Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Desperados bier  (gelezen 468 keer)

Offline rick1989

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Desperados bier
« Gepost op: 09-08-2018 21:25 u »
Ik kwam dit recept tegen, maar aangezien ik een beginner ben heb ik absoluut geen idee hoeveel water ik in het hele proces moet gebruiken. Mijn brouwcapaciteit is 10 liter.
Kan ik dit recept dan aanhouden of moet het aangepast worden?

2000 g pilsmout
370 g maisvlokken (Brouwland,10 minuten voorgekokt.)
13 g Challengerhop 6,3% 60 min.
15 g curacaoschil. 10min.

Schema: 60° -45` en 72°- 15`

Gist: safale 04

Bij bottelen tequila extract 20 ml.

Alvast bedankt voor de reacties!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline breda82

• Vol lid
  • Land: 00
  • Just experiment
Re: Desperados bier
« Reactie #1 Gepost op: 09-08-2018 21:38 u »
Volgens mij is het basis bier pils, dat betekent een ondergistend bier. Als gist kun je bijvoorbeeld de wlp-940 gebruiken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 09-08-2018 23:50 u »
Volgens mij is het basis bier pils, dat betekent een ondergistend bier. Als gist kun je bijvoorbeeld de wlp-940 gebruiken.

Een beginner kan beter een bovengist gebruiken...
Je hebt niet meteen een volledige koelkast tot je beschikking als je net begint.

De curacaoschil zou ik weglaten. De Safale 04 geeft al veel fruitige smaakjes...

Offline rick1989

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 10-08-2018 07:56 u »
Maar weten jullie ook hoeveel water ik moet gebruiken?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 10-08-2018 09:24 u »
Maar weten jullie ook hoeveel water ik moet gebruiken?

Voer de gegevens eens in in bijvoorbeeld BrouwVisie of BrouwHulp. Die rekent het zo uit voor je ;)

Offline Fractus

• Boven 10 berichten
  • *
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #5 Gepost op: 10-08-2018 14:25 u »
Het is inderdaad niet één twee drie te zeggen hoeveel water je nodig hebt. Dit is afhankelijk van je brouwinstallatie. Hoe heb je dit bij eerdere brouwsels gedaan? Of is dit je eerste brouwsel?

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #6 Gepost op: 10-08-2018 15:02 u »
Ligt er vooral aan hoeveel verliezen je hebt tijdens het brouwen. Er blijft water achter in de mout, in je pan, er kookt water weg, etc.

Ik brouw ook 10 liter batches en ik begin met een totaal aan maischwater van 16 liter bij een brouwsel als dit. Die overige 6 liter blijft dus ergens in het proces hangen, of wordt weggekookt.

Maar de exacte hoeveelheid weet je pas precies als je eens een brouwsel hebt gemaakt met je systeem. Als je een eerder brouwsel hebt gemaakt kan je je hoeveelheid water daarop baseren. Als je nog nooit wat gedaan hebt zou ik gewoon met een totaal van 16 liter beginnen en dan kijken waar het schip strand.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 10-08-2018 18:21 u »
Ligt er vooral aan hoeveel verliezen je hebt tijdens het brouwen. Er blijft water achter in de mout, in je pan, er kookt water weg, etc.

Ik brouw ook 10 liter batches en ik begin met een totaal aan maischwater van 16 liter bij een brouwsel als dit. Die overige 6 liter blijft dus ergens in het proces hangen, of wordt weggekookt.

Maar de exacte hoeveelheid weet je pas precies als je eens een brouwsel hebt gemaakt met je systeem. Als je een eerder brouwsel hebt gemaakt kan je je hoeveelheid water daarop baseren. Als je nog nooit wat gedaan hebt zou ik gewoon met een totaal van 16 liter beginnen en dan kijken waar het schip strand.

En sg meten bij begin koken en eind koken. Langer koken verhoogd sg.

Tags: