Overige > Peilingen

"CommerciŽle" brouwerij

<< < (2/11) > >>

MO:
Brouwerij Weert werkt ongeveer zo. Je zou eens kunnen informeren hoe ze daar een en ander hebben georganiseerd. Volgens mij zijn de aangesloten brouwerijen wel zelfstandige bedrijven.

Oscar:
In Enschede hebben we de koperen ster.. die lui stoken alcohol voor whiskey, maar hebben ook een 100 liter installatie waar 2 mensen hun bieren commercieel op brouwen... Het kan dus prima... :brouwen:

Oscar:

--- Citaat van: MO op 14-08-2018  21:37 u ---Volgens mij zijn de aangesloten brouwerijen wel zelfstandige bedrijven.

--- Einde van citaat ---

Ja die zijn gewoon "huurbrouwers"  :) :brouwen:

MikeG:

--- Citaat van: MO op 14-08-2018  21:37 u ---Brouwerij Weert werkt ongeveer zo. Je zou eens kunnen informeren hoe ze daar een en ander hebben georganiseerd. Volgens mij zijn de aangesloten brouwerijen wel zelfstandige bedrijven.

--- Einde van citaat ---

Dank voor de tip! Ik weet dat de stadsbrouwerij Dordrecht ook een stichting is en geen winstoogmerk heeft. Zij helpen kansarmen en mindervaliden met het brouwen. Ik zoek eigenlijk naar een net iets andere insteek waarbij een maatschappelijk doel wel voorop staat maar waar de kleine hobbybrouwer ook zijn of haar biertjes kan brouwen onder auspiciŽn van de vereniging/stichting.
En qua fiscus zie ik niet tegenop. Ben elke dag bezig met deze jongens

Jacques:

--- Citaat van: MikeG op 14-08-2018  17:43 u ---De vraag komt voort uit een idee waarbij er meerdere thuisbrouwers gezamenlijk bier kunnen produceren. Te denken valt aan een stichting of vereniging in het leven te roepen welke in een centraal gelegen locatie de brouwerij beheert. Het zal dan niet om grote batches gaan maar kleine batches van maximaal 50-100 liter welke voor bijvoorbeeld locale braderieŽn gebruikt kunnen worden. Of voor een lokale (sport)vereniging. Het zal dus absoluut geen commerciŽle insteek hebben anders dan het registreren als commerciŽle brouwerij om aan de wetgeving te kunnen voldoen. Wel is een vereiste dat een ieder zich naar beste kunnen zal inzetten. Om een voorbeeld te geven; Ik kan de fiscale zaken oppakken gezien mijn achtergrond en de aangiftes voor de stichting/vereniging kunnen verzorgen. Zo zullen er anderen zijn die het onderhoud voor hun rekening kunnen nemen en of de inkopen kunnen verzorgen. Brouwen van een "commercieel bier" zal bijvoorbeeld op reservering geschieden waarna de "gastbrouwer zijn of haar bier in het lokaal kan brouwen (eventueel met eigen ketels) Uiteraard allemaal zonder financiŽle winst oogmerk maar wel met het idee dat we er allemaal iets van opsteken qua ervaring en iets meer kunnen doen met de bieren die we maken zonder dat je na hoeft te denken of je wel legaal bezig bent.
Hiermee houd je de kosten laag en eea goed beheersbaar en kan je zonder problemen jouw biertjes aan andere laten proeven. Let wel het gaat dus om kleine batches en niet om hectoliters want dat kan al bij de huurbrouwerijen.

Is een eerste idee en ben benieuwd naar jullie mening!

--- Einde van citaat ---

Ik snap de vraagstelling niet. Er staat namelijk geen vraag bij de poll...

Een belangrijke toestemming die je nodig hebt als je brouwerij begint is de accijnsgoederenplaats vergunning (AGP).

Voor kleine batches her en der gebrouwen zal geen vergunning verleend worden. Dit omdat geŽist wordt dat de ambtenaren van de dienst Douane de AGP te allen tijde moeten kunnen bereiken. In verband met de regels mbt huisvredebreuk mag een AGP niet in een woning gelegen zijn. Een APG dient zelfstandig betreden kunnen worden.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie