Biertap set

Gestart door JanSt, 14-08-2018 22:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanSt

Heren,

Ik heb al veel topics doorgelezen maar ik heb er nog niet helemaal uit.
   
Ik heb het volgende lijstje samengesteld bij Braumarkt:
Terugslagventiel voor CO2 koppeling 9.95
CO2 aansluitset incl koppelingen 16,95
CO2 drukregelaar 2 manometers 2 kegg aansluiting 69,50
CO2-cilinder grijs 0,5 kg gevuld incl cilinder 36,50
Kunststof bierkraan Picnic + soda-keg koppeling 19.95
Soda-Keg NIEUW zonder toebehoren Inh. 9,45 ltr 99,50

In de toekomst wil ik meerdere kegs gebruiken, daarom een dubbele aansluiting aan de manometer...
En een keg van 10 liter zodat hij in mijn koelkast past, en dat er ook nog andere dingen in kunnen...

Nu heb ik enkele vragen:
Is dit zo compleet  of moet ik nog meer hebben?
Is  het slim om zo te bestellen en zou ik dat ook bij Braumarkt moeten bestellen? (Ik zie veel maar het moet ook niet te lang duren.)
Wat voor schoonmaakmiddel zou ik moeten gebruiken?

Bedankt alvast.

muldereric

Vergeet niet een set reserve afsluitringetjes voor de koppelingen mee te bestellen.
Wellicht ook nog een set ball lock koppelingen en wat slang voor een spoel/vul setup o.i.d.

hansHalberstadt

De kraan + slang naar de fustkoppeling met zorgen voor de drukafbouw. als die drukafbouw niet goed is tap je alleen maar schuim. Ik gebruik 2 meter nylonslang 4 mm inwendig  met slangtule 4 mm (http://www.hobbybrouwshop.nl/slangtulemoer4mm) daarvoor heb ik zelf een verloopje gemaakt met persluchtonderdelen naar de tapkraan. maar daar is vast ook wel iets standaard voor te krijgen. of een compensatorkraan werkt blijkbaar ook, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.   zat zelf ook te denken aan een kogelkraantje ipv een officiële tapkraan. kogelkraantjes zijn relatief goedkoop en kun je in 1 keer open of dicht zetten.

JanSt

Hans,

Heb je daar foto's van? Ik zie nog niet echt hoe dat zou moeten werken..

gr j

haicoterbeek

Een fles van 0,5 kg is snel leeg hoor. Om zuurstof te verdrijven voor het vullen van een keg gebruik ik CO2. Dit kost net zoveel CO2 als je keg groot is.

Om mijn bier te verplaatsen van de CCT naar de keg gebruik ik CO2 om iets overdruk op de CCT  te creëeren (pressurized transfer). Contact met zuurstof wordt zo voorkomen.

Je kunt de keg gebruiken als bottelvat. Wederom een methode om contact met zuurstof te voorkomen.
 
Je kunt er zelfs aan denken om je keg te gebruiken als gistvat. Na de primaire vergisting pomp je met behulp van CO2 (zuurstofloos) je bier naar een schone keg.

Ik neem aan dat je gaat carboniseren met CO2 en niet meer met bottelsuiker. Dit kost ook meer CO2 als alleen tappen vanuit een keg.

Er zijn dus vele handige toepassingen na de eerste investering in CO2.

Ook lekkage kost je soms meer CO2 als je lief is.

Daarom zou ik gaan voor de 2kg fles. (Zelf gebruik ik 10kg) Hoe groter de fles hoe goedkoper een kg CO2 verhoudingsgewijs is. Zoek maar vast uit waar het dichts bijzijnde vulstation zit.

Misschien is het handiger geen eigen fles te kopen maar gebruik te maken van een ruilsysteem. Je hoeft dan niet te wachten om te vullen of een dag later terug te komen.

Het spreekt van zelf dat je voor sommige toepassingen extra CO2 koppelingen nodig hebt.

hansHalberstadt

Citaat van: JanSt op 15-08-2018  10:27 uHans,

Heb je daar foto's van? Ik zie nog niet echt hoe dat zou moeten werken..

gr j








Het is feitelijk een klein stukje siliconenslang wat binnen het messing tussenstukje de tapkraan waterdiicht verbindt met de perslucht koppeling. Persluchtkoppeling kun je dan met 6 mm nylon persluchtleiding aansluiten op 4 mm slangtule die naar de fustkoppeling gaat.

Fruitbiertje

Citaat van: JanSt op 14-08-2018  22:43 uHeren,

Ik heb al veel topics doorgelezen maar ik heb er nog niet helemaal uit.
   
Ik heb het volgende lijstje samengesteld bij Braumarkt:
Terugslagventiel voor CO2 koppeling 9.95
CO2 aansluitset incl koppelingen 16,95
CO2 drukregelaar 2 manometers 2 kegg aansluiting 69,50
CO2-cilinder grijs 0,5 kg gevuld incl cilinder 36,50
Kunststof bierkraan Picnic + soda-keg koppeling 19.95
Soda-Keg NIEUW zonder toebehoren Inh. 9,45 ltr 99,50

In de toekomst wil ik meerdere kegs gebruiken, daarom een dubbele aansluiting aan de manometer...
En een keg van 10 liter zodat hij in mijn koelkast past, en dat er ook nog andere dingen in kunnen...

Nu heb ik enkele vragen:
Is dit zo compleet  of moet ik nog meer hebben?
Is  het slim om zo te bestellen en zou ik dat ook bij Braumarkt moeten bestellen? (Ik zie veel maar het moet ook niet te lang duren.)
Wat voor schoonmaakmiddel zou ik moeten gebruiken?

Bedankt alvast.

Op zich is je opzet wel goed, maar eigenlijk kies je wel het duurste uit.
Te beginne bij je keg. Een 9.5 liter keg is duurder dan zijn grote broer de 19.5 liter, maar inderdaad wel handzamer.
Via Marktplaats is deze wel goedkoper te bestellen (79 euro, of zelfs 65 bij afname per 6 als bv groepsaankoop). 

 Een partytap is nu het goedkoopste, maar ik verzeker je, je gaat snel de overstap maken naar een "echte" tapkraan.
Ga gelijk voor een forward seal tapkraan met compensator kraantje, deze is relatief duur in aanschaf, maar ook bier met teveel CO2 is hier nog redelijk normaal mee te tappen. Met een partytap zal je snel veel schuim tappen, en hier ga je je zeker aan irriteren. De forward sealing tapkraan heb ik bij "onze" websites nog niet gezien, misschien bij candirect, maar zal deze via aliexpress bestellen. Gemiddeld duurt dit 2 weken. Bevalt het uiteindelijk niet, dan zou je toch nog makkelijk kunnen verkopen. Maar uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat het wel zal bevallen. Voor hetzelfde geld als waar je nu je partytap voor wil kopen, heb je in China al een kraan met compensator kraantje.

De CO2 fles lijkt een goedkope aankoop de 0.5 liter/kg maar gok maar gelijk een stap hoger, en ga naar 2 kg. Goedkoper relatief in aanschaf, maar zeker in vulling en gebruik dus, wat haico ook al aangaf.

De drukregelaar kan je wel het beste bij dezelfde winkel kopen als de fles.
Candirect of Braumarkt zijn denk ik de voordeligste.

Jacques

Citaat van: JanSt op 14-08-2018  22:43 uHeren,

Eugh, er zijn ook dames op het forum hoor...

JanSt

En dames dan..  ;)

Dirtbag

De terugslagventielen heb ik zelf nooit in de slang gehad, zitten inmiddels wel in een verdeelblok die ik gebruik, ik weet niet hoeveel nut ze hebben eigenlijk.

CO2 fles, neem 2 kg, deze blijft uit zichzelf staan ITT de 0,5 kg fles en een vulling kost maar 2 euro meer. Ik heb nu twee 2 kg flessen staan en een 0,5 kg fles, die kleine gebruikte ik alleen als backup.

De picnickraan stelt je snel teleur geloof ik, deze wat minder snel schat ik. Chinese compensator picnic kraan

Als je toch al van plan bent om er met twee te werken kun je waarschijnlijk beter bij megadirect shoppen voor fustjes. (thans weet ik niet zeker of de 6 x 65 euro fustjes actie nog loopt) Als je er dan drie neemt kun je er twee nuttigen en de derde klaar hebben voor het volgende brouwsel.

Nadeel van die kleine fustjes is dat het de duurste optie is, voor 130 euro kun je ook 3 gebruikte fusten van 19 liter hebben staan.

(Tip, scharrel een oude koelkast op die je dan speciaal voor drinken neer zet, of nog beter, die je gewoon ombouwt naar tap) ;)

db

hansHalberstadt

Citaat van: Dirtbag op 17-08-2018  11:34 uDe picnickraan stelt je snel teleur geloof ik, deze wat minder snel schat ik. Chinese compensator picnic kraan
Hoeveel schuim tap je met dit soort compensatorkranen in vergelijking met een netjes ontworpen systeem met remslang?
Als het zo simpel zou zijn, waarom wordt dan nog remslang gebruikt?
 

Dirtbag

Citaat van: hansHalberstadt op 17-08-2018  12:34 uHoeveel schuim tap je met dit soort compensatorkranen in vergelijking met een netjes ontworpen systeem met remslang?
als het zo simpel zou zijn, waarom wordt dan nog remslang gebruikt?

Waarschijnlijk meer dan met een mooie 90 cm remslang van 4 mm, echter heb je zo'n picnic tapje gezien?



Die 40 cm 10 mm slang remt ook niks af. Ik kan een dezer dagen wel even de korte picnictap proberen, heb er eentje liggen (nog niet gebruikt)

Er was er eentje op het forum die erg tevreden was over het ding, ik kan alleen het topic niet terugvinden :)

db

hansHalberstadt

Zelf gebruik ik 2 meter remslang van 4mm. dan tapt het wel wat langzamer dan met een pilstap, maar dat is geen probleem.
een echte tap gebruikt veel dikkere en nog veel langere leidingen. dat zorgt voor een veel gelijkmatiger drukafbouw. met een compensatorkraan direct op je fust moet de druk afgebouwd worden over een lengte van slecht 10-20 cm. Dat moet volgens mij wel meer schuim geven daarom. En zo'n picnickkraantje met dikke slang levert feitelijk alleen maar drukafbouw over een paar cm in het kraantje zelf, dus resultaat lijkt me dan redelijk voorspelbaar. Of je moet tappen zonder druk, maar iedere keer je fust ontluchten kost dan wel heel veel CO2.

Fruitbiertje

Bij een picknickkraan is feitelijk niks te regelen. Dat is alles of niks. Open of dicht. Met een compensator kraan regel je de doorstroom, wat je volgens ook doet met een smallere leiding. In een smallere leiding wordt de druk juist groter volgens mij, maar de uitstroom kleiner. De druk zal inderdaad wel afnemen naarmate de leiding langer wordt, maar nu was de vergelijking met een pick nick kraan en een compensator kraan, en komt er later een remleiding bij.

Denk dat je het kan vergelijken met een flesje in een glas gieten. Giet je het bier snel in, dus meer volume in kortere tijd= dikkere leiding= meer schuim. Rustig gieten= is dunnere uitstroom= vaak minder schuim.

hansHalberstadt

Citaat van: Fruitbiertje op 17-08-2018  16:49 uBij een picknickkraan is feitelijk niks te regelen. Dat is alles of niks. Open of dicht. Met een compensator kraan regel je de doorstroom, wat je volgens ook doet met een smallere leiding. In een smallere leiding wordt de druk juist groter volgens mij, maar de uitstroom kleiner. De druk zal inderdaad wel afnemen naarmate de leiding langer wordt, maar nu was de vergelijking met een pick nick kraan en een compensator kraan, en komt er later een remleiding bij.

