Desperados bier

Gestart door rick1989, 09-08-2018 21:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rick1989

Ik kwam dit recept tegen, maar aangezien ik een beginner ben heb ik absoluut geen idee hoeveel water ik in het hele proces moet gebruiken. Mijn brouwcapaciteit is 10 liter.
Kan ik dit recept dan aanhouden of moet het aangepast worden?

2000 g pilsmout
370 g maisvlokken (Brouwland,10 minuten voorgekokt.)
13 g Challengerhop 6,3% 60 min.
15 g curacaoschil. 10min.

Schema: 60° -45` en 72°- 15`

Gist: safale 04

Bij bottelen tequila extract 20 ml.

Alvast bedankt voor de reacties!

breda82

Volgens mij is het basis bier pils, dat betekent een ondergistend bier. Als gist kun je bijvoorbeeld de wlp-940 gebruiken.

Jacques

Citaat van: breda82 op 09-08-2018  21:38 uVolgens mij is het basis bier pils, dat betekent een ondergistend bier. Als gist kun je bijvoorbeeld de wlp-940 gebruiken.

Een beginner kan beter een bovengist gebruiken...
Je hebt niet meteen een volledige koelkast tot je beschikking als je net begint.



De curacaoschil zou ik weglaten. De Safale 04 geeft al veel fruitige smaakjes...

rick1989

Maar weten jullie ook hoeveel water ik moet gebruiken?

tdp

Citaat van: rick1989 op 10-08-2018  07:56 uMaar weten jullie ook hoeveel water ik moet gebruiken?

Voer de gegevens eens in in bijvoorbeeld BrouwVisie of BrouwHulp. Die rekent het zo uit voor je ;)

Fractus

Het is inderdaad niet één twee drie te zeggen hoeveel water je nodig hebt. Dit is afhankelijk van je brouwinstallatie. Hoe heb je dit bij eerdere brouwsels gedaan? Of is dit je eerste brouwsel?

jaapz

Ligt er vooral aan hoeveel verliezen je hebt tijdens het brouwen. Er blijft water achter in de mout, in je pan, er kookt water weg, etc.

Ik brouw ook 10 liter batches en ik begin met een totaal aan maischwater van 16 liter bij een brouwsel als dit. Die overige 6 liter blijft dus ergens in het proces hangen, of wordt weggekookt.

Maar de exacte hoeveelheid weet je pas precies als je eens een brouwsel hebt gemaakt met je systeem. Als je een eerder brouwsel hebt gemaakt kan je je hoeveelheid water daarop baseren. Als je nog nooit wat gedaan hebt zou ik gewoon met een totaal van 16 liter beginnen en dan kijken waar het schip strand.

Neetje

Citaat van: jaapz op 10-08-2018  15:02 uLigt er vooral aan hoeveel verliezen je hebt tijdens het brouwen. Er blijft water achter in de mout, in je pan, er kookt water weg, etc.

Ik brouw ook 10 liter batches en ik begin met een totaal aan maischwater van 16 liter bij een brouwsel als dit. Die overige 6 liter blijft dus ergens in het proces hangen, of wordt weggekookt.

Maar de exacte hoeveelheid weet je pas precies als je eens een brouwsel hebt gemaakt met je systeem. Als je een eerder brouwsel hebt gemaakt kan je je hoeveelheid water daarop baseren. Als je nog nooit wat gedaan hebt zou ik gewoon met een totaal van 16 liter beginnen en dan kijken waar het schip strand.

En sg meten bij begin koken en eind koken. Langer koken verhoogd sg.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.