Even voorstellen: Jolanda

Gestart door Jolanda, 10-08-2018 10:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jolanda

Beste forumleden,

Ik lees stiekem al een tijdje mee op dit forum, dus heb maar eens een besloten om ook een account aan te maken. Als fervent bierdrinker ben ik sinds kort  begonnen met brouwen. Na een behoorlijke tijd geleden een keer een 'kitje' vergist te hebben, ondervond ik dat het echte mout brouwen toch meer mijn interesse wekte. Inmiddels ben ik toe aan het bottelen van mijn tweede bier, nadat ik toch aardig succesvol mijn eerste blondbier heb weten te brouwen. Dit forum is daarbij zeker de ultieme informatiebron.

Over mezelf kan ik zeggen dat ik een echte knutselaar ben in mijn vrije tijd, zowel wat betreft brouwbenodigdheden als compleet andere dingen, zoals fietsen. Naast knutselen aan fysieke dingen mag ik ook graag grafisch bezig zijn op de pc. Ook lees ik zo af en toe een boekje over bier. Mijn laatst uitgelezen boek, 'verloren bieren van Nederland' door Roel Mulder, bestempel ik als een echte aanrader. Verder ben ik afstuderend student en momenteel woonachtig in Finland.

Proost!

Jaap W

Jolanda welkom op dit zeer nuttige en inspirerende forum. Veel brouwplezier gewenst.

tdp

Welkom Jolanda!

Het bouwen is vaak net zo mooi als het brouwen zelf ;)

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de hobbybrouwwereld er in Finland uit ziet.

MikeG

Welkom Jolanda,

Leuk om ook eens een vrouw te verwelkomen op het forum in dit voornamelijk mannen forum ;-)

Veel plezier gewenst met jouw hobbies!

Jolanda

Citaat van: tdp op 10-08-2018  11:12 uBen eigenlijk wel benieuwd hoe de hobbybrouwwereld er in Finland uit ziet.

Vanwege de alcohol prijzen is brouwen zeker een veel uitgeoefende hobby. Toch is de verkrijgbaarheid van brouwbenodigdheden en ingredienten een stuk kariger vergeleken met brouwwinkels in Nederland en Belgie. De kleinere brouwers lijken zich toch vernamelijk toe te wenden tot Amerikaanse stijlen en een overvloed aan IPA's. Hoewel sommigen zeer best smaken, vind ik het jammer dat er niet wat meer variatie is in bierstijlen. Wat meer 'landseigen' zou je het gebruik van rogge kunnen noemen. En ik heb toch zeker al wel wat lekkere rogge biertjes geproefd. Behalve de prijzen van het alcohol zijn ook de alcohol regels hier erg belemmerend voor kleine brouwers die commercieel hun bier willen verhandelen. Sommigen kiezen er dan ook voor om zich naar Estland te verplaatsen, waar naar mijn mening ook wel wat kunstwerkjes gebrouwen worden. Ben groot fan van de donkere bieren van Pohjala.

Johan_vL

Welkom op het forum, die paar keer dat ik in Finland ben geweest (3x WK moerasvoetbal) heb ik eigenlijk bijna alleen maar Lapin Kulta gezien en gedronken.
Veel brouwplezier  :brouwen:

Jolanda

Lapin Kulta (laps goud) is inderdaad 1 van de grotere biermerken hier. Denk dat het toch vooral eind jaren 90 en begin 2000 op meer plekken uit de tap vloeide dan tegenwoordig

tdp

Had al wel een dergelijke setting verwacht. Ben in het voorjaar in Levi, Finland geweest. Onder aan de skipiste had men een leuke bar met veel verschillende bieren, nationaal als internationaal. Heb erg lekkere bieren gedronken, maar ook veel middelmaat. De grootste missers vond ik de bieren van Polar Monkeys, die hebben 95% van hun beschikbare tijd niet in het brouwen gestoken maar in het vermarkten ervan. Fantastische blikjes e.d. maar erg matig bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.