Koudhop roeren, mag dat?

Gestart door NaahedetleJ, 07-08-2018 17:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dund

Dan gaan we de temperatuur maar weer eens een keertje omhoog gooien. Voor zover ik weet hoppen brewdog, treehouse en trillium rond de 16 graden. Ik zal er ook eens induiken want ik brouw eigenlijk maandelijks wel een nieuwe batch neipa of ipa.

lier

Citaat van: Jacques op 08-10-2018  21:22 uBedankt voor de link. In het interview wordt inderdaad zetmeel genoemd. Dat is correct. Tijdens het maischen wordt het zetmeel immers afgebroken tot vergistbare suikers en dextrinen. De Amerikanen hebben wel vaker de neiging niet de juiste termen te gebruiken. Zo spreken ze over graanbrouwen. Daarbij gaan ze voorbij dat je met alleen ongemoute graan niet kunt brouwen. Je hebt daarvoor mout nodig. Dat is bewerkt graan. Die bewerking is essentieel voor het brouwproces. Je hebt namelijk enzymen nodig die aangemaakt worden tijdens het vermoutingsproces.

Het maakt voor de inhoudelijke kant van het verhaal niet zo heel veel uit. De strekking is dat door het koudhoppen er meer vergistbare suikers in je bier kunnen komen. Dat is wel een lastig punt. Om te zorgen dat je geen last hebt van te veel koolzuur in je bier zou je eerst de gist de gelegenheid moeten geven om de suikers te vergisten. Dit betekent echter dat het bier langer in contact is met de koudhop. Dit kan echter ongewenste smaakeffecten hebben in de vorm van het ontwikkelen van een "bladgroen" smaak uit de hopblaadjes. Andere onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat het voor smaak van je bier het beter is dat de koudhop niet te lang in contact is met het bier. De oplossing is de koudhop verwijderen maar dat levert weer snel oxidatieproblemen. Bierbrouwen is soms toch echt wel complex...

Antwoord is dan toch circuleren over de koudhop voor een bepaalde periode en daarna nog verder uit laten gisten?

NaahedetleJ

Citaat van: lier op 16-10-2018  00:10 uAntwoord is dan toch circuleren over de koudhop voor een bepaalde periode en daarna nog verder uit laten gisten?

Check!  Alleen dan de vraag. Hoe gaat een eenvoudige hobbybrouwer dat doen?

lier

Citaat van: NaahedetleJ op 16-10-2018  07:40 uCheck!  Alleen dan de vraag. Hoe gaat een eenvoudige hobbybrouwer dat doen?

Ik ga het in elk geval eens proberen met mijn Blichman hoprocket maar denk dat ik met een paar uur circuleren dan al wel een heel eind ben.

Dund

Het enige wat ik doe is vanaf het aftapkraantje op mijn cct de gasfles zetten en dan vanuit de onderkant flink doorblazen om de hop wat los te schudden. Het overtollig gas komt er dan via het waterslot uit. Met een pompje is natuurlijk wat handiger/goedkoper.

Jacques

Citaat van: lier op 16-10-2018  00:10 uAntwoord is dan toch circuleren over de koudhop voor een bepaalde periode en daarna nog verder uit laten gisten?

Dit vraagt de nodige creativiteit.

Ik oplossing die ik kan bedenken is werken met een grote hop sock. Aan de onderkant een aantal glazen knikkers en aan de bovenkant een nylon bol met een oog. Via het oog zou je dan de hop sock er weer kunnen uitvissen met een haak die je kunt desinfecteren.

Ongetwijfeld zijn er meer oplossingen. Er zijn hier op het forum meer leden die "out of de box" oplossingen kunnen bedenken.

Haagse Wouter

Ik zit zelf te denken aan een aantal buizen gemaakt van fijnmazig staal.
Die prop je vol met hop voor een zo groot mogelijk oppervlak.
Daarna trek je het er gewoon uit. Het ding is van zich zwaar genoeg om te blijven staan.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.