Kooktemperatuur elektrische ketel

Gestart door Sjoerd, 09-08-2018 19:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Besten,

Normaal brouw ik op gas, maar ben van plan om volgende week met een elektrische ketel te brouwen. Nu heb ik hem vandaag getest met water en krijg hem alleen aan de kook met deksel erop. Hij kookt dan bij net iets meer dan 98 graden (normaal kookt mijn wort bij 99,5 graden). Als ik de deksel eraf haal, dan zakt de temperatuur naar ongeveer 97 graden, daar blijft hij constant op. Echter kookt hij dan niet meer helemaal, zit er net tegenaan. Mijn vraag is of dit erg is voor het brouwresultaat of moet ik enkel rekening houden met iets minder verdamping?

Groet Sjoerd

MikeG

Volgens mij als er een rollende kook is moet het voldoende zijn. Maar ik ben ervan overtuigd dat hier mensen "rondlopen" die jou met meer zekerheid kunnen informeren.

Koen S

Isoleer je elektrische brouwketel met een campingmatje van schuimrubber of  isolatiefolie die je in de winter op de voorruit van je auto legt, dubbel geplooid en op maat gesneden. :duimop:

Neetje

Isoleren helpt wel wat.
Om meer info te krijgen is meer info vereist.
Hoeveel liter, hoe groot is de diameter ketel en met welk vermogen?
Zit er een doorkookstand op die max. uitstuurt.

Sjoerd

27 liter, 1800 Watt, net geprobeerd met volle ketel, blijft tegen de kook aan hangen, nu op bijna 99 graden. Gr Sjoerd

seed7

Deksel er scheef op, een randje van ca. 1 cm vrij laten is voldoende. Misschien lukt het dan net wel. Probeer ook de verdamping te bepalen, tussen de 7-12/15% over de gehele kooktijd.

Ingo

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Sjoerd op 09-08-2018  22:54 u27 liter, 1800 Watt
Klinkt als die weckketel van de Lidl!
Probeer eens met radiatorfolie van bijvoorbeeld de Gamma.

jaapz

Ik heb mijn weckketel van de lidl geisoleerd met een laagje alunoppenfolie wat wel wat helpt, maar niet super veel. Ik kook met deksel scheef op de pan. Omdat ik toch graag een rollende kook zie (wat volgens meerdere mensen op zich niet heel erg nodig is, zolang je maar genoeg verdamping hebt) heb ik ook nog een extra dompelelement gekocht bij de conrad die ik in de ketel hang zodra de maisch voorbij is en ik mijn brew-bag uit de pan heb gehaald. Dan moet je natuurlijk wel het dompelelementje op een andere groep zetten als je weckketel. Bijkomend voordeel van het dompelelement is dat het niet zo lang duurt voordat de kook bereikt is

Sjoerd

Dank voor de reacties, ik ben hem nu aan het isoleren, kijken hoever hij komt. Even een andere vraag. Ik heb er ook een pompje bij om te spoelen, maar was van plan gewoon te roeren in de moutpijp en niet te spoelen. Doe ik namelijk normaal ook niet. Kan dat, of heb ik dat spoelen toch wel echt nodig?

Neetje

Citaat van: Sjoerd op 09-08-2018  22:54 u27 liter, 1800 Watt, net geprobeerd met volle ketel, blijft tegen de kook aan hangen, nu op bijna 99 graden. Gr Sjoerd

Zit er geen doorkookstand op? Indien niet, dan neemt het vermogen af bij 99 à 100 graden.
Deze stand noemen ze vaak ontsappen of entsaften -stand
Je kan het vermogen meten tijdens opwarmen en tijdens koken. Deze moet zo'n beetje gelijk zijn.
Voor een rollende kook moet 1400 à 1500Watt voldoende zijn voor 20 liter.

Zou je een dompelaar bij hangen dan bestaat de kans dat bij een ketel zonder entsaft-stand dat de hogere temperatuur de ketel terug regelt zodat je niet veel wint.

Sjoerd

Ik heb hem vandaag geisoleerd met 3 lagen aluminiumnoppenfolie netjes afgewerkt met aluminiumtape. Met 20 liter in de ketel krijg ik een rollende kook op 99 graden. Deksel er half op of met klein open randje maakt geen verschil. Met de deksel erop kookt hij vol op 99,5 graden. Ik ga hem dus gewoon brouwen op 99 graden zonder deksel. Gr Sjoerd

jaapz

Citaat van: Sjoerd op 10-08-2018  16:43 uDank voor de reacties, ik ben hem nu aan het isoleren, kijken hoever hij komt. Even een andere vraag. Ik heb er ook een pompje bij om te spoelen, maar was van plan gewoon te roeren in de moutpijp en niet te spoelen. Doe ik namelijk normaal ook niet. Kan dat, of heb ik dat spoelen toch wel echt nodig?

Ik doe brew in a bag in deze ketel en heb afgelopen brouwsels gewoon de zak uit laten druppen niet gespoeld. Mijn efficientie ligt doorgaans tussen de 70 en 80%. Als ik erg veel tarwe gebruik dipt de efficientie naar 65% maar dat is nogsteeds niet slecht.

Sjoerd

Hoeveel liter brouw je, of kan je brouwen met de ketel als je niet spoelt? Ik gebruik 10% donkere tarwemout in de stort. Gr Sjoerd

Ger Snopkowski

Ik heb ook een Elektrische brouw ketel van 27 liter. En mij vielen de eerste keer ook verschillende zaken op waar je rekening moet houden.
De temperatuur was 5 ºC lager dan de instelling.
Als hij opnieuw aan slaat (omdat de temp. zakt) loopt de temperatuur 6 a 7 graden hoger op dan de instelling voordat hij weer uit gaat.
Dit bij constant roeren.  :weetniet:

Neetje

Citaat van: Ger Snopkowski op 12-08-2018  16:39 u...
Als hij opnieuw aan slaat (omdat de temp. zakt) loopt de temperatuur 6 a 7 graden hoger op dan de instelling voordat hij weer uit gaat.
Dit bij constant roeren.  :weetniet:

Elektrische ketels lopen altijd enkele graden op. Zodra de temperatuur is bereikt (met een afwijking) stopt het verwarmen maar de spiraal is nog heet en geeft nog warmte af. Dus nooit boven je gewilde temperatuur gaan zitten maar eronder.
Hou je rekening met het temperatuurverschil tussen boven en onder? Kan zomaar 10 graden zijn. Sensor zit in de bodem.
Wil je minder door schieten dan moet je er een vermogens regelaar tussen moeten zetten.

jaapz

Citaat van: Sjoerd op 12-08-2018  11:04 uHoeveel liter brouw je, of kan je brouwen met de ketel als je niet spoelt? Ik gebruik 10% donkere tarwemout in de stort. Gr Sjoerd

Ik brouw 10 liter, 16 liter water in de pan en dan nog 2-3 kg mout. Dan zit de pan wel aardig vol. Als je meer liters wilt maken zou je waarschijnlijk wel moeten spoelen.

Sjoerd


Sjoerd

Vandaag gebrouwen met de ketel, koken ging super, mooie rollende kook bij 99,7 graden zonder gebruik van deksel, isoleren is dus goed gelukt. Alleen het maischen met de moutpijp vond ik een drama. Verschillen in temperatuur tussen pijp en ketel, om de haverklap spoelen. Met wat kunst en vliegwerk heb ik wel mijn beoogd SG gehaald, maar dit ga ik niet meer doen. Ik denk dat als ik deze ketel nog een keer gebruik ik het inderdaad met een moutzak moet doen, dan krijg de de temperatuur beter onder controle.

jaapz

Citaat van: Sjoerd op 15-08-2018  14:00 uVandaag gebrouwen met de ketel, koken ging super, mooie rollende kook bij 99,7 graden zonder gebruik van deksel, isoleren is dus goed gelukt. Alleen het maischen met de moutpijp vond ik een drama. Verschillen in temperatuur tussen pijp en ketel, om de haverklap spoelen. Met wat kunst en vliegwerk heb ik wel mijn beoogd SG gehaald, maar dit ga ik niet meer doen. Ik denk dat als ik deze ketel nog een keer gebruik ik het inderdaad met een moutzak moet doen, dan krijg de de temperatuur beter onder controle.

Hoe lang duurde het om naar de kook te komen, na het maischen?
Met de brouwzak moet je er wel rekening mee houden dat je erg regelmatig moet roeren, zeker als het element aanschakelt, dan kan het zomaar een paar graden verschil zijn met onder en boven!

Sjoerd

Dat ging verrassend snel ik denk zo'n 20 a 25 minuten. Roeren ben ik met brouwen op gas wel gewend. Gr Sjoerd

jaapz

Citaat van: Sjoerd op 16-08-2018  23:23 uDat ging verrassend snel ik denk zo'n 20 a 25 minuten. Roeren ben ik met brouwen op gas wel gewend. Gr Sjoerd

Dan ga ik toch maar even nog twee laagjes isolatiefolie op mijn pan doen en eens een batch brouwen zonder dompelelement. Scheelt natuurlijk weer energie! Heb je gewoon van die noppenfolie gebruikt met aan 1 kant aluminium? Hoeveel water is er weggekookt en hoe lang heb je gekookt?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.