Ze zijn er uiteraard ook met beugel. Ik heb afgelopen reis in Canada begrepen dat de "originele" growler een schroefdop heeft en gebruikt wordt om bij de brouwer af te vullen en binnen 3 dagen op te drinken. Het fenomeen in Canada is komen overwaaien uit de VS. Ik heb ook inderdaad mensen naar binnen zien komen met een lege fles en deze omruilden voor een nieuwe gevulde fles. Bijna allemaal hadden ze een schroefdop. Ik heb er zelf 2 meegenomen uit Canada (gewoon voor de heb) maar heb ook een literfles (met beugel) uit Canada meegenomen.
Mijn moeder woonde vroeger in Panningen tegenover brouwerij Janssen. Haar moeder (mijn oma) was bevriend met Til de vrouw van de brouwer. Het was in die tijd heel gebruikelijk om bij een verjaardag met een sifon-fles de straat over te steken om bier te halen bij de brouwer.
Mijn vader vertelde het zelfde van een café in Venlo dat zo bier verkocht aan omwonenden. Die kwamen met een sifon aan de tap en lieten 'm vullen om 'm vervolgens thuis te ledigen. Sifons zoals die van Christoffel (Christoffel heeft die niet bedacht maar gekocht van een Duitse fabrikant die ze (in 1986 dus) reeds in zijn assortiment had. Waarschijnlijk van vroeger uit al. Je ziet ze ook veelvuldig op schilderijen (uit Europa) van Eduard von Grutzner. Met name die waarop Falstaff staat afgebeeld. Vaak zijn ze dan nog van porselein met tinnen deksel. (google maar eens)
Ik ga er dus van uit dat die sifons Europees zijn en door de Europeanen naar Amerika gebracht. Net als een hoop andere zaken. Daar hebben ze er net als bij de spelletjes korfbal en voetbal een draai(dop)

aan gegeven en ze een andere naam gegeven. Growler in dit geval.
Het is tegenwoordig heel erg in om alles wat uit Amerika lijkt te komen, op te hemelen en te doen alsof het zaligmakend is. Ik weet dat ik het hier niet over politiek mag hebben maar refereer er toch aan; de huidige POTUS lijkt me het voorbeeld om te bewijzen dat dat niet zo is. Ook de invloed van de US-anen op de biercultuur wordt heimelijk overdreven. Zo is er geen Craft-Beer-Revolutie en is die al helemaal niet in Amerika begonnen. Maar daarvoor moet je je een beetje in geschiedenis verdiepen.
Maar goed, terug naar het onderwerp. Beugelflessen en ook glazen flessen met schroefdop, kunnen heel handig zijn bij het afvullen van je eigen bier.

Louis