"Commerciële" brouwerij

Gestart door MikeG, 14-08-2018 17:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zou jij eventueel willen deelnemen in een semi commerciële brouwerij?

Ja
15 (34.9%)
Nee
17 (39.5%)
Moet ik over nadenken
11 (25.6%)

Totaal aantal stemmen: 43

MikeG

De vraag komt voort uit een idee waarbij er meerdere thuisbrouwers gezamenlijk bier kunnen produceren. Te denken valt aan een stichting of vereniging in het leven te roepen welke in een centraal gelegen locatie de brouwerij beheert. Het zal dan niet om grote batches gaan maar kleine batches van maximaal 50-100 liter welke voor bijvoorbeeld locale braderieën gebruikt kunnen worden. Of voor een lokale (sport)vereniging. Het zal dus absoluut geen commerciële insteek hebben anders dan het registreren als commerciële brouwerij om aan de wetgeving te kunnen voldoen. Wel is een vereiste dat een ieder zich naar beste kunnen zal inzetten. Om een voorbeeld te geven; Ik kan de fiscale zaken oppakken gezien mijn achtergrond en de aangiftes voor de stichting/vereniging kunnen verzorgen. Zo zullen er anderen zijn die het onderhoud voor hun rekening kunnen nemen en of de inkopen kunnen verzorgen. Brouwen van een "commercieel bier" zal bijvoorbeeld op reservering geschieden waarna de "gastbrouwer zijn of haar bier in het lokaal kan brouwen (eventueel met eigen ketels) Uiteraard allemaal zonder financiële winst oogmerk maar wel met het idee dat we er allemaal iets van opsteken qua ervaring en iets meer kunnen doen met de bieren die we maken zonder dat je na hoeft te denken of je wel legaal bezig bent.
Hiermee houd je de kosten laag en eea goed beheersbaar en kan je zonder problemen jouw biertjes aan andere laten proeven. Let wel het gaat dus om kleine batches en niet om hectoliters want dat kan al bij de huurbrouwerijen.

Is een eerste idee en ben benieuwd naar jullie mening!

CeesM

Leg dat plan maar eerst aan de Belastingdienst en Douane uit. Daarna kunnen we kijken of het zin heeft de poll in te vullen. ;)

seed7

Moet de kleine hobbybrouwer dan ondernemer worden met btw kvk geneuzel etc? Of kan die dan 'zomaar' verkopen of loopt dat ook via de brouwerij?

Ingo

MikeG

Citaat van: CeesM op 14-08-2018  19:50 uLeg dat plan maar eerst aan de Belastingdienst en Douane uit. Daarna kunnen we kijken of het zin heeft de poll in te vullen. ;)

De belastingdienst/Douane zal het een worst zijn zolang jij maar aan jouw verplichtingen voldoet. De entiteit is niet van belang. Verenigingen hebben ook tapvergunningen en commerciële activiteiten om hun kas te voorzien van inkomsten.


MikeG

Citaat van: seed7 op 14-08-2018  20:45 uMoet de kleine hobbybrouwer dan ondernemer worden met btw kvk geneuzel etc? Of kan die dan 'zomaar' verkopen of loopt dat ook via de brouwerij?

Ingo

Wanneer jij zelf zal verkopen zal je een btw nummer moeten aanvragen en aangifte moeten dien. Wanneer je via de vereniging verkoopt (op naam van de vereniging) dan zal de vereniging de btw moeten afdragen. De vereniging zal al een kvk inschrijving en btw nummer hebben. Enne de fijne invulling is er nog lang niet. De poll is er om te kijken of er überhaupt interesse is en dat dan verder uit te zoeken.

MO

Brouwerij Weert werkt ongeveer zo. Je zou eens kunnen informeren hoe ze daar een en ander hebben georganiseerd. Volgens mij zijn de aangesloten brouwerijen wel zelfstandige bedrijven.

Oscar

In Enschede hebben we de koperen ster.. die lui stoken alcohol voor whiskey, maar hebben ook een 100 liter installatie waar 2 mensen hun bieren commercieel op brouwen... Het kan dus prima... :brouwen:

Oscar

Citaat van: MO op 14-08-2018  21:37 uVolgens mij zijn de aangesloten brouwerijen wel zelfstandige bedrijven.

Ja die zijn gewoon "huurbrouwers"  :) :brouwen:

MikeG

Citaat van: MO op 14-08-2018  21:37 uBrouwerij Weert werkt ongeveer zo. Je zou eens kunnen informeren hoe ze daar een en ander hebben georganiseerd. Volgens mij zijn de aangesloten brouwerijen wel zelfstandige bedrijven.

Dank voor de tip! Ik weet dat de stadsbrouwerij Dordrecht ook een stichting is en geen winstoogmerk heeft. Zij helpen kansarmen en mindervaliden met het brouwen. Ik zoek eigenlijk naar een net iets andere insteek waarbij een maatschappelijk doel wel voorop staat maar waar de kleine hobbybrouwer ook zijn of haar biertjes kan brouwen onder auspiciën van de vereniging/stichting.
En qua fiscus zie ik niet tegenop. Ben elke dag bezig met deze jongens

Jacques

Citaat van: MikeG op 14-08-2018  17:43 uDe vraag komt voort uit een idee waarbij er meerdere thuisbrouwers gezamenlijk bier kunnen produceren. Te denken valt aan een stichting of vereniging in het leven te roepen welke in een centraal gelegen locatie de brouwerij beheert. Het zal dan niet om grote batches gaan maar kleine batches van maximaal 50-100 liter welke voor bijvoorbeeld locale braderieën gebruikt kunnen worden. Of voor een lokale (sport)vereniging. Het zal dus absoluut geen commerciële insteek hebben anders dan het registreren als commerciële brouwerij om aan de wetgeving te kunnen voldoen. Wel is een vereiste dat een ieder zich naar beste kunnen zal inzetten. Om een voorbeeld te geven; Ik kan de fiscale zaken oppakken gezien mijn achtergrond en de aangiftes voor de stichting/vereniging kunnen verzorgen. Zo zullen er anderen zijn die het onderhoud voor hun rekening kunnen nemen en of de inkopen kunnen verzorgen. Brouwen van een "commercieel bier" zal bijvoorbeeld op reservering geschieden waarna de "gastbrouwer zijn of haar bier in het lokaal kan brouwen (eventueel met eigen ketels) Uiteraard allemaal zonder financiële winst oogmerk maar wel met het idee dat we er allemaal iets van opsteken qua ervaring en iets meer kunnen doen met de bieren die we maken zonder dat je na hoeft te denken of je wel legaal bezig bent.
Hiermee houd je de kosten laag en eea goed beheersbaar en kan je zonder problemen jouw biertjes aan andere laten proeven. Let wel het gaat dus om kleine batches en niet om hectoliters want dat kan al bij de huurbrouwerijen.

Is een eerste idee en ben benieuwd naar jullie mening!

Ik snap de vraagstelling niet. Er staat namelijk geen vraag bij de poll...

Een belangrijke toestemming die je nodig hebt als je brouwerij begint is de accijnsgoederenplaats vergunning (AGP).

Voor kleine batches her en der gebrouwen zal geen vergunning verleend worden. Dit omdat geëist wordt dat de ambtenaren van de dienst Douane de AGP te allen tijde moeten kunnen bereiken. In verband met de regels mbt huisvredebreuk mag een AGP niet in een woning gelegen zijn. Een APG dient zelfstandig betreden kunnen worden.

MikeG

Citaat van: Jacques op 14-08-2018  23:25 uIk snap de vraagstelling niet. Er staat namelijk geen vraag bij de poll...

Een belangrijke toestemming die je nodig hebt als je brouwerij begint is de accijnsgoederenplaats vergunning (AGP).

Voor kleine batches her en der gebrouwen zal geen vergunning verleend worden. Dit omdat geëist wordt dat de ambtenaren van de dienst Douane de AGP te allen tijde moeten kunnen bereiken. In verband met de regels mbt huisvredebreuk mag een AGP niet in een woning gelegen zijn. Een APG dient zelfstandig betreden kunnen worden.

Zoals in de toelichting vermeld, zal er in een centrale ruimte gebrouwen worden dus niet her en der. hobbybrouwers kunnen daar zelf komen brouwen eventueel met eigen apparatuur.
Van te voren reserveren van de ruimte is dus noodzaak

Voor wat betreft de vraagstelling bij de poll. Ik denk dat ik daar iets gemist heb

Dugraph

Klinkt interessant maar ik heb ook iets meer info nodig. Hoe zou zoiets werken? Als de fiscus/douane akkoord gaat dan zie ik vnl. organisatorische beren op de weg.

Mark GA

Misschien kun je je oorspronkelijke topic dan even voorzien van de vraag zelf, Mike? Erkennen dat je iets gemist hebt hebben we minder aan dan de vraag van de poll.
Als ik goed gis wat die vraag is lijkt het me interessant maar is het nog steeds een prijzige bezigheid voor een stichting.
Je zou de douane kunnen omzeilen door brouwers de mogelijkheid te geven wort te brouwen en de vergisting zelf te laten doen.
Het is immers limonade en geen alcohol.
Kun je je gelijk afvragen of het niet gewoon slimmer, sneller en minder tijdrovend is om het brouwen, vergisten en bottelen door een huurbrouwerij te laten doen, die meteen de accijnsafdracht regelt en voldoet aan alle hygiëne-eisen.

Overigens, voor de beheerder van dit forum, zie je in Tapatalk dus niet dat er een poll staat. En ja, er is een mobiel thema voor de desktopversie maar ik gebruik toch liever Tapatalk.

MikeG

Citaat van: Mark GA op 15-08-2018  08:24 uMisschien kun je je oorspronkelijke topic dan even voorzien van de vraag zelf, Mike? Erkennen dat je iets gemist hebt hebben we minder aan dan de vraag van de poll.
Als ik goed gis wat die vraag is lijkt het me interessant maar is het nog steeds een prijzige bezigheid voor een stichting.
Je zou de douane kunnen omzeilen door brouwers de mogelijkheid te geven wort te brouwen en de vergisting zelf te laten doen.
Het is immers limonade en geen alcohol.
Kun je je gelijk afvragen of het niet gewoon slimmer, sneller en minder tijdrovend is om het brouwen, vergisten en bottelen door een huurbrouwerij te laten doen, die meteen de accijnsafdracht regelt en voldoet aan alle hygiëne-eisen.

Overigens, voor de beheerder van dit forum, zie je in Tapatalk dus niet dat er een poll staat. En ja, er is een mobiel thema voor de desktopversie maar ik gebruik toch liever Tapatalk.

Ik zat op mijn telefoon te kijken. Het gekke is dat ik de vraag er wel al eerder in gezet had maar is kennelijk de eerste keer niet meegekomen. Nu wel volgens mij.

Voor alle duidelijkheid het is een onderzoek en geen gegeven dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. De reden van de poll is dat ik heel veel posts tegenkom van mensen die graag op een hele beperkte schaal hun eigen biertjes op "de markt" willen zetten zonder dat ze echte ondernemers willen worden. Dus op braderieën, buurtfeestjes of in een verenigingsverband eens hun eigen biertjes willen kunnen schenken zonder zich zorgen te hoeven maken over de wetgeving. Ik onderzoek dus de mogelijkheid om dit in verenigingsverband of in een stichting onder te brengen en peil dus het eventueel aantal mensen welke hier EVENTUEEL ook in willen aansluiten.
Gezien mijn ervaring met de fiscale zaken is dus het idee ontstaan om dit in een verenigingsverband op te zetten waarbij er kleine batches gebrouwen kunnen worden. Bij huurbrouwerijen is dit meestal niet mogelijk (althans geen 30 liter) en daar zit ook een winstoogmerk achter dus betaal je de kostprijs plus opslag. Wanneer je dit dan op de markt brengt zal je dus net zo goed als ondernemer aangemerkt worden. Terwijl wanneer je het via de vereniging of stichting op de markt brengt dit bier wel jouw naam kan dragen maar jij hier niet voor ingeschreven hoeft te staan bij de KvK of een BTW nummer hoeft te hebben.
Daarbij komt dat het "commerciële" alleen slaat op de status vanuit een fiscaal oogpunt en niet zozeer dat er winst gemaakt moet worden.
Verbaasd ben ik wel over de "negatieve" reacties van mensen (allemaal beren op de weg) zeker gezien de eerdere discussies welke mensen (ik zeg niet dezelfde ;) ) hebben gevoerd over het al dan niet commercieel willen brouwen. Mijn motto in deze is, als je het niet uitzoekt en/of probeert dan weet je nooit zeker tegen welke barrières je aan gaat lopen en/of eea haalbaar is. Ik ben sterk van mening dat wanneer je een ieders talenten kan inzetten je een heel eind kan komen.
Wanneer er absoluut geen interesse is, is het mijn inziens ook gewoon goed. Het is geen ideaal voor mij persoonlijk om zoiets op te zetten. Ik vind het gewoon leuk om zoiets tot een succes te maken (mijn steentje bijdragen met mijn expertise) waarbij er door een ieder veel plezier kan worden beleefd aan de hobby.

Hopelijk schept dit wat meer duidelijkheid in de vraagstelling ;) 

Markiej87

Ik zou zeker mee willen doen als het qua reisafstand te behappen is.

seed7

Zoveel beren zie ik niet, uiteindelijk is het gewoon een brouwerij die of huurbrouwers bediend of 'eigen' bieren uitbrengt op basis van recepten en werk door de amateur leden. Rechtsvorm is niet zo belangrijk denk ik.

Dingen waar je eerder als lastig tegen aan loopt zijn omgevingsvergunning, haccp, gemeentelijke milieu- en veiligheidsaudits etc. Dat maakt het m.i. dat je met je eigen spulletjes komt brouwen vrijwel onmogelijk.
Het lijkt in veel opzichten in wat je in Duitsland een Kommunalbrauerei zou noemen.

Voor huurbrouwers is denk ik alleen de kleine hoeveelheid een interessant punt, maar of 50l de juiste hoeveelheid is?

Zelf denk ik dat huurbrouwers het veel meer in een coöperatie dan een vereniging zouden moeten zoeken waarin apparatuur en logistiek systeem gedeeld worden. Overcapaciteit in apparatuur kan den weer buiten de ledenkring verhuurd worden waarbij alle leden van de extra opbrengst profiteren.  Co-op is m.i. een zwaar onderschatte vorm van samenwerking tussen bedrijven en personen waarbij eenieder toch z'n eigen identiteit kan bewaren, zeker als je naar co-ops gaat waarbinnen meerdere disciplines gebundeld worden.

Ingo

haicoterbeek

Met enthousiasme is alles mogelijk. Succes met je onderzoek.

MikeG

Citaat van: seed7 op 15-08-2018  13:31 uZoveel beren zie ik niet, uiteindelijk is het gewoon een brouwerij die of huurbrouwers bediend of 'eigen' bieren uitbrengt op basis van recepten en werk door de amateur leden. Rechtsvorm is niet zo belangrijk denk ik.

Dingen waar je eerder als lastig tegen aan loopt zijn omgevingsvergunning, haccp, gemeentelijke milieu- en veiligheidsaudits etc. Dat maakt het m.i. dat je met je eigen spulletjes komt brouwen vrijwel onmogelijk.
Het lijkt in veel opzichten in wat je in Duitsland een Kommunalbrauerei zou noemen.

Voor huurbrouwers is denk ik alleen de kleine hoeveelheid een interessant punt, maar of 50l de juiste hoeveelheid is?

Zelf denk ik dat huurbrouwers het veel meer in een coöperatie dan een vereniging zouden moeten zoeken waarin apparatuur en logistiek systeem gedeeld worden. Overcapaciteit in apparatuur kan den weer buiten de ledenkring verhuurd worden waarbij alle leden van de extra opbrengst profiteren.  Co-op is m.i. een zwaar onderschatte vorm van samenwerking tussen bedrijven en personen waarbij eenieder toch z'n eigen identiteit kan bewaren, zeker als je naar co-ops gaat waarbinnen meerdere disciplines gebundeld worden.

Ingo

Hi Ingo, Dat van de coöperatie zal ik zeker uitzoeken. Het idee van een vereniging is ook ontstaan omdat ik van mening ben dat je met een groep de lasten moet zien te dragen dus eigenlijk eenzelfde insteek als met een coöperatie. Na wat onderzoek ben ik er wel achtergekomen dat het type brouwinstallatie op zich er niet zo heel veel toe doet maar wel hoe je bepaalde zaken kan waarborgen (milieu, hygiëne etc).  Ik denk ook dat dit een grotere uitdaging wordt dan de fiscus waarbij ik ook bedacht heb dat hoe kleiner de batches hoe makkelijker te beheersen en te "verkopen" aan de gemeente. Vandaar de ca 50 liter. Dit kan makkelijk verwerkt worden zal relatief weinig milieu schade kunnen aanrichten en is in lijn met het thuisbrouwen waardoor vergunningen wellicht makkelijker worden afgegeven.

lier

Volgens mij ben je als je alcoholische dranken vervoerd zonder dat er accijns over betaald is aan het smokkelen en gewoon strafbaar. Die paar flesjes thuis gebrouwen bier naar een vereniging of vrienden en kennissen zullen geen probleem zijn, maar bij grote hoeveelheden wordt dit anders.
Kortom ik doe niet mee

seed7

Citaat van: MikeG op 15-08-2018  16:26 uHi Ingo, Dat van de coöperatie zal ik zeker uitzoeken. Het idee van een vereniging is ook ontstaan omdat ik van mening ben dat je met een groep de lasten moet zien te dragen dus eigenlijk eenzelfde insteek als met een coöperatie. Na wat onderzoek ben ik er wel achtergekomen dat het type brouwinstallatie op zich er niet zo heel veel toe doet maar wel hoe je bepaalde zaken kan waarborgen (milieu, hygiëne etc).  Ik denk ook dat dit een grotere uitdaging wordt dan de fiscus waarbij ik ook bedacht heb dat hoe kleiner de batches hoe makkelijker te beheersen en te "verkopen" aan de gemeente. Vandaar de ca 50 liter. Dit kan makkelijk verwerkt worden zal relatief weinig milieu schade kunnen aanrichten en is in lijn met het thuisbrouwen waardoor vergunningen wellicht makkelijker worden afgegeven.

Voor hobbybrouwers is het voordeel van een vereniging dat ze alleen maar lidmaatschap betalen. Bij een cooperatie moeten alle leden, afhankelijk van de statuten, een evenredig deel inbrengen om evenredig in de opbrengst te delen. Ook krijgen ze dat deel bij 'vertrek' weer uitgekeerd. De inbreng kan ook in natura, een brouwer kan zijn installatie inbrengen, maar heeft er dan geen volledige zeggenschap meer over.

Brouwinstallatie doet er niet toe als je het relatief klein houdt. Vanaf een bepaalde tankinhoud gaan er eisen aan de kwaliteit van de vloer en de opvangcapaciteit bij calamiteiten gesteld worden.

In de omgevingsvergunning zit nog veel meer, denk aan het aan en afrijden van klanten, bezoekers leveranciers leden van de vereeniging. Dampcondensatie, geur en geluidsoverlast etc.  Gescheiden opslag van chemicalien etc. etc. Allemaal zaken die je moet beschrijven. en allemaal zaken waarvoor geld "hoe meer zielen hoe mindervreugd". Hier moet de verantwoordelijkheid door een heel klein groepje dat dagelijks een oogje in het zeil houdt.

HACCP is onafhankelijk van de omvang van de brouwerij, het moet gewoon voor elkaar zijn. Als er b.v. zomaar Jan en alleman aan hobbybrouwers in en uitlopen heb je daar al een probleem, maar dat is wel oplosbaar.

Zomaar wat zaken om over te peinzen,

Ingo

Jacques

Citaat van: MikeG op 15-08-2018  07:42 uZoals in de toelichting vermeld, zal er in een centrale ruimte gebrouwen worden dus niet her en der. hobbybrouwers kunnen daar zelf komen brouwen eventueel met eigen apparatuur.
Van te voren reserveren van de ruimte is dus noodzaak

Brouwen met eigen apparatuur zal een probleem worden ben ik bang. Voor de AGP zal een aanvraag ingediend moeten worden. Daarbij moet in een bijlage het aantal en de inhoud van de bierketels worden vermeld. Zie https://download.belastingdienst.nl/douane/docs/aanvraag_vergunning_accijnsgoederenplaats_acc1081z6fol.pdf

Vanuit het oogpunt van handhaafbaarheid is het noodzakelijk dat het gaat om een vaste installatie.

hansHalberstadt

Als de wetgeving en organisatie rondom vergunningen en accijnse niet ingericht is op een simpele oplossing waar hier om gevraagd wordt, waarom ga je dan niet gewoon verder zoals amateurbrouwers  gewend zijn?  Biertjes laten proeven aan anderen onder het mom van 'je gasten iets laten proeven' is binnen het hobbybrouwen al mogelijk.

Dugraph

Ik zou als potentieel lid/klant maar in één ding geïnteresseerd zijn: mijn eigen brouwsel (max 50 liter) legaal kunnen verkopen. Alle verplichtingen daaromheen zullen misschien nodig zijn voor het hogere doel maar zou ik tot een minimum willen beperken.

Dus als een initiatiefnemer een accijnsgoederenplaats regelt en de fiscus te vriend houdt dan betaal ik graag een bijdrage om op deze manier met mijn hobby bezig te zijn. Het liefst kom ik met mijn eigen ketel en ingrediënten binnengewandeld, brouw ik een paar liter verdomd lekker bier, vergist ik dit daar ter plekke, kom ik terug om te bottelen en te etiketteren en neem ik een paar weken later mijn kratjes mee die legaal verkoopbaar zijn.

Ik denk dat bovengenoemd scenario mogelijk is maar vergt nogal wat organisatie en administratie. De vraag is of het dan nog rendabel is. Als ik meer moet toeleggen dan ik zou kunnen verdienen met de verkoop dan heeft de hele operatie weinig zin...

Marksbrew

Citaat van: Dugraph op 16-08-2018  09:21 uIk zou als potentieel lid/klant maar in één ding geïnteresseerd zijn: mijn eigen brouwsel (max 50ltr) legaal kunnen verkopen. Alle verplichtingen daaromheen zullen misschien nodig zijn voor het hogere doel maar zou ik tot een minimum willen beperken.

Dus als een initiatiefnemer een accijnsgoederenplaats regelt en de fiscus te vriend houdt dan betaal ik graag een bijdrage om op deze manier met mijn hobby bezig te zijn. Het liefst kom ik met mijn eigen ketel en ingrediënten binnengewandeld, brouw ik een paar liter verdomd lekker bier, vergist ik dit daar ter plekke, kom ik terug om te bottelen en te etiketteren en neem ik een paar weken later mijn kratjes mee die legaal verkoopbaar zijn.

Ik denk dat bovengenoemd scenario mogelijk is maar vergt nogal wat organisatie en administratie. De vraag is of het dan nog rendabel is. Als ik meer moet toeleggen dan ik zou kunnen verdienen met de verkoop dan heeft de hele operatie weinig zin...

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Ook ik zou het erg leuk vinden om wat legaal te kunnen verkopen. Maar wat je ervoor moet regelen vind ik echt teveel moeite. Dan is vrienden laten proeven en ruilen met andere brouwers ook al heel leuk. En daar zou ik best wat contributie voor over hebben.
Ander aspect is dat ik ook zeker met mijn eigen apparatuur zou willen brouwen, denk dat met bijv 5-10 met dezelfde gistvaten werken vast een keer een infectie ellende op gaat leveren.
En tenslotte zou je dan accijns over je eigen bier moeten gaan betalen, hoeveel is dat eigenlijk per flesje....?

Erick

Je kunt het soms ook allemaal te moeilijk maken...
Soms doe ik mijn vrienden en bekenden een plezier en laat ik ze wat bieren proeven, soms doen ze mij een plezier en krijg ik iets terug. Hoeft van mij niets aan te veranderen. Just fine.

CeesM

Citaat van: Marksbrew op 16-08-2018  17:09 uEn tenslotte zou je dan accijns over je eigen bier moeten gaan betalen, hoeveel is dat eigenlijk per flesje....?
Per flesje van 33cl, Plato 7-11 € 0,09, Plato 11-15 € 0,12 en Plato 15+ € 0,15. Maar dan moet je geloof ik per hectoliter brouwen, want de tarieven gaan per hectoliter.

lier

Als het alleen om brouwen gaat en de brouwer neemt het jongbier mee voordat het vergist is, niks loos bevat geen alchohol dus geen accijns verschuldigd  :biersmile: Verkopen na vergisting is wat anders uiteraard, daar hebben we een warenwet voor.

Ik denk als je een huurbrouwerij start voor hoeveelheden tussen de 100 liter en zeg 250 liter heb je wel kans om veel hobbybrouwers te bereiken die aspiraties hebben om commercieel te gaan.

De meeste huurbrouwerijen hebben een minimum van volgens mij 500 liter als het er geen 1000 zijn en dat is voor veel mensen net wat veel.

Als daarna alles geregeld is met accijnzen en haccp aantoonbaar, dan maak je de brug die voor de meeste hobbybrouwers nu nog te groot is.

Wie er dan de brouwmeester is (jij of de hobbybrouwer zelf) maakt dan niet uit. Bier moet dan wel ook lokaal vergist en gebotteld worden.

RienP

Citaat van: lier op 16-08-2018  22:17 uAls het alleen om brouwen gaat en de brouwer neemt het jongbier mee voordat het vergist is, niks loos bevat geen alchohol dus geen accijns verschuldigd
Dit is fout. Je betaalt in Nederland suiker accijns en geen alcohol accijns (op limonade zit ook accijns). Dus over wort moet gewoon accijns worden afgedragen.

hansHalberstadt

Citaat van: RienP op 17-08-2018  09:47 uDit is fout. Je betaalt in Nederland suiker accijns en geen alcohol accijns (op limonade zit ook accijns). Dus over wort moet gewoon accijns worden afgedragen.
Wij hebben vorig jaar iemand van de accijns op de gildeavond uitgenodigd en die bevestigde dat de accijns betaald wordt over de alcohol. Dus als je alleen wort brouwt in een brouwerij en dan verdeelt over hobbybrouwers die het dan thuis laten vergisten dan hoeft de brouwerij geen accijns te betalen en omdat het verder gaat als hobbybrouwsel valt het dan onder thuisbrouwen, immers de alcohol ontstaat pas thuis.

Jan iets Grunn

Bij bierbrouwer Heineken zeggen ze dat accijns moet worden betaald over het stamwortgehalte, dus de hoeveelheid opgeloste stof in het wort. Hoe zit het nu?

emiel1

Gelukkig is de belastingdienst hier heel duidelijk over

CiteerHet extractgehalte van bier bepaalt hoeveel accijns u moet betalen. Het extractgehalte wordt uitgedrukt in percenten Plato.

Bier gemengd met een alcoholvrije drank noemen we limonade als in het mengsel 0,5% of minder alcohol zit. Voor limonade betaalt u verbruiksbelasting, geen accijns.
Bron

Hans en de bierbrouwer bij Heineken hebben dus beide gelijk. Het is gebaseerd op het stamwortgehalte maar hoeft pas betaald te worden wanneer er in het eindproduct meer dan 0,5% alcohol in zit. Als het minder is is het limonade en over limonade hoeft geen accijns betaald te worden, maar wel verbruiksbelasting.

Waarschijnlijk moet je echter wel aan kunnen tonen dat de meegenomen wort ook daadwerkelijk vergist gaat worden en als bier op de markt gebracht gaat worden, anders moet je alsnog verbruiksbelasting betalen:

CiteerU kunt vrijstelling krijgen van verbruiksbelasting voor alcoholvrije dranken. Voorbeeld daarvan:

  • alcoholvrije dranken die worden gebruikt als grondstof voor het maken van andere goederen dan alcoholvrije dranken
Bron

RienP

Stamwortgehalte (wat dus de hoogte van de accijns bepaald) wordt hoofdzakelijk bepaald door het suikergehalte, vandaar dat ik het zo noemde.

Citaat van: hansHalberstadt op 17-08-2018  09:59 uDus als je alleen wort brouwt in een brouwerij en dan verdeelt over hobbybrouwers die het dan thuis laten vergisten dan hoeft de brouwerij geen accijns te betalen en omdat het verder gaat als hobbybrouwsel valt het dan onder thuisbrouwen, immers de alcohol ontstaat pas thuis.
Dan moet de brouwerij dit boekhoudkundig heel goed vastleggen, want naar de douane toe moet ook je voorraad beheer kloppend zijn (even vanuit gaande dat de grondstoffen door de brouwerij worden geleverd).

hansHalberstadt

Citaat van: RienP op 17-08-2018  11:00 uDan moet de brouwerij dit boekhoudkundig heel goed vastleggen, want naar de douane toe moet ook je voorraad beheer kloppend zijn (even vanuit gaande dat de grondstoffen door de brouwerij worden geleverd).

Volgens mij wordt in zo'n geval mout gebruikt buiten het voorraadbeheer om. In ieder geval werkt het in de praktijk.

RienP

Als het werk, werkt het (en het is een leuke manier om als brouwgilde/vereniging iets met een bier te doen).

Ik hoor wel van redelijk wat brouwerijen dat de douane steeds vaker, strenger en uitgebreider aan het controleren is. Dus in het verleden behaalde resultaten...

hansHalberstadt

Citaat van: RienP op 17-08-2018  13:07 uAls het werk, werkt het (en het is een leuke manier om als brouwgilde/vereniging iets met een bier te doen).

Ik hoor wel van redelijk wat brouwerijen dat de douane steeds vaker, strenger en uitgebreider aan het controleren is. Dus in het verleden behaalde resultaten...
Die meneer van de douane die op onze gildeavond was gaf aan dat het op die manier legaal kan.

MikeG

Citaat van: hansHalberstadt op 17-08-2018  13:12 uDie meneer van de douane die op onze gildeavond was gaf aan dat het op die manier legaal kan.

Dank voor alle reacties. Ik ben ondertussen met de douane in de weer geweest om eea op te vragen en uit te zoeken. Wat ik nu heb begrepen maakt het de fiscus niet zo heel veel uit hoeveel of hoe weinig een brouwerij brouwt zolang de regels maar gevolgd worden. Zolang het brouwlokaal en de opslag vanaf de openbare ruimte toegankelijk zijn en gescheiden zijn van een woning mag dit ook in een schuur of garage zijn. Ook de apparatuur maakt niet uit voor de fiscus. Mag met een klein keteltje op een gasfornuis aldus de douane
Wel gaf de beambte aan dat er bij een nano-brouwerij (zo noemde hij het) wel iets minder vaak gecontroleerd wordt omdat de "omzet" vaak zo weinig is dat er niet veel eer aan valt te behalen. Wat overigens niet inhield dat er niet gecontroleerd wordt (dat zei hij dus nog wel :) ). Verder gaf hij wel wat andere handige tips om problemen te voorkomen. 1 ervan is dat er veel mensen met een nano-brouwerij ook nog steeds als hobby brouwen en de nano-brouwerij dan ook als hobby in gaan zetten. Dit is dus vragen om problemen. De apparatuur welke je aanmeldt mag dus alleen voor professionele doeleinden worden gebruikt in het betreffende gebouw/lokaal. Verder mag je geen zaken onttrekken aan de brouwerij zonder dit te administreren of te melden middels een aangifte (verlies etc.) Verder gaf hij aan dat het de voorkeur geniet van de douane dat de brouwer de software van de belastingdienst gebruikt en geen eigen software voor de aangifte. Administratie is niet een erg ingewikkeld verhaal vond ik zelf sprak grotendeels voor zich. Wel moet er minimaal 1 persoon eindverantwoording afleggen. Er mag dus geen groep mensen verantwoordelijk zijn voor de gang van zaken. Dit zou dus in de statuten goed moeten worden geregeld.

Qua milieu wetgeving heb ik in mijn omgeving wat navraag gedaan en dat zal met een maximale brouwcapaciteit van een hobbybrouwer geen problemen geven omdat de milieu effecten/schade bij calamiteiten niet noemenswaardig zijn. Ontheffingen voor een vergunning is meestal ook geen enkel probleem zolang het bij de kleine volumes blijft.

Voor wat betreft hygiene moet ik nog verder onderzoek doen. Zover ik nu heb begrepen heb je daar geen vergunning of papieren voor nodig (alleen als je gaat schenken) maar zal er bij calamiteiten pas ingegrepen worden door de keuringsdienst van waarde (het NVWA tegenwoordig) of steekproefsgewijs gecontroleerd worden waar er bij onrechtmatigheden eerst gewaarschuwd worden en eventueel boetes worden uitgedeeld wanneer er echte wangedrag van toepassing is. Wel zijn er bepaalde richtlijnen waar een nano-brouwerij qua hygiëne aan moet voldoen.

Tot zover.


Rob.Erto

Citaat van: MikeG op 20-08-2018  20:38 uZover ik nu heb begrepen heb je daar geen vergunning of papieren voor nodig (alleen als je gaat schenken) maar zal er bij calamiteiten pas ingegrepen worden door de keuringsdienst van waarde (het NVWA tegenwoordig)

Het was de Keuringsdienst van Waren. Keuringsdienst van Waarde is een zeer vermakelijk tv programma.

Jacques

Citaat van: MikeG op 20-08-2018  20:38 uQua milieu wetgeving heb ik in mijn omgeving wat navraag gedaan en dat zal met een maximale brouwcapaciteit van een hobbybrouwer geen problemen geven omdat de milieu effecten/schade bij calamiteiten niet noemenswaardig zijn. Ontheffingen voor een vergunning is meestal ook geen enkel probleem zolang het bij de kleine volumes blijft.

Voor wat betreft hygiene moet ik nog verder onderzoek doen. Zover ik nu heb begrepen heb je daar geen vergunning of papieren voor nodig (alleen als je gaat schenken) maar zal er bij calamiteiten pas ingegrepen worden door de keuringsdienst van waarde (het NVWA tegenwoordig) of steekproefsgewijs gecontroleerd worden waar er bij onrechtmatigheden eerst gewaarschuwd worden en eventueel boetes worden uitgedeeld wanneer er echte wangedrag van toepassing is. Wel zijn er bepaalde richtlijnen waar een nano-brouwerij qua hygiëne aan moet voldoen.

Qua milieu moet wel een officiële vergunning worden verleend. Het gaat hierbij om een omgevingsvergunning beperkte milieutoets. Naast het aanvragen van een dergelijke vergunning moet ook een melding worden gedaan in het kader van het Activiteitenbesluit. De consequentie daarvan is dat voldaan moet worden aan de regels van het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling. Zie verder https://www.infomil.nl/onderwerpen/integrale/activiteitenbesluit/omgevingsvergunning/obm-categorien/voedingsmiddelen/bierbrouwerijen/

Een ander punt is het ter plaatse geldende bestemmingsplan. Het vervelende is dat ook hele kleine brouwerijen gezien worden als milieuhinderlijke bedrijven (milieucategorie 4) en in een woonwijk niet zijn toegestaan. Vaak wordt ontheffing verleend via een zogenaamde buitenplanse afwijking. Soms ook niet zoals in het geval waar deze uitspraak van de Raad van State over gaat https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RVS:2018:2125

Qua hygiëne moet voldaan worden aan de HCCP-richtlijn. Zie https://www.nederlandsebrouwers.nl/biersector/publicaties/haccp-code/. In dat kader moet ook het een ander worden vastgelegd en moet duidelijk zijn wie verantwoordelijk is voor de naleving van deze Europese hygiëne richtlijn.

seed7

Citaat van: Jacques op 20-08-2018  21:21 uVaak wordt ontheffing verleend via een zogenaamde buitenplanse afwijking.

Voor mijn brouwerij, in mijn inpandige garage, midden in een woonwijk is dat gedaan. Op die 35 m2 zit een zgn postzegelbestemming en een apart huisnummer en aparte nutsaansluitingen.

Ingo

CeesM

Citaat van: seed7 op 20-08-2018  22:55 uVoor mijn brouwerij, in mijn inpandige garage, midden in een woonwijk is dat gedaan. Op die 35 m2 zit een zgn postzegelbestemming en een apart huisnummer en aparte nutsaansluitingen.

Ingo
Ook een aparte toegangsdeur met bel?

Jacques

Citaat van: seed7 op 20-08-2018  22:55 uVoor mijn brouwerij, in mijn inpandige garage, midden in een woonwijk is dat gedaan. Op die 35 m2 zit een zgn postzegelbestemming en een apart huisnummer en aparte nutsaansluitingen.

Ingo

Een postzegelplan is ook een mogelijkheid. Dan wordt een volwaardige bestemmingsplanprocedure doorlopen.
Wat eenvoudiger is een omgevingsvergunning op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) voor het afwijken van het ter plaatse geldend bestemmingsplan.
Nagenoeg alle bestemmingsplannen voor woonwijken sluiten de vestiging van een brouwerij uit. De gemeente heeft de verplichting om hiertegen handhavend op te treden. Indien de gemeente dat achterwege laat kunnen buren de gemeente hiertoe dwingen.

seed7

Citaat van: CeesM op 20-08-2018  23:03 uOok een aparte toegangsdeur met bel?

Deur wel, bel niet.

@Jacques,
Bij de aanvraag kreeg ik sterk het gevoel dat de gemeente hier de voorkeur aan een postzegel plan gaf. Wabo is maar een keer ter sprake gekomen en was ook meteen weer van tafel, waarom weet ik eigenlijk niet meer.

Ingo

tdp

Iets met tafellaken en servet, Ingo?

haicoterbeek

Citaat van: MikeG op 20-08-2018  20:38 uDank voor alle reacties. Ik ben ondertussen met de douane in de weer geweest om eea op te vragen en uit te zoeken. Wat ik nu heb begrepen maakt het de fiscus niet zo heel veel uit hoeveel of hoe weinig een brouwerij brouwt zolang de regels maar gevolgd worden. Zolang het brouwlokaal en de opslag vanaf de openbare ruimte toegankelijk zijn en gescheiden zijn van een woning mag dit ook in een schuur of garage zijn. Ook de apparatuur maakt niet uit voor de fiscus. Mag met een klein keteltje op een gasfornuis aldus de douane
Wel gaf de beambte aan dat er bij een nano-brouwerij (zo noemde hij het) wel iets minder vaak gecontroleerd wordt omdat de "omzet" vaak zo weinig is dat er niet veel eer aan valt te behalen. Wat overigens niet inhield dat er niet gecontroleerd wordt (dat zei hij dus nog wel :) ). Verder gaf hij wel wat andere handige tips om problemen te voorkomen. 1 ervan is dat er veel mensen met een nano-brouwerij ook nog steeds als hobby brouwen en de nano-brouwerij dan ook als hobby in gaan zetten. Dit is dus vragen om problemen. De apparatuur welke je aanmeldt mag dus alleen voor professionele doeleinden worden gebruikt in het betreffende gebouw/lokaal. Verder mag je geen zaken onttrekken aan de brouwerij zonder dit te administreren of te melden middels een aangifte (verlies etc.) Verder gaf hij aan dat het de voorkeur geniet van de douane dat de brouwer de software van de belastingdienst gebruikt en geen eigen software voor de aangifte. Administratie is niet een erg ingewikkeld verhaal vond ik zelf sprak grotendeels voor zich. Wel moet er minimaal 1 persoon eindverantwoording afleggen. Er mag dus geen groep mensen verantwoordelijk zijn voor de gang van zaken. Dit zou dus in de statuten goed moeten worden geregeld.

Qua milieu wetgeving heb ik in mijn omgeving wat navraag gedaan en dat zal met een maximale brouwcapaciteit van een hobbybrouwer geen problemen geven omdat de milieu effecten/schade bij calamiteiten niet noemenswaardig zijn. Ontheffingen voor een vergunning is meestal ook geen enkel probleem zolang het bij de kleine volumes blijft.

Voor wat betreft hygiene moet ik nog verder onderzoek doen. Zover ik nu heb begrepen heb je daar geen vergunning of papieren voor nodig (alleen als je gaat schenken) maar zal er bij calamiteiten pas ingegrepen worden door de keuringsdienst van waarde (het NVWA tegenwoordig) of steekproefsgewijs gecontroleerd worden waar er bij onrechtmatigheden eerst gewaarschuwd worden en eventueel boetes worden uitgedeeld wanneer er echte wangedrag van toepassing is. Wel zijn er bepaalde richtlijnen waar een nano-brouwerij qua hygiëne aan moet voldoen.

Tot zover.



Het begint al op een bedrijfsplan te lijken. Goed bezig! Ik ben benieuwd naar de vorderingen.

RGeraads

Citaat van: Jacques op 20-08-2018  21:21 uEen ander punt is het ter plaatse geldende bestemmingsplan. Het vervelende is dat ook hele kleine brouwerijen gezien worden als milieuhinderlijke bedrijven (milieucategorie 4) en in een woonwijk niet zijn toegestaan. Vaak wordt ontheffing verleend via een zogenaamde buitenplanse afwijking. Soms ook niet zoals in het geval waar deze uitspraak van de Raad van State over gaat

Het is grappig dat je dit zegt Jacques. Wij hebben in 2015 een goedkeuring ontvangen van de gemeente om de schuur achter ons woonhuis om te bouwen tot brouwerij, omgevingsdienst en douane waren ook akkoord. Nu willen we onze activiteiten verplaatsen (nog niet eens uitbreiden) naar een bedrijfsverzamelgebouw en krijgen we van de gemeente (nog) geen goedkeuring. Daar waar we de minste problemen verwachtten van de gemeente, is dat nu juist de grootste horde op ons pad.

MikeG

Citaat van: RGeraads op 21-08-2018  14:40 uHet is grappig dat je dit zegt Jacques. Wij hebben in 2015 een goedkeuring ontvangen van de gemeente om de schuur achter ons woonhuis om te bouwen tot brouwerij, omgevingsdienst en douane waren ook akkoord. Nu willen we onze activiteiten verplaatsen (nog niet eens uitbreiden) naar een bedrijfsverzamelgebouw en krijgen we van de gemeente (nog) geen goedkeuring. Daar waar we de minste problemen verwachtten van de gemeente, is dat nu juist de grootste horde op ons pad.

Wat ik al meldde (en te horen kreeg hier lokaal) is het een minder groot probleem wanneer je op de grootte van een hobbybrouwer "commercieel" gaat omdat er amper risico en/of overlast zal ontstaan. Groter wordt inderdaad een dingetje met milieuwetgeving en omgevingsvergunning.

seed7

Op een industrieterrein milieu categorie 3 krijg je hoogstwaarschijnlijk ook geen brouwerij voor elkaar omdat het een categorie 4 activiteit is. Op dat soort locaties worden veel minder snel uitzonderingen gemaakt omdat anders het hek van de dam is. Schaal van de brouwerij is dan niet maar van belang. Bij een bedrijfsgebouw kan ik me die insteek door de gemeente ook voorstellen (succes Raimond, met rust en een heel goed verhaal kom je vaak een heel eind).

