Opgekweekte gist in Erlenmeyer bezinkt niet in koeling

Gestart door Mthijs, 15-08-2018 07:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Punt is natuurlijk dat de starter niet lekker smaakt als je die bij we wort doet vanwege oa aangemaakte zuren, maar die zuren worden hoogstwaarschijnlijk tijdens het gistingsproces weer verbruikt en dan is de vraag wat je van die slechte smaak overhoudt. Ik heb beide methodes gebruikt en niet echt een verschil in kwaliteit van het bier opgemerkt. omdat je giststarter wel een behoorlijk deel van het totaalvolume uitmaakt moet je er eigenlijk met je recept al rekening mee houden. ander punt is de planning om ervoor te zorgen dat de starter maximaal gist op het juiste moment. In de praktijk betekent dat opschalen naar de laatste stap op het juiste aantal uren voordat het brouwsel klaar is om aangeënt te worden. Dat is een kwestie van uitproberen en bijsturen over een paar brouwsels.

BrouwMark

Ik heb beide manieren ook toegepast, en eerlijk gezegd merk ik ook niet zo veel verschil. Niet zo veel als in: ik heb het idee dat, als ik mijn starter afgiet, een nét ietsje strakker bier verkrijg.
De reden om het wél te doen is voor mij voornamelijk het idee: mijn bier bestaat uiteindelijk niet voor een toch aanzienlijk deel uit verzuurd, gedeeltelijk geoxideerd moutextract vol gistingsnevenproducten, die misschien wel bijdragen aan het nét over de smaakdrempel tillen van iets ongewensts.
Maar goed, ik wil de discussie wel/niet afgieten hier niet overdoen hoor... Ieder zijn of haar meug  :brouwen:

Koen S

Hangt ook af van de hoeveelheid starter in verhouding tot het volume bier,  dat kan je recept toch serieus beïnvloeden, zeker als je veel speciale mouten gebruikt. Daarom giet ik wel af.

Jacques

Citaat van: seed7 op 18-08-2018  18:53 uDat de gist in de afkoelfase bepaalde reservestoffen opbouwt is leuk, maar waar heb je die voor nodig als de volgende halte 50l luilekkerland is?
De reservestoffen heeft de gist nodig voor de aanmaak van nieuwe gistcellen.
Zie bijvoorbeeld https://beerandbrewing.com/dictionary/roB2qJJtjG/glycogen/

CiteerUit eigen, anekdotische, ervaring, niet koelen, niet afgieten leverde een vlotter verloop van de gehele gisting op. Zeker als je dat doortrekt en ook nog de 'cold crash' voor het afvullen achterwege laat, die voor de hobbybrouwer alleen maar een beetje verlichting van ongeduld oplevert. Ook hier geldt namelijk dat het bier niet goed helder wordt (qua gist) als er nog voedingsstoffen aanwezig zijn die de gist kan gebruiken.

Ik heb juist een tegengestelde ervaringen. Niet koelen leverde bij mij starters op die er lang over deden het bier aan het gisten te krijgen.

Overigens is het koelen niet door mij bedacht. Ik kwam deze werkwijze tegen in een artikel in Brauwelt de nodige jaren geleden. Ik krijg dat artikel niet zo snel teruggevonden.
Het koelen van een starter is een praktijk die ook in professionele brouwerijen wordt toegepast.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.