (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37387.0.html) Ik doe ook mee. Mocht ik ´m niet winnen, koop ik die gewoon. Zo´n grote investering is het ook weer niet. Heb je het topic over de Arsegan Easybrew al gezien? Is ook van toepassing op ¨onze¨ ketel de BrewMonk. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35233.0.html

Waar heb je de BrewMonk gekocht? Ik zag dat er nu een gratis koelspiraal wordt meegeleverd... (https://www.brouwstore.nl/brew-monk-alles-in-een-brouwsysteem)


Ger Snopkowski

Citaat van: Heisenberg op 06-09-2018  11:52 uDie andere ketel kun je gebruiken voor je spoelwater. Ik wou die eerst verkopen maar ben achteraf blij dat ik ´m gehouden heb. En de BrewMonk is hetzelfde als de Arsegan Easybrew/Klarstein/ACE. Doe je ook mee aan de verloting van de Whirlpool arm? Ik zou zeker meedoen... (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37387.0.html) Ik doe ook mee. Mocht ik ´m niet winnen, koop ik die gewoon. Zo´n grote investering is het ook weer niet. Heb je het topic over de Arsegan Easybrew al gezien? Is ook van toepassing op ¨onze¨ ketel de BrewMonk. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35233.0.html

Waar heb je de BrewMonk gekocht? Ik zag dat er nu een gratis koelspiraal wordt meegeleverd... (https://www.brouwstore.nl/brew-monk-alles-in-een-brouwsysteem)

Ik heb hem in Beek en Donk gaan halen (zo'n 25 Km) Zonder koeler die had ik er een week eerder gekocht. Bij die er bij zit is er geen ruimte tussen de spiraal buis waardoor hij niet zo goed koelt. Hiervoor heb ik een andere korting gekregen  :proost:

Wat die andere ketel betreft vind ik 199 euro nog al veel om alleen water mee te koken. En na nog geen maand is er zoiets als garantie lijkt mij

Op een video zag ik wel een mooie roestvrije hop filter die je in de BrewMonk kunt hangen. Want al gebruik ik hop zakjes zweeft er toch nog van alles rond.

Heisenberg

Citaat van: Ger Snopkowski op 07-09-2018  13:32 uIk heb hem in Beek en Donk gaan halen (zo'n 25 Km) Zonder koeler die had ik er een week eerder gekocht. Bij die er bij zit is er geen ruimte tussen de spiraal buis waardoor hij niet zo goed koelt. Hiervoor heb ik een andere korting gekregen  :proost:
Dat bedoel ik. Ik had ´m net voor die aktie gekocht en heb ook gereclameerd. Wordt aan gewerkt  :) ;)

Wat die andere ketel betreft vind ik 199 euro nog al veel om alleen water mee te koken. En na nog geen maand is er zoiets als garantie lijkt mij
199 euro? Ja, dat is veel geld inderdaad. Die van mij was goedkoper. En ja, natuurlijk heb je garantie. Zou niet goed zijn...

Op een video zag ik wel een mooie roestvrije hop filter die je in de BrewMonk kunt hangen. Want al gebruik ik hop zakjes zweeft er toch nog van alles rond.
Ik heb er ook een. Die kun je met een deksel afsluiten en met een touwtje in de ketel hangen. Wanneer je er 1 hebt die je aan de ketel hangt past de deksel niet meer.

Alleen een beetje gedoe wanneer je meerdere hopgiften doet, maar met een paar degelijke handschoenen lukt het best. Ik heb er nog 1 bij besteld. Het is geen grote investering hoor: $8,20 inclusief gratis verzenden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.