Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waterslot gelekt in het bier ...  (gelezen 813 keer)

Offline jeroenloopstra

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Waterslot gelekt in het bier ...
« Gepost op: 15-08-2018 13:35 u »
Hoi!

Ik ben een beginnend brouwer en zit nu aan mijn tweede brouwsel. Vanmorgen zag ik dat het rubberen ringetje van mijn vergistingsvat (een glazen vat van 5 L) was gebarsten door de druk. Ik heb het waterslot eruit gehaald en met tape de dop weer vastgezet. Toen ik het waterslot eruit haalde en weer terugzette lekte er water naast, maar ook in het bier zelf. Kan dit kwaad?.. Er zit water in wat is gemengd met Chemipro OXI (https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/stabiliseren-reinigen/reinigingsmiddelen/d/chemipro-oxi-1-kg-fles).

Ik hoop dat ik mijn bier nu niet hoef weg te gooien, het was bijna klaar met vergisten...

Dankjewel!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online ray81

• Vol lid
  • Land: nl
  • Proost!
Re: Waterslot gelekt in het bier ...
« Reactie #1 Gepost op: 15-08-2018 13:48 u »
Aangezien je het schoonmaakmiddel ook niet na hoeft te spoelen, zal een druppeltje ook geen probleem zijn. Gewoon lekker door laten gisten dus.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #2 Gepost op: 15-08-2018 14:22 u »
Er zit water in wat is gemengd met Chemipro OXI .

Gewoon water zou goed genoeg moeten zijn Jeroen. Maar ik heb ook ooit het waterslot gevuld met Starsan. Zeker niet fout, maar het is uiteindelijk een waterslot hè? Dat werd mij toen ook zo verteld. Sindsdien gebruik ik gewoon kraantjeswater of demi water. En ik denk niet dat een paar druppeltjes uit je waterslot in je vergistingsvat kwaad kan.  ;)

Succes!!!

Offline RCJH

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 15-08-2018 14:37 u »
Ook al weleens gehad met het losmaken van het deksel. Nooit problemen mee gehad en ik gebruik gewoon normaal water in het waterslot. Gaat dus vast goed komen! En de volgende keer dus iets voorzichtiger voor de zekerheid;-)

Offline MikeG

• Vol lid
  • Oefening baart kunst :-)
    • Zonzeels Redding
« Reactie #4 Gepost op: 15-08-2018 16:28 u »
Hoi!

Ik ben een beginnend brouwer en zit nu aan mijn tweede brouwsel. Vanmorgen zag ik dat het rubberen ringetje van mijn vergistingsvat (een glazen vat van 5L) was gebarsten door de druk. Ik heb het waterslot eruit gehaald en met tape de dop weer vastgezet. Toen ik het waterslot eruit haalde en weer terugzette lekte er water naast, maar ook in het bier zelf. Kan dit kwaad?.. Er zit water in wat is gemengd met Chemipro OXI (https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/stabiliseren-reinigen/reinigingsmiddelen/d/chemipro-oxi-1-kg-fles).

Ik hoop dat ik mijn bier nu niet hoef weg te gooien, het was bijna klaar met vergisten ..

Dankjewel!

Heb ik mijn laatste brouwsel ook gehad. En was mijn beste tot nog toe dus zou bijna zeggen dat je het vaker moet doen ;) Geen probleem dus

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #5 Gepost op: 15-08-2018 17:18 u »
Ik heb jonge jenever in mijn waterslot de laatste tijd. Nadeel is dat het verdampt.

db

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #6 Gepost op: 15-08-2018 17:22 u »
In Nederland zie ik geen brouwtechnische reden om in een waterslot iets anders te doen dan water.
Soms doe ik starsan, als ik vergeten ben het waterslot te vullen en ik een fles met starsan-oplossing in mijn handen heb.

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #7 Gepost op: 15-08-2018 17:38 u »
Ik gebruik vaker wodka in het waterslot. Daar kan niks in leven. Ik heb de fles ooit cadeau gekregen en het spul is niet te haggelen. Maar water gebruik ik ook. En ik heb vaker gehad dat er water terugliep in het bier. Toen ik een hydrometer gebruikte, gebeurde het vaker (bij het tappen van een hoeveelheid wort/jong bier voor een SG-meting). Nooit problemen mee gehad. Ik heb althans niks geproefd.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White

Offline Jaap W

• Vol lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #9 Gepost op: 16-08-2018 09:52 u »
Ik heb jonge jenever in mijn waterslot de laatste tijd. Nadeel is dat het verdampt.

db

Weet je zeker dat het "verdampt" en dat het niet "verdwijnt" tijdens je controle van het waterslot? HaHaHa  :weetniet: :biersmile: :proost: :nut:

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #10 Gepost op: 16-08-2018 13:47 u »
Bij mij hangt er overigens vaak condens aan het deksel van mijn vergistingsvat. Dat druppelt af en toe ook naar beneden neem ik aan?

Offline jeroenloopstra

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 16-08-2018 16:33 u »
Bedankt allemaal voor de reacties! Heb het vandaag even geproefd toen ik de SG waardes ging meten, en proefde inderdaad nog goed! Erg goed zelfs :) En SG waardes waren goed, dus morgen nog even checken en als alles goed verloopt bottelen! :)

Volgende keer wat voorzichtiger, en lekker gewoon water erin :)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 16-08-2018 23:16 u »
Volgende keer wat voorzichtiger, en lekker gewoon water erin :)

Gewoon water is prima. Om te voorkomen dat fruitvliegje in het water komen (de geur van gistend bier trekt fruitvliegjes aan) kun je een royaal stuk aluminiumfolie over opening de van het waterslot vouwen en deze aandrukken. De fruitvliegjes kunnen op die manier niet in het waterslot komen en het koolzuurgas kan wel ontsnappen.

Tags: