Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Saison gist experiment  (gelezen 737 keer)

Offline Thom

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Saison gist experiment
« Gepost op: 10-08-2018 21:56 u »
Dit wordt mijn eerste Saison die ik dit weekend ga brouwen. Dan maar beter gelijk meerdere korrelgisten met elkaar vergelijken om zo een beter beeld te krijgen van de verschillende smaakprofielen. :brouwen: Want als ik het goed heb is de gist een van de belangrijke smaakmakers bij een saison. De volgende gisten wil ik gaan vergelijken:

- Mangrove Jack M29
- Fermentis BE-134
- Bulldog Saison
- Crossmyloof Saison

Het recept wil ik redelijk simpel houden om zo go de gisten goed met elkaar te kunnen vergelijken. Zondag ben ik van plan om te brouwen. Tips zijn altijd welkom. :) De resultaten zal ik hier uiteindelijk posten.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptSaison gist experiment M29, BE-134, Crossmyloof, bulldog
Brouwdatum01-07-2018
BierstijlSaison
Volume12,0 l
Begin SG1,055 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)26 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediėnt
12,00 lWater uit Almere
2,70 mlMelkzuur
7,40 lSpoelwater

Vergistbare ingrediėnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,06 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC90,0 %
0,34 kgCara-pilsWeyermann4 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C1 min.75 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7,7 gMagnumbellen13,2%first wort hop23,6 IBU
12,0 gSpalter Spaltpellets4,5%5 min.2,4 IBU

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting25,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting25,0 °C
Temp. nagisting28,0 °C
Temp. lagering18,0 °C

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Thom

• Vol lid
Re: Saison gist experiment
« Reactie #1 Gepost op: 22-08-2018 21:27 u »
Het waterslot staat al een aantal dagen stil en de gist is al mooi uitgezakt. Tijd om te bottelen. :brouwen:
Wat een monster gisten. Zelfs met 10% cara-pils enorm hoge SVG waarden.

Het rendement was wat hoger waardoor ik heb aan gelengd met water om op een SG van 1.055 te komen. Alleen die van Crossmyloof heb ik op 1.065 gehouden aangezien dat een kleiner gistvat was. Hiernaast paste deze ook niet in mijn vergistingskast. De omgevingstemperatuur in de kamer was ongeveer 24-a25graden. Deze gist is dus moeilijker te vergelijken. De M29, B16 en BE-134 hebben wel in de vergistingskast gestaan.

Hier de waarden bij het bottelen
M29: SG: 1.002 = SVG 96,4% = 6,9% alcohol (fruitig, kruidig en peperig)
B16: SG: 0.999= SVG 101,1%= 7,2% alcohol (fruitig kruidig en peperig, maar minder heftig dan de M29)
BE-134: SG: 0.998= SVG 103,6%= 7,4% alcohol (Duidelijk minder fruitig dan de M29, wel meer peper invloeden)
Crossmyloof: SG 1.005 = SVG 92,4% = 7,8% alcohol (Erg fruitig maar minder lekker. Veel bananen esters)

Nu na laten gisten op de fles en dan nog eens goed proeven. :proost:

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #2 Gepost op: 22-08-2018 21:45 u »
Ben benieuwd! Leuk experiment! Die M29 lijkt mij een mooie gist

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #3 Gepost op: 22-08-2018 21:47 u »
M29 is mijn standaard saison gist, al wil ik volgende batch (duurt nog even, hem hem vandaag gebotteld, 96% SVG) wel een uitstapje naar een andere maken.
Ben benieuwd naar je bevindingen.

Offline Thom

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 22-08-2018 22:07 u »
Ik ben momenteel ook het meest enthousiast van de M29 (daarna de BE-134, B16 en als laatst de Crossmyloof Lille Saison. Die van Crossmyloof heeft meer wat weg van een tripel. Crossmyloof heeft ook een Belgische gist en daar lijkt het wat op. Alleen dan een hoger SVG.

De Crossmyloof Kolsch gist is trouwens echt een aanrader.

Offline PDGRRR

• Junior lid
  • **
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #5 Gepost op: 09-11-2018 15:05 u »
Mooi experiment, Thom. Ik denk dat ik volgend jaar ook eens ga experimenteren met 1 wort en 3 saison-gisten. Afhankelijk van hoe de BE-134 me bevalt ook met de M29 en wellicht de Belle Saison of iets van White Labs. Vorig jaar met Wyeast French Saison een saison gebrouwen, maar daar was ik niet helemaal kapot van.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 09-11-2018 16:08 u »
Mooi experiment, Thom. Ik denk dat ik volgend jaar ook eens ga experimenteren met 1 wort en 3 saison-gisten. Afhankelijk van hoe de BE-134 me bevalt ook met de M29 en wellicht de Belle Saison of iets van White Labs. Vorig jaar met Wyeast French Saison een saison gebrouwen, maar daar was ik niet helemaal kapot van.
Van de verhalen op dit forum heb ik begrepen dat de Belle Saison erg op de Wyeast French Saison lijkt. Als je er een zou laten vallen zou het logisch zijn om die er uit te laten omdat je die waarschijnlijk dan ook niet zo geweldig vindt.
Groet,
Hans

Offline PDGRRR

• Junior lid
  • **
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #7 Gepost op: 09-11-2018 17:06 u »
Van de verhalen op dit forum heb ik begrepen dat de Belle Saison erg op de Wyeast French Saison lijkt. Als je er een zou laten vallen zou het logisch zijn om die er uit te laten omdat je die waarschijnlijk dan ook niet zo geweldig vindt.
Groet,
Hans

Dank je voor de tip, Hans. Net nadat ik op [verzenden] had geklikt bedacht ik me ook dat ik hier al eens een discussie had gezien waarbij een overzicht stond van verschillende producenten die feitelijk dezelfde gist maken.

Hier een lijst met Imperial gisten, hun Wyeast en Whitelabs equivalenten en vermoedelijke oorsprong.

Offline PaultjePils

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 10-11-2018 02:31 u »
Ik heb geen ervaring met de M29, maar kan wel zeggen dat ik met de Bulldog B16 een ontzettend lekkere saison heb gebrouwen!

Tags: