Kan het zijn dat er 0,9 kg kristalsuiker in een sterke blondbier gaat?

Gestart door Pieterman 46, 11-08-2018 11:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieterman 46

Ik wil via het programma BrouwHulp een Batch van 15 liter Sterke blonde brouwen, maar volgens BrouwHulp moet ik dan 3,3 kg pilsmout en 0,9 kg kristal suiker gebruiken.
Is die suiker niet wat veel en staat ook bij het rijtje Mout.
Moet de suiker er dan bij tijdens het maischen of tijdens het koken van het wort?
Het zijn wat vragen op een rij, maar ik heb alleen nog maar een Hema pakketje gebrouwen en dit zou dan voor het echie worden.

BrouwMout.nl

Dat is 21,4% suiker en dat is aan de hoge kant, maar het kan wel.
De suiker voeg je toe tijdens het koken, of als siroop tijdens de vergisting.

brouwerwaldonk

Als je die op het einde van het gisten toevoegd zal de gist nog eerst de moeilijke suikers, waaronder de maltotriose en anderen, omzetten. Doe  je het tijdens het koken dan zal de gist eerst de suiker aanpakken en de moeilijke suikers gewoon links laten liggen en niet omzetten.

Neetje

Of een gedeelte toevoegen tijdens einde koken (10 min) en het andere gedeelte (opgelost) na de hoofdvergisting.

haicoterbeek

900 gram kan voor een sterke blonde. Door dat suiker 100% vergistbaar is zal je werkelijke vergistingsgraad hoger zijn als bij een volmout blond bier.

Hierdoor krijg je een droog (minder zoet) bier. Met een laag eind sg.

Het alcoholpercentage is voor een sterk blond bier dan erg hoog

Persoonlijk denk ik dat 600-700 gram voor de balans voldoende is.

Maar het is maar waar je zelf van houdt natuurlijk.

Oscar

Citaat van: haicoterbeek op 11-08-2018  16:12 uHierdoor krijg je een droog (minder zoet) bier.

En als je een mooie Belgische gist gebruikt, en deze wat warmer vergist (24-26°C) dat wordt ie weer wat zoeter... :brouwen:

El Pastor Belga (MaJa)


BrouwMout.nl

Citaat van: MaJa op 11-08-2018  18:00 uWat is dan een mooie Belgische gist?

De BE-256 van Fermentis maakt mooie zoetige en fruitige esters.

haicoterbeek

Citaat van: Oscar op 11-08-2018  17:35 uEn als je een mooie Belgische gist gebruikt, en deze wat warmer vergist (24-26°C) dat wordt ie weer wat zoeter... :brouwen:
Ga ik eens proberen!

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 11-08-2018  16:12 uHet alcoholpercentage is voor een sterk blond bier dan erg hoog

Nee hoor. Bij een moutrendement van 80% kom je uit op een begin SG van zo'n 1070. Dat is voor een sterk blond niets te hoog. Een sterk blond zit qua alcoholgehalte gemiddeld tussen de 8 en 9%.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.