"Commerciële" brouwerij

Gestart door MikeG, 14-08-2018 17:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zou jij eventueel willen deelnemen in een semi commerciële brouwerij?

Ja
15 (34.9%)
Nee
17 (39.5%)
Moet ik over nadenken
11 (25.6%)

Totaal aantal stemmen: 43

Knobby

Die conclusie lijkt me vooralsnog voorbarig.

Jacques

Citaat van: seed7 op 20-08-2018  23:31 u@Jacques,
Bij de aanvraag kreeg ik sterk het gevoel dat de gemeente hier de voorkeur aan een postzegel plan gaf. Wabo is maar een keer ter sprake gekomen en was ook meteen weer van tafel, waarom weet ik eigenlijk niet meer.

Kan te maken hebben met de gemeentelijke legesverordening. Bij een bestemmingsplan worden de kosten verhaald op de initiatiefnemer.

Zie onder andere https://www.bureauverkuylen.nl/ruimtelijke-ordening/bestemmingsplan-wijzigen/wat-kost-een-wijziging-van-het-bestemmingsplan/

jeroentjecross

Even als aanvulling op de link van Jacques kan ik wel wat indicaties geven over de kosten van een bestemmingsplan wijziging en de onderbouwing dat een brouwerij ook op een categorie 2 bestemming gevestigd kan worden.

De kosten zijn deels afhankelijk van het aantal onderzoeken wat je moet laten doen en hoe de gemeente er mee omgaat. Bij ons in de regio worden veel agrarische bestemmingen die niet levensvatbaar zijn omgezet naar een woonbestemming. Reken hierbij op een kostenpost van € 15.000,-

Ik ben zelf in januari 2016 met de gemeente in overleg gegaan met het idee om een woning aan te kopen en daar in de toekomst een kleinschalige commerciële brouwerij te starten. Al snel werd duidelijk dat de gemeente niet zomaar een brouwerij aan huis toe staat echter wel als het een om een agrarisch object gaat wat niet levensvatbaar is als agrarische onderneming. Hiervoor kan je dan het bestemmingsplan wijzigen naar een Categorie 2 bestemming die specifiek een brouwerij toelaat.

Ik heb dus een oude boomkwekerij gekocht met een agrarische bestemming. De stappen die ik sindsdien heb doorlopen:

Principe verzoek indienen. Hierbij doet de gemeente een uitspraak over de haalbaarheid van het plan en de welwillendheid om het bestemmingsplan om te zetten
€ 1256,-

Lege kosten bestemmingsplan procedure:
€ 5600,- (collectief veegplan) een individuele procedure kost het dubbele.

Ruimtelijke onderbouwing:
€ 1800,- ex btw.

Onderzoek Geur:
Betreft een onderbouwing dat de beoogde brouw installatie icm de inrichting van het pand binnen de geur cirkel van een categorie 2 bedrijf past. dat wil zegen geen aanmerkelijke geur hinder in een straal van 30 meter rondom de brouwerij.
€ 1250,-

Onderzoek Geluid:
Betreft een onderbouwing dat de brouwerij binnen de geluidscirkel van 50 meter geldend voor een categorie 2 bedrijf geen aantoonbare overschrijding van de geluidsnormen geeft.
€ 1250,-

Bodem onderzoek:
aangezien niet duidelijk was of de vorige onderneming mogelijk bodem verontreiniging heeft veroorzaakt werd een onderzoek noodzakelijk geacht. Koop je dus ooit iets aan waar een bedrijf heeft gezeten. Vraag altijd om een schone grond verklaring aan de verkopende partij. De kosten van een dergelijk onderzoek zijn ongeveer € 2500,-

Wil je een proeflokaal bij je brouwerij beginnen of workshops etc organiseren kan het zijn dat je een onderzoek m.b.t. externe veiligheid moet uitvoeren. Of het zo schrijven dat de aantallen het standaard advies vanuit de veiligheidsregio niet wordt overschreden.

Het kan zijn dat een gemeente welwillend is om andere wegen te bewandelen maar de officiële weg naar een commerciële brouwerij aan huis ziet er voor mij zo uit.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.