Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Opkweken Wyeast 2633 oktoberfest  (gelezen 481 keer)

Offline ppuk

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Lekker!
Opkweken Wyeast 2633 oktoberfest
« Gepost op: 08-08-2018 20:46 u »
Op welke maximale temperatuur kan ik de giststarter van de Wyeast 2633 oktoberfest het beste opkweken? Normaal gesproken doe ik bij een bovengister het opkweken zo tussen de 19-30 graden en dat werkt altijd prima. Maar hoe zit dat met een ondergister? Mag ik die ook tot bij 30 graden opkweken? Is handig om te weten met dit weer aangezien mijn vergistingskoelkast al vol zit :-)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Re: Opkweken Wyeast 2633 oktoberfest
« Reactie #1 Gepost op: 09-08-2018 01:32 u »
Bij het opkweken is alleen de gistvermenigvuldiging van belang, die gaat het snelst bij hogere temperaturen. Opkweken op 30C gaat dus prima. Je lager vergisten bij 30C niet...  :)

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Land: 00
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #2 Gepost op: 10-08-2018 11:49 u »
Gewoon bij kamertemperatuur zou ik zeggen en stapsgewijs groter maken de starter. :brouwen:

Offline snowdog2006

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 10-08-2018 11:57 u »
Bij het opkweken is alleen de gistvermenigvuldiging van belang, die gaat het snelst bij hogere temperaturen. Opkweken op 30C gaat dus prima. Je lager vergisten bij 30C niet...  :)

Maar.. zijn de cellen met die temperatuur dan ook in de beste/betere conditie? Dacht juist rond een graad of pak hem beet 20 of zo dat dit beter zou zijn.

Online BrouwMark

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 10-08-2018 13:20 u »
Hoe vitaler de cellen zijn, hoe harder ze vermenigvuldigen. Dus omgekeerd: hoe sneller je gist zich vermenigvuldigt, hoe meer vitale cellen je hebt.
Hierbij telt natuurlijk wel, dat je voldoende goede gistvoeding geeft.

Offline ppuk

• Boven 10 berichten
  • *
  • Lekker!
« Reactie #5 Gepost op: 11-08-2018 14:09 u »
Super, da's helemaal duidelijk! Ik ga binnenkort 4 liter opkweken :-)

Online BrouwMark

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 12-08-2018 00:55 u »
Ik ben zelf van de 'wel afgietenkerk', omdat ik dan zeker weet dat er geen nare smaakjes in je bier komen. Hier bestaat echter wel wat onenigheid over. Ik denk dat dat met een lagergist wel fijn is. Een/twee dagen vrdat je je gist wil pitchen zorgen dat je starter op z'n hoogtepunt is en dan in de koelkast laten bezinken. Op ochtend brouwdag afgieten en een beetje nieuw 'voer' geven, als het lukt wakker laten worden op pitchingtemperatuur (waar ga je voor? Een graadje of 9?), en dan na het brouwen wakker, fris en in de startblokken toevoegen aan je gekoelde wort.  :duimop:

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #7 Gepost op: 12-08-2018 10:20 u »
Hoe vitaler de cellen zijn, hoe harder ze vermenigvuldigen. Dus omgekeerd: hoe sneller je gist zich vermenigvuldigt, hoe meer vitale cellen je hebt.
Hierbij telt natuurlijk wel, dat je voldoende goede gistvoeding geeft.
Ik maak al vele jaren een giststarter met verschillende gisten. Mijn ervaring heeft me geleerd dat Teveel gistvoeding en zeker di-ammoniumfosfaat de gistgroei doet afnemen en zelfs helemaal stil legt.
Er ontstaat namelijk een onevenwicht van het zoutgehalte van het wort en binnen in de cel.

Online BrouwMark

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 12-08-2018 10:44 u »
Ik maak al vele jaren een giststarter met verschillende gisten. Mijn ervaring heeft me geleerd dat Teveel gistvoeding en zeker di-ammoniumfosfaat de gistgroei doet afnemen en zelfs helemaal stil legt.
Er ontstaat namelijk een onevenwicht van het zoutgehalte van het wort en binnen in de cel.

TE is nooit goed natuurlijk. Een beetje netjes uitmikken. Ik houd me altijd aan 1-2 gram complexe gistvoeding per liter starter. Bij mij bestaat die tegenwoordig uit 20% DAP en 80% gedroogde gistvlokken uit de natuurvoedingswinkel.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 12-08-2018 12:10 u »
TE is nooit goed natuurlijk.

Behalve bij tevreden ;)

Tags: