Beugelfles of kroonkurk?

Gestart door MikeG, 08-08-2018 20:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MikeG

Wat heeft jullie voorkeur? Beugelfles is makkelijker alleen heb ik wel gemerkt dat er af en toe een fles tussen zit die niet 100% dicht is en dus geen druk meer heeft.

Markiej87

Ik vind het schoonmaken van beugelflessen teveel gedoe, daarom kroonkurk.

beermenke

Ik bottel elk brouwsel in champageneflessen, beugels van Christoffel (die vind ik wel wat hebben) en in steinie met kroonkurk. Beugels tijdig het rubbertje vervangen en dan heb je geen probleem.

MikeG

Citaat van: beermenke op 08-08-2018  21:13 uIk bottel elk brouwsel in champageneflessen, beugels van Christoffel (die vind ik wel wat hebben) en in steinie met kroonkurk. Beugels tijdig het rubbertje vervangen en dan heb je geen probleem.

Het aparte is dat ik nieuwe beugels en rubbers heb gekocht en toch een paar "lekke" flessen had.

Oscar

Citaat van: beermenke op 08-08-2018  21:13 ubeugels van Christoffel (die vind ik wel wat hebben)

Leuk, maar wel meteen 2 liter... :nut: :proost:  :)  Zijn die beugels nog te krijgen, of in te leveren?

beermenke

Citaat van: Oscar op 08-08-2018  22:43 uLeuk, maar wel meteen 2 liter... :nut: :proost:  :)  Zijn die beugels nog te krijgen, of in te leveren?
Hey grapjas, dit soort humor hou ik wel van. Inderdaad daar heb ik er ook van maar bedoel dus de 33 cl.

billiebob

Het enige 'nadeel' van met kroonkurken werken is dat je eenmalig een apparaat moet aanschaffen. Verder geeft het wat mij betreft alleen maar voordelen. De grootste is misschien nog wel dat je bijna elke willekeurige fles in je schuur kunt afvullen ;)

Mijn ervaring met beugels is dat er toch altijd wel een paar tussen zitten die lijken te lekken. Of in ieder geval vrijwel dood bier opleveren. En ik was altijd erg op hygiëne en schone rubbers etc...

Heisenberg

Ik gebruik ze allebei, maar kroonkurk heeft mijn voorkeur. Minder gedoe dan beugelflessen.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Oscar op 08-08-2018  22:43 uLeuk, maar wel meteen 2 liter... :nut: :proost:  :)  Zijn die beugels nog te krijgen, of in te leveren?

Die grote beugels moet je tegenwoordig 'Growler' noemen van de 'Craft-Beer-Napraters'.

MikeG

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 09-08-2018  12:48 uDie grote beugels moet je tegenwoordig 'Growler' noemen van de 'Craft-Beer-Napraters'.

De enige echt Growler komt uit Amerika en Canada. En heeft een schroefdop!!  ;D


Jacques

Citaat van: MikeG op 09-08-2018  13:19 uDe enige echt Growler komt uit Amerika en Canada. En heeft een schroefdop!!  ;D

Hmmm

https://www.houstoniamag.com/articles/2014/8/3/a-guide-to-houston-beer-growlers-august-2014


RoodeLeeuwVenlo

Toen ik in 2001 in Australië was had je ze daar ook al van het Merk Northern Territory Bitter.

Herman66

De beugels die niet strak genoeg sluiten kun je met een tang bij stellen.

MikeG

Citaat van: Jacques op 09-08-2018  23:25 uHmmm

https://www.houstoniamag.com/articles/2014/8/3/a-guide-to-houston-beer-growlers-august-2014



:D Ze zijn er uiteraard ook met beugel. Ik heb afgelopen reis in Canada begrepen dat de "originele" growler een schroefdop heeft en gebruikt wordt om bij de brouwer af te vullen en binnen 3 dagen op te drinken. Het fenomeen in Canada is komen overwaaien uit de VS. Ik heb ook inderdaad mensen naar binnen zien komen met een lege fles en deze omruilden voor een nieuwe gevulde fles. Bijna allemaal hadden ze een schroefdop. Ik heb er zelf 2 meegenomen uit Canada (gewoon voor de heb) maar heb ook een literfles (met beugel) uit Canada meegenomen.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: MikeG op 14-08-2018  11:19 u:D Ze zijn er uiteraard ook met beugel. Ik heb afgelopen reis in Canada begrepen dat de "originele" growler een schroefdop heeft en gebruikt wordt om bij de brouwer af te vullen en binnen 3 dagen op te drinken. Het fenomeen in Canada is komen overwaaien uit de VS. Ik heb ook inderdaad mensen naar binnen zien komen met een lege fles en deze omruilden voor een nieuwe gevulde fles. Bijna allemaal hadden ze een schroefdop. Ik heb er zelf 2 meegenomen uit Canada (gewoon voor de heb) maar heb ook een literfles (met beugel) uit Canada meegenomen.

Mijn moeder woonde vroeger in Panningen tegenover brouwerij Janssen. Haar moeder (mijn oma) was bevriend met Til de vrouw van de brouwer. Het was in die tijd heel gebruikelijk om bij een verjaardag met een sifon-fles de straat over te steken om bier te halen bij de brouwer.
Mijn vader vertelde het zelfde van een café in Venlo dat zo bier verkocht aan omwonenden. Die kwamen met een sifon aan de tap en lieten 'm vullen om 'm vervolgens thuis te ledigen. Sifons zoals die van Christoffel (Christoffel heeft die niet bedacht maar gekocht van een Duitse fabrikant die ze (in 1986 dus) reeds in zijn assortiment had. Waarschijnlijk van vroeger uit al. Je ziet ze ook veelvuldig op schilderijen (uit Europa) van Eduard von Grutzner. Met name die waarop Falstaff staat afgebeeld. Vaak zijn ze dan nog van porselein met tinnen deksel. (google maar eens)

Ik ga er dus van uit dat die sifons Europees zijn en door de Europeanen naar Amerika gebracht. Net als een hoop andere zaken. Daar hebben ze er net als bij de spelletjes korfbal en voetbal een draai(dop)  ;) aan gegeven en ze een andere naam gegeven. Growler in dit geval.

Het is tegenwoordig heel erg in om alles wat uit Amerika lijkt te komen, op te hemelen en te doen alsof het zaligmakend is. Ik weet dat ik het hier niet over politiek mag hebben maar refereer er toch aan; de huidige POTUS lijkt me het voorbeeld om te bewijzen dat dat niet zo is. Ook de invloed van de US-anen op de biercultuur wordt heimelijk overdreven. Zo is er geen Craft-Beer-Revolutie en is die al helemaal niet in Amerika begonnen. Maar daarvoor moet je je een beetje in geschiedenis verdiepen.

Maar goed, terug naar het onderwerp. Beugelflessen en ook glazen flessen met schroefdop, kunnen heel handig zijn bij het afvullen van je eigen bier.  :biersmile:
Louis

Easywoods

Citaat van: MikeG op 14-08-2018  11:19 uIk heb afgelopen reis in Canada begrepen dat de "originele" growler een schroefdop heeft en gebruikt wordt om bij de brouwer af te vullen en binnen 3 dagen op te drinken. Het fenomeen in Canada is komen overwaaien uit de VS. Ik heb ook inderdaad mensen naar binnen zien komen met een lege fles en deze omruilden voor een nieuwe gevulde fles. Bijna allemaal hadden ze een schroefdop.

Mijn Growler heeft ook een schroefdop en is ontworpen door een Cola merk net als de Sodakegs die ik gebruik  :lol:


MikeG

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 14-08-2018  12:02 uMijn moeder woonde vroeger in Panningen tegenover brouwerij Janssen. Haar moeder (mijn oma) was bevriend met Til de vrouw van de brouwer. Het was in die tijd heel gebruikelijk om bij een verjaardag met een sifon-fles de straat over te steken om bier te halen bij de brouwer.
Mijn vader vertelde het zelfde van een café in Venlo dat zo bier verkocht aan omwonenden. Die kwamen met een sifon aan de tap en lieten 'm vullen om 'm vervolgens thuis te ledigen. Sifons zoals die van Christoffel (Christoffel heeft die niet bedacht maar gekocht van een Duitse fabrikant die ze (in 1986 dus) reeds in zijn assortiment had. Waarschijnlijk van vroeger uit al. Je ziet ze ook veelvuldig op schilderijen (uit Europa) van Eduard von Grutzner. Met name die waarop Falstaff staat afgebeeld. Vaak zijn ze dan nog van porselein met tinnen deksel. (google maar eens)

Ik ga er dus van uit dat die sifons Europees zijn en door de Europeanen naar Amerika gebracht. Net als een hoop andere zaken. Daar hebben ze er net als bij de spelletjes korfbal en voetval een draai(dop)  ;) aan gegeven en ze een andere naam gegeven. Growler in dit geval.

Het is tegenwoordig heel erg in om alles wat uit Amerika lijkt te komen, op te hemelen en te doen alsof het zaligmakend is. Ik weet dat ik het hier niet over politiek mag hebben maar refereer er toch aan; de huidige POTUS lijkt me het voorbeeld om te bewijzen dat dat niet zo is. Ook de invloed van de US-anen op de biercultuur wordt heimelijk overdreven. Zo is er geen Craft-Beer-Revolutie en is die al helemaal niet in Amerika begonnen. Maar daarvoor moet je je een beetje in geschiedenis verdiepen.

Maar goed, terug naar het onderwerp. Beugelflessen en ook glazen flessen met schroefdop, kunnen heel handig zijn bij het afvullen van je eigen bier.  :biersmile:
Louis

Hi Louis,

Leuk verhaal over jouw moeder  :) en ik ben het helemaal met je eens voor wat betreft het verhaal over Amerika en het ophemelen van dat land. Hoewel ik er graag en vaak kom voor vakantie (inclusief Canada) zou ik er voor mijn verdriet niet willen wonen ze hebben voornamelijk hele mooie natuur. Ik heb dit voorjaar Oost Canada bezocht en wat mij daar opviel was de enorme hoeveelheid aan kleine brouwerijen die voornamelijk lokaal verkopen en er ook nog een redelijke boterham aan verdienen. Het was ook de eerste keer dat ik de Growlers zoveel voorbij zag komen. Er bestaat rondom elke kleine brouwerij een soort (sub) cultuur met hun eigen "aanhang". Compleet met kledingstijl etc.  Het schijnt dan ook typisch iets voor Oost Canada te zijn. West Canada heeft ook de nodige brouwerijen maar die (sub)cultuur schijnt (naar zeggen) voornamelijk in Oost Canada populair te zijn. Als je googled op growler dan zie je ook de meest fantastische leuzen en logo's op de flessen. Enne die schroefdop dat vind ik niet echt een super uitvinding en zorgt ervoor dat de houdbaarheid snel afneemt. Wederom een "mindere uitvinding" uit Noord Amerika  :gistsmile:

DavyDK

Hey,

Als beginnend brouwer heb ik gekozen om met beugelflessen te werken. Ik had mijn lege bakken van Hopus gekocht en deze gereinigd.

Maar nu zou ik enkele flessen kopen van 70 cl met beugels. Maar ik zie dat er toch wel veel kiezen voor de kroonkurken. Mijn reden voor de beugels is dat ik gelezen had over kapotte flessen door het aandrukken van de kurk.

Zou er zoveel lekkage zijn met de beugels?
De beugels van de flessen Hopus, daar zijn de rubbers opgelijmd, iemand een idee hoe je deze vervangt ?

Scorpionrose

Citaat van: DavyDK op 05-05-2019  20:44 uHey,

Als beginnend brouwer heb ik gekozen om met beugelflessen te werken. Ik had mijn lege bakken van Hopus gekocht en deze gereinigd.

Maar nu zou ik enkele flessen kopen van 70 cl met beugels. Maar ik zie dat er toch wel veel kiezen voor de kroonkurken. Mijn reden voor de beugels is dat ik gelezen had over kapotte flessen door het aandrukken van de kurk.

Zou er zoveel lekkage zijn met de beugels?
De beugels van de flessen Hopus, daar zijn de rubbers opgelijmd, iemand een idee hoe je deze vervangt?

Als ze erop gelijmd zitten dan stop je de doppen in een emmertje of in een lege glazen pot met deksel (bv groente pot) samen met aceton en dan een nachtje laten staan.

DavyDK


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.