Even voorstellen: Stefan

Gestart door StefanUT, 13-08-2018 17:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

StefanUT

Beste allemaal,

Ik ben Stefan, ik kom uit de omgeving van Utrecht.

Een paar jaar terug had ik een valse start wat betreft het brouwen;
Na al jaren fan van bier te zijn wilde ik zelf gaan brouwen en dus begon ik met zo'n vloeibaar moutextract pakket waarbij je het alleen hoeft te verdunnen met water(en daarna de gist toe voegen). Het resultaat was uiteindelijk niet echt lekker, ik durfde het nog net "bier" te noemen.

In de tussentijd bleef ik interesse hebben in het zelf brouwen van bier, maar om eerlijk te zijn was ik naast mijn eerdere resultaat, ook wat afgeschrikt door alle verhalen over oxidatie en infecties die je op deze en andere fora leest.

Ergens vorig jaar kwam ik via een andere interesse (geschiedenis, met name het neolithicum en de vroege bronstijd)  op een video van een groepje experimentele archeologen die hun bier met hete stenen in een houten trog brouwden. Aan het einde van de video complimenteren ze elkaar hoe lekker hun bier was geworden  :) .
Dit gaf me vernieuwde inspiratie om nogmaals een poging te doen om bier te maken, "als het deze gasten lukte om op deze manier lekker bier te maken, dan moet het mij ook toch wel zeker lukken?"  :P

Ik heb toen meteen de spullen voor het brouwen met mout gehaald. "Mocht het zo zijn dat ik weer een ondrinkbaar bier maak, dan kan ik zo op zijn minst nagaan waar ik het verkeerd had gedaan"  was mijn theorie.

Nog geen spijt gehad van deze keuze:
Inmiddels heb ik 5 brouwsels achter de rug, die gelukkig allemaal erg lekker waren (al zeg ik het zelf  ;D ). Daarnaast is het proces gewoon leuker om alles zelf te doen.

Mijn huidige brouwerij bestaat uit een Ketel van 35 liter, een filterkuip en een rvs vergistingsvat.
Op het moment ben ik aan het kijken hoe ik dit kan uitbreiden met een klimaatkast om mijn vergistingsvat in te plaatsen.

Johan_vL

Welkom op het forum Stefan, je zult versteld staan van de topics en hoeveelheid informatie die hier is te vinden. :brouwen:

tdp

Welkom Stefan!

Afgelopen vakantie in Wales overnacht bij een archeoloog, welke ook op een dergelijke wijze bier heeft gebrouwen. Een fantastische man die geweldig kon vertellen.

Weet niet of je dat filmpje ergens op YouTube gezien hebt, maar dan zie ik graag de link voorbij komen!

Adbrouwt

Welkom Stefan
Al lekker bezig zo te lezen. Een klimaat kast is echt weer een mooie stap vooruit. Het hoeft niet duur te zijn. 20 euro koelkast op Marktplaats en 10 euro voor een STC-1000.

Easywoods

Citaat van: tdp op 14-08-2018  10:34 uWeet niet of je dat filmpje ergens op YouTube gezien hebt, maar dan zie ik graag de link voorbij komen!

Ik ook, lijkt me een interessant filmpje  :lessmile:
Welkom op het forum Stefan  ;)

StefanUT

Ik heb de video op YouTube terug kunnen vinden.
Helaas is deze versie in 240p maar het geheel is op zich wel te volgen.


Easywoods

Citaat van: StefanUT op 14-08-2018  22:15 uIk heb de video op YouTube terug kunnen vinden.
Helaas is deze versie in 240p maar het geheel is op zich wel te volgen.

Bedankt voor het plaatsen... Geweldig filmpje  :biersmile:

Heisenberg

Mooi filmpje inderdaad. Leuk om naar te kijken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.