Recept NEIPA gezocht

Gestart door Heterman, 09-08-2018 16:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RienP

Citaat van: Ventus op 20-08-2018  11:09 u........biotransformatie van bepaalde bestanddelen in de hop in combinatie met de gist ......

Biotransformatie zoals vaak wordt omschreven bij een NEIPA bestaat niet  Ja er is interactie tussen en gist en de hopoliën, maar dat is geen biotransformatie. Quote van werknemer van White Labs. Ik kan me alleen niet meer herinneren wat nu het juiste proces was. De presentatie van de beste man bevatte vele informatie, dus ben ik daar een deel weer van vergeten.

Ventus

Citaat van: RienP op 20-08-2018  11:33 uBiotransformatie zoals vaak wordt omschreven bij een NEIPA bestaat niet  Ja er is interactie tussen en gist en de hopoliën, maar dat is geen biotransformatie. Quote van werknemer van White Labs. Ik kan me alleen niet meer herinneren wat nu het juiste proces was. De presentatie van de beste man bevatte vele informatie, dus ben ik daar een deel weer van vergeten.
Biotransformatie is inderdaad niet het goede woord.
http://scottjanish.com/researching-new-england-ipa-neipa-haze/
Hier heeft hij het over een wisselwerking tussen bestanddelen en ook een methode om zonder haze NEIPA's te brouwen.

Biertje1985

bioflavoring. lekker belangrijk hoe het heet, het gebeurt in ieder geval. 8)
De gist doet wat met de polyfenolen van de hop ect...... ect...... en ja uit eigen experiment is het visueel en kwa smaak/geur te herkennen.

Wellicht moeten we hier een apart topic over openen. :brouwen:

davyd

Citaat van: Biertje1985 op 20-08-2018  09:23 uDavyd, ik ken inderdaad het verhaal de de Heady Topper de definitie van de stijl is. Ik heb het mogen proeven in Estland daar hadden ze zowel de Heady als de Focal Banger.
Maar de Heady topper is behoorlijk straf, ze zeggen rond de 120 IBU. De NEIPA stijl is meer geëvalueerd in een stijl minder bitter, en nog fruitiger.
Ref :
http://dev.bjcp.org/beer-styles/21b-specialty-ipa-new-england-ipa/

Ja, dat weet ik. De stijl is inderdaad weggeëvolueerd van Heady Topper. Maar dat neemt niet weg dat ik die liever drink dan alle neipa's, inclusief Treehouse Julius. Dit maar om te zeggen dat de markt tegenwoordig overspoeld wordt door neipa's en bijna allemaal om ter slechtste.

Weggeman

Lijkt mij een goed recept, hoe is deze bevallen? lekker hoppig van smaak? bier ook lekker troebel? zelf ben ik ook van plan een NEIPA te maken, ben erg benieuwd naar je bevindingen.
Ook ben ik benieuwd hoe je dryhop hebt gedaan. je spreek over 2 x dryhoppen maar zie dat in het recept niet terug.

RGeraads

Zelf ben ik ook bezig met deze bierstijl, zéér interessant als je, zoals eerder al werd genoemd, een super NEIPA kunt brouwen. Wat ik onlangs gehoord heb is dat je het risico op oxidatie al een stuk terug kunt dringen wanneer je het bier toch wat bitterhop geeft aan het begin van de kook. Dit ga ik zeker eens proberen de volgende keer. Ook met dry hoppen moet je voorzichtig zijn. Als je zomaar de dryhop in je vat gooit kan er een vervelende bittere smaak (hopburn) ontstaan. In de meeste gevallen trekt dit na een tijdje wel weer weg. Succes met het brouwen van dit mooie biertype!

Clapton

Citaat van: RGeraads op 10-10-2018  14:56 uOok met dry hoppen moet je voorzichtig zijn. Als je zomaar de dryhop in je vat gooit kan er een vervelende bittere smaak (hopburn) ontstaan. In de meeste gevallen trekt dit na een tijdje wel weer weg. Succes met het brouwen van dit mooie biertype!

Wat moet je dan wel met de dryhop doen om die vervelende bittere smaak te voorkomen?

EBC

Citaat van: Clapton op 16-10-2019  00:10 uWat moet je dan wel met de dryhop doen om die vervelende bittere smaak te voorkomen?
Het best dryhop je helemaal niet. Haal het uit late hopping, je hopback of flame-out hop. Die geven veel meer blijvende aromas. Dryhop is  ouderwets, of toch in mijn brouwerij. Dryhop geeft veel groene en harsige smaken. Niet gewenst.

Jacques

Citaat van: EBC op 16-10-2019  01:20 uHet best dryhop je helemaal niet. Haal het uit late hopping, je hopback of flame-out hop. Die geven veel meer blijvende aromas. Dryhop is  ouderwets, of toch in mijn brouwerij. Dryhop geeft veel groene en harsige smaken. Niet gewenst.

Ik ben een hele grote liefhebber van smaak die koudhoppen geeft. Maar door het hop creep effect (= het doorgisten van het bier door enzymen uit de hop) ben ik er veel voorzichtiger er mee geworden. De laatste brouwsels heb ik veel late hopgiften en vlamuit giften gedaan zonder te koudhoppen. Ik kan niet zeggen dat de hopsmaak blijvender is. De hopsmaak is wel een stuk minder intens (lees milder).
Kennelijk kan ik de smaken die jij benoemd als ongewenst wel waarderen... Zoals zo vaak is het "beste" bier een kwestie van smaak...

Oscar

Citaat van: EBC op 16-10-2019  01:20 uHet best dryhop je helemaal niet. Haal het uit late hopping, je hopback of flame-out hop.

Maar dan wel met een klein beetje bitterhop... Of anders onder de 85 °C   ;)  Anders wordt je bier alsnog te bitter... ::)

Citaat van: EBC op 16-10-2019  01:20 uDryhop is  ouderwets, of toch in mijn brouwerij. Dryhop geeft veel groene en harsige smaken. Niet gewenst.

...in jou brouwerij dan... ;)

Clapton

Oké, bedankt voor de tips. Na verschillende klassiekere brouwsels zoals tripel en quadrupels denk ik er aan om me ook eens te wagen aan een NEIPA. Deze zomer op vakantie in New England heel lekkere NEIPA's geproefd, dus het kriebelt om er ook aan te beginnen. Al een tijdje aan het lezen en opzoeken, het wordt tijd om gewoon eens iets te brouwen 😁

Rejoen

Interessant topic dit, ik ben de laatste paar brouwsels ook richting de NEIPA gegaan.
Helaas had ik inderdaad last van hopburn. Een harde bitterheid die vooral na de laatste dryhop gift aanwezig was (1x dryhop tijdens de nagisting en daarna nogmaals na overhevelen). In mijn zoektocht naar mogelijke oorzaken hiervan zijn: het soort gist (sommige gisten geven betere resultaten), pH waarde (lager is minder bitter), start bitterheid tijdens het koken, hoeveelheid dryhop en versheid van je hop belangrijke invloeden. Wellicht dat iemand hier nog meer over kan vertellen want de materie zat net boven mijn kennis die tot nu toe heb.
Uiteraard is oxidatie wel een belangrijk punt om op te letten, dus ik vul alles net af met CO2 en bottel in fust.


Jacques

Citaat van: Rejoen op 18-10-2019  12:01 uInteressant topic dit, ik ben de laatste paar brouwsels ook richting de NEIPA gegaan.
Helaas had ik inderdaad last van hopburn. Een harde bitterheid die vooral na de laatste dryhop gift aanwezig was (1x dryhop tijdens de nagisting en daarna nogmaals na overhevelen). In mijn zoektocht naar mogelijke oorzaken hiervan zijn: het soort gist (sommige gisten geven betere resultaten), pH waarde (lager is minder bitter), start bitterheid tijdens het koken, hoeveelheid dryhop en versheid van je hop belangrijke invloeden. Wellicht dat iemand hier nog meer over kan vertellen want de materie zat net boven mijn kennis die tot nu toe heb.
Uiteraard is oxidatie wel een belangrijk punt om op te letten, dus ik vul alles net af met CO2 en bottel in fust.

Misschien heb je hier wat aan
https://www.researchgate.net/publication/321907055_Dry-Hopping_the_Effects_of_Temperature_and_Hop_Variety_on_the_Bittering_Profiles_and_Properties_of_Resultant_Beers

Verder raad ik je aan om het chloridegehalte te verhogen. Dat zorgt voor een rondere en zachtere smaak.

Rejoen

Ik ga hem is even rustig doorlezen Jacques. Hopelijk is mijn kennis voldoende om dit stukje te begrijpen.
Het chloridegehalte verhogen is inderdaad ook iets wat ik eerder heb geprobeerd. Bij een omnipollo 4:21 kloon. Dit is toch je CL/SO4 verhouding?
Ik vond het lastig om dit goed te bepalen in BrouwHulp, ik snap namelijk niet helemaal hoe je deze waarde aan kan passen (hij verandert enigszins bij de biertypes denk ik?)

Jacques

Citaat van: Rejoen op 22-10-2019  15:28 uIk ga hem is even rustig doorlezen Jacques. Hopelijk is mijn kennis voldoende om dit stukje te begrijpen.
Het chloridegehalte verhogen is inderdaad ook iets wat ik eerder heb geprobeerd. Bij een omnipollo 4:21 kloon. Dit is toch je CL/SO4 verhouding?
Ik vond het lastig om dit goed te bepalen in BrouwHulp, ik snap namelijk niet helemaal hoe je deze waarde aan kan passen (hij verandert enigszins bij de biertypes denk ik?)

Je kunt bij waterbehandeling sturen op bierstijl. Dat is wat BrouwHulp doet.
Het is echter ook mogelijk om je van de waarden die brouwsoftware geeft af te wijken en je eigen weg te gaan.
Met andere woorden los van de uitkomst van brouwsoftware kun je de smaak van je bier beïnvloeden door brouwzouten toe te voegen.

Oscar

Citaat van: Heterman op 09-08-2018  16:40 uHeeft iemand nog een mooi recept voor een NEIPA?

Ipv vragen naar een recept, kun je beter vragen naar het "principe"van een neipa recept. Dus hoe zo'n bier in elkaar zit. Dan kun je namelijk met die basis/kennis zelf een recept samenstellen... Leer je veel meer van... :brouwen:

Johan_vL

Citaat van: Oscar op 22-10-2019  22:09 uIpv vragen naar een recept, kun je beter vragen naar het "principe"van een neipa recept. Dus hoe zo'n bier in elkaar zit. Dan kun je namelijk met die basis/kennis zelf een recept samenstellen... Leer je veel meer van... :brouwen:

Oscar, wat is volgens jou het principe van een NEIPA? En hoe zou je jouw kennis inzetten om een recept samen te stellen?

Zelf heb ik een hazy gebrouwen... Tarwevlokken, havervlokken, beetje roggevlokken, bij elkaar 23% vd stort, zou voldoende proteïne moeten zijn voor hazy (en was het ook). Verder pils, beetje zuurmout en een beetje carapils erin.
Qua hop is het wel een aanslag op de voorraad hoor, ik heb Centennial, Amarillo, Simcoe en Cascade gebruikt, wel een beetje voor bitterhop (60 min) anders kwam ik niet op mijn ±35 IBU uit. Daarna 3 hoppen whirlpoolen op 80 graden voor 20 minuten  en 3 dagen koudhop vanaf dag 2 vergisting en daarna nog 3 dagen koudhop na de hoofdvergisting.

Ben benieuwd of je dit kunt inpassen in de kennis en kunde van de NEIPA  :nut:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.