Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Te snelle gisting, geen activiteit meer na 2 dagen  (gelezen 1095 keer)

Offline rickvl

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Water is pas feest, als het bij brouwer is geweest
Te snelle gisting, geen activiteit meer na 2 dagen
« Gepost op: 09-08-2018 22:05 u »
Hi!
Dinsdag (7-8) heb ik mijn very first bier gemaakt. Brewferm Tripel.
Doordat ik niet goed gelezen heb (oops) heb ik de gist te snel bij het brouwsel gedaan (40 graden celsius)
Vanwege de hoge kamertemperatuur (28 graden) is het brouwsel lang erg warm geweest.
Momenteel nog steeds 25 graden terwijl hij eigenlijk tussen de 20-23 moet gisten.
Na nog geen 3 uur was het waterslot flink aan het borrelen terwijl dit volgens de handleiding pas na 12-24 uur zou moeten beginnen,
Vandaag, dus slechts 2 dagen na het brouwen lijkt er geen activiteit meer te zijn in het waterslot. Volgens de handleiding duurt de gisting 10 dagen.
Wat kan ik nu het beste doen?
 - Mijn bier is verloren :( Nieuw pakket kopen, beter lezen en meer geduld hebben.
 - Gewoon nog een week laten staan.
 - Overhevelen in ander vat en hopen dat er nog wat gebeurt
 - Suiker toevoegen en overhevelen in flesjes voor de gisting op fles
Het lijkt me slim om even te kijken van nu het SG is. Helaas heb ik een brouwemmer zonder kraan (inmiddels 1 met kraan besteld) dus dan moet ik wel het deksel openen en er met een erlenmeyer en mijn hand in gaan roeren :(
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en advies.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Re: Te snelle gisting, geen activiteit meer na 2 dagen
« Reactie #1 Gepost op: 09-08-2018 22:13 u »
Kan best hoor, zo snel als het zo warm is. Even het sg meten is inderdaad slim, maar niet met je handen erin hoor!

Even een pollepel uitkoken en een schep uit je emmer halen.

Door de hoge temperaturen zal je bier wel wat meer fruitige en alcoholische smaakjes krijgen dan de bedoeling was...

Offline emiel1

• Beheerder
  • Senior lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #2 Gepost op: 09-08-2018 22:29 u »
De handleiding kan zo veel zeggen ;) Gist is een micro-organisme, die doet wat ie zelf wil. Die 10 dagen is een gemiddelde bij een bepaalde temperatuur. Bij een veel hogere temperatuur gaat de vergisting ook veel sneller. Met dit soort temperaturen is het goed mogelijk dat (het grootste deel van) in 2 dagen al klaar is. Ben alleen wel bang dat het, zoals Mark al aangeeft, flink invloed op de smaak heeft. Maar weggooien kan altijd nog, dat zou ik zeker niet doen.

Tijd en waterslotactiviteit zijn indicatoren die je een idee kunnen geven van het verloop van de vergisting, maar de enige manier waarop je echt zeker weet of de vergisting klaar is is door het SG te meten en een dag of 3 later weer te meten. Als er in die 3 dagen niks is veranderd, is je vergisting klaar. Zo wel, dan meet je 3 dagen later weer, etc.
Bottelen als je er niet zeker van bent dat de vergisting klaar is is net verstandig. Als het meevalt heb je bier met te veel koolzuur, maar als de vergisting op fles nog lang door gaat kan de druk zo hoog worden dat je flessen exploderen, geen risico wat je wilt nemen

Offline rickvl

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 09-08-2018 22:45 u »
Bedankt. Ik kijk morgen ochtend of het niveau in het waterslot nog steeds zoals nu is. Dan meet ik het SG en over 3 dagen weer.

Offline rickvl

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 10-08-2018 17:57 u »
SG is 1013. Begin SG was 1069 (na temparatuuromrekening, 1063 bij 30 graden). Bij 1010 zou de gisting klaar moeten zijn. Aan het waterslot zie ik dat er weer enige activiteit is. Ik wacht dus geduldig af :)

Offline emiel1

• Beheerder
  • Senior lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #5 Gepost op: 10-08-2018 18:01 u »
SG is 1013. Begin SG was 1069 (na temparatuuromrekening, 1063 bij 30 graden). Bij 1010 zou de gisting klaar moeten zijn. Aan het waterslot zie ik dat er weer enige activiteit is. Ik wacht dus geduldig af :)
Waterslotactiviteit kan ook komen door temperatuurschommelingen, dus als ik jou was zou ik gewoon over 3 dagen kijken hoe het er voor staat. 1013 als eind SG bij een verwacht SG van 1010 is heel goed mogelijk

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #6 Gepost op: 11-08-2018 03:47 u »
WVG bij 1,013 is 65%. Hoeveel suiker heb je toegevoegd volgens recept?

Offline rickvl

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 11-08-2018 10:47 u »

495 gram suiker

Volgens het rekenblad is de vergisting anders. En klopt het alcoholpercentage met wat het zou moeten zijn:

Die 1069 beginwaarde is wel na temperatuuromrekening. het was 1063 bij 30 graden

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 11-08-2018 23:41 u »

Waarom kijk je naar de werkelijke vergistingsgraad?
Gebruikelijk is te kijken naar de schijnbare vergistingsgraad.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 11-08-2018 23:45 u »
SG is 1013. Begin SG was 1069 (na temparatuuromrekening, 1063 bij 30 graden). Bij 1010 zou de gisting klaar moeten zijn.

Trek je niet te veel aan van het eind SG die vermeld wordt in de handleiding. Het eind SG kan hoger of lager uitvallen afhankelijk van de omstandigheden.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #10 Gepost op: 12-08-2018 09:11 u »
Waarom kijk je naar de werkelijke vergistingsgraad?
Gebruikelijk is te kijken naar de schijnbare vergistingsgraad.
Omdat ik benieuwd ben naar de verhouding vergistbare suikers/restextract. (Bij benadering). Het geeft mij inzicht over het verloop van de vergisting en het maisch proces.
Wat is het gemiddelde WVG van jouw laatste 10 brouwsels (die je gebrouwen hebt zonder toevoeging van extra suikers)?

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #11 Gepost op: 12-08-2018 09:13 u »
495 gram suiker

Volgens het rekenblad is de vergisting anders. En klopt het alcoholpercentage met wat het zou moeten zijn:

Die 1069 beginwaarde is wel na temperatuuromrekening. het was 1063 bij 30 graden
Sorry ik bedoelde hoeveel gram per liter wort extra suiker.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 12-08-2018 21:54 u »
Omdat ik benieuwd ben naar de verhouding vergistbare suikers/restextract. (Bij benadering). Het geeft mij inzicht over het verloop van de vergisting en het maischproces.
Wat is het gemiddelde WVG van jouw laatste 10 brouwsels (die je gebrouwen hebt zonder toevoeging van extra suikers)?

Het toevoegen van suiker maakt dat de vergistingsgraad hoger is. Dat geldt voor zowel de schijnbare als de werkelijke vergistingsgraad.

Er is een vaste verhouding tussen de schijnbare vergistingsgraad en en werkelijke vergistingsgraad.
Brouwsoftware rekent beide vergistingsgraden uit aan de hand van het begin SG en het eind SG. De software houdt geen rekening met de oorsprong van de suikers.

Kijken naar de berekende werkelijke vergistingsgraad levert je geen extra informatie.

Offline rickvl

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 13-08-2018 19:11 u »
Update: nu 3 dagen later is het SG gedaald. Naar precies de verwachtte 1010. Alsnog dus gewoon weer 3 dagen wachten en weer meten dan denk ik? Om er zeker van te zijn dat ie klaar is met gisten.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #14 Gepost op: 13-08-2018 19:32 u »
Update: nu 3 dagen later is het SG gedaald. Naar precies de verwachtte 1010. Alsnog dus gewoon weer 3 dagen wachten en weer meten dan denk ik? Om er zeker van te zijn dat ie klaar is met gisten.
Staat nu een weekje toch? Goed plan om over een dag of 3 nog eens te meten!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 13-08-2018 22:37 u »

Ja. De gist leest de handleiding niet... Zoals ik al schreef kan het eind SG hoger of lager uitvallen.

Voor meer informatie zie http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=vergisting:vergistingsgraad

Tags: