Recept NEIPA gezocht

Gestart door Heterman, 09-08-2018 16:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heterman

Hallo allemaal,

Laatst bij Homeland in amsterdam een NEIPA gedronken en die was super goed! Heeeel fruitig en lekker fris. Heeft iemand nog een mooi recept voor een NEIPA?
Ben al wat door de recepten op dit forum gegaan maar kon het zo niet vinden.

Alvast bedankt voor jullie reactie. [emoji106]

tdp

Als ik zoek op NEIPA kom ik toch verschillende recepten tegen. Ik weet niet wat je precies zoekt in je NEIPA wat je in deze recepten niet bent tegengekomen?

Biertje1985

Welke NEIPA heb je gedronken? Er zit heel erg veel verschil in NEIPA en NEIPA.
(De grondlegger de Heady Topper van the Alchemist is heel anders dan wat er vandaag verstaan wordt onder NEIPA)

Ik ben erg bezig met het perfectioneren van mijn NEIPA stijl bieren. Ik kan je vertellen het is niet zo makkelijke stijl. Oxidatie ligt voornamelijk erg op de loer, sinds ik onder druk vergist is zijn de aroma's heel veel beter. Direct onder druk na de vergisting op fust werkt het best.

Simpel gezegd doe je 1 first wort hop gift, voor je bitterheid en de rest van de hop(pen) in vlamuit en wirlpool, fermentatiehop en dry hop.
Biotransformatie van hop voor o.a. de karakteristieke "Neipa Haze" is ook iets wat je nader kan onderzoeken.

Veel gebruikte gist stammen zijn de Conan (Yeast Bay vermont Ale, Imperial Barbarian) gist en de London Ale III.

emiel1

Ik gok dat ie de vervaarlijke zeebonk heeft gedronken. Die is gebrouwen samen met een van de beheerders van dit forum, Etn82, dus wellicht heeft hij het recept voor je.

Heterman

Citaat van: Biertje1985 op 09-08-2018  17:44 uWelke NEIPA heb je gedronken? Er zit heel erg veel verschil in NEIPA en NEIPA.
(De grondlegger de Heady Topper van the Alchemist is heel anders dan wat er vandaag verstaan wordt onder NEIPA)

Ik ben erg bezig met het perfectioneren van mijn NEIPA stijl bieren. Ik kan je vertellen het is niet zo makkelijke stijl. Oxidatie ligt voornamelijk erg op de loer, sinds ik onder druk vergist is zijn de Aroma's heel veel beter. Direct onder druk na de vergisting op fust werkt het best.

Simpel gezegd doe je 1 first wort hop gift, voor je bitterheid en de rest van de hop(pen) in vlamuit en wirlpool, fermentatiehop en dry hop.
Biotransformatie van hop voor o.a. de karakteristieke "Neipa Haze" is ook iets wat je nader kan onderzoeken.

Veel gebruikte gist stammen zijn de Conan (Yeast Bay vermont Ale, Imperial Barbarian) gist en de London Ale III.

Wauw! Ik had niet het idee dat dit zo lastig was. Wij brouwen met een HERMS maar vergisten niet onder druk. Denk dat we het gewoon gaan proberen en kijken hoe het gaat. Bedankt voor je info [emoji106]

Heterman

Citaat van: emiel1 op 09-08-2018  17:49 uIk gok dat ie de vervaarlijke zeebonk heeft gedronken. Die is gebrouwen samen met een van de beheerders van dit forum, Etn82, dus wellicht heeft hij het recept voor je.

Bedankt. Ik stuur hem even een bericht. 