Met veel uitzoekwerk ben ik destijds tot de conclusie gekomen dat tot ca. 300 l met bestemmingsplanwijziging in een woonwijk makkelijker haalbaar is dan bovenstaande en de gemeente heeft me daar gelijk in gegeven. Met 500l was het denk ik niet gelukt, in deze situatie is schaal denk ik wel van belang.

Verder verschillen de inzichten natuurlijk per gemeente, hier is men wel voor wat meer leven in de wijken.

Ingo

RGeraads

Tot nu toe proberen we in te zetten op een verhuizing van onze huidige brouwerij (50 liter Speidel) met 2 a 3 (dubbele) brouwdagen in de maand. Overlast wordt hiermee ook beperkt. We hebben aangegeven dat ook voor de geuroverlast eventuele oplossingen zijn. Na ons gesprek vorige week is de gemeentelijk ambtenaar anders naar onze brouwerij gaan kijken en gaan ze het opnieuw bespreken. Zoals je al zei, Ingo, vooral geduldig blijven en met een goed voorbereid businessplan kom je een heel eind, maar of het genoeg is hangt echt van de ambtenaar van dienst af.

seed7

Citaat van: RGeraads op 21-08-2018  16:45 uZoals je al zei, Ingo, vooral geduldig blijven en met een goed voorbereid businessplan kom je een heel eind, maar of het genoeg is hangt echt van de ambtenaar van dienst af.

Voor de officiele aanvraag omgevingsvergunning heb ik een vooronderzoek laten doen. Hierbij doorloopt de hele aanvraag de molen alsof die voor het eggie is. Als de raad toestemt is de rest een formaliteit. Als ze niet toestemmen moet er een motivatie komen waarmee je mogelijk e.a. kunt bijstellen. Vaak kun je aan de toonzetting van zo'n stuk al aflezen of het zin heeft om een tweede poging te wagen.

Ingo

CeesM

Even kort samengevat is het plan van de topicstarter niet mogelijk.
Een vereniging is gewoon een clubje hobbybrouwers die op een locatie samenkomen en met apparatuur van de vereniging of van henzelf bierbrouwen.
Ze mogen net als de thuisbrouwer geen bier verkopen. Het bier mag zelfs de brouwlocatie niet verlaten.

Knobby

Die conclusie lijkt me vooralsnog voorbarig.

Jacques

Citaat van: seed7 op 20-08-2018  23:31 u@Jacques,
Bij de aanvraag kreeg ik sterk het gevoel dat de gemeente hier de voorkeur aan een postzegel plan gaf. Wabo is maar een keer ter sprake gekomen en was ook meteen weer van tafel, waarom weet ik eigenlijk niet meer.

Kan te maken hebben met de gemeentelijke legesverordening. Bij een bestemmingsplan worden de kosten verhaald op de initiatiefnemer.

Zie onder andere https://www.bureauverkuylen.nl/ruimtelijke-ordening/bestemmingsplan-wijzigen/wat-kost-een-wijziging-van-het-bestemmingsplan/

jeroentjecross

Even als aanvulling op de link van Jacques kan ik wel wat indicaties geven over de kosten van een bestemmingsplan wijziging en de onderbouwing dat een brouwerij ook op een categorie 2 bestemming gevestigd kan worden.

De kosten zijn deels afhankelijk van het aantal onderzoeken wat je moet laten doen en hoe de gemeente er mee omgaat. Bij ons in de regio worden veel agrarische bestemmingen die niet levensvatbaar zijn omgezet naar een woonbestemming. Reken hierbij op een kostenpost van € 15.000,-

Ik ben zelf in januari 2016 met de gemeente in overleg gegaan met het idee om een woning aan te kopen en daar in de toekomst een kleinschalige commerciële brouwerij te starten. Al snel werd duidelijk dat de gemeente niet zomaar een brouwerij aan huis toe staat echter wel als het een om een agrarisch object gaat wat niet levensvatbaar is als agrarische onderneming. Hiervoor kan je dan het bestemmingsplan wijzigen naar een Categorie 2 bestemming die specifiek een brouwerij toelaat.

Ik heb dus een oude boomkwekerij gekocht met een agrarische bestemming. De stappen die ik sindsdien heb doorlopen:

Principe verzoek indienen. Hierbij doet de gemeente een uitspraak over de haalbaarheid van het plan en de welwillendheid om het bestemmingsplan om te zetten
€ 1256,-

Lege kosten bestemmingsplan procedure:
€ 5600,- (collectief veegplan) een individuele procedure kost het dubbele.

Ruimtelijke onderbouwing:
€ 1800,- ex btw.

Onderzoek Geur:
Betreft een onderbouwing dat de beoogde brouw installatie icm de inrichting van het pand binnen de geur cirkel van een categorie 2 bedrijf past. dat wil zegen geen aanmerkelijke geur hinder in een straal van 30 meter rondom de brouwerij.
€ 1250,-

Onderzoek Geluid:
Betreft een onderbouwing dat de brouwerij binnen de geluidscirkel van 50 meter geldend voor een categorie 2 bedrijf geen aantoonbare overschrijding van de geluidsnormen geeft.
€ 1250,-

Bodem onderzoek:
aangezien niet duidelijk was of de vorige onderneming mogelijk bodem verontreiniging heeft veroorzaakt werd een onderzoek noodzakelijk geacht. Koop je dus ooit iets aan waar een bedrijf heeft gezeten. Vraag altijd om een schone grond verklaring aan de verkopende partij. De kosten van een dergelijk onderzoek zijn ongeveer € 2500,-

Wil je een proeflokaal bij je brouwerij beginnen of workshops etc organiseren kan het zijn dat je een onderzoek m.b.t. externe veiligheid moet uitvoeren. Of het zo schrijven dat de aantallen het standaard advies vanuit de veiligheidsregio niet wordt overschreden.

Het kan zijn dat een gemeente welwillend is om andere wegen te bewandelen maar de officiële weg naar een commerciële brouwerij aan huis ziet er voor mij zo uit.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.