Denk dat je het kan vergelijken met een flesje in een glas gieten. Giet je het bier snel in, dus meer volume in kortere tijd= dikkere leiding= meer schuim. Rustig gieten= is dunnere uitstroom= vaak minder schuim.
Lees eens 'vakboek van de bierslijter van G. Baetsle' of zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10402.msg128822.html#msg128822
Daar staat alles over tapsystemen en leidingen, drukverval etc.

hansHalberstadt

Citaat van: Fruitbiertje op 17-08-2018  16:49 uIn een smallere leiding wordt de druk juist groter volgens mij, maar de uitstroom kleiner
Op 2 punten in het systeem is de druk en gegeven, namelijk in de fust (tapdruk) en de uitstroomopening (omgevingsdruk).
Daartussenin moet de druk dus omlaag van tapdruk naar omgevingsdruk. Hoe meer weerstand (= dunnere leiding of langere leiding) er tussenin zit hoe langzamer het bier kan stromen bij de gegeven tapdruk en omgevingsdruk. Als je de druk zou meten op diverse plaatsen dan zul je zien dat die langzaam afneemt hoe verder je naar de uitstroomopening toekomt.

Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 17-08-2018  13:25 uZelf gebruik ik 2 meter remslang van 4mm. dan tapt het wel wat langzamer dan met een pilstap, maar dat is geen probleem.
een echte tap gebruikt veel dikkere en nog veel langere leidingen. dat zorgt voor een veel gelijkmatiger drukafbouw. met een compensatorkraan direct op je fust moet de druk afgebouwd worden over een lengte van slecht 10-20 cm. Dat moet volgens mij wel meer schuim geven daarom. En zo'n picnickkraantje met dikke slang levert feitelijk alleen maar drukafbouw over een paar cm in het kraantje zelf, dus resultaat lijkt me dan redelijk voorspelbaar. Of je moet tappen zonder druk, maar iedere keer je fust ontluchten kost dan wel heel veel CO2.

Ik heb inmiddels kunnen experimenteren met beiden; zowel een compensatorkraan direct op het vat als met 2 meter 4 mm bierleiding.

Met een compensatorkraan direct op het vat lukt het hier wel degelijk een net biertje te tappen. Ik hou van tripels met veel carbonisatie en het compensator kraantje moet wel 3/4 dicht waardoor een glas vol tappen wel even duurt... maar het lukt wel  ;)

De opstelling in mijn keezer heeft 2 meter 4 mm bierleiding en dat werkt prettiger, compensator kraantje kan helemaal open of hooguit een heel klein stukje dicht. Zelfs een vaatje wat ik even bewust over gecarboniseerd heb om te testen is met het compensator kraantje een heel eind dicht gewoon te tappen... Dan duurt het natuurlijk weer wel iets langer voor je glas vol is  :proost:

Lang verhaal kort: een compensatorkraan KAN een bepaalde lengte bierleiding wel vervangen naar mijn idee maar toch werkt die 2 meter 4mm leiding voor mij prettiger. Ik ben blij dat ik het topic waar Hans begon te filosoferen over de lengte en diameters van bierlijnen heb gelezen voordat ik begon met het knutselen van een keezer  :groots:

Fruitbiertje

Het zal best dat een leiding van 2, 4, 6 of 20 meter beter werkt.
Feit blijft dat de topic starter vraagt of de set die hij wil aanschaffen goed zal werken, en er vervolgens advies wordt gegeven, en  het advies weer wordt bekritiseerd. Tuurlijk kan het altijd beter.
Zo gaat het wel met meer topics, er wordt weinig rekening gehouden met de vraag met de topic starter.
Als je wil beginnen met een tapsysteem ga je nog geen rekening houden met lengte en dikte van leidingen.
Hij of zij wil een vat met een tapje wat in zijn KOELKAST past. Geen heel systeem wat feilloos werkt.

 Ik adviseer alleen geen picknicktap van 20 euro, als je in China ook een tapkraan kan bestellen die de doorstroom kan regelen voor hetzelfde geld.
Als we ons nu allemaal aan de vraag van de topic houder kunnen houden, en eventueel vervolg vragen en opmerkingen naar een ander topic kunnen verplaatsen, dan blijft het ook overzichtelijk wat de moderators willen.

hansHalberstadt

Citaat van: Easywoods op 17-08-2018  20:44 uhet compensator kraantje moet wel 3/4 dicht waardoor een glas vol tappen wel even duurt... maar het lukt wel  ;)

Lang verhaal kort: een compensatorkraan KAN een bepaalde lengte bierleiding wel vervangen naar mijn idee maar toch werkt die 2 meter 4mm leiding voor mij prettiger.
Dat is wat ik ook zou verwachten. Tapkwaliteit is in feite snel kunnen tappen zonder teveel koolzuur. met alleen een compensatorkraan kun je wel tappen zonder teveel koolzuur maar niet snel. met een 4mm leiding van 2 meter kun je ook zonder teveel koolzuur tappen, maar wel sneller dan met een copensatorkraan, dus betere tapkwaliteit. nog betere tapkwaliteit krijg je met langere en dikkere leiding zoals ze in een cafe gebruiken, maar dat heeft weer als nadeel dat er veel bier in je leiding blijft staan en dat is voor tappen op kleine schaal, 1 a 2 biertjes per avond erg inefficient omdat je dan steeds eerst vers bier in je leiding moet krijgen omdat bier in de leiding wat een dag staat slecht gaat smaken.
kortom mijn conclusie is 2 meter leiding van 4mm is het beste voor 1 a 2 biertjes tappen per avond.
 

hansHalberstadt

Citaat van: Fruitbiertje op 17-08-2018  21:40 uFeit blijft dat de topic starter vraagt of de set die hij wil aanschaffen goed zal werken, en er vervolgens advies wordt gegeven, en  het advies weer wordt bekritiseerd.
Ik denk dat zo'n picknickkraantje niet goed tapt, vandaar mijn kritische houding. 

Easywoods

Citaat van: Fruitbiertje op 17-08-2018  21:40 uIk adviseer alleen geen picknicktap van 20 euro, als je in China ook een tapkraan kan bestellen die de doorstroom kan regelen voor hetzelfde geld.

Eens, een picknicktap werkt bij mij ook niet. De Chinese compensator kraan die je bedoeld is de kraan die ik beschrijf; direct op het vat prima mee te tappen.  :biersmile:


Met 2 meter leiding eraan nog beter...... dat dan weer wel  ;)

JanSt

Maar als ik hiermee begin, en dan later een compensatorkraan koop zal dit compleet zijn?
Ik begrijp dat een groter fust goedkoper is. Maar 64 cm past niet in mijn koelkast zonder dat ik er iets aparts voor moet maken.

Ik zat nog te denken, is het slimmer om een manometer met 1 aansluiting te kopen? Kan je die makkelijk overzetten? Als ik 1 fust op druk wil zetten en daarna een andere wil tappen..

Het idee is ook dat ik in de toekomst meerdere fusten uit China ga halen. Ook een 5 liter om mee te nemen naar vrienden. Ik moet zeggen dat ik wel klaar ben met die flesjes na 5 jaar elke 2 maanden 30 liter op flesjes te bottelen..

Fruitbiertje

Citaat van: hansHalberstadt op 17-08-2018  23:25 uIk denk dat zo'n picknickkraantje niet goed tapt, vandaar mijn kritische houding.

Snap de opmerking wel. En begrijp ook wel dat de bedoeling goed is.
Maar denk dat de volgende stap pas een eigen koelkast of keezer oid wordt waar je het systeem meer gaat perfectioneren met bepaalde lengtes en dikte van leidingen.

Citaat van: JanSt op 18-08-2018  10:47 uMaar als ik hiermee begin, en dan later een compensatorkraan koop zal dit compleet zijn?
Ik begrijp dat een groter fust goedkoper is. Maar 64 cm past niet in mijn koelkast zonder dat ik er iets aparts voor moet maken.

Ik zat nog te denken, is het slimmer om een manometer met 1 aansluiting te kopen? Kan je die makkelijk overzetten? Als ik 1 fust op druk wil zetten en daarna een andere wil tappen..

Het idee is ook dat ik in de toekomst meerdere fusten uit China ga halen. Ook een 5 liter om mee te nemen naar vrienden. Ik moet zeggen dat ik wel klaar ben met die flesjes na 5 jaar elke 2 maanden 30 liter op flesjes te bottelen..


Het systeem wat je beschrijft in je openingstopic is voldoende
Je kan een manometer met 1 aansluiting kopen, en hier later een manifold ( verdeelblok met kraantjes) op aansluiten als je wilt uitbreiden en meerdere fusten onder druk wilt hebben, of bij gebruik van meerdere tapkranen zodat je bijvoorbeeld drie verschillende bieren tegelijk kan tappen.
Zelf heb ik nu ook die dubbele aansluiting, en voorlopig volstaat die.
Had deze ook aangeschaft voor het gebruik van een beergun om flesjes te kunnen afvullen, maar kan hem natuurlijk ook gebruiken om 1 fust te carboniseren, en een andere te kunnen tappen.

De fustjes van 5 liter uit China raad ik niet aan. Heb deze gehad, maar ben blij dat ik nu de 9.5 liter corny kegs heb.
Beter schoon te maken en te inspecteren. Makkelijker onderdelen voor te krijgen. Gasdichter dan de Chinese vaatjes. Betere bouwkwaliteit, en als je de prijs om gaat rekenen van euro's voor liters ben je goedkoper uit met 9.5 liter kegs van mega direct dan de Chinese vaatjes met tapkop erbij , zeker als je gezamenlijke inkoopprijs kan regelen.
Een 9.5 liter keg is nog makkelijk mee te nemen. Ja is iets groter dan een 5 liter, maar nog steeds goed handzaam.
5 liter is ook maar net iets meer dan een half kratje bier. Met vrienden misschien wel iets te snel op.
Als je de fustjes mee wilt nemen, zal ik wel kijken naar iets van een CO2 patroon houder. Een gasfles meenemen kan natuurlijk maar maakt het systeem al iets minder handzaam.
Voor thuisgebruik is dit weer niet echt aan te raden want die patronen zijn zo leeg, en een stuk duurder als je het vergelijkt met het aantal grammen CO2 van een fles

JanSt

Top, ik heb net de reduceerkraan van AliExpress besteld. Na wat nalezen vind ik het toch slim om daarmee meteen goed te beginnen.
Ik denk dat ik de rest bij Brouwmarkt te bestellen. Maar ik zit nog te dubben tussen een grote CO2 fles of een kleine. Omdat ik graag het bier ook wil meenemen naar vrienden en dan niet te veel wil sjouwen. En dat ik later en nog een fles bij koop.

Maar bedankt voor de goede adviezen.

Easywoods

Citaat van: JanSt op 19-08-2018  13:40 uOmdat ik graag het bier ook wil meenemen naar vrienden en dan niet te veel wil sjouwen.

Het is misschien een optie om met een stukje slang aan je compensator kraan voorzichtig een (2 liter) petfles vol te tappen en er een carbonisatie dop op te draaien. Door hier CO2 op te zetten en de dop los en weer vast te draaien kun je de zuurstof uit de kopruimte verdrijven.

Je kunt dan alles thuis laten, de fles met bier meenemen naar vrienden en daar je bier schenken  :proost:

https://nl.aliexpress.com/store/product/New-Stainless-Carbonation-Cap-w-5-16-Barb-Ball-Lock-Type-fit-soft-drink-PET-bottle/1649021_32272493850.html?spm=a2g0z.search0104.3.54.29bb3845FpVmXY&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_10152_10151_10065_10344_10068_10342_10343_10340_10341_10696_10084_10083_10618_10304_10307_10820_10301_10821_5013515_5013615_10843_10059_5013715_100031_10103_10624_10623_10622_10621_10620_5013815,searchweb201603_1,ppcSwitch_2&algo_expid=27ddadfc-9b52-443e-a5b4-b86abc6d94f9-7&algo_pvid=27ddadfc-9b52-443e-a5b4-b86abc6d94f9&priceBeautifyAB=0


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.