Biertje1985

Citaat van: Heterman op 09-08-2018  20:01 uWauw! Ik had niet het idee dat dit zo lastig was. Wij brouwen met een HERMS maar vergisten niet onder druk. Denk dat we het gewoon gaan proberen en kijken hoe het gaat. Bedankt voor je info [emoji106]
Laat je niet uit het veld slaan, gewoon doen! Hou oxidatie wel in de gaten, NEIPA is nou eenmaal zeer gevoelig voor oxidatie.
Ga helemaal gek fruitige hoppen! Zie: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36964.0.html


Heterman

Citaat van: Biertje1985 op 10-08-2018  09:16 uLaat je niet uit het veld slaan, gewoon doen! Hou oxidatie wel in de gaten, NEIPA is nou eenmaal zeer gevoelig voor oxidatie.
Ga helemaal gek fruitige hoppen! zie : https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36964.0.html



Bedankt!

Had dat recept al gezien. Ook heel interessant om te maken. 

davyd

Kijk/luister eens naar - heel leerzaam.

Heterman

Citaat van: davyd op 10-08-2018  11:32 uKijk/luister eens naar - heel leerzaam.

Bedankt gezien! Zeker heel leerzaam.

davyd

Neem de Regels van de Neipa in acht:
1. Een matige Neipa smaakt slecht.
2. Een goede Neipa smaakt matig.
3. Een super Neipa smaakt  super.
4. Eenzaam boven alles uit troont Heady Topper.

Ventus

Dit gisteren gebrouwen.
Over twee dagen de eerste dryhop erin, en daarna nog een hoop erbij als de hoofdvergisting klaar is.
De Juice A38 gist is na 10 uur al aardig aan de gang, schijnt nogal een stevige krausen te geven.
De geur door het waterslot was alvast veelbelovend.

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk8
Naam receptNEIPA 2018
Brouwdatum16-08-2018
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume14.0
Begin SG1.063 SG
Eind SG1.017 SG
Schijnbare vergistingsgraad73.0%
Alcoholgehalte6.0 vol.%
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Rager)63 IBU
Brouwzaalrendement74.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18.00 lWater uit Haarlem PWN
2.30 mlFosforzuur
4.56 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3.500 kgPale Ale moutDingemans7 EBC77.8 %
0.500 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC11.1 %
0.500 kgGemoute haverThomas Fawcett and Sons4 EBC11.1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67.0 °C1 min.60 min.4.0 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.10 min.4.0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50.0 gMosaicpellets13.9%koudhop0.0 IBU
50.0 gAzaccapellets14.0%koudhop0.0 IBU
50.0 gCitrapellets12.0%koudhop0.0 IBU
50.0 gMosaicpellets13.9%whirlpool24.7 IBU
50.0 gAzaccapellets14.0%whirlpool24.9 IBU
30.0 gNelson Sauvinpellets12.8%whirlpool13.7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1.0 pak(ken)Imperial Yeast Juice A38bovengist

[/tabular]


Fruitbiertje

Citaat van: Ventus op 17-08-2018  11:53 uDit gisteren gebrouwen.
Over twee dagen de eerste dryhop erin, en daarna nog een hoop erbij als de hoofdvergisting klaar is.
De Juice A38 gist is na 10 uur al aardig aan de gang, schijnt nogal een stevige krausen te geven.
De geur door het waterslot was alvast veelbelovend.

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk8
Naam receptNEIPA 2018
Brouwdatum16-08-2018
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume14.0
Begin SG1.063 SG
Eind SG1.017 SG
Schijnbare vergistingsgraad73.0%
Alcoholgehalte6.0 vol.%
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Rager)63 IBU
Brouwzaalrendement74.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18.00 lWater uit Haarlem PWN
2.30 mlFosforzuur
4.56 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3.500 kgPale Ale moutDingemans7 EBC77.8 %
0.500 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC11.1 %
0.500 kgGemoute haverThomas Fawcett and Sons4 EBC11.1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67.0 °C1 min.60 min.4.0 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.10 min.4.0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50.0 gMosaicpellets13.9%koudhop0.0 IBU
50.0 gAzaccapellets14.0%koudhop0.0 IBU
50.0 gCitrapellets12.0%koudhop0.0 IBU
50.0 gMosaicpellets13.9%whirlpool24.7 IBU
50.0 gAzaccapellets14.0%whirlpool24.9 IBU
30.0 gNelson Sauvinpellets12.8%whirlpool13.7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1.0 pak(ken)Imperial Yeast Juice A38bovengist

[/tabular]

Ziet er op papier inderdaad al erg lekker uit, en kan mij voorstellen dat er al een lekkere geur vanaf komt.
Mis alleen de bitterhop. Denk dat het zo wel een zoet biertje wordt.
Ipa is normaal al iets meer bitter dan bijvoorbeeld een alle, maar misschien heb je dit wel expres gedaan.
Aan het aantal grammen hop in je bier zal er zeker wel een lekkere tropische smaak aan je bier zitten.
Ben benieuwd hoe de gist bevalt, en of je bier mooi wazig blijft als de meeste neipa's?

emiel1

Citaat van: Fruitbiertje op 17-08-2018  13:16 uMis alleen de bitterhop. Denk dat het zo wel een zoet biertje wordt.
Ipa is normaal al iets meer bitter dan bijvoorbeeld een alle, maar misschien heb je dit wel expres gedaan.
Een NEIPA hoort, anders dan een IPA, niet bitter te zijn. Meestal worden ze daarom gebrouwen met heel weinig of geen bitterhop. Het beetje bitterheid wat er in zit wordt uit de whirlpool (die soms zelfs ook overgeslagen wordt) en de koudhop gehaald.

Fruitbiertje

Citaat van: emiel1 op 17-08-2018  14:16 uEen NEIPA hoort, anders dan een IPA, niet bitter te zijn. Meestal worden ze daarom gebrouwen met heel weinig of geen bitterhop. Het beetje bitterheid wat er in zit wordt uit de whirlpool (die soms zelfs ook overgeslagen wordt) en de koudhop gehaald.

OK, weer wat geleerd.

RienP

Citaat van: emiel1 op 17-08-2018  14:16 u...beetje bitterheid wat er in zit wordt uit de whirlpool (die soms zelfs ook overgeslagen wordt) en de koudhop gehaald.

Koudhop geeft niet of nauwelijks hop bitterheid. NEIPA draait om veel late hop, dus in de Whirlpool. Verder 2x dryhoppen. 1x tijdens de vergisting en 1x erna.

Oscar

Citaat van: Heterman op 09-08-2018  16:40 uHeeft iemand nog een mooi recept voor een NEIPA?

Heb je al uitgezocht wat het principe is van een NEIPA? Als je dat weet, dan is een recept appeltje eitje... :brouwen:

Oscar

Citaat van: RienP op 18-08-2018  22:12 uKoudhop geeft niet of nauwelijks hop.
;D ;D ;D  ;)

Heterman

Citaat van: Oscar op 18-08-2018  23:13 uHeb je al uitgezocht wat het principe is van een NEIPA? Als je dat weet, dan is een recept appeltje eitje... :brouwen::brouwen:

Denk dat ik daar wel ben uitgekomen maar ik merk dat er veel wegen zijn die naar Rome leiden. 

Heb contact gehad met de brouwer van de Homeland NEIPA en hij heeft me enorm goed geholpen. 

Het netwerk van dit forum is geweldig en iedereen is super behulpzaam.

Als we ons recept compleet hebben in BrouwHulp zal ik hem nog even hier plaatsen zodat jullie hier op los kunnen gaan [emoji6] 


Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 18-08-2018  23:13 uHeb je al uitgezocht wat het principe is van een NEIPA? Als je dat weet, dan is een recept appeltje eitje... :brouwen:

Koudhop geeft niet of nauwelijks hop. :) :) :)

HHopbier

Biertje1985

Citaat van: davyd op 11-08-2018  10:09 uNeem de Regels van de Neipa in acht:
1. Een matige Neipa smaakt slecht.
2. Een goede Neipa smaakt matig.
3. Een super Neipa smaakt  super.
4. Eenzaam boven alles uit troont Heady Topper.
Davyd, ik ken inderdaad het verhaal de de Heady Topper de definitie van de stijl is. Ik heb het mogen proeven in Estland daar hadden ze zowel de Heady als de Focal Banger.
Maar de Heady topper is behoorlijk straf, ze zeggen rond de 120 IBU. De NEIPA stijl is meer geëvalueerd in een stijl minder bitter, en nog fruitiger.

Ref: http://dev.bjcp.org/beer-styles/21b-specialty-ipa-new-england-ipa/


Biertje1985

Citaat van: RienP op 18-08-2018  22:12 uKoudhop geeft niet of nauwelijks hop bitterheid. NEIPA draait om veel late hop, dus in de Whirlpool. Verder 2x dryhoppen. 1x tijdens de vergisting en 1x erna.
Geukig zeg je nauwelijks, want koudhop kan echt meer bitterheid geven. Sterker nog het kan meer zijn dat je zou denken.
Dat koudhop geen of nauwelijks bitterheid geeft is achterhaald. Het is wel feit hoe bitterder je basis bier, des te minder de dry hop doet het kan zelfs de bitterheid verminderen.
(https://www.beervanablog.com/beervana/2017/4/17/yes-dry-hopping-does-add-bitterness-to-beer)

emiel1

Citaat van: Biertje1985 op 20-08-2018  09:28 uGeukig zeg je nauwelijks, want koudhop kan echt meer bitterheid geven. Sterker nog het kan meer zijn dat je zou denken.
Dat koudhop geen of nauwelijks bitterheid geeft is achterhaald. Het is wel feit hoe bitterder je basis bier, des te minder de dry hop doet het kan zelfs de bitterheid verminderen.
(https://www.beervanablog.com/beervana/2017/4/17/yes-dry-hopping-does-add-bitterness-to-beer)
Inderdaad, een vriend van me brouwt z'n NEIPA's met alleen een enorme hopgift tijdens de hoofdvergisting (dus niks tijdens het brouwen zelf) en ze zijn ruim voldoende bitter voor een NEIPA

snowdog2006

Citaat van: emiel1 op 20-08-2018  09:57 uInderdaad, een vriend van me brouwt z'n NEIPA's met alleen een enorme hopgift tijdens de hoofdvergisting (dus niks tijdens het brouwen zelf) en ze zijn ruim voldoende bitter voor een NEIPA

Emiel, of ik heb wat gemist, maar het argument dat het hoparoma tijdens de hoofdvergisting juist met de CO2 stroom wordt afgevoerd, wordt door wat jij zegt dan toch tegengesproken? Of moet ik zo lezen dat het doel anders is (nl verkrijgen van bitterheid en dat dit juist wel kan met een hopgift tijdens de (hoofd)vergisting?



Ventus

Citaat van: snowdog2006 op 20-08-2018  10:50 uEmiel, of ik heb wat gemist, maar het argument dat het hoparoma tijdens de hoofdvergisting juist met de CO2 stroom wordt afgevoerd, wordt door wat jij zegt dan toch tegengesproken? Of moet ik zo lezen dat het doel anders is (nl verkrijgen van bitterheid en dat dit juist wel kan met een hopgift tijdens de (hoofd)vergisting?

Hopgift tijdens de hoofdvergisting is meerledig.
Enerzijds zorgt de zogenaamde biotransformatie van bepaalde bestanddelen in de hop in combinatie met de gist voor de "hazyness" van een NEIPA.
Anderzijds worden bepaalde oliën ook omgezet, hetgeen de smaak stuwt naar het citrus achtige.
Door de CO2 zullen ongetwijfeld bepaalde aroma's vervliegen, maar hiervoor doe je dus een tweede dryhop na de vergisting.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.