Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Recept NEIPA gezocht  (gelezen 5004 keer)

Offline RienP

• Super lid
  • Land: nl
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
Re: Recept NEIPA gezocht
« Reactie #25 Gepost op: 20-08-2018 11:33 u »
........biotransformatie van bepaalde bestanddelen in de hop in combinatie met de gist ......

Biotransformatie zoals vaak wordt omschreven bij een NEIPA bestaat niet  Ja er is interactie tussen en gist en de hopoliŽn, maar dat is geen biotransformatie. Quote van werknemer van White Labs. Ik kan me alleen niet meer herinneren wat nu het juiste proces was. De presentatie van de beste man bevatte vele informatie, dus ben ik daar een deel weer van vergeten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ventus

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 20-08-2018 12:04 u »
Biotransformatie zoals vaak wordt omschreven bij een NEIPA bestaat niet  Ja er is interactie tussen en gist en de hopoliŽn, maar dat is geen biotransformatie. Quote van werknemer van White Labs. Ik kan me alleen niet meer herinneren wat nu het juiste proces was. De presentatie van de beste man bevatte vele informatie, dus ben ik daar een deel weer van vergeten.
Biotransformatie is inderdaad niet het goede woord.
http://scottjanish.com/researching-new-england-ipa-neipa-haze/
Hier heeft hij het over een wisselwerking tussen bestanddelen en ook een methode om zonder haze NEIPA's te brouwen.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #27 Gepost op: 20-08-2018 13:27 u »
bioflavoring. lekker belangrijk hoe het heet, het gebeurt in ieder geval. 8)
De gist doet wat met de polyfenolen van de hop ect...... ect...... en ja uit eigen experiment is het visueel en kwa smaak/geur te herkennen.

Wellicht moeten we hier een apart topic over openen. :brouwen:

Offline davyd

• Super lid
  • Land: 00
  • foei, foei
« Reactie #28 Gepost op: 20-08-2018 13:36 u »
Davyd, ik ken inderdaad het verhaal de de Heady Topper de definitie van de stijl is. Ik heb het mogen proeven in Estland daar hadden ze zowel de Heady als de Focal Banger.
Maar de Heady topper is behoorlijk straf, ze zeggen rond de 120 IBU. De NEIPA stijl is meer geŽvalueerd in een stijl minder bitter, en nog fruitiger.
Ref :
http://dev.bjcp.org/beer-styles/21b-specialty-ipa-new-england-ipa/

Ja, dat weet ik. De stijl is inderdaad weggeŽvolueerd van Heady Topper. Maar dat neemt niet weg dat ik die liever drink dan alle neipa's, inclusief Treehouse Julius. Dit maar om te zeggen dat de markt tegenwoordig overspoeld wordt door neipa's en bijna allemaal om ter slechtste.

Offline Weggeman

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 10-10-2018 09:28 u »
Lijkt mij een goed recept, hoe is deze bevallen? lekker hoppig van smaak? bier ook lekker troebel? zelf ben ik ook van plan een NEIPA te maken, ben erg benieuwd naar je bevindingen.
Ook ben ik benieuwd hoe je dryhop hebt gedaan. je spreek over 2 x dryhoppen maar zie dat in het recept niet terug.

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #30 Gepost op: 10-10-2018 14:56 u »
Zelf ben ik ook bezig met deze bierstijl, zťťr interessant als je, zoals eerder al werd genoemd, een super NEIPA kunt brouwen. Wat ik onlangs gehoord heb is dat je het risico op oxidatie al een stuk terug kunt dringen wanneer je het bier toch wat bitterhop geeft aan het begin van de kook. Dit ga ik zeker eens proberen de volgende keer. Ook met dry hoppen moet je voorzichtig zijn. Als je zomaar de dryhop in je vat gooit kan er een vervelende bittere smaak (hopburn) ontstaan. In de meeste gevallen trekt dit na een tijdje wel weer weg. Succes met het brouwen van dit mooie biertype!

Offline Clapton

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: be
« Reactie #31 Gepost op: 16-10-2019 00:10 u »
Ook met dry hoppen moet je voorzichtig zijn. Als je zomaar de dryhop in je vat gooit kan er een vervelende bittere smaak (hopburn) ontstaan. In de meeste gevallen trekt dit na een tijdje wel weer weg. Succes met het brouwen van dit mooie biertype!

Wat moet je dan wel met de dryhop doen om die vervelende bittere smaak te voorkomen?

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #32 Gepost op: 16-10-2019 01:20 u »
Wat moet je dan wel met de dryhop doen om die vervelende bittere smaak te voorkomen?
Het best dryhop je helemaal niet. Haal het uit late hopping, je hopback of flame-out hop. Die geven veel meer blijvende aromas. Dryhop is  ouderwets, of toch in mijn brouwerij. Dryhop geeft veel groene en harsige smaken. Niet gewenst.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 16-10-2019 22:37 u »
Het best dryhop je helemaal niet. Haal het uit late hopping, je hopback of flame-out hop. Die geven veel meer blijvende aromas. Dryhop is  ouderwets, of toch in mijn brouwerij. Dryhop geeft veel groene en harsige smaken. Niet gewenst.

Ik ben een hele grote liefhebber van smaak die koudhoppen geeft. Maar door het hop creep effect (= het doorgisten van het bier door enzymen uit de hop) ben ik er veel voorzichtiger er mee geworden. De laatste brouwsels heb ik veel late hopgiften en vlamuit giften gedaan zonder te koudhoppen. Ik kan niet zeggen dat de hopsmaak blijvender is. De hopsmaak is wel een stuk minder intens (lees milder).
Kennelijk kan ik de smaken die jij benoemd als ongewenst wel waarderen... Zoals zo vaak is het "beste" bier een kwestie van smaak...

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #34 Gepost op: 16-10-2019 22:42 u »
Het best dryhop je helemaal niet. Haal het uit late hopping, je hopback of flame-out hop.

Maar dan wel met een klein beetje bitterhop... Of anders onder de 85 įC   ;)  Anders wordt je bier alsnog te bitter... ::)

Dryhop is  ouderwets, of toch in mijn brouwerij. Dryhop geeft veel groene en harsige smaken. Niet gewenst.

...in jou brouwerij dan... ;)

Offline Clapton

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 17-10-2019 00:16 u »
Okť, bedankt voor de tips. Na verschillende klassiekere brouwsels zoals tripel en quadrupels denk ik er aan om me ook eens te wagen aan een NEIPA. Deze zomer op vakantie in New England heel lekkere NEIPAís geproefd, dus het kriebelt om er ook aan te beginnen. Al een tijdje aan het lezen en opzoeken, het wordt tijd om gewoon eens iets te brouwen 😁

Offline Rejoen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 18-10-2019 12:01 u »
Interessant topic dit, ik ben de laatste paar brouwsels ook richting de NEIPA gegaan.
Helaas had ik inderdaad last van hopburn. Een harde bitterheid die vooral na de laatste dryhop gift aanwezig was (1x dryhop tijdens de nagisting en daarna nogmaals na overhevelen). In mijn zoektocht naar mogelijke oorzaken hiervan zijn: het soort gist (sommige gisten geven betere resultaten), pH waarde (lager is minder bitter), start bitterheid tijdens het koken, hoeveelheid dryhop en versheid van je hop belangrijke invloeden. Wellicht dat iemand hier nog meer over kan vertellen want de materie zat net boven mijn kennis die tot nu toe heb.
Uiteraard is oxidatie wel een belangrijk punt om op te letten, dus ik vul alles net af met CO2 en bottel in fust.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 20-10-2019 21:17 u »
Interessant topic dit, ik ben de laatste paar brouwsels ook richting de NEIPA gegaan.
Helaas had ik inderdaad last van hopburn. Een harde bitterheid die vooral na de laatste dryhop gift aanwezig was (1x dryhop tijdens de nagisting en daarna nogmaals na overhevelen). In mijn zoektocht naar mogelijke oorzaken hiervan zijn: het soort gist (sommige gisten geven betere resultaten), pH waarde (lager is minder bitter), start bitterheid tijdens het koken, hoeveelheid dryhop en versheid van je hop belangrijke invloeden. Wellicht dat iemand hier nog meer over kan vertellen want de materie zat net boven mijn kennis die tot nu toe heb.
Uiteraard is oxidatie wel een belangrijk punt om op te letten, dus ik vul alles net af met CO2 en bottel in fust.

Misschien heb je hier wat aan
https://www.researchgate.net/publication/321907055_Dry-Hopping_the_Effects_of_Temperature_and_Hop_Variety_on_the_Bittering_Profiles_and_Properties_of_Resultant_Beers

Verder raad ik je aan om het chloridegehalte te verhogen. Dat zorgt voor een rondere en zachtere smaak.

Offline Rejoen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 22-10-2019 15:28 u »
Ik ga hem is even rustig doorlezen Jacques. Hopelijk is mijn kennis voldoende om dit stukje te begrijpen.
Het chloridegehalte verhogen is inderdaad ook iets wat ik eerder heb geprobeerd. Bij een omnipollo 4:21 kloon. Dit is toch je CL/SO4 verhouding?
Ik vond het lastig om dit goed te bepalen in BrouwHulp, ik snap namelijk niet helemaal hoe je deze waarde aan kan passen (hij verandert enigszins bij de biertypes denk ik?)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 22-10-2019 22:00 u »
Ik ga hem is even rustig doorlezen Jacques. Hopelijk is mijn kennis voldoende om dit stukje te begrijpen.
Het chloridegehalte verhogen is inderdaad ook iets wat ik eerder heb geprobeerd. Bij een omnipollo 4:21 kloon. Dit is toch je CL/SO4 verhouding?
Ik vond het lastig om dit goed te bepalen in BrouwHulp, ik snap namelijk niet helemaal hoe je deze waarde aan kan passen (hij verandert enigszins bij de biertypes denk ik?)

Je kunt bij waterbehandeling sturen op bierstijl. Dat is wat BrouwHulp doet.
Het is echter ook mogelijk om je van de waarden die brouwsoftware geeft af te wijken en je eigen weg te gaan.
Met andere woorden los van de uitkomst van brouwsoftware kun je de smaak van je bier beÔnvloeden door brouwzouten toe te voegen.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #40 Gepost op: 22-10-2019 22:09 u »
Heeft iemand nog een mooi recept voor een NEIPA?

Ipv vragen naar een recept, kun je beter vragen naar het "principe"van een neipa recept. Dus hoe zo'n bier in elkaar zit. Dan kun je namelijk met die basis/kennis zelf een recept samenstellen... Leer je veel meer van... :brouwen:

Tags: