Opkweken Wyeast 2633 oktoberfest

Gestart door ppuk, 08-08-2018 20:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ppuk

Op welke maximale temperatuur kan ik de giststarter van de Wyeast 2633 oktoberfest het beste opkweken? Normaal gesproken doe ik bij een bovengister het opkweken zo tussen de 19-30 graden en dat werkt altijd prima. Maar hoe zit dat met een ondergister? Mag ik die ook tot bij 30 graden opkweken? Is handig om te weten met dit weer aangezien mijn vergistingskoelkast al vol zit :-)

BrouwMark

Bij het opkweken is alleen de gistvermenigvuldiging van belang, die gaat het snelst bij hogere temperaturen. Opkweken op 30ºC gaat dus prima. Je lager vergisten bij 30ºC niet...  :)

Johan_vL

Gewoon bij kamertemperatuur zou ik zeggen en stapsgewijs groter maken de starter. :brouwen:

snowdog2006

Citaat van: BrouwMark op 09-08-2018  01:32 uBij het opkweken is alleen de gistvermenigvuldiging van belang, die gaat het snelst bij hogere temperaturen. Opkweken op 30ºC gaat dus prima. Je lager vergisten bij 30ºC niet...  :)

Maar.. zijn de cellen met die temperatuur dan ook in de beste/betere conditie? Dacht juist rond een graad of pak hem beet 20 of zo dat dit beter zou zijn.

BrouwMark

Hoe vitaler de cellen zijn, hoe harder ze vermenigvuldigen. Dus omgekeerd: hoe sneller je gist zich vermenigvuldigt, hoe meer vitale cellen je hebt.
Hierbij telt natuurlijk wel, dat je voldoende goede gistvoeding geeft.

ppuk

Super, da's helemaal duidelijk! Ik ga binnenkort 4 liter opkweken :-)

BrouwMark

Ik ben zelf van de 'wel afgietenkerk', omdat ik dan zeker weet dat er geen nare smaakjes in je bier komen. Hier bestaat echter wel wat onenigheid over. Ik denk dat dat met een lagergist wel fijn is. Een/twee dagen vóórdat je je gist wil pitchen zorgen dat je starter op z'n hoogtepunt is en dan in de koelkast laten bezinken. Op ochtend brouwdag afgieten en een beetje nieuw 'voer' geven, als het lukt wakker laten worden op pitchingtemperatuur (waar ga je voor? Een graadje of 9?), en dan na het brouwen wakker, fris en in de startblokken toevoegen aan je gekoelde wort.  :duimop:

brouwerwaldonk

Citaat van: BrouwMark op 10-08-2018  13:20 uHoe vitaler de cellen zijn, hoe harder ze vermenigvuldigen. Dus omgekeerd: hoe sneller je gist zich vermenigvuldigt, hoe meer vitale cellen je hebt.
Hierbij telt natuurlijk wel, dat je voldoende goede gistvoeding geeft.
Ik maak al vele jaren een giststarter met verschillende gisten. Mijn ervaring heeft me geleerd dat Teveel gistvoeding en zeker di-ammoniumfosfaat de gistgroei doet afnemen en zelfs helemaal stil legt.
Er ontstaat namelijk een onevenwicht van het zoutgehalte van het wort en binnen in de cel.

BrouwMark

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-08-2018  10:20 uIk maak al vele jaren een giststarter met verschillende gisten. Mijn ervaring heeft me geleerd dat Teveel gistvoeding en zeker di-ammoniumfosfaat de gistgroei doet afnemen en zelfs helemaal stil legt.
Er ontstaat namelijk een onevenwicht van het zoutgehalte van het wort en binnen in de cel.

TE is nooit goed natuurlijk. Een beetje netjes uitmikken. Ik houd me altijd aan 1-2 gram complexe gistvoeding per liter starter. Bij mij bestaat die tegenwoordig uit 20% DAP en 80% gedroogde gistvlokken uit de natuurvoedingswinkel.

tdp

Citaat van: BrouwMark op 12-08-2018  10:44 uTE is nooit goed natuurlijk.

Behalve bij tevreden ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.