Overige > Peilingen

"CommerciŽle" brouwerij

<< < (10/11) > >>

MikeG:

--- Citaat van: RGeraads op 21-08-2018  14:40 u ---Het is grappig dat je dit zegt Jacques. Wij hebben in 2015 een goedkeuring ontvangen van de gemeente om de schuur achter ons woonhuis om te bouwen tot brouwerij, omgevingsdienst en douane waren ook akkoord. Nu willen we onze activiteiten verplaatsen (nog niet eens uitbreiden) naar een bedrijfsverzamelgebouw en krijgen we van de gemeente (nog) geen goedkeuring. Daar waar we de minste problemen verwachtten van de gemeente, is dat nu juist de grootste horde op ons pad.

--- Einde van citaat ---

Wat ik al meldde (en te horen kreeg hier lokaal) is het een minder groot probleem wanneer je op de grootte van een hobbybrouwer "commercieel" gaat omdat er amper risico en/of overlast zal ontstaan. Groter wordt inderdaad een dingetje met milieuwetgeving en omgevingsvergunning.

seed7:
Op een industrieterrein milieu categorie 3 krijg je hoogstwaarschijnlijk ook geen brouwerij voor elkaar omdat het een categorie 4 activiteit is. Op dat soort locaties worden veel minder snel uitzonderingen gemaakt omdat anders het hek van de dam is. Schaal van de brouwerij is dan niet maar van belang. Bij een bedrijfsgebouw kan ik me die insteek door de gemeente ook voorstellen (succes Raimond, met rust en een heel goed verhaal kom je vaak een heel eind).

Met veel uitzoekwerk ben ik destijds tot de conclusie gekomen dat tot ca. 300 l met bestemmingsplanwijziging in een woonwijk makkelijker haalbaar is dan bovenstaande en de gemeente heeft me daar gelijk in gegeven. Met 500l was het denk ik niet gelukt, in deze situatie is schaal denk ik wel van belang.

Verder verschillen de inzichten natuurlijk per gemeente, hier is men wel voor wat meer leven in de wijken.

Ingo

RGeraads:
Tot nu toe proberen we in te zetten op een verhuizing van onze huidige brouwerij (50 liter Speidel) met 2 a 3 (dubbele) brouwdagen in de maand. Overlast wordt hiermee ook beperkt. We hebben aangegeven dat ook voor de geuroverlast eventuele oplossingen zijn. Na ons gesprek vorige week is de gemeentelijk ambtenaar anders naar onze brouwerij gaan kijken en gaan ze het opnieuw bespreken. Zoals je al zei, Ingo, vooral geduldig blijven en met een goed voorbereid businessplan kom je een heel eind, maar of het genoeg is hangt echt van de ambtenaar van dienst af.

seed7:

--- Citaat van: RGeraads op 21-08-2018  16:45 u ---Zoals je al zei, Ingo, vooral geduldig blijven en met een goed voorbereid businessplan kom je een heel eind, maar of het genoeg is hangt echt van de ambtenaar van dienst af.

--- Einde van citaat ---

Voor de officiele aanvraag omgevingsvergunning heb ik een vooronderzoek laten doen. Hierbij doorloopt de hele aanvraag de molen alsof die voor het eggie is. Als de raad toestemt is de rest een formaliteit. Als ze niet toestemmen moet er een motivatie komen waarmee je mogelijk e.a. kunt bijstellen. Vaak kun je aan de toonzetting van zo'n stuk al aflezen of het zin heeft om een tweede poging te wagen.

Ingo

CeesM:
Even kort samengevat is het plan van de topicstarter niet mogelijk.
Een vereniging is gewoon een clubje hobbybrouwers die op een locatie samenkomen en met apparatuur van de vereniging of van henzelf bierbrouwen.
Ze mogen net als de thuisbrouwer geen bier verkopen. Het bier mag zelfs de brouwlocatie niet verlaten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie